Eco-bungalow Landal

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Eco-bungalow Landal

Bericht door Broekhoest »

FYI:
Afgelopen weekend had ik een weekendje weg cadeau gehad en we belandden in een mooie eco-bungalow van Landal in ons eigen prachtige Drenthe.
Wat was er ecologisch aan? Zonnepanelen, gevel opgetrokken uit natuursteen en larikshout. Gerecycled vloerbedekking op de slaapkamers, bewegingsmelders voor verlichting, goede isolatie (Rc=5), energiezuiinge apparatuur. Ik mis vast nog wel wat.
Er was een buffervat (300 l) aangesloten op CV. Vroeg me af hoe dit nou werkte. Is er warmtevraag dan begint de CV te pompen, geen warmtevraag dan stopt ie. Geen externe houtCV kachel oid die de buffer voedt. Toch?

Goed bezig bij Landal op dat vlak vind ik....

http://www.landal.nl/nl-nl/nieuws/eco-b ... rholt-8906

edit: foto's weggehaald, staan ook op de website.
Harold.
Laatst gewijzigd door Broekhoest op 12 jan 2015, 13:04, 2 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door deleted »

Niet alleen het interieur is milieuvriendelijk, de bungalow is gebouwd met herbruikbare materialen en de dakpannen zijn ook nog eens vogelvriendelijk.

Betrokken ondernemen
Met ruim 65 parken midden in de natuur zet ***** zich ook in voor het behoud van de omgeving. De Eco-bungalow is hier dan ook een mooi voorbeeld van. Dit noemen wij betrokken ondernemen
Dat is nog eens aan natuurbehoud doen .... Lijkt Bond Beter Leefmilieu wel ...

G
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Ingir »

Het zou ook eens tijd worden dat Landal die huisjes eens gaat isoleren. Ik heb ze daar al regelmatig op gewezen, in ieder geval om nieuwe huisjes wel voldoende te isoleren. De huisjes zijn vrijwel allemaal met de minimale eis van Rc > 1,3 en later 2,5 m²K/W gemaakt. Aangezien ze dat spul ook verhuren in het stookseizoen is het energieverbruik gigantisch. Vervolgens hebben ze weer kamerthermostaten geplaatst die automatisch terugschakelen na 2 uur zodat bij afwezigheid de cv uitschakelt. Met als gevolg dat je altijd 'thuis' komt in een koud huis en 's morgens ook wakker wordt in een ijskoud huis.

Wij nemen daarom standaard een elektrische kachel mee die de woning in ieder geval enigszins warm kan houden. Niet ecologisch maar wel comfortabel. :fff
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Tim »

Hey,

Ik vind die dingen vreselijk, doet me altijd aan pinguïns in de dierentuin denken.....

Ook een eco-dak, van vissenkoppenstront :mrgreen:

Tim
Bijlagen
Pinguins.JPG
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door benthuis »

Ik heb direct een huisje geboekt!
Ben vooral benieuwd naar de:
Deze Eco-bungalow is voorzien van de nieuwste technologieën op eco-gebied. Zo zit er een eco-schakelaar in de bungalow,
Die zoek ik namelijk ook nog voor thuis!
Knip! En alle probleem de wereld uit. ...
Zouden ze stiekum niet de portemonee schakelaar bedoelen?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Ingir »

benthuis schreef:Ik heb direct een huisje geboekt!
Ben vooral benieuwd naar de:
Deze Eco-bungalow is voorzien van de nieuwste technologieën op eco-gebied. Zo zit er een eco-schakelaar in de bungalow,
Die zoek ik namelijk ook nog voor thuis!
Knip! En alle probleem de wereld uit. ...
Zouden ze stiekem niet de portemonnee schakelaar bedoelen?
Doet mij denken aan de "Comfortknop" in Radsonketels van 15 jaar geleden... heb je een dure cv-ketel gekocht, moet je nog een schakelaar gebruiken om een beetje comfort te krijgen. :roll:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Broekhoest »

Had inderdaad wel op cynische reacties gerekend.
Toch vind ik dat ze best goed bezig zijn.
Vroeger, 10 jr terug, waren al die huisjes nul geisoleerd. Zetten mensen de thermostaat continu op 25 graden. Megaverbuik op die parken.
Landal zal meer economisch denken dan ecologisch, maar dat doen velen...ook hier....

Harold.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Ingir »

Zie het dan zo, ze hebben om en nabij één huisje met eco-schakelaar, de andere 14.000 Landal-vakantiewoningen zijn een ecologisch drama.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door pelletpower »

Niet helemaal waar. We hebben een huisje op de Cauberg in Valkenburg gehad/gebouwd. Daar werd niet bespaard op materialen. Het bouwconcept van Livingstone waren we zo over te spreken dat ze ook ons woonhuis hebben mogen bouwen. Ouwe meuk blijft gewoon ouwe meuk. En nieuw is nieuw. Ook voor een vakantiepark. Een woning krijgt door de jaren karakter en is hem vergeven dat ie slecht geisoleerd is. Een vakantiehuisje is net anders.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Ingir »

Er zijn wel meer Landal-huizen waar niet bezuinigd is op materiaalgebruik zoals de Notariswoningen in Hellendoorn. Maar energiezuinigheid moet ook daar nog uitgevonden worden. De meeste vakantiewoningen worden warm gehouden met 30 kW gasketels bij 75-100m² vloeroppervlakte. Niet verhuren is beter voor het milieu.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door benthuis »

Broekhoest schreef:Had inderdaad wel op cynische reacties gerekend.
Sorry Harold, kon het niet onderdrukken... Tuurlijk is het een aanzet en als er een schaap over de dam is....
Ook hier hier worden puur portemonnee technische keuzes gemaakt. Niks mee....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Ingir »

Die ECO-woningen van Landal zien er best leuk uit, houten gevelbekleding, zonnepanelen en een afwerkingsniveau dat ver boven het Landal-gemiddelde ligt (als je van steigerhoudt). Toch zullen deze huisjes lastig te verhuren zijn met een huurprijs die 2x zo hoog is als een vergelijkbare (8persoons) woning zonder eco-terreur. In de zomer, als de zonnepanelen het meeste opbrengen, betaal je de hoofdprijs van € 960 voor 2 overnachtingen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Pietje »

Ja, dat is een leuk fenomeen... Ecologisch mag geld kosten, toch? In de zomer heeft Landal geen energiekosten voor die woningen, maar de huurder betaalt de hoofdprijs.

Die huurprijs is niet gebaseerd op wat het huisje kost (bouw, grond, energie), maar wat mensen bereid zijn er voor te betalen. Zodra mensen bereid zijn meer te betalen dan de kosten zal een bedrijf gaan met de banaan. (Even daargelaten dat het onmogelijk is te berekenen wat de kosten van een huisje nu feitelijk zijn ;-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door Ingir »

Ik zie wel verschil tussen meer mogen kosten vanwege eeekooow en meer durven vragen vanwege hoogseizoen. Bovendien wordt voor de ECO-bungalow zowel in hoog- als laagseizoen 2x zo veel gevraagd, dus seizoen kan geëlimineerd worden als reden. Blijft over dat ECO meer zou kosten. Voor de eigenaar is dat zeker niet zo, een goed geïsoleerde bungalow met optimaal gebruik van passieve zonnewarmte heeft over de totale levensduur gezien lagere kosten. Blijkbaar wil men ECO vermarkten... dat werkt tot men ontdekt dat een midweek nog steeds 4 nachten heeft.

We zullen zien wat er gaat gebeuren, ik schat in dat binnen één jaar de prijzen drastisch zullen dalen tot zo'n 120% van de Landal-standaard-8-persoons huisjes.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Eco-bungalow Landal

Bericht door deleted »

Ingir schreef:Blijft over dat ECO meer zou kosten. Voor de eigenaar is dat zeker niet zo, een goed geïsoleerde bungalow met optimaal gebruik van passieve zonnewarmte heeft over de totale levensduur gezien lagere kosten.
Dat is nog maar de vraag. Ik neem aan dat je 'verwarmingskosten' bedoelt aangezien je isolatie en zonnewarmte vermeldt.

De 'eigenaar' woont hier niet in de bungalow.
De terugverdientijden zijn dus berekend op de 'uitsparing' van de verwarmingskosten ?
Maar stookseizoen valt voor 80% samen met laagseizoen.
Ik ken de de precieze bezettingsgraad van Landal niet, maar hier in het toeristisch gebied waar ik zelf in
woon valt dat terug tot 2/7 van de zomerbezettingsgraad (voornamelijk enkel weekendbezetting in het laagseizoen). Zal bij Landal niet veel anders zijn, anders was er geen sprake van 'laagseizoen'.

Gezien de lagere bezettingsgraad in het stookseizoen(halvering stookdagen) is er dus ook geen klassiek terugverdieneffect.(halvering efficiëntie investeringen= verdubbeling terugverdientermijn) De investeringskosten wordt dan ook gewoon gespreid over het hele jaar en doorgerekend aan de 'klant' die er blijkbaar om vraagt.

Niemand kan gelukkig gedwongen worden om daar te gaan zitten.

G
Plaats reactie