nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Lieve »

Water is misschien een verplichte aansluiting, maar het gebruik is niet verplicht.
Een waterput is altijd een positief iets, zeker als er een parallel systeem is dat bv. wasmachiene, toilet etc. kan bedienen. Een zonneboiler behoeft ook geen leidingwater.
Een windnoria met reservoir is dan een mogelijkheid, een gewone pomp kan ook.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Blijfhopen »

@lieve
Ik kan "windnoria " niet vinden.
Zou je het kunnen verduidelijken ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door pelletpower »

Nou was ik niet van plan overal op te reageren, maar hier heb ik het idee dat er iets mis dreigt te gaan Ingir. Je adviseert iemand elektrisch te gaan verwarmen. Dit steunt volledig op de salderingsregeling waar je zo op tegen bent. Mochten deze mensen besluiten je advies te volgen en de salderingsregeling wordt afgeschaft, dan kunnen ze in de zomer een fooitje krijgen voor de opgewekte stroom. In de winter kan dan de hoofdprijs afgerekend worden.

Wat betreft de beste opties, is het beter DJ, RS en/of Lieve te volgen.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door ritsaert snijder »

De low-tech oplossing is een houtkachel met een fornuis (eventueel af te dekken, net als een ATAG fornuis). Het fornuis is aangesloten op een warmtewisselaar. De warmtewisselaar (open systeem voor de veiligheid) verwarmt een vrij grote en goed geïsoleerde buffer (vooral voor de zomer). De buffer geeft de warmte voor sww en cv. De buffer wordt in de zomer verwarmt door een zonneboiler. In de buffer misschien een electrische spiraal als de houtkachel en de zon je in de steek laten. Gebruik maken van thermosifon. Electrische plaat voor in de zomer en voor de snelle hap (hoewel een houtfornuis snel kan zijn).

Een stap verder is het redelijk centraal plaatsen van het fornuis in het huis en het weglaten van de cv. Moet kunnen in een passief huis.

Als ik het verhaal van Peter zijn passief huis volg dan moet je met een houtfornuis al oppassen voor oververhitting..in de winter!

Omdat je wil kiezen voor low-tech zou ik de elektrische componenten kritisch afwegen. Zelfs de zonnepanelen en de high-tech omvormer zou ik dan zeer kritisch bekijken.
groet!

Ritsaert
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door pelletpower »

Nou, de pv zou ik er zeker bij doen. Financieel moet dat goed mogelijk zijn als je zelf bouwt. Ik zou me daar echter zeker niet van afhankelijk maken in de zin van electr ruimte-verwarmen. En hoe moet dat eruit zien? electr vloerverwarming inbouwen? Bouwverwarmertjes plaatsen?

Wat betreft levensduur is pv ook te verkiezen boven een collector. Als Ingir weer gaat rekenen komt ie ook tot de conclusie dat pv beter uit kan dan een collector. De electronica wordt ook steeds beter. Laten we in het midden. In de zomer sanitair water door de zon en in de winter door hout. Lijkt me logisch.

En als je passief/ecologisch wil bouwen, kan een rocket (of iets dergelijks) niet ontbreken.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door Lieve »

Noria is een gesloten ketting waaraan bakjes hangen, door de ketting te bewegen word water of andere op een lager gelegen plaats opgeschept en naar boven getransporteerd.
Origineel een Nederlandse uitvinding, om het water dat achter de dijken zal weg te hevelen.
Een gekende toepassing is te zien in cowboy films, met grote reservoirs naast de spoorstations.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door ritsaert snijder »

Pelletpower,
Dat is ook mijn eigen keuze...maar vanuit het perspectief van low-tech zou ik kiezen voor low-tech collectoren en de pv panelen...en dan vooral vanwege de omvormer, achterwege laten.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: nieuw te bouwen huis: higb-tech of low-tech

Bericht door kockie »

Ik had er nog nooit van gehoord (de naam dan), maar wel eens gezien.

Voor het gemak: noria
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie