LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Jansar schreef:Deze zomer heb ik een nieuw dak getimmerd met spanten van 22 cm. aan de binnenzijde beslagen met rietmatten en van buitenaf volledig opgevuld/geïsoleerd met kalk-miscanthus. Ondertussen is deze isolatielaag voldoende droog om binnenkort te gaan bezetten met een kalkpleister. De pleister zal aangebracht worden op de rietmatten.
MEGA INTERESSANT. :gandalf:
Daar wil ik graag meer van weten.
Heb je de miscanthus uiteindelijk zelf gekweekt en verhakseld ?
Welke snippergrootte ?
Hoeveel kalk (welke kalk: CL90 ?) zit er in het mengsel ?
Welke compactheid heb je verkregen (kg/m³) bij uiteindelijke plaatsing ?

Enne ...
voldoende droog
... kalk moet niet drogen maar uitharden (carbonatiseren), daardoor droogt hij zelfs liefst niet te snel want voor dat chemisch proces is ook water nodig.
Zo'n dikke laag (20 cm) heeft maanden nodig om uit te harden. Ik zou daarom niet te snel pleisteren. Wel langs boven beschermen tegen te snelle uitdroging door de zon.
Het mengsel hardt ook van buiten naar binnen uit. Dus eerst aan het oppervlakte en pas veel later binnenin. Oppervlakkige 'hardheid' en 'droogheid' is dus geen goede maatstaf.
Ik zou minstens 3 à 6 maanden wachten met pleisteren. Zelf ben ik bijvoorbeeld een muur op deze manier aan het isoleren met houtschaafsel (allspan) en CL90 (ook achter riet) en wacht gewoon tot volgend jaar met het pleisteren.
Welke mengverhouding zou ik hiervoor gebruiken (kalk/zand: fijn zand of 0,2)
Zou ik, rekening houdend met het feit dat het om een dak gaat eventueel haar/vlas scheven of iets anders toevoegen voor extra elasticiteit? Aan paardenhaar geraken lijkt mij alvast niet evident
Ja, hier ook met dezelfde bedenking.
Paardehaar is zeker goed als bewapening. Best echt paardenhaar van een manege of eigenaar vragen. Kan niet zo moeilijk zijn. Het (paarden)haar wat in de handel verkocht wordt voor deze toepassing is niet zo goed, want wordt chemisch gereinigd en volgens een onderzoek (zoek het terug bij interesse) zorgt die chemische 'reiniging' ervoor dat het haar veel minder stevig en duurzaam (rotten) is dan het vroeger gebruikte 'verse/onbehandelde' paardenhaar.

Pleister is ook best van grof naar fijn opgebouwd om een extra'capillaire' werking te krijgen. Het water wordt dan als het ware naar buiten 'gepompt'. Best de aggregaten (zand en andere) van grof naar fijn opbouwen per volgende laag pleister.

Een bedenking die ik mezelf maak: is het niet beter een vrij lichte pleister te maken tegen de relatief 'soepele' ondergrond. Ik ga voor extra veel toeslagstof in de basispleister (fijne hennep of vlas of strostukjes, zeker een aandeel paardehaar, een beetje grof zand)
En dan een fijnere pleister met enkel fijn zand/kalk of toch ook nog een beetje toeslag van heel fijn gezeefde vezels (hennepkoord of vlas of ...)

Andere bedenking die ik mij maakte(maar niet van toepassing voor mezelf om bouwtechnische redenen): een uitgeharde en droge laag kalk-hennep (of kalk-miscanthus of kalk-houtsnipper) is wellicht niet zo makkelijk te bepleisteren met kalkpleister omdat de droge isolatielaag heel gemakkelijk water opneemt en dus de nieuwe pleisterlaag heel snel 'droog' trekt. Dit maakt het wellicht heel moeilijk te bepleisteren. Maar daarentegen is het des te makkelijker met leem te bepleisteren. Leempleister is wellicht ook nog een stuk goedkoper.

Voor de binnenmuren ging ik alvast als volgt te werk:
- Meermaals overvloedig voorbevochtigen
- De open voegen heb ik opgevuld door er handmatig traskalk tegenaan te werpen of in te wrijven (met stevige rubberhandschoenen) Mengverhouding: 0,5 kalk/ 0,5 tras / 2 metselzand
- waar nodig heb ik dun bezet met een traskalkpleister en effen gewreven met een borstel kalkpap, dit vermengde zich mooi met de pleisterlaag
- waar de voegen + stenen nog in goede staat waren heb ik en laag kalei aangebracht
- vervolgens dit alles beschilderd met een kalkverf (zonder marmerpoeder of eieren, gewoon de caseïne afkomstig uit melk, kalk en een minimum aan oker pigment om het felle wit lichtjes te breken
Al deze lagen werden nat op nat aangebracht. Tot nu toe lijkt alles prima te drogen zonder bartsten of te lossen.
nogmaals bedankt voor alle tips hier in deze topic!
Vijgen na pasen: maar ik hoop dat je de verschillende lagen 'dun' hebt opgebracht en voldoende hebt laten 'harden' voordat de volgende er op kwam ...

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Gevonden.
Best paardenhaar van een paard dus en niet paardenhaar van de (web)winkel:

http://www.researchgate.net/profile/Cra ... ion_detail

klik "download full text"

G
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Gandalf.
Wat raad jij aan wat mengverhouding betreft voor het pleisteren van de rietmatten aan de binnenkant van ons dak?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Hetgeen ik hierboven al schrijf.

Ik vermoed dat je best niet te snel bepleistert.(je moet er enige druk op kunnen zetten om glad af te werken. Daarom moet de isolatielaag uitgehard zijn)
Dat een leempleister makkelijker gaat worden.
Dat ik er een lichtgewicht (grond)pleister van zou maken met veel fijne vezels+paardenhaar, dit zowel voor leemkeuze als die met kalk.
Een kalkpleister tegen een dichte rietmat (is erg glad) boven je hoofd aanbrengen en achter het riet een sterk zuigende isolatielaag (kalk-miscanthus) lijkt me heel erg moeilijk. Tenzij je een ervaren stucadoor bent.

Heb je geen foto van het te bepleisteren plafond ? Hoe glad is het ? Of komt er al vrij veel kalk van de isolatielaag door de rietstengels heen ?

G
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door swake »

Gandalf schreef:Probeer uit te zoeken waarom de muur onderaan zo vochtig is.
Aan de voegen alleen zal het zeker niet liggen. De schade aan de voegen is eerder gevolg, dan oorzaak. Ook goede voegen zullen zeker niet voldoende zijn om het probleem op te lossen dus.
Ik ken de historiek van het gebouw nog niet voldoende. Dus moet verder gaan op wat ik kan vinden en zien. Langs de binnenkant is er een plek van zowat een halve vierkante meter goed vochtig. Langs buiten zijn de voegen van de muur exact op die plaats beschadiging. Eén en ander lijkt al eens hersteld te zijn geweest door er nog een laag op te smeren. Maar dat helpt natuurlijk niks, wat kapot is moet er eerst uit. Tegen die muur ligt een pad. Mogelijk gaat het iets af naar de muur toe, dat heb ik nog niet kunnen nakijken. Ik schrijf dit omdat de voeg van de hoek tussen pad en muur nogal fors is uitgevoerd. Die hoekvoeg is ook gebarsten en van mortel met cement. De muur is kant oosten en krijgt bij regen telkens de volle laag. Verder echter niks te zien, de goten werken perfect, geen lekke schoorsteen of zo, geen waterleidingen daar. Ik vermoed dat het gewoon slecht uitgevoerd was en dat de vrieskou geholpen heeft het proces te versnellen.

Zover ik weet is dit huis 15 jaar geleden opnieuw gevoegd geweest. Mogelijks werd toen niet het gepaste materiaal gebruikt want hier en daar zijn er inderdaad wat problemen met de voegen, telkens is de reden redelijk duidelijk zoals een lekke goot of een gat in het dak.

Gandalf schreef:Veel te hard. Voegen behoren zowel 'zachter' te zijn dan de gebruikte bakstenen als de oude metselmortel.
Ach ja, ik had daar al iets over gelezen... Zachter dan de stenen dat gaat nog lukken, maar de metselmortel die minstens 100 jaar oud is is wel heel zacht.
Gandalf schreef:verhouding van 1/3,5 of 1/4 en een maximaal NHL2.... [knip]
Bedankt 'G' voor de formules en zo, ik ga de volgende dagen uitzoeken wat hier te krijgen valt aan kalksoorten en hieraan kan voldoen. Ook met in het achterhoofd de kleur die moet gehaald worden zal ik eens een putje maken en wat leem opgraven. (ik ken daar geen kl....n van maar leer alle dagen bij :lol: )
Laatst gewijzigd door kockie op 01 sep 2015, 07:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes aangepast
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Dag Gandalf,

Ik had je reactie niet opgemerkt op mijn gsm omdat het op een volgende pagina stond en dit niet had gezien op het kleine scherm.
In ieder geval bedankt voor de extra moeite.
Gandalf schreef:Heb je de miscanthus uiteindelijk zelf gekweekt en verhakseld ?
Welke snippergrootte ?
Hoeveel kalk (welke kalk: CL90 ?) zit er in het mengsel ?
Welke compactheid heb je verkregen (kg/m³) bij uiteindelijke plaatsing ?
De miscanthus snippers ben ik gaan halen in Westdorpe, Nederland. (130 euro/ton). Voor 13kuub heb ik zo'n 220 euro betaald.
De snippers variëren van grootte: 1-5cm. Dit was prima te verwerken tussen de dakspanten. Wel viel het mij op dat de kalk-miscanthus mengeling, in tegenstelling tot de kalk-hennep, kleine krimp vertoont. Tussen de isolatie en spanten zo'n 1-2mm. De dikte maat kromp van 23,5 naar 23cm. Miscanthus neemt volgens mij dus meer water op dan hennep. Ik vraag me af of dit voor barsten gaat zorgen wanneer miscanthus gebruikt zou worden als muurisolatie. Na de winter stel ik het op de proef.

Wat kalk betreft heb ik met 2 soorten gewerkt:
-Supercalco 90
-S95 van carmeuse

Aanvankelijk heb ik 50 zakken Supercalco 90 besteld bij de makro voor net geen 8euro/zak. Tijdens het verwerken bleek dat ik niet zou toekomen en heb ik de nog nodige aantal zakken S95 bijbesteld via het Stroburo. Dit omdat een nieuwe bestelling bij de Makro niet tijdig beschikbaar zou zijn. De heel verse en bovendien zuiverdere kalk van Stroburo kostte maar 40cent/zak meer dan de Supercalco 90.
De supercalco deed het goed maar de volgende keer gebruik ik alleen de S95!

Wat mengverhouding betreft heb ik de voorschriften van Stroburo gevolgd aangezien miscanthus qua gewicht/massa die van hennep benaderd. zie:
http://www.hetstroburo.be/nl/bouwen/met ... sche-fiche

op de foto's zie je het riet dat ik binnenkort wil bepleisteren
Bijlagen
dwangmenger op aftakas van de tractor en takel voor optakelen van een volle kuip kalkmiscanthus
dwangmenger op aftakas van de tractor en takel voor optakelen van een volle kuip kalkmiscanthus
hier zie je duidelijk dat het riet en de verticale planken waarop het bevestigd is de bekisting vormt voor de isolatie die er van buitenaf ingeschept wordt (werkwijze zoals ik het zag op de website van Stroburo)
hier zie je duidelijk dat het riet en de verticale planken waarop het bevestigd is de bekisting vormt voor de isolatie die er van buitenaf ingeschept wordt (werkwijze zoals ik het zag op de website van Stroburo)
het volledig opgevulde dak
het volledig opgevulde dak
detail van de rieten matten
detail van de rieten matten
ongeïsoleerd
ongeïsoleerd
detail van het dak in bovenaanzicht
detail van het dak in bovenaanzicht
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Jansar,

Dat ziet er allemaal prachtig uit.
Ben jij professioneel (eco) bouwer ?


Jansar schreef:De miscanthus snippers ben ik gaan halen in Westdorpe, Nederland. (130 euro/ton). Voor 13kuub heb ik zo'n 220 euro betaald.
Kijk dat is nog eens een interessant materiaal voor zelfbouwers.
Het soortelijk gewicht van levering nemen ze dus op 130 kg/m³.
Uit studies heb ik begrepen dat het los -droog- soortelijk gewicht op ongeveer 85kg/m³ zou liggen.
Dat van hennep op ongeveer 120kg/m³.
Zou je dat misschien eens kunnen checken ? Bijvoorbeeld door ze 'los' in een 10 liter emmer te strooien. Zonder aan te duwen. Hooguit enkele tikjes tegen de emmer geven zodat er geen holtes ontstaan. Vullen tot aan de 10l markering. En wegen.
Snippers zouden dan ook 'droog' moeten zijn. (niet op een regenachtige dag, of de snippers eerst binnen wat laten acclimatiseren)
De snippers variëren van grootte: 1-5cm. Dit was prima te verwerken tussen de dakspanten. Wel viel het mij op dat de kalk-miscanthus mengeling, in tegenstelling tot de kalk-hennep, kleine krimp vertoont. Tussen de isolatie en spanten zo'n 1-2mm. De dikte maat kromp van 23,5 naar 23cm. Miscanthus neemt volgens mij dus meer water op dan hennep. Ik vraag me af of dit voor barsten gaat zorgen wanneer miscanthus gebruikt zou worden als muurisolatie. Na de winter stel ik het op de proef.

Zou kunnen. Ligt eraan of je het wateropnamevermogen per kg of per m3 bekijkt.
Per kg zal het niet zoveel schelen denk ik (uit geraadpleegde onderzoeken bleek beide ongeveer 300% op basis van gewicht), maar een kg miscanthus is wel groter in volume.
Hangt er dus vanaf welk recept je volgt denk ik.
Een andere mogelijkheid is dat de miscanthus mengeling misschien met minder water toekan dan de hennep-mengeling. En dat de krimp te verklaren is door een kleine overmaat aan aanmaakwater.

Met de houtschaafsel-kalk heb ik gemerkt dat de hoeveelheid aanmaakwater een vrij grote rol speelt bij het uiteindelijk volume (en dus densiteit en dus lambdawaarde !!!) van de mengeling.
Des te minder aanmaakwater, des te meer eindvolume (en des te lager densiteit en lambdawaarde).
Uiteraard zit er ook een ondergrens aan de hoeveelheid water= max absorptie door de miscanthus + water dat nodig is om de kalk te laten reageren.
De maximale absorbtiecapaciteit van de gebruikte miscanthus bepalen lijkt me dus cruciaal.
Wat kalk betreft heb ik met 2 soorten gewerkt:
-Supercalco 90
-S95 van carmeuse

Zijn die niet beide van Carmeuse ? En bedoel je CL95S ? Ben ik trouwens nog nooit tegengekomen. CL97S wel. Maar alles dat beter is dan CL90S is uiteraard ook uitstekend.

Wat mengverhouding betreft heb ik de voorschriften van Stroburo gevolgd aangezien miscanthus qua gewicht/massa die van hennep benaderd. zie:
http://www.hetstroburo.be/nl/bouwen/met ... sche-fiche
Kan je dat wat verduidelijken aub ?
Welk recept heb je precies gevolgd ? In kg of in volume ?
Stroburo en de zwitsers van HES blinken niet bepaald uit in duidelijkheid van hun recepten.
De geclaimde lambdawaarden van deze twee neem ik dan ook met een erg grote korrel zout.

op de foto's zie je het riet dat ik binnenkort wil bepleisteren
Stroburo spreekt inderdaad van relatief korte droogtijden, maar bedenk wel dat ze een additief toevoegen aan hun kalk. Wellicht een puzzolaan dat de kalk sneller een hoge drukvastheid geeft (hydraulisch maakt).
Heb je dat additief ook gebruikt ? Zoniet zou ik de uithardingstijden die stoburo hanteert niet aanhouden.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door ritsaert snijder »

Jansar,
Ontzettend interessant bouwsel!!

Ik heb veel gewekt met leem op riet. Mijn riet laag was een stuk dikker. Ik zou beginnen om er een dunne laag tegen aan te gooien. Door het gooien gaat de stuc veel meer in het riet zitten en heeft een betere hechting. Dit dan als een eerste verstevigingslaag laten drogen.
groet!

Ritsaert
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Gandalf schreef:Ben jij professioneel (eco) bouwer ?
Ik ben een doe-het-zelver die liefst zo weinig mogelijk naar de doe-het-zelf-zaak gaat.
Gandalf schreef:Het soortelijk gewicht van levering nemen ze dus op 130 kg/m³.
Uit studies heb ik begrepen dat het los -droog- soortelijk gewicht op ongeveer 85kg/m³ zou liggen.
Dat van hennep op ongeveer 120kg/m³.
Zou je dat misschien eens kunnen checken ? Bijvoorbeeld door ze 'los' in een 10 liter emmer te strooien. Zonder aan te duwen. Hooguit enkele tikjes tegen de emmer geven zodat er geen holtes ontstaan. Vullen tot aan de 10l markering. En wegen.
Snippers zouden dan ook 'droog' moeten zijn. (niet op een regenachtige dag, of de snippers eerst binnen wat laten acclimatiseren)
De miscanthus ben ik in 2 keer gaan ophalen. Slechts de eerste lading werd gewogen. Bij de volgende stak het niet zo nauw en had ik meer meegekregen. De miscanthus werd aangedrukt in de laadbak, achteraf heb ik thuis alle miscanthus gestockeerd in 10 aangedrukte bigbags. Omdat ook de verkoper geen cijfer kon plakken op het soortelijk gewicht heb ik een zak Hennepscheven aangekocht om zo te weten te komen hoeveel miscanthus ik best zou gebruiken om het kalk-hennep recept van Stroburo te kunnen volgen. Het volume van 20kg hennep kwam nagenoeg overeen met dat van 20kg miscanthus. Het verschil was verwaarloosbaar. Het wegen van de 10L zal ik doen wanneer ik hier een weegschaal heb. Voor het moment in die nog niet meeverhuisd.
Gandalf schreef:Zijn die niet beide van Carmeuse ? En bedoel je CL95S ? Ben ik trouwens nog nooit tegengekomen. CL97S wel. Maar alles dat beter is dan CL90S is uiteraard ook uitstekend.
Ik bedoelde de CL97. En beiden zijn idd van Carmeuse.
Gandalf schreef:Welk recept heb je precies gevolgd ? In kg of in volume ?
Stroburo en de zwitsers van HES blinken niet bepaald uit in duidelijkheid van hun recepten.
De vele vragen die ik had heeft Stroburo steeds beantwoord waarvoor veel dank.
Het volgende recept heb ik gebruikt.
- 10,5kg miscanthus
- 10 liter water
- 1/2 zak hydraatkalk
- 1,5 kg tras als additief
- 10 liter water
In mijn dwangmenger kan een dubbele portie dus ik deed alles x2. Voor de 13 kuub heb ik samen met mijn vrouw 4 dagen gewerkt om het te mengen, naar boven te takelen en in het dak te scheppen. Het was behoorlijk arbeidsintensief. Ideaal zou zijn om zo'n karwei met 4 werkers uit te voeren.
ritsaert snijder schreef:Ik heb veel gewekt met leem op riet. Mijn riet laag was een stuk dikker. Ik zou beginnen om er een dunne laag tegen aan te gooien. Door het gooien gaat de stuc veel meer in het riet zitten en heeft een betere hechting. Dit dan als een eerste verstevigingslaag laten drogen.
Ik heb hier ongeveer 100kg pure boetseerklei kunnen recupereren. Graag zou ik er leem van maken. Welke klei-zand-stro verhouding lijkt jou geschikt voor het lemen van het dak? Welk zand is geschikt 0/2 of eerde fijn wit zand?
Laatst gewijzigd door Jansar op 06 sep 2015, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Nog een vraagje over traskalk. Ik begrijp niet goed waarom er in verhouding minder kalk in de traskalk mengeling toegevoegd wordt dan in een kalkpleister zonder tras.
0,5 deel kalk op 0,5 deel tras op 2 of 3 delen zand. Dat betekend 4 tot 6 delen zand in verhouding tot 1 deel kalk, dat lijkt mij heel weinig. Tras is toch een additief en geen bindmiddel? Zo veel minder kalk in verhouding tot de vulstof resulteert dat dan niet in een brozere/zanderig eindresultaat?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Jansar schreef:Nog een vraagje over traskalk. Ik begrijp niet goed waarom er in verhouding minder kalk in de traskalk mengeling toegevoegd wordt dan in een kalkpleister zonder tras.
0,5 deel kalk op 0,5 deel tras op 2 of 3 delen zand. Dat betekend 4 tot 6 delen zand in verhouding tot 1 deel kalk, dat lijkt mij heel weinig. Tras is toch een additief en geen bindmiddel? Zo veel minder kalk in verhouding tot de vulstof resulteert dat dan niet in een brozere/zanderig eindresultaat?
Mmm,

Bij voldoende water reageert tras met hydraatkalk tot een hydraulisch bindmiddel.
Tras op zich is inert vulkanisch gesteente.
Dat wil dus zeggen dat 0,5 deel tras + 0,5 deel hydraatkalk = 1 deel traskalk (hooghydraulisch bindmiddel met dit hoge aandeel tras)
Belangrijke voorwaarde is wel voldoende water in dat geval.

Uitleg:
-Elk deel tras heeft ook een deel hydraatkalk nodig om chemisch te kunnen reageren. Vandaar dat er nooit meer tras dan kalk in de mengeling mag. Een overschot aan tras reageert niet(chemisch) en blijft achter als inert mineraal traspoeder. Elk fijn poeder (leem, silt, klei, stof ,... en dus ook inert traspoeder) verzwakt de mortel en is dus niet gewenst.

-Een ander belangrijk aspect: Hydraatkalk kan ook carbonatiseren met CO2 uit de lucht. Bij onvoldoende water zal een deel hydraatkalk dus ook reageren met de CO2 uit de lucht. Als je nu een traskalk hebt met een verhouding 0,5/0,5=1/1 en een deel van de kalk reageert (bij gebrek aan water) met co2 uit de lucht, dan zal er te weinig kalk overblijven om te reageren met alle tras. Een deel tras blijft als inerte toeslagstof achter en verzwakt de mortel.
Dit is dus een gevaar bij het gebruik van tras. Vandaar dat je kan stellen dat een zuiver hydraatkalk langdurig vochtig gehouden moet worden en een traskalk langdurig nat gehouden moet worden. Dit is met name een probleem bij sterk wateropzuigende ondergronden.
Dit is ook iets om bij stil te staan bij sterk wateropzuigende omgevingen zoals hennep, miscanthus, houtvezel, ... maw goed nat houden en niet overdrijven met het tras-gedeelte.

Wat betreft de verhouding bindmiddel-zand: dit wordt voornamelijk bepaald door de gewenste toepassing (pleister, metselmortel, ...), de ondergrond, maar ook vooral: het gebruikte zand.
Perfect zand (bestaat niet!) met perfect ronde korrels die allen even groot zijn heeft een 'luchtgevuld poriënvolume" van 1/3. Dwz dat het bindmiddel in vloeibare vorm deze plaats volledig inneemt als de verhouding tot het totale volume is 2/3zand en 1/3 bindmiddel of in volumedelen zand2/bindmiddel1
Maar perfect zand bestaat niet en zand bestaat in werkelijkheid uit een groot aandeel zandkorrels van verschillende grootte.
In de handel vermeldt men hooguit de maximale koorelgrootte. Maar ook bij zanden met eenzelfde max korrelgrootte zijn er nog veel verschillen in de samenstelling van de kleinere korrels. Dit noemt men de korrelgrootteverdeling en die bepaalt men door het zand in steeds kleiner zeven te meten en de hoeveelheden per korrelgrootte in een curve uit te zetten= zeefkromme van een zand.
Het luchtgevuld poriënvolume hangt af van die zeefkromme (korrelgrootteverdeling). Doorgaans is het een 1/4 of minder. (bindmiddel neemt dan 1/4 in, zand 3/4 maw een volumeverdeling zand-bindmiddel 3-1 )
Maar die verhouding kan dus erg verschillen naargelang het gebruikte zand.
Met hetzelfde recept , bijvoorbeeld 1/3 kan de ene mortel (zandA) vet zijn en de andere mortel mager (zandB).

Ook de toepassing verschilt. Bij dragend metselwerk kiest men bijvoorbeeld voor zo weinig poriënvolume en ook liefst geen te vette mortel. Reden is duidelijk: poriën verminderen de draagkracht. En een overmaat aan bindmiddel (meer bindmiddel dan vrij poriënvolume) vermindert de draagkracht eveneens vermits de zandkorrels dan los van elkaar in het bindmiddel zweven en de zandkorrels harder zijn dan het uitgehard bindmiddel.
Bij pleisterwerk daarentegen wil men soms precies een magere mortel omdat het poriënvolume zorgt voor extra capillaire werking (wateropname en afgave) en eventueel ook voor een licht isolerende(thermisch/geluid) werking.

G
Laatst gewijzigd door deleted op 08 sep 2015, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Dat was bijzonder duidelijk en informatief! Bedankt Gandalf!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Jansar schreef:Omdat ook de verkoper geen cijfer kon plakken op het soortelijk gewicht heb ik een zak Hennepscheven aangekocht om zo te weten te komen hoeveel miscanthus ik best zou gebruiken om het kalk-hennep recept van Stroburo te kunnen volgen. Het volume van 20kg hennep kwam nagenoeg overeen met dat van 20kg miscanthus. Het verschil was verwaarloosbaar. Het wegen van de 10L zal ik doen wanneer ik hier een weegschaal heb. Voor het moment in die nog niet meeverhuisd.
Het blijft ook een lastig probleem want het soortelijk gewicht hangt ook af van de snippergrootte en de relatieve vochtigheid.
Daarbij heb ik bij de houtsnippers gemerkt dat het beter is om het totale volume te laten afhangen van het eindvolume na uitharding.
De compactheid van plaatsing (CVP) is dan weer afhankelijk van de vezelsoort, het watervolume én de manier van plaatsen.
Met hetzelfde recept (x-kalk, y-vezel, z-water) kan ik net zo goed een eindvolume van 1m³ als één van 0,8m³ verkrijgen afhankelijk van het aandrukken bij plaatsing. En de ene vezel laat zich al makelijker/moeilijker aandrukken dan de andere ...

Jansar schreef: De vele vragen die ik had heeft Stroburo steeds beantwoord waarvoor veel dank.
Het volgende recept heb ik gebruikt.
- 10,5kg miscanthus
- 10 liter water
- 1/2 zak hydraatkalk
- 1,5 kg tras als additief
- 10 liter water
In mijn dwangmenger kan een dubbele portie dus ik deed alles x2. Voor de 13 kuub heb ik samen met mijn vrouw 4 dagen gewerkt om het te mengen, naar boven te takelen en in het dak te scheppen. Het was behoorlijk arbeidsintensief. Ideaal zou zijn om zo'n karwei met 4 werkers uit te voeren.
Als ik stroburo goed begrepen heb, dan rekenen ze aan een eindvolume van 0,950m³ kalkhennep per 1m³ gebruikte hennep aan een densiteit van 100kg/1m³ gebruikte hennepvezel. Van bovenstaand recept zou je dan 100 liter (0,1m³) kalkhennep kunnen plaatsen. Hun kalkhennep heeft dan een einddichtheid in droge stof van (12,5kg+1,5kg+10,5kg)/0,1m³ = 245kg/m³
1,5 kg kalk reageert met de tras. De overige 11 kg zal mettertijd carbonatiseren met de CO2 uit de lucht hetgeen voor een massa-toename van 30% zorgt (11*0,3)/0,1m³=33kg/m3. De eind dichtheid wordt dus 278 kg/m3


Wat verder opvalt is de lage hoeveelheid water.
In vele Franse recepten en ook in onderzoeken van Evrard aan de UCL neemt men vaak de gewichtsverhouding 1/2/3 (hennep/kalk/water).
Wat me iets logischer lijkt aangezien hennep makkelijk 300% van het eigen gewicht aan water opneemt.
200% water toevoegen lijkt me dus nog voor een vrij grote concurrentie tussen kalk en hennep te zorgen voor het water.
Het gevaar bestaat dan op het verbranden van de kalk. Met name aan de buitenzijde(s) en de toevoeging van tras verhoogt nog dit risico. (te weinig water om met tras te reageren en genoeg om met CO2 uit de lucht te carbonatiseren waardoor tras als inert stof achterblijft)

Maar ik heb ook bij de houtsnippers gemerkt dat de hoeveelheid water een belangrijke invloed heeft op de CVP.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb hier ongeveer 100kg pure boetseerklei kunnen recupereren. Graag zou ik er leem van maken. Welke klei-zand-stro verhouding lijkt jou geschikt voor het lemen van het dak? Welk zand is geschikt 0/2 of eerde fijn wit zand?

Ik werk altijd met natuurleem. Boetseerklei en zand worden geen echte leem maar wel een bruikbaar lemig mengsel. Ik zou een plankjesproef doen met 1 volumedeel klei, twee volumedelen metselzand. Dat aanbrengen en kijken of het scheurloos droogt. Ik zou de eerst laag er tegen aan gooien zonder stro, laten drogen en dan een laag met wat stro, laten drogen en dan een laag met veel stro (volume 1 leem op 1 stro). Als dat laatste mengsel niet blijft hangen dan wat minder stro.

Dit is een gok; ik heb hiervoor geen recept.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Ik meen mij uit een andere draad te herinneren dat Jansar in de leemstreek woont ?

Gat in de tuin graven ?

G
Plaats reactie