Grote renovatie > Duurzaam

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

loth
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2014, 00:28

Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door loth »

Besten,

Na vele research gedaan te hebben ben ik niet tot een bevredigend resultaat gekomen en ben ik deze weg ingeslagen om zo hopelijk een passend antwoord te verkrijgen.

Allereerst natuurlijk; mijn huidige situatie van het net gekochte huis.

- Het is een huis uit de begin jaren 1900.
- Geen spouwmuren
- Geen wand- vloer- dakisolatie
- Geen energiebesparende verlichting

Kortom, een stel stenen met een dak zonder enige vorm van isolatie of energiebesparing.

Het huis is zeer gedateerd op alle mogelijke manieren. Dus, er zal een grote renovatie aan te pas komen met het doel om vrijwel geen energie/gas rekening meer te hebben.

Wat wil ik gaan doen:
1. Dakrenovatie; compleet nieuw dak. Rc = 5
2. Vloerrenovatie; compleet nieuwe vloer. Rc = 5
3. Voorzetwanden plaatsen. Rc = 5
4. HR++ glas in huidige kozijn plaatsen
5. Vloerverwarming aanleggen

Dan nu mijn ideeën om de lage energieregeling te realiseren;

- Douche wtw
- Balansventilatie met wtw
- Zonnepanelen aansluiten op boiler vat (X liters)
- Zodra de boilervat warm is zonnestroom doorgeven aan het net
- CV/warmtepomp (hydbride combinatie)

Ik heb "geprobeerd" om een dergelijk systeem als plaatje te zoeken - anders moet ik zelf eens gaan tekenen mocht het niet duidelijk genoeg zijn - dus hopelijk wordt begrepen wat ik ongeveer zou willen hebben.

Graag hoor ik adviezen & tips omtrent bovenstaande. Houtkachels zie ik niet zitten (je betaald niet meet voor het gas maar voor hout - dus is 100% uitgesloten).

Graag hoor ik eenieder met een zinvolle reactie.

Met vriendelijke groeten,
Rick
Bijlagen
evc_be_schema-ideaal_NL_warmtewisselaar_kleppen_batterij_131018-2.jpg
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door Dutch John »

Welkom,

Over schema's kan ik je niets vertellen, maar dat komt omdat ik iemand ben die cv-installaties en veelomvattende techniek iets van de 20ste eeuw vind....
Of je voor hout veel betaalt, ligt aan jezelf. Er is genoeg gratis hout, je moet er wel zelf achteraan. En gas zal alleen maar duurder worden om de volgende redenen:
-ons gas raakt op
-Russen zijn harde donders
-LNG heeft een EROEI van 3 á 4
-de schalieboom lijkt te ontaarden een schaliebust

Wat betreft de isolatie: mij is geleerd dat je 1 eenheid in de vloer stopt; de muren krijgen factor 2 en het dak factor 3. Wat me interesseert is of je ook overdacht hebt om de inhoud en indeling van het huis passend te maken. Dus niet hedendaags lomp grote nutteloze ruimtes, maar multifunctioneel en aansluitend op de menselijke maat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door ritsaert snijder »

Ook welkom,
Binnenisolatie bij een huis van 1900 is riskant. Wat is de dikte van de muur? Een paar foto's om een indruk te krijgen van het huis zijn eigenlijk wel nodig om te kunnen meedenken.
groet!

Ritsaert
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door WillemLimmen »

Wat is de positie van je dak(en) de helling en het oppervlak? Ik denk tevens dat een warmtecollector per m2 dakoppervlak veel meer water kan verwarmen dan een zonnepaneel.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door Lieve »

Hallo Loth, welkom op deze denktank.

Huis anno 1900?, moet ik dan verstaan, kamerhoogte gelijkvloers 4.20m, betegelde keuken? vloertegels art deco?

Waarom heb je net dit huis gekocht? Of wilde je een nieuwbouw op een plaats waar dit niet echt kan?
Hoe wil je dit huis gaan bewonen? Met hoeveel mensen en wanneer, alleen aanwezigheid tijdens het weekend of word het 24/24 aanwezigheid?

Misschien eerst op een rijtje zetten hoe je met dit huis wil leven.
Als betaalheer die enkele decennia met z'n tweetjes uit werken gaat, om ergens te lande een mooie droom te financieren, die achterhaald zal zijn op het moment dat je het iets kalmer aan gaat doen?

Of misschien een plaats die samen met de bewoners kan groeien, naar de wensen van de tijd?
loth
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2014, 00:28

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door loth »

Dutch John schreef:Welkom,

Over schema's kan ik je niets vertellen, maar dat komt omdat ik iemand ben die cv-installaties en veelomvattende techniek iets van de 20ste eeuw vind....
Of je voor hout veel betaalt, ligt aan jezelf. Er is genoeg gratis hout, je moet er wel zelf achteraan. En gas zal alleen maar duurder worden om de volgende redenen:
-ons gas raakt op
-Russen zijn harde donders
-LNG heeft een EROEI van 3 á 4
-de schalieboom lijkt te ontaarden een schaliebust

Wat betreft de isolatie: mij is geleerd dat je 1 eenheid in de vloer stopt; de muren krijgen factor 2 en het dak factor 3. Wat me interesseert is of je ook overdacht hebt om de inhoud en indeling van het huis passend te maken. Dus niet hedendaags lomp grote nutteloze ruimtes, maar multifunctioneel en aansluitend op de menselijke maat.

Groet,
DJ
Dutch John; bedankt voor je reactie!

Hout is daarom nogsteeds geen optie voor mij ;)
Omtrent je 1 2 3 factor ben ik wel erg nieuwsgierig. Kun je uitleggen waarom dit nodig is?

ritsaert snijder schreef:Ook welkom,
Binnenisolatie bij een huis van 1900 is riskant. Wat is de dikte van de muur? Een paar foto's om een indruk te krijgen van het huis zijn eigenlijk wel nodig om te kunnen meedenken.
Een probleem is dat ik de sleutel nog niet heb :(
Het is nu een steensmuur.

Ritsaert Snijder; bedankt voor je reactie!

Isolatie middels voorzetwanden kan prima, als je maar let op de vaste regels (muren moeten niet vochtig zijn, geen optrekkende vocht, etc.)

WillemLimmen schreef:Wat is de positie van je dak(en) de helling en het oppervlak? Ik denk tevens dat een warmtecollector per m2 dakoppervlak veel meer water kan verwarmen dan een zonnepaneel.
WillemLimmen; bedankt voor je reactie!

De positie van mijn Z-ZW daken is al met al ca. 45 m2. onder hoek van 45 graden.

Lieve schreef:Hallo Loth, welkom op deze denktank.

Huis anno 1900?, moet ik dan verstaan, kamerhoogte gelijkvloers 4.20m, betegelde keuken? vloertegels art deco?

Waarom heb je net dit huis gekocht? Of wilde je een nieuwbouw op een plaats waar dit niet echt kan?
Hoe wil je dit huis gaan bewonen? Met hoeveel mensen en wanneer, alleen aanwezigheid tijdens het weekend of word het 24/24 aanwezigheid?

Misschien eerst op een rijtje zetten hoe je met dit huis wil leven.
Als betaalheer die enkele decennia met z'n tweetjes uit werken gaat, om ergens te lande een mooie droom te financieren, die achterhaald zal zijn op het moment dat je het iets kalmer aan gaat doen?

Of misschien een plaats die samen met de bewoners kan groeien, naar de wensen van de tijd?
Lieve; bedankt voor je reactie!

Dit huis moet van buiten authenthiek blijven. Van binnen wil ik het "van deze tijd" hebben; de inrichting komt later wel. Die kun je altijd zo oudlijkend maken als je wilt. Daarnaast wil ik graag een zo laag mogelijke energierekening. Hoe de indeling van mijn week wordt maakt me niet zo heel veel uit er zit namelijk ook nog een stukje duurzaamheid voor de wereld bij.

Ik heb gesprekken gehad met een werknemer van de monumentenzorg en deze was enthousiast over een "oud huis naar nieuwe stijl brengen zonder de authentieke stijl te verliezen". Zo zijn er op internet ook vele voorbeelden te vinden van monumenten en oude huizen welke omgetoverd zijn naar een passiefhuis.
loth
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2014, 00:28

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door loth »

Ik hoor nog niemand over het CV Hybride systeem, de douche wtw en balansventilatie met wtw. Graag zou ik hier nog meer over weten.



Beheerder: dit is niet bedoeld als spam maar om het overzicht te bewaren omdat er in het vorig bericht vele quotes waren opgesteld.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door deleted »

Kost allemaal veel meer dan het ooit gaat opbrengen. Zowel financieel , energetisch als ecologisch.

Er zijn betere plaatsen om een passiefhuis te bouwen dan in het omhulsel van een historisch gebouw.
Dat het niet problematisch zou zijn voor dat omhulsel, is ook zeer de vraag. Hoe ga je bijvoorbeeld de balkdoorvoeren oplossen ?
En of het omhulsel behouden een act van 'monumentenzorg' is durf ik ook te betwijfelen, maar dat is wellicht een ideologisch en conservatief standpunt.

Binnenisolatie is altijd problematisch. En met de combi met een binnenzwembad in een historisch pand zeker een fiasco.
loth schreef:Zo zijn er op internet ook vele voorbeelden te vinden van monumenten en oude huizen welke omgetoverd zijn naar een passiefhuis.
Ben ik er nog niet veel van tegengekomen.
Een bekend voorbeeld uit België zijn de kantoren van BBL (De bond die zou opkomen voor het leefmilieu). Hadden een een oud historisch pand, werd volledig omgebouwd tot passiefkantoren. Door de bijhorende rekening zitten die nu aan de bedelstaf en de financiële 'sponsoring' van -godbetert- de bouwindustrie. Tot daar het Beter Leefmilieu.

Oude panden werden vanuit een andere logica gebouwd.
Licht en lucht waren belangrijker dan warmte.
De ruimte waarin iemand verbleef werd verwarmd middels stralingswarmte, niet het hele pand.
De streeftemperatuur in de winter was er eentje waarin men een kamerjas droeg of een activiteit uitvoerde.

9 maanden genieten van licht, ruimte, authenticiteit en een lage bankschuld is misschien ook een optie ?
3 wintermaanden minimaal (en eerder op vocht dan warmte gestuurd) verwarmen en terugtrekken op een passiefzolder is misschien een optie ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door Dutch John »

Inderdaad. Met moderne "kennis" een oud huis verbouwen kon wel eens als een boemerang terug komen. Vandaar mijn vraag hoe Rick zijn huis wil gebruiken/indelen.
Nu G het opmerkt: aan kosten versus baten wil men nog wel eens rekenen. De afweging geïnvesteerde (en nog in de toekomst te investeren) moeite tegenover levensplezier en vrije tijd wordt zelden gemaakt. Raar eigenlijk. Iedereen zal bevestigen dat levensvreugde toch voor economie komt. Teveel indoctrinatie door de bouwindustrie, de banken en de statusgevoelige buurman?
loth schreef: Hout is daarom nogsteeds geen optie voor mij ;)
Omtrent je 1 2 3 factor ben ik wel erg nieuwsgierig. Kun je uitleggen waarom dit nodig is?
Waarom daarom?
Wat betreft de verschillen in isolatie van vloer, wanden en dak: warme lucht stijgt op.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door Dutch John »

Dutch John schreef:Inderdaad. Met moderne "kennis" een oud huis verbouwen kon wel eens als een boemerang terug komen. Vandaar mijn vraag hoe Rick zijn huis wil gebruiken/indelen.
Nu G het opmerkt: aan kosten versus baten wil men nog wel eens rekenen. De afweging geïnvesteerde (en nog in de toekomst te investeren) moeite tegenover levensplezier en vrije tijd wordt zelden gemaakt. Raar eigenlijk. Iedereen zal bevestigen dat levensvreugde toch voor economie komt. Teveel indoctrinatie door de bouwindustrie, de banken en de statusgevoelige buurman?
loth schreef: Hout is daarom nogsteeds geen optie voor mij ;)
Omtrent je 1 2 3 factor ben ik wel erg nieuwsgierig. Kun je uitleggen waarom dit nodig is?
Waarom daarom?
Wat betreft de verschillen in isolatie van vloer, wanden en dak: warme lucht stijgt op.

Mij ontgaat wat je met duurzaam bedoelt. Wat is jouw definitie van duurzaam?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door WillemLimmen »

Voldoende oppervlak om iets zinnigs mee te doen;

Wellicht de combinatie lagetemperatuur vloerverwarming, infraroodverwarming, zonnecollectoren en zonnepanelen.

(3o m2 dak ongeveer 5000Wp = ca. 5000 kwh jaaropbrengst)
(opbrengst zonnecollectoren ca. 1,6 Gj per m2)

En in verband met mogelijke toekomstige scenarios: een goed rookafvoerkanaal in de verbouwing meenemen.
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door GTV6 »

Even over de techniek die je er allemaal in wil hebben.
Een wtw unit is niks mis mee, gesteld dat je die ventilatie nodig hebt in een dergelijk oud huis. Wees consequent met onderhoud het is een bron van bacterien. Wtw voor de douche ook niks mis mee.
De rest van de installatie is wel erg complex en erg kostbaar, er zit ongeveer alles in wat er op de markt is. Een moderne ketel haalt 96% rendement mits de radiatoren goed gekozen zijn. Met de warmtepomp ga je ongeveer 120 tot 125% rendement maken als je de omzetting brandstof/elektra meerekend. De investering warmtepomp met toebehoren is meer dan € 10.000,- en de levensduur een 15 jaar. Als economische motieven geen rol spelen kun je het zo doen, of het echt duurzaam is durf ik niet te zeggen. Ook zijn er nog wel wat verbeteringen in het schema te maken, maar het schema is zomaar een plaatje begreep ik.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door Ingir »

Een goede isolatieverhouding tussen vloer-gevel-dak is 2-3-4, bij vloerverwarming 3-3-4. Bij een Rc van 5 voor de gevel en vloer zou het dak beter een Rc van 6,5-7,0 kunnen krijgen. Die verhouding heeft te maken met het simpele feit dat de meeste warmte via het dak verloren gaat... een deksel op de pan dus.

Monumentale gebouwen kunnen overigens prima verbouwd worden tot ZLEW of zelfs passiefhuis als alleen de gevel beschermd is. In dat geval kan binnen de monumentale gevels een nieuwe woning gebouwd worden. Bestaande houten balken en aansluitende binnenmuren worden dan losgekoppeld van de massieve buitenmuren en wordt een geventileerde spouw gemaakt tussen de buitenmuren en de nieuwe (geïsoleerde) binnengevel.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
loth
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 nov 2014, 00:28

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door loth »

Ingir schreef:Een goede isolatieverhouding tussen vloer-gevel-dak is 2-3-4, bij vloerverwarming 3-3-4. Bij een Rc van 5 voor de gevel en vloer zou het dak beter een Rc van 6,5-7,0 kunnen krijgen. Die verhouding heeft te maken met het simpele feit dat de meeste warmte via het dak verloren gaat... een deksel op de pan dus.

Monumentale gebouwen kunnen overigens prima verbouwd worden tot ZLEW of zelfs passiefhuis als alleen de gevel beschermd is. In dat geval kan binnen de monumentale gevels een nieuwe woning gebouwd worden. Bestaande houten balken en aansluitende binnenmuren worden dan losgekoppeld van de massieve buitenmuren en wordt een geventileerde spouw gemaakt tussen de buitenmuren en de nieuwe (geïsoleerde) binnengevel.
Bedankt voor je reactie; Ingir!

Dat oude panden verbouwd kunnen worden tot passiefhuis of ZLEW ben ik zeker met je eens; een kilometer van me vandaan staat er namelijk ook eentje.

Geldt de 3-3-4 isolatie ook als je de vloeren van de eerste verdieping ook isoleert? Een Rc van 5 naar 6 of 7 brengen bij het dak is geen probleem. De koude bruggen worden 90% geminimaliseerd door de isolatie op te bouwen uit twee lagen. Er wordt SLS gebruikt met daartussen het isolatiemateriaal; deze SLS wordt eerst vertikaal geplaatst met de eerste laag isolatie. Daarna een tweede laag isolatie met SLS en deze zal horizontaal geplaatst worden, je hebt op deze wijze minimale koude bruggen.

Het isoleren van het huis met daarin de minste koude bruggen is al onderzocht - de R-waarden nog niet helemaal maar dat zal ongeveer 5-5-7 gaan worden en de vloeren van de eerste verdieping met een R van 2,5.

Heb je verder nog ideeën? Bijvoorbeeld wat ik eerder aangaf? (Hybride cv-ketel/balansventilatie/zonneboiler/zonnepanelen/etc.)?
GTV6 schreef:Even over de techniek die je er allemaal in wil hebben.
Een wtw unit is niks mis mee, gesteld dat je die ventilatie nodig hebt in een dergelijk oud huis. Wees consequent met onderhoud het is een bron van bacterien. Wtw voor de douche ook niks mis mee.
De rest van de installatie is wel erg complex en erg kostbaar, er zit ongeveer alles in wat er op de markt is. Een moderne ketel haalt 96% rendement mits de radiatoren goed gekozen zijn. Met de warmtepomp ga je ongeveer 120 tot 125% rendement maken als je de omzetting brandstof/elektra meerekend. De investering warmtepomp met toebehoren is meer dan € 10.000,- en de levensduur een 15 jaar. Als economische motieven geen rol spelen kun je het zo doen, of het echt duurzaam is durf ik niet te zeggen. Ook zijn er nog wel wat verbeteringen in het schema te maken, maar het schema is zomaar een plaatje begreep ik.
Bedankt voor je reactie; GTV6!

Een warmtepomp incl. CV-ketel kost ongeveer €3000,-. Ik zat zelf aan de Cool Blue van Ithodaalderop te denken.
Leidingwerk moet toch vervangen worden en er moet sowieso ook een nieuwe CV in.

Kun je wellicht een verbetering in het schema maken/vertellen?
WillemLimmen schreef:Voldoende oppervlak om iets zinnigs mee te doen;

Wellicht de combinatie lagetemperatuur vloerverwarming, infraroodverwarming, zonnecollectoren en zonnepanelen.

(3o m2 dak ongeveer 5000Wp = ca. 5000 kwh jaaropbrengst)
(opbrengst zonnecollectoren ca. 1,6 Gj per m2)

En in verband met mogelijke toekomstige scenarios: een goed rookafvoerkanaal in de verbouwing meenemen.
Bedankt voor je reactie; WillemLimmen!

De rookafvoerkanalen kunnen op simpele wijze worden meegenomen en dat zal ook gebeuren. De ruimte die je beschrijft wil ik inderdaad ook iets zinnigs mee gaan doen. Echter, dat moet i.c.m. andere technieken en daaruit wil ik de keuze voor de indeling van deze ruimte opmaken.
Dutch John schreef:
Dutch John schreef:Inderdaad. Met moderne "kennis" een oud huis verbouwen kon wel eens als een boemerang terug komen. Vandaar mijn vraag hoe Rick zijn huis wil gebruiken/indelen.
Nu G het opmerkt: aan kosten versus baten wil men nog wel eens rekenen. De afweging geïnvesteerde (en nog in de toekomst te investeren) moeite tegenover levensplezier en vrije tijd wordt zelden gemaakt. Raar eigenlijk. Iedereen zal bevestigen dat levensvreugde toch voor economie komt. Teveel indoctrinatie door de bouwindustrie, de banken en de statusgevoelige buurman?
loth schreef: Hout is daarom nogsteeds geen optie voor mij ;)
Omtrent je 1 2 3 factor ben ik wel erg nieuwsgierig. Kun je uitleggen waarom dit nodig is?
Waarom daarom?
Wat betreft de verschillen in isolatie van vloer, wanden en dak: warme lucht stijgt op.

Mij ontgaat wat je met duurzaam bedoelt. Wat is jouw definitie van duurzaam?

Groet,
DJ
Bedankt voor je reactie; DutchJohn!

Houtkachel is geen optie voor mij omdat ik geen zin heb om dit hout bij elkaar te scharrelen. Dit kun je kopen of zelf heel goedkoop doen; kost tijd. Simpele reden daarvan is dat ik voor nu wel betere dingen heb te doen dan hout bij elkaar winnen.

Duurzaam is voor mij goed voor de wereld goed voor je portemonnee.
Hout is relatief duurzaam; maar in de verste verte niet zo duurzaam als zonne-energie, bodem-energie, wind-energie, etc. Hout is namelijk een grondstof en dat zijn de andere voorbeelden niet. Maar ik ga liever niet in discussie over wat duurzaam nu is, of waarom ik nu wel of geen houtkachel wil hebben.
Die komt er (voor nu) gewoon niet in ;)
--------------------------------------------------------

Dat er goed geisoleerd moet worden met zo weinig mogElijk koude bruggen is een feit. Er zijn verschillende systemen op de markt waar de koude bruggen minimalistisch zijn geworden (ook voorzetwanden). Dit zal dan ook gebeuren om dit terug te dringen.

Naast een goede isolatie wil je je energie-gas kosten zo laag mogelijk hebben. Natuurlijk begint het allemaal met de Trials Energetica.
Dus er wordt led-verlichting geplaatst in het hele huis en er worden A+++ machines aangeschaft. Dan heb je al twee punten optimaal van de Trials.

Het laatste punt; de reden dat ik op dit forum zit wil ik graag meer over horen. De technieken welke er zijn om dit op te lossen. Er zijn zeker wel voorbeelden van oude huizen welke naar ZLEW of passief gaan; als we onze oosterburen bekijken zijn er ge-noeg voorbeelden, maar ook in ons eigen landje.

Duitse of nederlandse technieken maakt me niet zo heel erg veel uit; als het huis maar optimaal wordt met het liefst geen gas-meter(of rekening) meer en vrijwel geen energierekening meer. (Later ga ik met het watersysteem bezig).
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Grote renovatie > Duurzaam

Bericht door Ingir »

Een verwarming zonder gas/hout is uiteraard geen probleem als je de woning goed isoleert. Op passiefhuisniveau volstaat zelfs een simpele elektrische kachel voor ruimteverwarming, bij een ZLEW zou je het prima kunnen redden met een kleine lucht/water-warmtepomp (ca. € 5.000). Er is dan ook geen noodzaak om allerlei ingewikkelde installatieschema's te bedenken met hybrides, zonneboiler/buffervat. Allemaal zeer kostbaar en storingsgevoelig, bovendien is de milieuwinst erg klein.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie