Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

die pv komt er wel, maar ik denk dat Pietje meer doelt op jullie principiële (?) verschil of zuinig over geld gaat of over een andere manier van zuinig :wink:
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

Sterrenmeisje schreef:die pv komt er wel, maar ik denk dat Pietje meer doelt op jullie principiële (?) verschil of zuinig over geld gaat of over een andere manier van zuinig :wink:
8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Sterrenmeisje schreef:die pv komt er wel, maar ik denk dat Pietje meer doelt op jullie principiële (?) verschil of zuinig over geld gaat of over een andere manier van zuinig :wink:
Lees de reacties maar eens na over elektrisch verwarmen, die zijn allemaal negatief... en dat is niet terecht. Elektrisch verwarmen heeft die slechte naam gekregen door toepassing in slecht geïsoleerde woningen waardoor enorme hoeveelheden stroom nodig zijn. Dat is inderdaad niet ecologisch. Het andere uiterste zijn passiefwoningen en zeer lage energiewoningen (zoals die van jou) die met een overvloed aan installatietechniek worden uitgevoerd. Ook dát is niet ecologisch want hoewel het energieverbruik nu zeer laag is zijn voor de productie van de technieken veel (soms schaarse) materialen en veel energie gebruikt waarbij dit niet meer te rechtvaardigen valt met die paar kWh die nog bespaard kan worden.

Voor consumenten is het niet gemakkelijk om inzicht te krijgen in de hoeveelheid materialen en energie nodig waren voor de productie van apparaten. De prijs van het product is echter een vrij goede indicator omdat de benodigde materialen en energie zijn verwerkt in de uiteindelijke verkoopprijs.

Neem bijvoorbeeld een zonneboiler, daar zit veel staal en koper in dat schaars is en daarom duur. Met de zonneboiler kun je ongeveer 50% van je warm waterverbruik besparen, in jullie geval (240 kWh per jaar met 2 personen) zou je dus 120 kWh warmte kunnen besparen. Met het ecologische hart op de goede plaats zou je er voor kunnen gaan maar dan vergeet je dat er veel eigen energie in zo'n zonneboiler zit waardoor de prijs van de zonneboiler maar liefst 2.000-3.000 euro bedraagt. Daarbij komt ook nog het stroomverbruik voor de zonneboilerpomp en -regeling van zo'n 100 kWh stroom per jaar waardoor de energiebesparing negatief is, je denkt goed bezig te zijn maar verbruikt alleen maar onnodig veel energie.

Er wordt veel groene onzin verkocht, vooral warmtepompen, zonneboilers, windmolens en zonnepanelen hebben een slechte Energy Return On Energy Investment (EROEI) en zijn daarom ook beter te vermijden. Ook de ROI van deze apparaten is ronduit slecht en soms niet bestaand: je verdient de investering niet eens terug. Dankzij diverse subsidies (salderingssubsidie, SDE+) worden deze apparaten echter kunstmatig goedkoper gemaakt (betere ROI) maar de EROEI blijft desondanks slecht.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door dormos »

Ingir,

EROEI PV = 3,75 - 10
EROEI Wind = 25 - 40

Drammerig je ingenomen standpunten herhalen betekent niet dat ze waar zijn/worden.
Kijk eens verder dan "de Groene Rekenkamer" wanneer je mensen "adviseert".
Mensen die je niet kennen zouden aan kunnen nemen dat je advies klopt.....

Groet,

Hans
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door ritsaert snijder »

Oke, houtgestookt. Centraal geplaatste massakachel met warm water registers (eventueel een electrische naverwarmer). Bij nieuwbouw wel een douche WTW van 75 a 100 euro...zelfbouw.

Hout verzamelen in de stad gaat inderdaad prima. Jammer is dat het aanbod in de winter vaak hard afneemt!
groet!

Ritsaert
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

dormos schreef:Ingir,

EROEI PV = 3,75 - 10
EROEI Wind = 25 - 40

Drammerig je ingenomen standpunten herhalen betekent niet dat ze waar zijn/worden.
Kijk eens verder dan "de Groene Rekenkamer" wanneer je mensen "adviseert".
Mensen die je niet kennen zouden aan kunnen nemen dat je advies klopt.....

Groet,

Hans
Je moet 'het internet' nooit zomaar geloven, maar ik vind het wel een boeiend onderwerp waar ik nog wel wat uurtje google (en gezond verstand) tegenaan gooi.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door ritsaert snijder »

Mijn gezond verstand zegt; gebruik simpele en duurzame techniek. Zorg dat je de techniek ook echt begrijpt. Stop er veel tijd, hart, ziel, bloed & tranen in.

Met hout verwarmen betekent dat je elke kw een paar keer in je handen hebt gehad, dat garandeert dat elk blokje hout overwogen de kachel in gaat.

Ik heb trouwens de afgelopen jaren veel met elektrische kacheltjes gewerkt. Ze gaan vaak en veel stuk en altijd als het niet uitkomt....
groet!

Ritsaert
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

dormos schreef:EROEI Wind = 25 - 40
Optimistische (zelfs utopische) EROEI-cijfers zijn gemakkelijk te vinden op internet, waarbij de EROEI-rangorde van energiebronnen meer lijkt af te hangen van de degene die ze op internet zet, er is dan ook weinig consensus over EROEI, de waarden die gevonden kunnen worden voor windmolens liggen tussen 3 en 130... :? Voor windmolens wordt Energy Return berekend op basis van het het opgestelde vermogen, de productiefactor en de levensduur. Dat geeft dan de hoeveelheid stroom die jaarlijks opgewekt kan worden. Van de opgewekte windstroom wordt echter een fractie werkelijk benut omdat vanaf windmolen tot meterkast veel energie verloren gaat, niet alleen aan transport- en omzettingsverliezen maar vooral aan inpassingsverliezen. Ook de levensduur van windmolens wordt doorgaans te hoog ingeschat, hoewel de technische levensduur wel zo'n 25 jaar kan bedragen wordt deze leeftijd meestal niet gehaald door hoge onderhoudskosten, fatale storingen (brand, schade aan wieken, slijtage turbine/tandwielenkast) en subsidievervangingen. Windmolens op land worden gemiddeld na zo'n 10 jaar vervangen, nog niet eens op de helft van de veronderstelde technische levensduur. Voor windmolens op zee zijn de cijfers nog slechter, de masten roesten weg en moeten soms al na 3 jaar vervangen worden.

De benutbare Energy Return van windmolens valt dan ook veel lager uit dan uit dan de theoretische ER. De veel aangehaalde EROEI van 18 komt door hogere verliezen en kortere vervangingsduur uit op 5... en dat valt wel te rijmen met de waarde die door Wikipedia genoemd wordt (3-10).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Dutch John »

ritsaert snijder schreef:Mijn gezond verstand zegt; gebruik simpele en duurzame techniek. Zorg dat je de techniek ook echt begrijpt.
Vandaag weer aan den lijve ondervonden. De cv gaat hier zijn laatste seizoen in. Dan op stand-by of misschien wel voor altijd uit. Vorige week het ding opgestart. Tot gisteravond: pomp vast. En doorgebrand. Nu hebben we nog de nodige als reserve liggen, maar toch: water eraf, veld van de pomp wisselen, water erop, ontluchten, dweilen. Wat een gedoe weer en het komt altijd ongelegen.

Techniek laat je vroeg of laat in de steek. Hou het simpel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Ik heb steeds de gedachte gehad om onze 15 jaar oude gasketel te vervangen door een kleine lucht/waterwarmtepomp van 4 kW. Hierbij willen we de houtkachel gebruiken om de warmtepomp te ontlasten tijdens de koudste dagen. Als experiment ben ik dit stookseizoen begonnen om dagelijks met hout te stoken (begonnen half november) om te kijken of dat bevalt. Het hout krijgen we gratis thuisbezorgd, gezaagd en gekloofd dus daar is geen werk aan. Wel elke dag de aslade legen, de vloer vegen en af en toe de ruitjes poetsen. Het is goed te doen, tot nu toe nog elke avond enkele uren gestookt. Nu het wat kouder is merk ik dat de gasketel overdag enkele keren aanspringt. Ik ga daarom wat eerder beginnen met stoken.

Een warmtepomp is behoorlijk prijzig en onderhoudsgevoelig. Daarom overweeg ik nu om (als het zover is) volledig over te stappen op de houtkachel en die te combineren met een elektrische boiler. In de zomer levert de zonneboiler voldoende warmte en wij verbruiken sowieso weinig warm tapwater door kort te douchen. Door een kleine boiler te nemen van slechts 30 liter hoeft deze niet op temperatuur gehouden te worden. Voor douchen is dan 30 liter water van 40°C beschikbaar die met 2.500 W het water in een half uur opwarmt. Met de te plaatsen douche-WTW is de volgende douchebeurt binnen 15 minuten mogelijk zodat we na elkaar kunnen douche zonder te wachten op de boiler.

Uiteraard blijven we de elektrische kachel als bijverwarming gebruiken in de randen van het stookseizoen.

Om de warmte van de houtkachel in de vloerverwarming te krijgen wil ik een warmtewisselaar plaatsen in de schoorsteenmantel en die aansluiten op de vvw-pomp. Daar moet ik nog eens over nadenken...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Ik heb oa dit draadje gelezen en toen na een lachbui en kleine depressie besloten net te doen of ik de ERoEI niet ken.

Hoe een warmtewisselaar in de muur aan de vloerverwarming gekoppeld kan worden (of op een electrische- of zonneboiler?) en meer van die dingen is voor mij ook (nog) een groot raadsel. Mijn vriend is meer het filosofische type dus de techniek komt toch vooral bij mij terecht :o
Sterker nog, kun je wel vloerverwarming leggen (ja, alles kan natuurlijk) zonder deze echt al aan te sluiten op een warmte bron? Ik neem aan dat deze na het leggen getest moet worden op lekkage, en als er dan geen systeem aanzit en dus weer leeg moet krijg je dat nooit echt droog van binnen zonder dat dat gaat schimmelen toch? Of ben ik nu heel blond?
En op de kamer van mijn dochtertje (ja, stiekem een 3 persoonshuishouden hier) is vloerverwarming toch wel heel fijn als ze daar aan het spelen is.
Dus hoewel ik er in grove lijn wel uit dacht te zijn blijft het me toch bezig houden juist in de details. De woonkamer gewoon simpel een kleine close-in keuken boiler en houtkachel, maar de badkamer en kamer van dl? Wij douchen bijvoorbeeld beide 1,5 keer per week. Maar vl geeft aan wel 10 minuten te willen kunnen douchen. Lijkt me heel onzinnig om een boiler van 80l dus steeds 48 uur voor niks aan te hebben om dan een keer lang te kunnen douchen. Kun je zo'n ding gewoon uitzetten en een uurtje (of 3 dus, bij zo'n groot vat) van te voren aanzetten of is dat echt heel slecht voor de levensduur?

vragen vragen vragen, had ik maar nooit over dat ecologische gedoe geweten en gewoon een tochtig hoekhuis met gaskachel gekocht!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door ritsaert snijder »

Je kan vloerverwarming gewoon leggen en testen en hem daarna niet gebruiken.
groet!

Ritsaert
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

ritsaert snijder schreef:Je kan vloerverwarming gewoon leggen en testen en hem daarna niet gebruiken.
Goed om te weten!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Tim »

Hey Stargirl,

Als ik nu zoiets zou gaan bouwen, zou ik toch ook over elektrisch verwarmen ism pv overdenken. Hout is leuk, maar in een echt klein en zuinig huisje een beetje overkill. Slimme verlichting (Gewone Peer) en bijvoorbeeld een infrarood paneel. In de winter vroeg op bed helpt ook enorm.



Zou het iets groter zijn een rocket [177] stove met maximale massa.

http://thetinylife.com/what-is-the-tiny-house-movement/

http://minimotives.com/pro-photos/

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

Sterrenmeisje schreef:Vragen vragen vragen, had ik maar nooit over dat ecologische gedoe geweten en gewoon een tochtig hoekhuis met gaskachel gekocht!
:lol:
Einstein schreef ooit "Hoe meer ik leer, hoe meer ik weet, dat ik eigenlijk niks weet". Je bent dus op de goede weg! :wink:

Het leuke van low tech knutsel dingen is dat je alles (zelf) kan veranderen om het meer geschikt te maken. Het vervelende van low tech knutsel dingen is dat er zoveel verschillende situaties / invloeden zijn (kou, zon, verwarming, douchen) dat het lastig te voorspellen wordt om in alle mogelijke situaties goed uit te voeten te kunnen...

Een beetje oversized buffervat maakt eea wel makkelijker. Of geeft dat nog meer verwarring? :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie