Modulair bouwen met zeecontainers

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keiziek
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2015, 20:33

Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door keiziek »

Ik heb me aan het oriënteren om misschien een woning te gaan bouwen van zeecontainers. Heeft hier iemand ervaring mee?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door JantjeV8 »

Daar zijn al talloze projecten mee uitgevoerd, met name tijdelijke studentenhuisvesting.

In NL hebben we te maken met een Bouwbesluit, dan stuit je met zeecontainers op talloze onmogelijkheden. Uiteindelijke draaien studies voor nieuwe projecten altijd terug van de zeecontainer naar de 'porta-cabine', ik weet niet of dat een merknaam is, de 'De Meeuw Unit' is ook een bekende daar in. Kun je ook stapelen zo je wilt.
Jan Veen
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015, 17:38
Contacteer:

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door Jan Veen »

WOW!
Dan moet je eens hier in Amsterdam komen kijken!
Staat vol met bijna hele wijken met container woningen.
Deze worden vrijwel altijd voor studenten gemaakt.
Anyway als jij een nieuw concept heb, dan waarom niet!
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door Ruuben »

keiziek schreef:Ik heb me aan het oriënteren om misschien een woning te gaan bouwen van zeecontainers. Heeft hier iemand ervaring mee?

Er bestaan toch supervrijbouwkavels in Almere bijboorbeeld.
Uiteindelijk zal het, aan de ontwerptafel vermoed ik, sneuvelen ten gunste van anderd bouwvoordelen, en container nadelen. Maar ik ben heel benieuwd.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door Ingir »

Ruuben schreef:Uiteindelijk zal het, aan de ontwerptafel vermoed ik, sneuvelen ten gunste van andere bouwvoordelen, en container nadelen. Maar ik ben heel benieuwd.
Elke aanpassing aan de containers om deze geschikt te maken voor bewoning verhoogt de kosten... uiteindelijk zijn de kosten zo hoog dat je veel liever zonder die containers bouwt en dan geen last meer hebt van de ruimtelijke en technische beperkingen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Bri
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2015, 02:22

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door Bri »

Er zijn thans 2 firma's in Belgie die dit doen voor jou. Baticlep in Wallonie en containerwoningen.be vanuit Heule. Beide echt mooie woningen en zeer betaalbaar. Ikzelf ga denk ik een living/keuken uitbreiding doen door middel van zo'n container op mijn terras achteraan.

Belangrijk is om te weten of je gemeente ontvoogd is, bij een ontvoogde gemeente kan het ietsje makkelijker zijn om je bouwvergunning te krijgen. Uiteraard is een containerwonng langs de buitenzijde niet te herkennen. Tenzij je ervoor kiest, maar door stedenbouw zal dat wel niet lukken denk ik.

En dan is er ook nog de kwestie rond hypotheken (zoals een lieve dame van een bank mij deze week vertelde) want containers zijn in principe verplaatsbaar. Kan je er dan een hypotheek op geven?

Google maar even en bekijk de mogelijkheden.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door Ernest Dubois »

Werken, das leuk.
Bri
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2015, 02:22

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door Bri »

http://static.wixstatic.com/media/c03b3 ... 00_jpg_srb

Sorry hoeft niet, want het klopt niet!
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door Ernest Dubois »

"Little boxes full of ticky tacky", Yup, klopt wel.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Modulair bouwen met zeecontainers

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef:"Little boxes full of ticky tacky", Yup, klopt wel.
Sorry Ernest,

Nu moet ik je toch ongelijk geven.
There's a green one and a pink one
And a blue one and a yellow one,
2015: The white one has arrived !


Maar even serieus:
Ik heb op zich nog niet zoveel tegen op het idee van 'modulair' bouwen. En op 'compact wonen' al helemaal niet.
Maar alleen dan hadden we in de Lage Landen daar decennia geleden aan moeten denken/voor kiezen.
Nu staat alles al veel te vol gebouwd en kunnen we ons beter richten op hetgeen er al staat.

Wat we wel kunnen overnemen van die containerwoningen is de compactheid en de geoptimaliseerde ruimte-indeling.
Niet om onze bestaande woningen ermee uit te breiden, maar om ze beter te benutten. Om ze in te breiden.


G
Plaats reactie