nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door ruspek »

Wij zijn van plan om een nieuw (strobouw) huis te bouwen.
Nu zijn er een heleboel keuzes te maken maar een heel essentiele is in mijn ogen is high -tech of low-tech oplossingen.
dit voor verwarming, elektriciteit, water etc.

Voor de riool hebben we geen keuze meer; er staat een IBA.

Voor de rest willen we zover mogelijk niets met de nuts bedrijven te maken hebben.

Op welke manieren zijn de essentiele behoeften in te vullen met xxx-tech?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door deleted »

ruspek schreef:Voor de rest willen we zover mogelijk niets met de nuts bedrijven te maken hebben.
Als dat inclusief het 'nuts'bedrijf is dat het geld aanlevert, dan blijft enkel low-tech over ...


G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Pietje »

Low tech èn low cost zodat er ook geen (of weinig) lening aan te pas gaat komen, zodat je de tijd in je huis kan besteden ipv werken voor de bank.

Met elke high tech oplossing ben je afhankelijk van vele schakels. Een warmtepomp bijvoorbeeld presteert heel bijzonder. Maar je gaat je huis wel met stroom verwarmen, dus je hebt jezelf afhankelijk gemaakt van de netbeheerders/stroom leveranciers èn de techneuten die de warmte-pomp-onderdelen maken. En bij elke high tech oplossing (PV-panelen inbegrepen) krijg je vergelijkbare afhankelijkheden.

Blijft er low tech over. Welkom op dit forum! Genoeg hierover te vinden ;-)

Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Dutch John »

Welke factoren spelen mee voor de uiteindelijke keuze? De persoonlijkheid van de bewoners is zwaarwegend. Ken jezelf. Wat past je? Voel je je comfortabel in de huidige maatschappij of ben je juist maatschappijkritisch? Ben je een klant of ben je een consument? Wil je onafhankelijk zijn of vind je het wel comfortabel dat monopolisten je in een gouden kooi laten leven?

Verder is er de factor toekomst. Ook niet onbelangrijk, want je hebt er geen invloed op. Integendeel, het stuurt jou. Denk je dat we het huidige consumptieniveau overeind kunnen houden of gaat dat in jouw leven of dat van je kinderen veranderen?

En als laatste zou ik de verhouding inkomen/vrijheid een rol willen laten spelen. Laat je je leven bepalen door de hoogte van je inkomen, dat je verdient uit een normale werkweek of draai je het om? Ofwel: je werkt navenant je behoeftes.

Dit zijn de zwart-wit keuzes. En zijn natuurlijk vele grijstinten. En soms frustrerend, maar vaak spannend is de reis door die grijstinten....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Ingir »

High en low-tech kunnen ook prima samen gaan, het één sluit het ander niet uit. Mijn insteek is om zoveel mogelijk low te werken om high te beperken maar ik wijs high-tech niet af. Ik zie juist een voordeel in het beschikken over diverse opties. Bijvoorbeeld naast de gasketel ook elektrische verwarming, houtkachel en IR-panelen. Maar wel eerst het energieverbruik laag krijgen met low-tech isolatie.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door ritsaert snijder »

Ruspek,
Ik denk dat je de keuzes voor luxe er ook bij moet betrekken. Waarbij je dan gelijk luxe moet definiëren. Een low tech stenen houtkachel betekent bijvoorbeeld dat je de high tech cv ketel kan omzeilen (of alleen voor nood). Maar dan moet je wel je eigen hout regelen. Haal je dat direct met de bijl uit het eigen bos...of ga je het met de auto en een kettingzaag halen?

Een ander aspect is soberheid. Low tech keuzes leiden vaak tot een sober leven. Wil je sober leven? Bouw je een groot en ingewikkeld huis of kies je bijvoorbeeld voor een klein en duurzaam huis wat makkelijk is te verwarmen? Maar ook bijvoorbeeld de vraag of je vaak en uitgebreid wil douchen? Als je veel tapwater nodig hebt betekent dat een grotere cv.

Soberheid en low tech is ook relevant in verband met je keuken; koelkast (omvang), vriezer, keukenapparatuur enzovoorts.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Lieve »

De HighTech van 20 jaar geleden is nu helemaal dépasser.
De massakachel die je grootvader gebouwd kon hebben, zou vandaag nog steeds up to date zijn.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door ritsaert snijder »

Lieve,
Ik denk niet dat je de massakachel van opa wil stoken :D !
Een massakachel van steen is low tech maar heeft toch een uitgekiend verbrandingssysteem. Wat mij betreft betekent low-tech niet dat we achterhaalde technieken gebruiken.

Aan de andere kant blijken de oplossingen van onze opa's en oma's vaak veel slimmer dan we dachten.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Dutch John »

Soms moeten zaken of gewoontes eerst doorslaan, voordat je weer terug naar de basis kunt of een balans kunt vinden. Neem scheren: baarden waren vrij normaal totdat het open mes zijn intrede deed. Later kwam het veiligheidsmes of krabbertje. Toen elektrisch scheren, weer later het wegwerpcassettemes met tig mesjes: het begin van doorslaan. Summum had moeten worden: elektrisch nat scheren in wegwerpkwaliteit. En wat is nu trendy: je (laten) scheren met een open mes of een baard laten staan......

Wat is wijsheid? Beetje van opa en oma, beetje nuttige nieuwe kennis en de rest: gezond verstand.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door ritsaert snijder »

En opa zijn kachel kan je ook relativeren. Ik vermoed dat er forumleden zijn die nog een redelijk rendement uit de kachel van opa halen.
groet!

Ritsaert
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Lieve »

Voor mij betekend luxe, een mes dat nog op een steen kan gezet worden.
Een elektrisch mes lijkt mij vreselijk.
Wij hebben ook computers en internet, maar ik wens niet dat die dingen mijn leven kunnen beheersen.
Indien er perioden zonder elektriciteit komen tijdens de komende winter, heb ik daar geen probleem mee.
Wat niet betekend dat we niets elektrisch hebben, alleen zijn het geen noodzakelijke dingen.
Voor de meeste mensen is geen elektriciteit, geen centrale verwarming, geen licht, geen warme maaltijd, etc.
ruspek
Berichten: 186
Lid geworden op: 12 aug 2014, 08:57

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door ruspek »

even achter de laptop: dat typt toch net eventjes beter ;-)

Hoe ik in 1e instantie het zat te bedenken is het volgende:
het huis gaan we met strobouw maken: richting passiefhuis specificaties (energieneutraal dus)
geen gasaansluiting, wel water (verplicht) en elektra (als ook buffer voor energie)
verwarming dmv warmtepomp, houtkachel aangesloten op cv
koken op elektra (inductie)
PV panelen voor elektra opwekking
zonneboiler met groot warmteopslagvat

Wat ben ik vergeten, wat kan er weg, wat is te combineren, wat kan er anders?

We zijn een gezin met twee kinderen en twee inwonende ouders (aparte wooneenheid)
we houden wel van comfort ( dus niet eerst een vuurtje stoken om 3 uur later een kopje thee te kunnen zetten en te kunnen douchen...;-D )

Wat ik wel gezien heb afgelopen weekend is de rocketstove (en/of finoven) mooi concept, lijkt me heerlijk in huis! maar hoe te combineren?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Sandman79 »

wel ik heb een grote zonneboiler en ben nu een rocket in een bell aan het maken waarop ook nog een warmtewisselaar moet komen, gekoppeld aan mijn buffervat van 1000 liter van de zonneboiler. als backup staat daar ook nog een pelletketel op.

Als je beslist voor een rocket /finoven met wartmlewisselaar ofzo, zou ik misschien kijken of de warmtepomp niet vervangen kan worden door een goedkoper systeem: zonneboiler met houtgekoppelde cv kan perfect dienen als hoofdverwarming, en dan aangevld met een goedkoop backupsysteem voor als je in de winter op verlof bent of te ziek om met hout te sleuren etc...

Afin eea hangt ervanaf hoe je wilt leven natuurlijk! :)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Ingir »

ruspek schreef:even achter de laptop: dat typt toch net eventjes beter ;-)

Hoe ik in 1e instantie het zat te bedenken is het volgende:
het huis gaan we met strobouw maken: richting passiefhuis specificaties (energieneutraal dus)
geen gasaansluiting, wel water (verplicht) en elektra (als ook buffer voor energie)
verwarming dmv warmtepomp, houtkachel aangesloten op cv
koken op elektra (inductie)
PV panelen voor elektra opwekking
zonneboiler met groot warmteopslagvat

Wat ben ik vergeten, wat kan er weg, wat is te combineren, wat kan er anders?

We zijn een gezin met twee kinderen en twee inwonende ouders (aparte wooneenheid)
we houden wel van comfort ( dus niet eerst een vuurtje stoken om 3 uur later een kopje thee te kunnen zetten en te kunnen douchen...;-D )

Wat ik wel gezien heb afgelopen weekend is de rocketstove (en/of finoven) mooi concept, lijkt me heerlijk in huis! maar hoe te combineren?
Een passiefhuis/nulwoning van 150m² verbruikt jaarlijks ongeveer 2.250 kWh warmte voor ruimteverwarming, 750 kWh warmte voor SWW (met douche-WTW en spaardouchekop = low-tech). Doe daar 2.000 kWh bij voor huishoudelijke stroom en je kan je hele huis van energie voorzien met 5.000 kWh stroom.
Voor het bedrag dat je uitspaart op de zonneboiler met groot buffervat, houtkachel, vloerverwarming en warmtepomp (20K) kan je al 10 jaar netstroom kopen. Maar aangezien het een nulwoning is plaats je voor 9K 6.000 Wp zonnepanelen die in 6-8 jr terugverdiend zijn.

Voor passiefhuizen is het plaatsen van enorme installaties niet rendabel vanwege de zeer lage energiebehoefte. Een elektrisch kacheltje en een elekische boiler op PV is meer dan voldoende.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Sandman79 »

als je zelf kookt lijkt me 2000 kwh voor electrisch verbruik wat aan de lage kant. Ik zit iig hoger. Ik hoop te kunnen stranden rond de 3000 kwh voor een gezin van 4. Daar zit ik nu nog beduidend boven....
Plaats reactie