LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Voor wie geen dure kant-en-klare producten wil kopen (zoals ikzelf) zou een overzichtelijke lijst mengverhoudingen van hydraatkalk toepassingen heel handig zijn. Aub geen links naar pagina's die mettertijd misschien niet meer bruikbaar zijn. Wel een overzichtelijke lijst van de mengverhoudingen.
Zie einde van deze topic om de laatste update te vinden en eventueel aan te vullen. Verschillende variaties van mengverhoudingen volgens toepassing hoeven geen probleem te zijn en kunnen allemaal in de lijst beschreven worden.
Alvast bedankt voor de medewerking!


KALKPLEISTER:
- 1 volumedeel hydraatkalk (supercalco 90)
- 3 volumedelen fijnzand?
- water


KALKPLEISTER BINNEN: volumedelen??
- hydraatkalk (Supercalco 90)
- fijn zand
- vlasscheven?
- water


TADELAKT:
- hydraatkalk (Supercalco 90)
- ...?


TRASKALKPLEISTER BUITEN: volumedelen??
- Hydraatkalk (Supercalco 90)
- trasmeel (tubag)
- fijn zand
- water.


KALEI: volumedelen??
- Hydraatkalk (Supercalco 90)
- trasmeel (tubag)
- fijn zand
- water.


KALKVERF:
- Hydraatkalk (Supercalco 90)
- water
- ... ?


KALKHENNEP:
Mengverherhouding in volgorde:
- 3/4 zak hennepscheven (zak van 14kg, dus 10,5kg)
- 12 liter water
- 1/2 zak hydraatkalk (zak van 25kg?)
- 1,5 kg trasmeel (tubag)
- 10 liter water


KALKMISCANTHUS:
- Zelfde mengverhouding als kalkhennep?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Pietje »

Hoi Jansar,
ik heb je lijst in de wiki gezet (http://wiki.ecologieforum.eu/Hydraulische_kalk). Ik hoop dat anderen hier aanvullingen in kunnen bijwerken!

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

@Pietje,

Hydraulische(NHL) kalk is inderdaad waterhardend. Maar hydraatkalk (CL)(vraag van de TS) is de 100% luchthardende variant.
Behalve dan nr4 traskalkpleister: dat is dan weer hydraatkalk die hydraulische eigenschappen krijgt door de binding met tras ....

Wordt inderdaad eens tijd dat we recept- en gebruiksfiches maken voor kalk-toepassingen.
Wordt alleen een iets genuanceerder verhaal dan één deel hydraatkalk en 3 delen zand...

Wordt vervolgd ....

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door ritsaert snijder »

Perfect initiatief, streven we dan naar een recept en gebruiksaanwijzing? Ik heb een voorbeeld ingevuld voor kalkverf. Ik hoor graag jullie opmerkingen.

Product
Natuurlijke kalkverf voor binnen.

Toepassing
Een open en dus ademende verf (waarbij de open eigenschappen van de ondergrond in stand blijven). Kalkverf

Kleuren
Het kleuren van de kalkverf kan met alkalibestendige, bindmiddelvrije pigmenten gebeuren. Bij krachtiger kleurtonen dient de opnamecapaciteit van de pigmenten in de Kalkverf vooraf getest te worden. Kalk is een sterk wit pigment, na het drogen wordt de verf veel lichter.

Ondergrond
Moet vorstvrij, draagkrachtig, schoon en gelijkmatig zuigend zijn. Uitgeharde kalkmortel-oppervlakken worden 1-2 dagen voor het aanbrengen van de verf bevochtigd (flinke sproei-nevel) om het ‘verbranden’ van de kalkverf door onttrekking van water te voorkomen.
Vlak voor het aanbrengen van iedere verflaag de ondergrond nogmaals licht bevochtigen
Op plaatmateriaal en hout kan eerst een grondverf worden aangebracht voor een betere hechting.
Op zuigende leem en steen (muurverwarming) ondergronden is een voorbehandeling wenselijk. Ik heb dat gedaan met een mengsel van kalkwater (het water uit de trog) en koffiepoeder.

Ingredienten
• Liter kalk (hydraatkalk CL90)
De beste kwaliteit verf wordt behaald met een supercalco CL 90 (of hoger) van bijvoorbeeld Carmeuse. Deze kalk is niet makkelijk te krijgen in Nederland. Belangrijk is dat de kalk vers is (kijk op de verpakkingsdatum). De verse kalk kan onder water worden bewaard in een trog en wordt dan alleen maar beter. Omdat ik niet makkelijk aan CL90 kon komen heb ik een deel van mijn huis geverfd met Mekal van Carmeuse. Dat is CL 70-S en die S betekent dat er ook toeslagstoffen zijn gebruikt. De verf ziet er goed uit en verkrijt bijna niet, maar de ademende werking van het leem wordt hierdoor vermindert. Dit recept is gebruikt met de fijnste supercalco en met Mekal.

• Liter melk
• Scheut azijn
• Eventueel 2 eieren om de verf flexibeler te maken.
• Eventueel een kopje gips voor een wat dikkere verf

Kosten
Ongeveer 1,30 euro voor 2 liter verf.

Gebruik
10 liter voor 50 a 75 m2 afhankelijk van het gebruikte gereedschap, structuur en absorptievermogen van de ondergrond. In ongunstige omstandigheden zal het verbruik hoger zijn. Meestal zijn 2-4 lagen noodzakelijk.

Bereiding
Maak de melk handwarm en gooi de azijn in de melk. De melk gaat schiften. Zo niet, wat meer azijn toevoegen. Doe de inhoud in een zeef en doe de uitgelekte massa terug in de pan. Doe er een paar scheppen kalk bij. Na goed roeren gaat het naar verf ruiken en kan de rest van de kalk worden toegevoegd. Eieren en gips erbij en goed roeren. Water naar wens toevoegen.

Verwerking
Verven met brede blokkwasten. Er zijn verschillende technieken. Wij deden kriskras door elkaar verven.Voor een wat ruwer resultaat. Het spettert enorm! Tijdens het verven af en toe goed omroeren.

Nabehandeling
Voor een goede carbonatatie (zodat de verf niet verkrijt) dienen de oppervlakken een week vochtig gehouden te worden middels een fijne sproei-nevel

Pas op
Contact met huid of ogen kan brandwonden veroorzaken. In geval van contact met ogen deze met veel water spoelen en zonodig een arts raadplegen. Alle verfspullen moeten buiten bereik van kinderen gebruikt en bewaard worden. Verfresten mogen bij het huisvuil of op de composthoop.
groet!

Ritsaert
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Het is inderdaad misschien niet overbodig om ook toepassingen en een gebruiksaanwijzing bij te vermelden. Ik zal de verschillende posts bijhouden en de lijst effenaf aanvullen. Wanneer die min of meer vorm begint te krijgen post ik een stand van zaken hier in deze topic. Zo blijft het overzichtelijk.

@ Pietje, bedankt om de lijst op ecowiki te zetten. Echter, zoals Gandalf opmerkte is hydraatkalk (vb supercalco 90) zuiver luchthardend, mits toevoeging van tras. Misschien even aanpassen?

@ Ritsaert: een zeer interessant recept voor Kalkverf!! Dat gaat zeker al van toepassing komen. Ik heb als potentieel gebruiker van uw recept alvast enkele vragen:
-De melk die je gebruikt is dat volle melk uit de supermarkt? Zo ja, zou gepasteuriseerde melk van bij de boer beter zijn? Het roomgehalte ligt meervoudig hoger, de melk is veel verser en zuiverder (lees onverdund, vetter, meer calcium...)
-Jouw recept voor een grondlaag met koffie en kalkmelk is ook heel toepasselijk. Kan je daar eventueel nog dieper op in gaan wat betreft mengverhouding en bereidingswijze?
-Heb je richtlijnen voor het bewaren van kalk in een trog? (kalk in de rot zetten) Waar moet je op letten? Gewoon vullen met water (regen/leidingwater?) tot de kalk volledig onder water komt te staan (dus bijvoorbeeld 10 cm onder het waterniveau? Of moet er rekening worden gehouden met bepaalde verhoudingen en omstandigheden? (eerst water in de trog dan kalk of eerst kalk dan water, niet teveel water, niet in de zon, kamertemperatuur, geen vorst?

Alvast bedankt!
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door ritsaert snijder »

-De melk die je gebruikt is dat volle melk uit de supermarkt? Zo ja, zou gepasteuriseerde melk van bij de boer beter zijn? Het roomgehalte ligt meervoudig hoger, de melk is veel verser en zuiverder (lees onverdund, vetter, meer calcium...)
Uit praktische overweging gebruik ik standaard halfvolle melk (plop uit de koelkast). Ik geloof dat zogenaamde ondermelk een hoog caseine gehalte heeft. Je wil veel caseine. Je kan het ook kopen maar dan is het onduidelijk of het veilig is. Ik heb ook Griekse yoghurt gebruikt, werkt ook prima.

Je kan de gips vervangen door marmerpoeder.
-Jouw recept voor een grondlaag met koffie en kalkmelk is ook heel toepasselijk. Kan je daar eventueel nog dieper op in gaan wat betreft mengverhouding en bereidingswijze?
Ik heb het wel gebruikt...werkte wel...ik zal mijn boek er op nakijken. Misschien hebben anderen nog aanvullingen.
Heb je richtlijnen voor het bewaren van kalk in een trog? (kalk in de rot zetten) Waar moet je op letten? Gewoon vullen met water (regen/leidingwater?) tot de kalk volledig onder water komt te staan (dus bijvoorbeeld 10 cm onder het waterniveau? Of moet er rekening worden gehouden met bepaalde verhoudingen en omstandigheden? (eerst water in de trog dan kalk of eerst kalk dan water, niet teveel water, niet in de zon, kamertemperatuur, geen vorst?
Gewoon dik onder water (5 tot 10 cm) zetten...en een goed deksel om overvliegend vuil te vermijden. Volgorde maakt niet uit. Misschien hebben anderen aanvullingen.
groet!

Ritsaert
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Marmerpoeder zou ook heel geschikt zijn in kalkhennep. Enig idee waar je marmerpoeder kan aanschaffen?
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door ritsaert snijder »

Jawel, je kan het prima vinden op internet en dan ook kopen. Probleem is dat dit soort bestellingen dan ook vaak hogere transportkosten met zich meebrengen. Als je aan het begin van een verbouwing bent is het slim om een stevige voorraad van bijvoorbeeld marmerpoeder, supercalco in 1 keer te laten komen. dan vallen de kosten wel mee. We gelijk de kalk onder water zetten. Probleem is wel dat de kalk vers moet zijn...dat is bij een internetbestelling vaak een gok. Daarom zou ik het zelf halen.

Maar als je kleinere verbouwingen doet is dat allemaal niet handig en duur. Ik doe op dat punt dan ook wel concessies...zoals het gebruik van Mekal, gips, gewone halfvolle melk. Kan je zo uit het schap trekken. Waarbij ik wel moet zeggen dat ik bij de Hornbach altijd goed naar de datum van de kalk. Deze zomer heb ik weken gewacht tot er een nieuw pallet was binnen gekomen.

En nog een handig overzicht van de bindmiddelen.
Bijlagen
kalk.jpg
groet!

Ritsaert
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Deze lijst geraakt niet zo goed aangevuld precies. Waarschijnlijk een beetje te hoog gegrepen.
Heeft er iemand ervaring met het zelf mengen van een traskalk pleister?
Wat is de verhouding in volumedelen kalk, tras en zand?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Er zijn vele soorten kalk en vele soorten zand. Dus de verhoudingen liggen niet bij voorbaat vast.

Stel dat je een goed gesorteerd zand te pakken krijgt met de juiste korrelgrootte voor je toepassing (afhankelijk welke laag: hechtlaag-basislaag-afwerklaag):
dan in het algemeen: 1deel kalk, 1 deel tras en 5 delen zand.
Maar dat is dus afhankelijk van de grebruikte kwaliteit van de kalk, de korrelgrootte van het gebruikte zand (en de zeefkromme van het zand) en de precieze toepassing. Bovenstaande verhouding is bijvoorbeeld om te metselen of voor de basislaag bij pleister.

In ieder geval nooit méér tras dan kalk in het mengsel doen. (1-1 verhouding geeft de maximale hydrauliciteit aan de kalk; als je dit waterhardend vermogen wil benutten moet je het werk ook langdurig nat houden, want kalk die met de CO2 uit de lucht reageert zal zich niet meer binden met de tras.)



Voor de miscanthus zet je best enkele proeven op. Ik zou starten met 1volume hydraatkalk voor 3 volumes gesnipperd miscanthus.
De grootte van de snippers kan je ook variëren.
In het algemeen gesteld hoe lichter je het geheel krijgt, hoe beter het isoleert. Maar het moet natuurlijk wel enige samenhang behouden.
Marmerpoeder heeft volgens mij geen enkel nut in het mengsel.
Een beetje tras(of ander puzzolaan) wellicht wel om een beetje snellere start-verharding te krijgen, maar als je de tijd hebt om op een grote lengte te werken en dus maar gestaag omhoog gaat is het niet noodzakelijk.

Hier de enige testen met kalk-miscanthusblokken die ik terugvond:
http://www.belalternative.be/Alternhome ... nthus.html

Ik zou voor een pleister of schuifbekisting nog lichtere mengelingen nastreven.
De tradical die gebruikt werd in de testblokken is volgens mij een hydraulische kalk.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb in 2013 mijn voorgevel met een zelf gemaakt traspleister gedaan. Maar ik vond het heel lastig werken, je moet het er heel voorzichtig op zetten (anders pers je het water er uit) in niet te dikke lagen. Anders komt het er zo weer af zetten. Maar het zit er nog steeds goed op!
groet!

Ritsaert
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Kalk in de rot krijgt een compacter volume... moet je dan andere mengverhoudingen gaan toepassen wanneer deze gebruikt wordt voor bijv. kalkpleisters?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door deleted »

Jansar schreef:Kalk in de rot krijgt een compacter volume... moet je dan andere mengverhoudingen gaan toepassen wanneer deze gebruikt wordt voor bijv. kalkpleisters?
In het algemeen gesteld wel ja. Als de verhouding 1:3 zou zijn met kalkhydraatpoeder, wordt het iets van 1:4 met 'sumpfkalk'gemaakt van datzelfde poeder.

Wat de verhouding precies moet zijn hangt van vele zaken af:
1. de toepassing (hier: pleister, maar wat voor pleister: klassiek of isolerend ? En welke ondergrond: harde natuursteen of zachte houtwolplaten ?)
2. de gebruikte kalk (vet -mager CL90, CL80 , CL 70, ....
3. De gebruikte zandsoort (of ander toeslagstof: Miscanthus ...)
4. De hoeveelheid water die in je zelfgemaakte 'sumpfkalk' aanwezig is ... (als het goed is die 'boterig', maar er kan ook zoveel water aanwezig zijn dat hij 'melkachtig' is, dat is nogal een verschil )

Ik zou zeggen : zet een proefstukje op van de toepassing die je wil maken. Er zijn teveel variabelen en te weinig duidelijke antwoorden om er iets anders over te zeggen.

G
sfj
Berichten: 124
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:21

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door sfj »

Echt leerrijk. Wil graag ook het resultaat zien, fototje dus, voor zover dat mogelijk is natuurlijk want dat gaat natuurlijk niks van de structuur laten zien.

35jaar geleden als kleine jongen met 'kalk' een buitenmuur in de tuin gewit. Het enige dat ik me herinner is dat het mengsel warm werd. Nu wil ik weer zoiets gaan toepassen op een aantal muren in paardenstallen. Dit topic laat me eigenlijk denken dat het ook zeer goed in de living kan (en keuken, kamers etc...), dus ja.... droom droom...
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: LIJST MENGVERHOUDINGEN HYDRAATKALK, wie kan aanvullen?

Bericht door Jansar »

Dag Gandalf

Het betreft Supercalco 90. De kalk is boterig, dus met een minimum aan water in de rot gezet. Met deze kalk (4 zakken van 25kg) wil ik pleisteren en kaleien op oude bakstenen muren (binnenshuis).
Bij de pleister zal ik wellicht ook tras en vlaslemen toevoegen.

Gandalf u lijkt goed geïnformeerd te zijn, heeft u lectuurtips, boeken die kunnen dienen als naslagwerk voor mengverhoudingen? Het 'Kalkboek' heb ik reeds in het bezit maar deze gaat daar niet zo op in.

Mvg
Plaats reactie