Uitbouw/bijkeuken

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Uitbouw/bijkeuken

Bericht door MatthiasD »

De bijkeuken aan mijn huis is aan vervanging toe. Het huidige bouwsel is slecht geisoleerd (lees: niet) en gammel.
Nu wil ik gelijk de gelegenheid aangrijpen om nog een stukje bij het huis aan te bouwen. Op de foto kun je ook de uitbouw van de buren zien, die is al gerealiseerd over de volle breedte van hun huis, qua oppervlakte wil ik graag hetzelfde alleen dat platte dak zint me niet zo..
Nu is de vraag, wat kan ik het beste doen? Het huis is van 1953, voorzien van (smalle) spouwmuren gebouwd uit gewone bakstenen (behalve de binnenmuren, die zijn gemetseld met van de witte stenen, kan niet op de naam komen).
De vloeren zijn van beton en het dak is geisoleerd met 16cm glaswol. Grotendeels voorzien van dubbel glas.

Ik zat zelf te denken aan 2 opties;
1. Betonvloer, muren gewoon ouderwets metselen, met spouw en in de spouw isolatiemateriaal. Mijn andere buurman had een soort glasvezel/alu matten gebruikt die uit vele lagen bestaan, niet echt eco maar de isolatiewaarde schijnt zeer hoog te zijn terwijl de matten vrij dun zijn.
2. Betonvloer, houtskeletbouw met buitenwanden van larix (verticaal geplaatst, potdeksel).

Nu vraag ik me alleen bij optie 2 af of dit goed gaat zonder grote dakoverstek? De achterkant van het huis zit op het noorden.. ik heb geen zin om elke 5 jaar het houtwerk te moeten vervangen. Ook weet ik niet goed hoe de wandopbouw er dan uit moeten komen te zien.

Tips en hints zijn zeer welkom!
Bijlagen
Achterzijde huis
Achterzijde huis
Plaats reactie