Schema woning zonder cv installatie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rickk
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2014, 13:39

Schema woning zonder cv installatie

Bericht door rickk »

Beste leden,

Ik heb een schema gemaakt voor een huis met deze besparende technieken hierin verwerkt en gecombineerd.

Graag zou ik van jullie ervaringen en eventuele verbeteringen horen op mijn schema:
http://i59.tinypic.com/2uyhzk2.jpg

Met vriendelijke groeten,
Rick
Laatst gewijzigd door kockie op 01 dec 2014, 07:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: thumbnail van (grote) plaatje gemaakt; deze is klikbaar.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Schema woning zonder cv installatie

Bericht door Ingir »

Het schema is niet helemaal duidelijk (links in de bijkeuken staat nog iets). Verder lijkt er wel een cv-installatie te zijn... misschien een korte toelichting op het schema?
Gaat het om een nieuwbouwwoning, is het een verbouwing of alleen een geniale inval?
Hoeveel vierkante meter, hoeveel personen, gasverbruik, stroomverbruik, hout?
Wat gaat die installatie kosten en welk verbruik blijft nog over?
Hoeveel subsidie vang je daar voor?

Een kerstboom aan 'duurzame' installatietechnieken kan milieubelastend zijn, het middel erger dan de kwaal! Door de focus op installatietechnieken die per definitie NIET duurzaam zijn worden bouwkundige maatregelen als isolatie en luchtdichtheid die WEL duurzaam zijn, onvoldoende benut. Dat het ook anders kan laat Sterrenmeisje zien met haar CPO-project "Een klein zuinig huisje..." door te kiezen voor weinig vierkante meters, veel isolatie/luchtdichting, benutting zonnewarmte en minimale installatietechniek. Met een complete installatie van onder de € 1.000 en energiekosten ca. € 30 per maand laat zij zien dat je geen eco-toeters-en-bellen nodig hebt om energiezuinig te wonen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
rickk
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2014, 13:39

Re: Schema woning zonder cv installatie

Bericht door rickk »

Links in de bijkeuken staan twee boilers.

Een boiler voor LTV.
Een boiler voor tapwater.

Ltv is een gesloten systeem en dus een aparte boiler hiervoor.

Ik deel het jaar in tweeën in, namelijk: zomer en winter.

In de "winter"situatie staat de pelletkachel te branden welke stralingswarmte afgeeft in de woonkeuken en via kanalisatie zijn warmte doorgeeft aan andere ruimten. Naast kanalisatie verwarmt deze pelletkachel (of ander soort kachel) een tweetal boilers. Welteverstaan de LTV boiler en tapwater boiler.

De LTV boiler is de bron voor vloerverwarming.

Er zit een ventilatie wtw unit om dit mede te regulieren en ventileren.

Dat was de "winter" periode.

De "zomer"periode verwarmt de pelletkachel niets meer. Dat wordt nu gedaan door zonnecollectoren op dak welke de LTV boiler verwarmen en de tapwater boiler verwarmen.

De wtw unit doet hierbij weer zijn werk.


Hopelijk is het schema nu duidelijk. De cijfertjes waar je om vraagt zijn in eerste instantie niet relevant, je kijkt eerst wat voor model auto je koopt en dan pas naar zijn topsnelheid. Mocht de topsnelheid niet hoog genoeg zijn kan je er een dikkere motor inzetten, of in dit geval een dikkere pelletkachel of een paar zonnepanelen meer.

Er zijn grofweg drie typen geisoleerde huizen te onderscheiden. Goed slecht voldoende. Ik wil graag uitgaan van goed.

Verdere cijfers maken vrij weinig uit als het nog om de installatie gaat. Als het een klein huis is heeft men een kleine(re) pelletkachel, boiler etc. nodig. Als het een groot huis is heeft men een grotere pelletkachel, boiler, etc nodig.

Een auto welke 1000 kilo weegt met 100 pk of een auto welke 100 kilo weegt met 1 pk is gelijk. 100 kilo per pak op beide auto's.

Netto blijft dat met een groot/klein huis ook (ongeveer) gelijk enkel worden de investeringskosten grover maar die wil juist nu nog even buiten beschouwing laten.

Met vriendelijke groeten,
Rick
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Schema woning zonder cv installatie

Bericht door Sterrenmeisje »

Ingir schreef: Dat het ook anders kan laat Sterrenmeisje zien met haar CPO-project "Een klein zuinig huisje..." door te kiezen voor weinig vierkante meters, veel isolatie/luchtdichting, benutting zonnewarmte en minimale installatietechniek. Met een complete installatie van onder de € 1.000 en energiekosten ca. € 30 per maand laat zij zien dat je geen eco-toeters-en-bellen nodig hebt om energiezuinig te wonen.
Dat is te veel eer, ik woon er nog niet hoor! :wink:
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Schema woning zonder cv installatie

Bericht door Ingir »

Sterrenmeisje schreef:
Ingir schreef: Dat het ook anders kan laat Sterrenmeisje zien met haar CPO-project "Een klein zuinig huisje..." door te kiezen voor weinig vierkante meters, veel isolatie/luchtdichting, benutting zonnewarmte en minimale installatietechniek. Met een complete installatie van onder de € 1.000 en energiekosten ca. € 30 per maand laat zij zien dat je geen eco-toeters-en-bellen nodig hebt om energiezuinig te wonen.
Dat is te veel eer, ik woon er nog niet hoor! :wink:
Moet je nagaan wat je al kunt bereiken zonder woning...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
rickk
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 nov 2014, 13:39

Re: Schema woning zonder cv installatie

Bericht door rickk »

Dat s niet te vergelijken; een jongere tussenwoning of een oud groot vrijstaand huis. Zeker niet als de authentieke delen moeten blijven bestaan.

Topic gelezen, niet te vergelijk. Dus ik snap ook niet dat je het aanhaalt in dit topic. Wellicht zijn er vergrlijkenissen, dat betekend niet dat het per definitie ook gelijk is.

Graag zou ik jouw en andere meningen horen omtrent dit schema
Plaats reactie