Het bouwen van een mantelzorgwoning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Hannos

Het bouwen van een mantelzorgwoning

Bericht door Hannos » 03 mar 2015, 21:52

Geachte heren en dames,

Ik ben bezig met een ontwerp van een mantelzorgwoning met een grote van ongeveer 40 a 45m2. Het wordt een volledige duurzame woning met grotendeels tweedehands bouwmateriaal. Zo wordt het geraamte gemaakt van stalen profielen, de dakbedekking en gevelbedekking wordt gemaakt van verzinkte golfplaten. Tussen het staalskelet en dakbedekking komt isolatie en nou heb ik mij warm lopen te maken om deze isolatielaag te voorzien van hennep ( beton ) ( hempcrete )

Mijn vraag luidt als volgend;

De hempcrete komt tussen een houtenrasterwerk en wil graag een dikte van ongeveer 20cm creëren. De totale oppervlakte qua isolatie is ongeveer 120m2 als de isolatiedikte 20cm is kom ik ongeveer uit op 24m3 aan hempcrete. Ik wil graag weten wat de verhoudingen zijn van hempcrete want iedereen komt op andere verhoudingen. En in principe hoeft het geen dragende muur te zijn dus het moet vooral isoleren. Daarnaast zou ik graag willen weten waar het materiaal vandaan te halen, er zijn genoeg eco-clubjes die duur materiaal aandragen maar dat lijkt mij helemaal niet nodig. Je kan kalk krijgen van € 10,-- maar ook van € 30,-- wat is het verschil? beide betreffen hydraatkalk. Verder is het ook een moeilijke zoektocht om opzoek te gaan naar hennepvezels.

Hebben jullie ervaringen met de verhoudingen van hempcrete, waar halen jullie het materiaal vandaan en hoeveel heb ik ongeveer nodig voor 24m3.

Graag lees ik jullie ervaringen en wijsheden betreffende dit product, want na een grote zoektocht ben ik nog niet veel wijzer geworden.

Groetjes Hac

ritsaert snijder

Re: Het bouwen van een mantelzorgwoning

Bericht door ritsaert snijder » 03 mar 2015, 22:27

Welkom Hac,
Er zijn vast anderen die een beter antwoord kunnen geven op je vraag. Goed dat je door zoekt want al die kant en klare ecozakjes zijn inderdaad snel gevuld en worden dan duur verkocht. Voor ongeveer 10 euro (25 kilo zak) is er hele goede kalk te koop (cl 90) maar het is Nederland lastig te krijgen. Maar dat wordt een ander verhaal als je dit soort hoeveelheden nodig hebt. Ik zal eens kijken of ik wat adressen kan vinden.
groet!

Ritsaert

Tim

Bericht door Tim » 03 mar 2015, 22:28

Hey,

Ik ken dat product niet uit eigen handen. Isovlas heeft inmiddels ook dakpanelen. Kun je er zo opleggen, pannen erop en klaar. Ook de binnenkant is dan al klaar.

Tim

deleted

Bericht door deleted » 03 mar 2015, 23:21

Hannos schreef: een mantelzorgwoning
Dit heb ik even moeten opzoeken. Maar het lijkt wel een heel erg interessante achterdeur in de Nederlandse bouwwetgeving. Nooit gedacht van onze Noorderburen. @Rits kan je hier wat duiding geven ?
Lijkt me een ideaal concept om goedkoop te wonen voor jonge starters.
Mijn vraag luidt als volgend;
De hempcrete komt tussen een houtenrasterwerk en wil graag een dikte van ongeveer 20cm creëren. De totale oppervlakte qua isolatie is ongeveer 120m2 als de isolatiedikte 20cm is kom ik ongeveer uit op 24m3 aan hempcrete.
Ik betwijfel of hempcrete ideaal is als dakisolatie. De lambdawaarde is matig bij deze dikte en daarnaast zit je nog met het feit dat een dak toch altijd wat 'beweegt' en dat er dan scheuren kunnen ontstaan in de hempcrete.
Ik wil graag weten wat de verhoudingen zijn van hempcrete want iedereen komt op andere verhoudingen.

Grosso-modo is dat 1 volume kalk per 3 volumes hennepscheven.
Ik zeg "grosso modo" omdat zowel de hydraatkalk in verschillende vormen en kwaliteiten verkocht wordt (sumpfkalk, CL90, CL80, CL70, ... ) als de hennepscheven in verschillende grofheden bestaan.
Des te lichter je de mengeling maakt, des te beter het isoleert, maar des te zwakker het geheel (druk en trekkracht).

Met een niet te fijne hennepsnipper en het superieure 'sumpfkalk' kan het zijn dat je ook al een goed resultaat hebt met een verhouding 1 op 4 bijvoorbeeld.
Maar deze kalk zal veel te duur blijken voor deze toepassing/hoeveelheden.

Aandachtspunten:
1. Dikke muren (pakweg vanaf 10cm) zullen maar traag drogen en kunnen zelfs het bouwtempo aardig omlaag halen.
In dat geval zal je best met tras ervoor zorgen dat de mengeling 'hydraulisch' wordt en dus al een snelle eerste harding verkrijgt door de reactie met water. Mengverhouding tras-kalk is maximum 1 op 1. Hoe meer tras je toevoegt hoe hydraulischer het mengsel. Nooit meer (volume) tras dan kalk toevoegen. Het tras-kalk mengsel nemen als de verhouding van het bindmiddel. Was 'grosso modo' 1/3 maw: 3delen hennepscheven op 0,5deel tras en 0,5deel kalk.
(of 0,3 tras en 0,7 kalk bijvoorbeeld)
In Frankrijk werken ze bijna altijd direct met Natuurlijke Hydraulische kalk (is daar ook makkelijker verkrijgbaar dan CL) Dat is dan NHL2 bijvoorbeeld. Die is al van zichzelf hydraulisch.

2 (poeder) hydraatkalk altijd van recente datum nemen. Bij oude zakken kalk is een deel hydraatkalk al omgezet in kalksteenpoeder door het contact met de lucht. Met oude zakken zal je dus meer kalk in het mengsel gaan moeten bijmengen. Beter vermijden.

3.Hennepscheven worden (goedkoper) verkocht als paardenstrooisel. In België is een coöperatieve van hennepboeren die ook in bulk kan leveren. In NL wellicht ook.

NB: Koppel beter terug welke kalk je -eventueel- van plan bent te gebruiken. Want over kalk valt veel te zeggen , maar het wordt nogal snel technisch.

G

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 03 mar 2015, 23:38

Hannos schreef:Het wordt een volledige duurzame woning met grotendeels tweedehands bouwmateriaal. Zo wordt het geraamte gemaakt van stalen profielen, de dakbedekking en gevelbedekking wordt gemaakt van verzinkte golfplaten.
Hoewel misschien alles hergebruikt is, dan is dat hergebruik ook meteen het enige duurzame.... Maar goed, een tijdelijke woning...

Hennep is in zoverre duurzaam dat het een natuurprodukt is. Maar het wordt wel speciaal voor deze toepassingen geteeld. Er hadden ook eetbare gewassen kunnen staan op die akker. Stro daarentegen is echt afval. Nog een stapje duurzamer dus. Al overwogen?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Dutch John

Bericht door Dutch John » 04 mar 2015, 07:47

Pietje, stro is geen afval. Voor de akkerbouwer is het de afweging tussen het stro te gebruiken als bemesting (hoog koolstofaandeel en zonder koolstof geen humus) of voor iets meer te verkopen aan een handelaar of gebruiker. Zou een boer zijn stro weggeven, dan is ie als akkerbouwer geen knip voor de neus waard, tenzij hij hetzelfde stro als stalmest weer terug krijgt. En als ie echt slim is, vraagt hij geld voor het stro, haalt tegen betaling de stalmest weer op, bespaart op kunstmest en verbetert zijn bodemstructuur.

Groet,
DJ
één van de weinige zaken die 17 jaar fourage- en mesthandel me geleerd hebben.....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 04 mar 2015, 07:51

@Gandalf
Het bezuinigen is hier verwoord als een afgeslankte overheid en een sterkere samenleving. Kortom we moeten zelf onze problemen oplossen. In dit stramien hoort ook de mantelzorg; zorg zelf voor de zorgbehoeftigen in je omgeving. Daar horen opa en oma ook bij. Die mogen dan in een mantelzorgwoning wonen in de tuin. In plaats van in het peperdure bejaardenhuis. Regeling is opgeleukt met een speciale vergunning en je hebt zelfs mantelzorgbeloningen.

@Pietje
Gebruikt riet is echt afval...wordt anders misschien gecomposteerd en is ook een bruikbare wapening. Met zijn holle stengel heeft het ook isolatiepotentie.
groet!

Ritsaert

Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen » 04 mar 2015, 08:58

@ritsaert
Het mantelzorgcompliment is per 1 januari afgeschaft. Aan de gemeenten wordt nu overgelaten of zij in financiële zin iets doen voor de mantelzorger. Het hangt er dus van af waar je woont.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.

Paul Joosten
Contacteer:

Bericht door Paul Joosten » 04 mar 2015, 09:09

Geen idee of je er wat aan hebt maar google maar eens op hennepwoning Oude Pekela, bij mij om de hoek. Hier in de buurt wordt de laatste jaren een toenemend areaal aan hennep geteeld, mogelijk kan je daar wat bruikbaars vinden?
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/v ... 05-veendam

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 04 mar 2015, 10:29

Dutch John schreef:Pietje, stro is geen afval.
Duidelijk. Het gekozen woord niet gelukkig: stro is een bijprodukt.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

deleted

Bericht door deleted » 04 mar 2015, 12:47

ritsaert snijder schreef:Regeling is opgeleukt met een speciale vergunning
Ja, die vergunning is waar ik op doelde. Ik begreep uit een site dat het VERGUNNINGSVRIJ mag gebouwd worden.
En dat het zowel toegelaten is dat de verzorger(mét partner) OF de verzorgde in de woning gaat wonen.

Het begrip 'Zorgbehoefte' is zeer subjectief, de 'tijdelijkheid' van de woning is ook niet concreet omschreven. Uiteindelijk is elke woning 'tijdelijk' en heeft iedereen wel 'zorg' nodig.
Mooi concept voor creatievelingen zou ik dan denken ...
Pietje schreef: Er hadden ook eetbare gewassen kunnen staan op die akker.
Voor alle duidelijkheid: Qua isolatiewaarde en bouwsnelheid zou ik zeker ook eerder aan strobalenbouw denken voor een tijdelijke woning. Kalkhennep is ook daar een mooi aanvullend product voor de (binnen)afwerking
Maar toch enige nuancering: Hennep groeit ook op zeer arme gronden en op zeer vervuilde gronden (waar we er ook nogal wat van hebben) en is dus niet per definitie in concurrentie met de voedselvoorziening.

G

ritsaert snijder

Bericht door ritsaert snijder » 04 mar 2015, 12:57

@ gandalf,
is inderdaad vergunningvrij maar natuurlijk niet regelvrij...is inderdaad wel een interessante niche.
groet!

Ritsaert

Hannos

Bericht door Hannos » 19 mar 2015, 17:02

Goedemiddag heren,

Bedankt voor jullie reacties hier kom ik zeker verder mee, tevens excuses voor mijn late reactie.

Ook bedankt voor diegene met de recepten, het is al met al een hele onderneming om de juiste receptuur te vinden er zijn er zoveel namelijk.

Ik lees tussen de reacties door, dat isoleren met kalk hennep niet de meest voordelige optie is. Ik zal dan ook gaan opteren voor een isolatiepakket van stro en het afwerken met kalk hennep en/of leem. ( aan de binnenkant )
Daarvoor nog een aantal vragen;
Als ik de façade ( muur en dak ) afwerk met zinken dakplaten moet ik de strobalen muur aan de buitenkant dan nog afwerken met leem? of is dat dan niet nodig.
Zet je de strobalen muur in een houtenframe? of plaats je ze gewoon in verband op de fundering? Het dak wordt overigens gedragen door een stalenskelet.

De woning wordt gefundeerd middels schroeffunderingen, dus ik kan ook prima strobalen tussen de funderingsbalken stoppen en dan damp-open naar beneden toe.

Er zijn ook wat vragen of een tijdelijke woning wel of niet duurzaam is, ik ben van mening van wel zeker als het een zorgfunctie betreft. Ik probeer zo veel als mogelijk duurzame en/of hergebruikt materiaal te gebruiken en als de woning afgebroken moet worden dan kan praktisch alles hergebruikt worden of aan de natuur teruggegeven worden.

Ik ben ook tevens niet van plan om de woning voor een andere functie te gebruiken dan zorg. Ook al lijkt er een bres te zijn in de regelgeving omtrent vergunning bouwen.

Ik heb nog een vraag betrekkende op een oud veenhuisje. Het veenhuisje wordt volledig gerestaureerd. Ook dat probeer ik volledig duurzaam en biologisch te doen. Ik heb nu een aantal vragen betrekkende op de fundering. Het huis is gefundeerd op staal ( geel zand ) in sommige ruimtes ligt een betonvloer. De andere ruimtes hebben een balkenvloer, eigenlijk wil ik op alle ruimtes een soort van betonvloer. Alleen een betonvloer is niet ecologisch. Zijn er mogelijkheden om zoiets te bereiken met kalk, tras en is antwoord ja, hoe dan? Ik zelf zat te denken aan;

1e laag: Fijn gemalen puin 20cm.
2e laag: Een laag schelpen 10cm.
3e laag: Leem met tras 10cm. ( in deze laag ook vloerverwarming met bewapeningsnetten )
4e laag: Kalk met een puzzolaan en of kleurstof ( als afwerkingsvloer )

Is het bovenstaande mogelijk en zijn er ervaringen mee ( recent dan )
Het moet er globaal uit gaan zien als interieurbeton en/of woonbeton.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Groet Hannos

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 19 mar 2015, 21:12

Stro moet altijd in leem ingepakt worden: tegen vocht en tegen ongedierte.
Stro moet droog blijven, dus beschermd tegen optrekkend vocht. Dus dampdicht naar de fundering toe...

Voor vragen over stro kun je zeker op de site van Strobouw Nederland terecht: http://www.strobouw.nl/Technieken/Algemeen/
Lees ze!

Blijfhopen

Bericht door Blijfhopen » 19 mar 2015, 21:29

@Hannos
Zoals Ritsaert al schreef; wel vergunningvrij, maar niet regelvrij.
Je moet dus voldoen aan de isolatiewaarden per 1 januari 2015.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.

Plaats reactie