Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Dutch John »

Zelfs de beste houtkachel stinkt bij de start. Of na het bijleggen van een nieuwe klos. Tsja, het is altijd wel wat. Iets soortgelijks kun je vertellen over voedsel. Of het fabrieksvreten uit de winkel -ondanks de blije verpakking- nou zo gezond is?
Pietje heeft gelijk wat betreft steden. Die zijn sinds het gebruik van fossiele brandstof uitgegroeid tot iets waar de oerbrandstof geen plaats meer heeft. Als je kiest voor wonen een stad, dan krijg je de bijbehorende geneugtes, maar accepteer de beperkingen.
pelletpower schreef: Rayburn is bij deze van onze lijst (Aga dan ook?)
De ene Rayburn met watertas die ik weet te staan, heeft een heel vuile schoorsteenkap. Kan ook aan de stoker of het hout liggen, maar toch. Aga is alleen leverbaar op gas of elektrisch. De oude kolenversie ombouwen op hout lijkt me niet zo eenvoudig, omdat de rookgaskanalen vrij nauw zijn. Die dingen zijn niet gebouwd om even op te stoken, maar hebben een brander of stookdeel met weinig vermogen. Zelf metselen is waarschijnlijk sneller en goedkoper gedaan. Bovendien kun je dan het verwarmen van water na de stookkamer laten plaats vinden, ipv alles in een klein doosje te stoppen. Net als Hendrik gebouwd heeft.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Ja, da's een mooie draad, die van Hendrik. Ooit gaan we op hout koken!
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door fikkie stoken »

peterberg schreef: We verwarmen op dit moment dus gedeeltelijk elektrisch en over een jaar of 10 misschien wel helemaal. Wat bij veel mensen op dit forum weerstand oproept. Maar bekijk het eens van de andere kant: is een houtkachel wel te verkiezen boven zo'n ordinaire convector? Verreweg de meeste houtkachels, houtovens of fornuizen verslinden hout en ze verbranden het op de meest abominabele manier. De mensen die een verstokte stoker in de buurt hebben kunnen er over mee praten: in de winter stinkt het dag en nacht gruwelijk in de buurt. En zeg nou niet dat jouw kachel beter is, dan mag je het ding buiten dus niet kunnen ruiken.

Beste Peter, gezien je huidige elektrische inzicht, is er dan misschien een mogelijkheid dat ik je Testo-meter mag overnemen?

In mijn situatie (wonend in landelijk gebied)ben ik nog niet zo ver, ik moet nog een poosje verder met hout en wil dat ook zo goed mogelijk doen :lol:

Ondertussen ben ik aan de derde uitvoering van een rotatie-gegoten pellet-brander bezig(zie mijn draad hier hoe het ooit begonnen is)in vuurbeton.

Momenteel ben ik bezig een Wkk pellet-brander te bouwen met een cycloon en een 4 cillinder stirling die 800 Watt ~ 1200 Watt kan terug-leveren, maar een betere verhouding is mogelijk dan bij aardgasgestookte uitvoeringen.

Voor het elektrische deel heb ik meer dan ervaring en apparatuur voldoende, maar rookgas-zijdig ontbreekt het me nog om dagelijks over een Testo te beschikken en daar mijn ontwikkeling op brander-bouw en resultaten af te stemmen en vooral bij te stellen.


Ik ben benieuwd hoe jouw IR paneel bevalt, want als het mij lukt ben ik daar in de voeding ook zelfvoorzienend in ook al is het op hout :idea:

Groeten Fikkie.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Spike schreef:Wij hebben een keukenboiler van 10 liter en een boiler voor het douchen van 15 liter.
Voor ons is dit genoeg. Wij douchen vanzelfsprekend niet met een stortdouche.
Ik verwacht dat wij indien wij een zonneboiler zouden aanschaffen wij niet minder elektrisch gaan gebruiken omdat deze zonneboiler een grotere inhoud heeft. In de winter gaan wij dan meer water op warmen met elektrisch. Afgezien van het eventuele elektrische verbruik voor een pomp.
De truc is inderdaad om de boiler zo klein mogelijk te houden en alleen dat water op temperatuur houden dat je werkelijk nodig hebt. Met 15 liter van 55°C kan ongeveer 5 minuten gedoucht worden, voor ons is dat ook meer dan voldoende. Een zonneboiler moet je niet op temperatuur gaan houden met een elektrische weerstand maar de uitstroom van de zonneboiler gebruiken in die kleine boiler van 15 liter voor naverwarming. Zo blijft het volume dat op temperatuur wordt gehouden beperkt tot 15 liter en is de opslagcapaciteit van de zonneboiler groter.

De installatie is dan: koudwater -> zonneboiler -> thermostatische mengkraan (uitstroom beperken tot 55°C) -> elektrische boiler 15 liter -> douchemengkraan.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door kockie »

Ik vind die 55 graden nogal krap. De diverse adviezen mbt legionella geven aan dat afdoding van de bacterie bij 60 graden ca 20 minuten duurt (dat is tenminste de aanbevolen spoeltijd). Bij 65 graden 10 minuten, bij 70 graden 5 minuten. Ik zou dus een temperatuur van minimaal 60 graden willen aanhouden.

Het nadeel van een nageschakelde elektrische boiler is dat je deze in de zomer ook weer op temperatuur moet houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door peterberg »

fikkie stoken schreef:Beste Peter, gezien je huidige elektrische inzicht, is er dan misschien een mogelijkheid dat ik je Testo-meter mag overnemen?
Grapje?! :lol:
Nee, dat gaat niet door, ik ben nog steeds te hooi en te gras bezig met metingen.

Wat ik eigenlijk toe had moeten voegen bij dat verhaal over hout versus elektrisch: een warmte pomp of een HR-ketel produceren kost aardig wat energie. Plus het materiaal, mankracht en transport in de aanleg van een vloerverwarming of iets dergelijks.

De totale energie die in verwarming gaat zitten is niet alleen maar het gas of elektra wat wordt gebruikt, maar ook de energie investering in de hele installatie. Tel daar de energie die nodig is om het huis te verwarmen bij op en zet dat uit over de levensduur van de installatie. Dan volgt daar de energie per jaar per m2 uit.

Voor een passiefhuis is de keuze voor de hand liggend: de energie behoefte voor verwarming is bij ons 15 kW/h per m2 per jaar, het energie beslag van de installatie hierboven genoemd is veel te groot ten opzichte van het verbruik. De kW uren die heen gaan met veel isolatie in de constructie stoppen zijn een goede energie investering. Het maakt dat er over de leeftijd van het huis enorm veel energie uit wordt gespaard terwijl er geen grote kosten mee gepaard gaan om dat zo te houden.

Wij hebben met die paar paneeltjes een kleine energie investering gedaan. En naar mijn bescheiden mening is er door de lage behoefte van het huis weinig energie gemoeid per m2 per jaar, hoe je het ook bekijkt. Tenzij men blijft vinden dat elektrisch verwarmen uit den boze is vanwege het lage rendement van de centrale.

Maar dat laatste is wat beperkt gedacht, het is maar een van de vele factoren die een rol spelen. En in een jaren '20 huis zonder isolatie elektrisch gaan verwarmen? Dat klopt, dat is energetisch inderdaad niet zo'n goed idee.

Mijn mening, iedereen is vrij om er een andere op na te houden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door deleted »

peterberg schreef:De totale energie die in verwarming gaat zitten is niet alleen maar het gas of elektra wat wordt gebruikt, maar ook de energie investering in de hele installatie.
Je bedoelt de installatie tot aan je voordeur. De gehele installatie(kost) is wel een beetje groter bij elektriciteit, maar natuurlijk niet individueel doorgerekend. Als je een deel van de factuur bij de gemeenschap en de toekomstige generaties kan laten heb je altijd een voordelige rekening. Elektriciteit is een afgewerkt produkt. Een vergelijkbare redenering :"De warmte of de straling die van een kachelwand vertrekt is niet vervuilend".
Als je energetisch wil tellen moet je tellen vanaf de primaire bronnen die in het hele systeem gebruikt worden.

Idem voor de vervuiling. Niet enkel datgene dat vandaag in de ventilatie binnen waait, maar ook datgene dat achtergelaten wordt bij de Chinese boeren en vissers en hier in de bodem voor de volgende generaties.

Idem trouwens voor huizenbouw. Waarom zou er daar dan weer met uitgespaarde energie geteld moeten worden ?


G
PS Voor dit weer gaat gelezen worden als een aanval op PH:
Dit is het niet, maar ik ben wel voorstander van een eerlijk rekensysteem.

Nieuwbouw zal altijd een marginaal gegeven zijn. Uitgaande van een zekere duurzaamheid moet een huis makkelijk 100 jaar kunnen meegaan. Dat betekent dat we ongeveer 1 % van het patrimonium moeten vervangen per jaar.
Persoonlijk denk ik dat we dat zelfs enkele jaren moeten remmen omdat momenteel onze gemiddelde bezettingsgraad in de woningen te laag ligt en de open ruimte al te schaars is. Dus pakweg 0,5 % vernieuwing. Die 0,5 % moet uiteraard zo energiezuinig mogelijk. Zo grondstofzuinig en vervuilingarm mogelijk ook. Die 0,5 % van het huidige gebouwenpark betekent nog steeds (7.000.000 X 0,5%=) 35.000 nieuwbouwhuizen per jaar. Een getal ver boven het huidig aantal gebouwde Passiefhuizen. Het probleem is dus zeker niet de gebouwde passiefhuizen, maar de gehele oplossing is het met 0,5% ook zeker niet.
Laatst gewijzigd door deleted op 05 dec 2014, 15:02, 3 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door deleted »

fikkie stoken schreef: Momenteel ben ik bezig een Wkk pellet-brander .... want als het mij lukt ben ik daar in de voeding ook zelfvoorzienend in ook al is het op hout
Al eens gerekend of de produktie van pellets uit zelfgeteeld hout ook maar in de buurt komt van de geproduceerde elektriciteit van de wkk ?

G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Krap een eroei van 1 als de wkk een rendement haalt van 20%. In fikkie's geval een gebruikte wkk, dus energie is al gebruikt (eigenlijk ook een slecht argument, want gestolen autoradio koop ik niet. Maar ja, zo kunne we altijd blijven mopperen). Als het in mijn geval een beetje lukt zelf pellets te maken, dan is de volgende stap een wkk op pellets. Gewoon om een beetje electr energie terug te winnen. Dezelfde insteek zo'n beetje als fikkie. Haalt ook meteen de noodzaak van rekenmodellen onderuit. Uiteindelijk komen we dan allemaal op hetzelfde uit. Dat is verwarmen/koken op hout. Als alternatief op gas. Met dezelfde argumenten, van ach ik heb al genoeg gedaan, kun je dan electr gaan verwarmen. Op zich niets mis mee, maar presenteer dat dan niet als ecologisch. Vanuit dat standpunt heb ik in deze discussie ook geen pelletkachel naar voren geschoven. Een pelletkachel is voor mensen die niet opgebruiksgemak achteruit willen gaan. Ecologie en energiekosten is hier een verkoopargument, geen gegeven.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:
peterberg schreef:De totale energie die in verwarming gaat zitten is niet alleen maar het gas of elektra wat wordt gebruikt, maar ook de energie investering in de hele installatie.
Je bedoelt de installatie tot aan je voordeur.
Nee, ik bedoel de installatie achter de voordeur, binnenshuis. Het energie beslag daarvan plus het verbruik maakt de totale energie per jaar over de leeftijd van wat in huis is geinversteerd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

En zo kom ik er natuurlijk nooit uit he mannen!
Het keramisch koken is trouwens niet zo'n probleem, kan ik bij vrienden redelijk mee overweg. Ook de ongezondheid, ik denk dat dat een stuk minder erg is dan heel de dag draadloos internet overal om ons heen bijv.

Electrisch vewarmen voelt gewoon raar ofzo, dat lijkt echt niet te kloppen. Zelf vind ik het altijd heerlijk als ik vuur 'ruik' maar ik weet dat heel veel mensen daar anders over denken. Zeker in de stad. Was gister weer even bij vrienden die een bergkachel hebben staan die nu aan het nagloeien was en dat is zo'n heerlijke warmte. Ik wil dat ook, dat is gewoon duidelijk.
Wel of niet vloerverwarmings-infra laten aanleggen is nog even dubben. Dat zou ik liefst ook pas na een jaar beslissen maar ik wil toch wel echt gewoon vast een vloer erin voor ik daar ga wonen. Kamperen is leuk, maar gewoon in de vakantie graag :roll:
Water electrisch verwarmen vind ik dan weer wel ok (vraag me geen redenatie, noem het vrouwelijke intuitie :wink: ) en wat Spike schreef over groot zonneboiler vat wat dus ook meer bijverwarming nodig heeft in de winter draagt daar aan bij. Ik heb echt geen idee overigens van onze warm watervraag. We wassen nu met de hand af, straks met vaatwasser, dan douchen we nu weinig, maar ja, die dochter van ons is nu nog klein en gaat eens er week in bad in een curver bak, dat zal over 10 jaar ook wel anders zijn ben ik bang. Onze gasrekening is nu voor warmwater en verwarmen samen, dus geen idee hoe ik dat kan uitzoeken. Tips voor zo'n schatting?

Peter, mag ik vragen hoe goed je moet isoleren om aan die 15 kWh/m2 per jaar te komen? Bij onze berekening komen we nu zonder balansventilatie ergens rond de 25 (is een referentie woning berekening, dus niet precies het aantal m2 van onze woning, maar in de buurt).

Wat betreft nieuwbouw, er staat zoveel leeg! Ons droom idee was om met een groep een oude school/kazerne/kerk of ander gaaf gebouw om te toveren tot mooie eco-woonruimtes. Helaas blijkt dit in de praktijk zo moeilijk gemaakt te worden (zeker in den haag). Nu dus toch nieuwbouw, maar wel op een plek waar eerst gesloopt gaat worden, een oude school notabene! Ik ben allang blij dat we geen groene ruimte wegnemen maar juist meer creeeren, het meeste is nu witzand met tegels, straks hopelijk een ruime (duin)tuin.
Om de stad echt te verlaten zou natuurlijk ook een optie zijn, maar we hebben hier ook heel veel mooie dingen en (leuk) werk en een netwerk. Dus na het overwogen te hebben blijk ik toch een stadsmens te zijn, terwijl ik notabene uit een dorp kom :D
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Natuurlijk kom je der wel uit. Het kader is geschapen, volg je intuitie. Neem beslissingen en til er niet te zwaar aan als het ecologisch niet zou kloppen. Het moet wel werkbaar blijven voor jouw persoonlijke situatie.

Mbt vloerverwarming. Ga je een zwevende houten vloer leggen of een tegelvloer? In dat laatste geval zou ik zeker de slangen van vv meenemen. Bij een losse houten vloer kunnen ze achteraf goed ingefreesd worden. Het kan misschien nog 10 jaar duren eer je de vv gaat gebruiken.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door peterberg »

Sterrenmeisje schreef:Peter, mag ik vragen hoe goed je moet isoleren om aan die 15 kWh/m2 per jaar te komen? Bij onze berekening komen we nu zonder balansventilatie ergens rond de 25 (is een referentie woning berekening, dus niet precies het aantal m2 van onze woning, maar in de buurt).
Eens zien... De muren zijn Rc 9,5, dak Rc 8,7 en de vloer Rc 8. We mikten eigenlijk op Rc 10 omdat we veel buitenmuur hebben, maar dat hebben we natuurlijk niet gehaald. Dit is passiefhuis norm, dan kom je aan dat soort cijfers. Ik vind 25 kW/h per m2 per jaar al heel goed. Oh ja, er zit dan ook driedubbel glas in en er is kierdicht gebouwd tot een bepaalde norm.

En ja, een bergkachel is natuurlijk ook leuk, vooral met die grote ruit. Ik kan het weten want ik heb het ding tenslotte bedacht...
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Tim »

Stargirl,

Als je nu wat een diepere vloer, of dikke planken neemt, kan vv altijd nog. Als de vloer maar geisoleerd is, onder.

Wij hebben de cementlaag eraf gebikt en er renovatie vloerverwarming in gelegd. 30mm opbouw. Variokomp of zo.

Als je nu een houten vloer neemt met dikke ondervloer, kun je die altijd nog vervangen door vv.

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door deleted »

Sterrenmeisje schreef: muur rc 7 en dak niet echt relevant met een bovenbuur.
En de isolatiewaarde van het plafond/tussenvloer is misschien toch niet te verwaarlozen.

In het geval dat je bovenbuur en jijzelf ongeveer dezelfde binnentemperatuur hanteert is er amper warmteoverdracht en maakt de R-waarde niet veel uit.
Maar mag je daar zomaar van uit gaan ?

Als de bovenbuur bijvoorbeeld constant een lagere binnentemperatuur nastreeft, zal het vooral jou warmteverlies zijn dat zijn appartement verwarmt.
Of als het bovenapp langdurig onbewoond is ...

G
Plaats reactie