Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Leuk Tim, the good old permies :D En ja, tinyhouse movement volg ik ook al een tijd, maar dat is toch echt voor een andere levensfase!

Pietje, toevallig net een stuk ergens op het forum gelezen over waarom een groot buffervat met ltv dan juist weer handiger is in de winter, maar wat ik vooral lastig vind van zelf doen is dat ik niet echt van 'zulke types' om me heen heb irl. Met mijn vriendinnen zit ik toch vaker in de speeltuin met de kindjes zeg maar :wink: Maar er zit vast wel een handig knutsel buurman/vrouw bij me in het project, dus tegen die tijd komt dat misschien wel goed.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Tim »

Sterrenmeisje schreef:Leuk Tim, the good old permies :D En ja, tinyhouse movement volg ik ook al een tijd, maar dat is toch echt voor een andere levensfase!
Inderdaad, maar waarom eigenlijk?

Op de camping hoor ik ze nooit klagen, days of our lives op 20m² tent.....

Tim
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Ja, ze ligt nu ook nog bij ons in bed, maar dat is dan voor de komende paar jaar, als puber hoop ik toch echt dat ze lekker op dr eigen kamer slaapt :lol:
En eerlijk: ik weet niet of ik het zou kunnen, ik ben dol op kamperen, maar ben ook weer heel blij thuis met mijn keuken en grote eettafel met vrienden er aan. Mijn keukenmachine (bak eigen brood 'in een echte oven'), mijn naaimachines en voorraad stofjes, die berg duplo, en alle knutselspullen van dl, gitaren van vriend en al zijn planten. We wonen nu op 80 m2 ofzo, en kleiner zou ik voor langere tijd toch niet comfortabel vinden hoor.
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

En op de camping is het meestal mooier weer (net als op de meeste plekken waar tiny houses floreren ;-) )
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Tim »

Hahaha,

Ik heb op de camping al snel niets meer te doen. Zet je aan het denken.

Tim
Spike
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2010, 16:13

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Spike »

Beste Sterrenmeisje,

Een huis verwarmen met alleen een accumulerende kachel is geen probleem. Het is niet nodig om overal verwarming aan te leggen.
Wij verwarmen ons huis met een Finoven en in de badkamer wordt als bijverwarming, indien gewenst, een elektrisch straal kacheltje aan gezet.
In ons huis zit weinig techniek zodat het ook niet kapot kan gaan. Warm water wordt verzorgd door twee elektrische boilers.
Koken doen wij elektrisch omdat wij in een wijk met stadsverwarming wonen, waar niet op aangesloten zijn.
Wij verbruiken ongeveer 3200 kWh per jaar. Mocht je geïnteresseerd zijn dan is het mogelijk om ons een keer te bezoeken om te zien dat het eigenlijk niet zo moeilijk is. Onze energiekosten zijn voor het elektrisch ongeveer 55 euro per maand.

Huib de Vries
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Ingir »

Spike schreef:Beste Sterrenmeisje,

Een huis verwarmen met alleen een accumulerende kachel is geen probleem. Het is niet nodig om overal verwarming aan te leggen.
Wij verwarmen ons huis met een Finoven en in de badkamer wordt als bijverwarming, indien gewenst, een elektrisch straal kacheltje aan gezet.
In ons huis zit weinig techniek zodat het ook niet kapot kan gaan. Warm water wordt verzorgd door twee elektrische boilers.
Koken doen wij elektrisch omdat wij in een wijk met stadsverwarming wonen, waar niet op aangesloten zijn.
Wij verbruiken ongeveer 3200 kWh per jaar. Mocht je geïnteresseerd zijn dan is het mogelijk om ons een keer te bezoeken om te zien dat het eigenlijk niet zo moeilijk is. Onze energiekosten zijn voor het elektrisch ongeveer 55 euro per maand.

Huib de Vries
Ook weer een mooi voorbeeld dat elektrisch verwarmen van SWW energiezuinig kan zijn. Hoe groot zijn je boilers?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door dormos »

Elektrisch verwarmen is nooit energiezuinig, aangezien van 1kWh primair maar 0,4 kWh electrisch overblijft.
Daarnaast is die ene kWh electrisch (waarvoor dus 2.5 kWh primaire nergie gebruikt is) ook nog eens duur, vooral door de energie belasting.

In de algehele afweging van investering en verbruik kan het economisch wel de beste oplossing zijn/lijken, maar zuinig of ecologisch zal het niet snel worden.

Groet,

Hans

PS Nu aub niet weer losgaan over de energiebelasting en armlastige huishoudens, dat weten we nu wel.
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Nou, het komt niet vaak voor dat ik het (gedeeltelijk) eens ben met Ingir. Maar een electrische boiler met spiraal op houtkachel is een mooie combi. Een paar zonnepanelen voor de verwarming in de zomer is dan ideaal. Op verschillende fora is er discussie wat nu beter rendeert, zonneboiler met collector of pv panelen. Deze discussie heb ik met Ingir ook eens gevoerd. Het gelijk laat ik in het midden. Maar,,, het voordeel van verwarmen met pv:
1 panelen lijken me duurzamer dan vaccuumbuizen. In de jaren 60 werd er al met pv aan boord naar de maan gevlogen. Dit is inmiddels een volwassen bedrijfstak. Vaccuumbuizen zie ik niet echt 40 jaar functioneren.
2 Het overschot aan electr als de boiler op temp is, kan mooi toegepast worden ipv affakkelen.

Wel belangrijk om in de winter als de kachel toch brandt de boiler gelijk mee te verwarmen. Verdeling sww/ruimte op elkaar af te stemmen afhankelijk van de isolatie van de woning.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Lieve »

Een mooi project.
Wat ik niet helemaal begrijp, je koopt een gedeelte van een gebouw, dat je dan zelf verder invult.
Blijf je dan ook de hele tijd dat je eigenaar bent, mee kosten betalen van onderhoud voor het hele gebouw?
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Sterrenmeisje »

Lieve schreef:Een mooi project.
Wat ik niet helemaal begrijp, je koopt een gedeelte van een gebouw, dat je dan zelf verder invult.
Blijf je dan ook de hele tijd dat je eigenaar bent, mee kosten betalen van onderhoud voor het hele gebouw?
Wij zitten inderdaad net in een lastig stukje van de puzzel. Het zijn geschakelde woningen, waar iedereen gewoon eigenaar is van zijn eigen woning, en ook betaald voor zijn eigen onderhoud, net als in een rijtjeswoning. Wij hebben echter gekozen om een appartement boven ons toe te staan omdat we zo de enorm belachelijke grondprijs met 33% verlagen. Hierdoor zullen we inderdaad een VvE moeten oprichten om een deel van het onderhoud gezamelijk aan te pakken. Dit zal dan alleen gelden voor bijvoorbeeld gevel onderhoud, dak en riool. Iets wat hier in de stad overigens heel normaal is, want dat is verplicht voor appartementen volgens mij wat hier 90% van de woningen zijn.

Huib, in welk deel van het land zit je?
Spike
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 aug 2010, 16:13

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Spike »

Hallo Sterrenmeisje,

Wij hebben een keukenboiler van 10 liter en een boiler voor het douchen van 15 liter.
Voor ons is dit genoeg. Wij douchen vanzelfsprekend niet met een stortdouche.
Ik verwacht dat wij indien wij een zonneboiler zouden aanschaffen wij niet minder elektrisch gaan gebruiken omdat deze zonneboiler een grotere inhoud heeft. In de winter gaan wij dan meer water op warmen met elektrisch. Afgezien van het eventuele elektrische verbruik voor een pomp.
Wij hebben er voor gekozen om het warme water en de verwarming apart te houden in ons huis.
Elektrisch water opwarmen is inderdaad niet ecologisch maar gezien de geringe warm water vraag bij ons wel een goede oplossing.
Bij een gezin met meerdere opgroeiende kinderen wordt het natuurlijk een ander verhaal. Dan wordt investeren in een zonneboiler zeer interessant.
Wij wonen in de regio Tilburg. Nog vergeten ons huis is ongeveer 700m3.

Huib de Vries
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door peterberg »

Wij wonen in een nieuwbouw passief huis in Den Haag. Wij hebben ook geen gasleiding en koken dus op inductie. Het gaat best goed, sommige dingen gaan heel snel zoals roerei maken. Mijn vriendin vond dat ze opnieuw moest leren koken omdat ook vrijwel alle pannen vervangen moesten worden.

Het plan is om met een grote massakachel te gaan verwarmen. Maar die is voorlopig nog niet klaar dus staat er nu een peipkleine rocket heater zonder massa maar met twee kleine olievaten op elkaar die taak waar te nemen. Wat we nu dus krijgen is voor het grootste deel convectie. Dat is een beetje jammer maar het is tenslotte een tijdelijke oplossing dus het valt wel mee.

Er zit ook geen warmtepomp en vloerverwarming om reden dat zo'n ding uiterst onrendabel is in een passiefhuis. Die investering hebben we geschrapt en in plaats daarvan hebben we een dak vol pv-panelen en een heat-pipe zonneboiler van 300 liter. Dat lijkt een beetje veel voor twee mensen en dat is het ook. De gedachte er achter is dat de bovenste helft altijd bijgehouden wordt door een elektrische verwarming en de onderste door de zonnecollector. Op die manier hebben we altijd tenminste 150 liter warm water ter beschikking. In de zomer slaat die elektrische verwarming helemaal niet aan.

Omdat we van plan zijn hier zo lang mogelijk te wonen hebben we ook een backup voor de verwarming in de vorm van infrarood panelen. We hebben nu nog twee mooie convectortjes maar die bevallen niet erg, en een IR paneel op de bovenverdieping. Die laatste bevalt veel beter en kan met een lager vermogen de open ruimte van 42 m2 uitstekend warm houden. Het ding is geschakeld met een stekker thermostaat en je bent even bezig om het ding af te stellen maar dan heb je er geen omkijken meer naar.

We verwarmen op dit moment dus gedeeltelijk elektrisch en over een jaar of 10 misschien wel helemaal. Wat bij veel mensen op dit forum weerstand oproept. Maar bekijk het eens van de andere kant: is een houtkachel wel te verkiezen boven zo'n ordinaire convector? Verreweg de meeste houtkachels, houtovens of fornuizen verslinden hout en ze verbranden het op de meest abominabele manier. De mensen die een verstokte stoker in de buurt hebben kunnen er over mee praten: in de winter stinkt het dag en nacht gruwelijk in de buurt. En zeg nou niet dat jouw kachel beter is, dan mag je het ding buiten dus niet kunnen ruiken.

Een sprekend voorbeeld:
Een kennis van ons heeft op een andere plek in Den Haag ook een passiefhuis neergezet, helemaal in zelfbouw. Op die lokatie is het net zoals bij ons een heel kavel veld. Op een van die andere kavels staat nu een schattig huisje met een paar pv panelen op het dak en een Rayburn fornuis in de keuken. Dat ding is omgebouwd van oliestook naar hout en legt een deken van houtrook stank over het hele veld. Er zit ook nog een back boiler in en de zonneboiler is er nog niet dus als de bewoner wil douchen moet er eerst gestookt worden. En ten opzichte van die kennis staat dit huisje aan de oostkant, als het een beetje tegenzit ruiken ze dat smerige kacheltje de hele winter. De lucht aanzuig kant van hun balans ventilatie zit uitgerekend ook nog op het noord oosten dus ruiken ze het ding binnenshuis ook.

Waar ik maar mee wil zeggen: een houtkachel is leuk maar een grote elektriciteit centrale geeft een berg minder vervuiling per kilowattuur. Bovendien, een gesmoorde houtkachel heeft ook een bedroevend rendement dat niet boven 50% uitkomt. Iedereen die een houtkachel heeft zou elke paar uur naar buiten moeten gaan en zich groen en geel moeten schamen als hun lieveling op straat te ruiken is. En tenslotte, een simpele convector op stroom zet alle toegevoerde energie om in warmte.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door pelletpower »

Begrijpelijk verhaal Peter. Het probleem met electr verwarmen is dat minstens 60 % van de energie in de centrale blijft en grotendeels afval is. Als je wilt verwarmen dan doe je dat beter op gas dan elctr. Met condensatie rendementen boven de 100%. Dat is iets anders dan electrisch. Energetisch veel gunstiger en qua uitstoot ook beter dan een kolencentrale.
Hoe zit de uitstoot met een rocket? Ik neem aan dat jij de buurt toch niet aan het vergassen bent?
Rayburn is bij deze van onze lijst (Aga dan ook?)

Inductiekoken? We hebben een interessant bouwproces van onze woning achter de rug. Laat ik dat zo maar noemen. Eindresultaat is voor duizenden euro's speciale verf tegen de muur om electrosmog tegen te gaan. We zijn weer een aantal jaar verder, dus het wordt wat milder. Maar inductiekoken zou onze keus niet zijn sterremeisje, om dezelfde reden als waarom jij twijfelt.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Een klein zuinig huisje: hoe maak ik keuzes?

Bericht door Pietje »

"Stad" is een fenomeen waarvan ik geen idee heb hoe dat duurzaam te maken is. Als je buren zo dichtbij wonen dat ze last van de rook hebben, dan wonen ze ook zo dichtbij dat een gedeelde warmtepomp een interessante mogelijkheid wordt. Want hout in de stad is om twee redenen "lastig": overlast en hoe je er aan komt. Zeker als er meer mensen mee gaan doen...

Als mensen zo dicht bij elkaar wonen, en ze hebben geen relatie tot elkaar, wat is dan het nut van zo dicht op elkaar wonen? Ons individualistische denken houdt vele interessante mogelijkheden buiten de deur, waar cohousing slechts een mogelijkheid is. Tegelijkertijd kun je vraagtekens zetten bij de hoeveelheid mensen op deze aardkloot. :wink:

Rayburn met water in de vuurkamer en Rocket 177 zijn natuurlijk wel twee uitersten...

PS: nu we een lage schoorsteen hebben valt het me erg tegen hoe vaak ik mijn kacheltje toch ruik. Over 3 jaar gaat 'ie er uit, maar toch... :?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie