LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Jansar,

Voor binnenwerk zou ik geen tras toevoegen.(tenzij er een noodzaak is) De langzame uitharding is eerder een voordeel voor een beginnend doe-het-zelver.

Kalkboek is natuurlijk al een uitstekend uitgangspunt.
Korte algemene uitleg: http://www.cultureelerfgoed.nl/sites/de ... l-2003.pdf

Specifieker voor het nederlands taalgebied: https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... 2_2001.PDF
Zoals je ziet een theoretisch overzichtswerkje zonder praktische kennis en ook alweer van de jaren '80. Hetgeen perfect aangeeft hoe beperkt de kennis van kalk en zijn toepassingen is in het Nederlands taalgebied. Het is wel erg bruikbaar als je wil gaan experimenteren met verfrecepten.

Voor praktische kennis ga je in het Duits moeten zoeken.
Een standaard voor kalkpleister: http://www.baubiologie.de/downloads/kalkputzregeln.pdf

Maar ook de praktische kneepjes van het aanbrengen van de pleister (opwerpen en niet teveel 'spatelen' bijvoorbeeld) vind je hier en daar op Youtube.
Deze DHZ heeft wel een paar interessante experimenten met kalk ( blussen, rotten, pleisteren, kalkverf, kalk-caseïeverf):
https://www.youtube.com/user/tracheide2 ... query=kalk

Een professionele reeks video's van de laag-voor-laag opbouw van een kalkpleister (engels):
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... mWQ1X1jYOk

G
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door sfj »

Wij gebruiken in de weide ook kalk om de zuurtegraad naar beneden te halen. Bestaat in poedervorm of korrels.
Is dat ook bruikbaar? Mogelijks iets meer verontreinigd dans Supercalco 90. Ik heb er eigenlijk nu geen zicht op want alles is verbruikt. exacte samenstelling heb ik niet. Kost iets rond de 120€/ton voor korrels 100€/ton voor poedervorm.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Ik denk dat de korrels kalksteen zijn. Van niet al te zuiver kalkgehalte bovendien.
Ik neem aan dat je die niet eerst wil gaan branden en dan blussen ?

Het poeder is mogelijk kalkhydraat. Maar ook zeker niet zuiver genoeg als bindmiddel. In het beste geval CL70.

Bij de produktie wordt het zuiverste gedeelte (CL97 enz ) gebruikt voor de voedingsindustrie.
Net daaronder (oa CL90) gaat naar de Bouwindustrie.
De restfractie (CL70 en slechter) gaat naar landbouwtoepassingen.

G
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Bedankt Gandalf voor de links!!
groeten
Jan
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Ernest Dubois »

Waarom is Calix Blance NHL3.5 zo duur _ 135 euro de 25 kg ter vergelijking bijvoorbeeld met Wülfrather kalk ~ 25 euros de 25 kg?
Werken, das leuk.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

ritsaert snijder schreef:Bereiding
Maak de melk handwarm en gooi de azijn in de melk. De melk gaat schiften. Zo niet, wat meer azijn toevoegen. Doe de inhoud in een zeef en doe de uitgelekte massa terug in de pan. Doe er een paar scheppen kalk bij. Na goed roeren gaat het naar verf ruiken en kan de rest van de kalk worden toegevoegd. Eieren en gips erbij en goed roeren. Water naar wens toevoegen.
Beste Ritsaert. Gebruik je zowel de eierdooier als het eiwit?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door ritsaert snijder »

Jansar,
ja allebei! Geeft een verbetering van de elasticiteit. Het maakt de verf geler, maar hij droogt gewoon wit op.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Eieren weet ik niet, maar met gips zou ik wat terughoudend zijn. Is het niet beter om kalksteenpoeder te nemen als dikkingsmiddel voor kalkverf ? Marmerpoeder(=kalksteen) of krijt (=kalksteen) bijvoorbeeld.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Ernest Dubois »

Met de dooiers er in stinkt dat verf voor een paar dagen daarna niet meer dat is de enig verschil.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Ernest Dubois »

Gewoon kalk en water is overschilderbaar maar ik weet niet als dat zo is als je eiren er doorheen gooien. Als je lijm of melk mengt met kalk dan moet dat eerst verwijderde als je gaat schilderen.
Werken, das leuk.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door swake »

Kmoet een paar rijen bakstenen opnieuw voegen. Het zijn de voegen het dichts bij de grond. Diegene die ook het meest blootgesteld zijn aan de regen. Ze zijn nu gebarsten en de muur is vochtig langs de binnenkant. Dus zal die voegen uitkappen en dan opnieuw voegen.

Natuurlijk wil ik dat doen met een voegmortel op basis van kalk. Is deze verhouding ok?
1 volume deel NHL5 en 2 volume delen zand?

Moet ik dat ook lang vochtig houden voor een geleidelijke uitharding? Of is beschermen tegen de zon voldoende?

De bestaande voegen zijn niet spierwit, ze zijn eerder ietsjes geel. Natuurlijk heb ik geen idee welk zand en hoeveel er hier oorspronkelijk werd voor gebruikt. Lokaal zit er veel leem en plakkerig spul in de grond. Zou ik er daarvan wat bij durven doen voor de kleur? Of toch liever zavel (geel zand)? k'zal wellicht wat moeten experimenteren met de verhoudingen.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Zavel zou ik alvast zeker niet toevoegen, mettertijd worden de voegen er zanderig door. Ons huis, een hoeve van ca 1910 is volledig gemetst met de lokale kleigrond + kalk dus dat grond mengen bij je mortel lijkt me alvast geen probleem zolang het geen teelaarde maar wel kleigrond is.
Laatst gewijzigd door Jansar op 31 aug 2015, 00:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Deze zomer heb ik een nieuw dak getimmerd met spanten van 22 cm. aan de binnenzijde beslagen met rietmatten en van buitenaf volledig opgevuld/geïsoleerd met kalk-miscanthus. Ondertussen is deze isolatielaag voldoende droog om binnenkort te gaan bezetten met een kalkpleister. De pleister zal aangebracht worden op de rietmatten.
Welke mengverhouding zou ik hiervoor gebruiken (kalk/zand: fijn zand of 0,2)
Zou ik, rekening houdend met het feit dat het om een dak gaat eventueel haar/vlas scheven of iets anders toevoegen voor extra elasticiteit? Aan paardenhaar geraken lijkt mij alvast niet evident

Voor de binnenmuren ging ik alvast als volgt te werk:
- Meermaals overvloedig voorbevochtigen
- De open voegen heb ik opgevuld door er handmatig traskalk tegenaan te werpen of in te wrijven (met stevige rubberhandschoenen) Mengverhouding: 0,5 kalk/ 0,5 tras / 2 metselzand
- waar nodig heb ik dun bezet met een traskalkpleister en effen gewreven met een borstel kalkpap, dit vermengde zich mooi met de pleisterlaag
- waar de voegen + stenen nog in goede staat waren heb ik en laag kalei aangebracht
- vervolgens dit alles beschilderd met een kalkverf (zonder marmerpoeder of eieren, gewoon de caseïne afkomstig uit melk, kalk en een minimum aan oker pigment om het felle wit lichtjes te breken
Al deze lagen werden nat op nat aangebracht. Tot nu toe lijkt alles prima te drogen zonder bartsten of te lossen.
nogmaals bedankt voor alle tips hier in deze topic!
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Ernest Dubois »

Nee, paardenhaar is inderdaad moeilijk, maar het maakt je kalk pleister veel en veel sterker en is in het bijzonder toepasselijk op een dak/plafond.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

swake schreef:Kmoet een paar rijen bakstenen opnieuw voegen. Het zijn de voegen het dichts bij de grond. Diegene die ook het meest blootgesteld zijn aan de regen. Ze zijn nu gebarsten en de muur is vochtig langs de binnenkant. Dus zal die voegen uitkappen en dan opnieuw voegen.
Probeer uit te zoeken waarom de muur onderaan zo vochtig is.
Aan de voegen alleen zal het zeker niet liggen. De schade aan de voegen is eerder gevolg, dan oorzaak. Ook goede voegen zullen zeker niet voldoende zijn om het probleem op te lossen dus.

Natuurlijk wil ik dat doen met een voegmortel op basis van kalk. Is deze verhouding ok?
1 volume deel NHL5 en 2 volume delen zand?
Veel te hard. Voegen behoren zowel 'zachter' te zijn dan de gebruikte bakstenen als de oude metselmortel. Ik denk dan eerder aan een verhouding van 1/3,5 of 1/4 en een maximaal NHL2. Of luchtkalk (CL90) of een mengeling van de twee. Eventueel wat tras bij zuivere CL90, maar ook niet te veel dan.
Moet ik dat ook lang vochtig houden voor een geleidelijke uitharding? Of is beschermen tegen de zon voldoende?
Voldoende diep uithalen (zeker 2 cm) en voldoende voorbevochtigen (dagen ervoor kletsnat spuiten /verzadigen en voegen als de stenen luchtdroog zijn, maar nog steeds vol water van de dag ervoor)
In dat geval zit er meestal voldoende water in de stenen om de de carbonatatie te laetn verlopen. Tegen felle zon of overmatige wind beschermen kan nooit kwaad, maar is bij voegwerk minder nodig omdat de verhouding droogoppervlakte/hoeveelheid specie klein is en de omliggende stenen water bufferen. Ik zou zeggen: enkel bij extreem heet weer ga je nog extra moeten vernevelen in de eerste dagen.
De bestaande voegen zijn niet spierwit, ze zijn eerder ietsjes geel. Natuurlijk heb ik geen idee welk zand en hoeveel er hier oorspronkelijk werd voor gebruikt. Lokaal zit er veel leem en plakkerig spul in de grond. Zou ik er daarvan wat bij durven doen voor de kleur? Of toch liever zavel (geel zand)? k'zal wellicht wat moeten experimenteren met de verhoudingen.
De kleur wordt inderdaad best testen (en lang genoeg wachten want kalkmortel wordt pas bleker nadat hij uitgehard en droog is; kan weken duren)
Naarmate er meer zand in zit wordt de voeg sterker. Teveel klei/leem maakt de voeg (te) zwak.
Wil je toch veel klei/leem gebruiken, dan zal je ook meer kalk moeten gebruiken.

G
Plaats reactie