CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepanelen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepanelen

Bericht door Stefan9 »

Beste Lezers,

Wij zijn van plan in een onze nieuwe woning een nieuwe cv installatie te laten installeren.
Ik ben druk aan het rondkijken en twijfel tussen de Remeha Calenta 40c of de Nefit Topline Aquapower. Ik kom op deze 2 ketels uit wanneer ik de adviesvragen beantwoord.
Nu lees ik ook over de zonneboilersystemen, waarbij er een 110 liter boiler wordt verwarmd d.m.v. zonnecollectoren op het dak.
Echter lijkt het ons ook interessant om ± 10 zonnepanelen op ons dak te laten installeren om hiermee te besparen in de energiekosten.
Wat is de beste oplossing? Een CV met zonneboilersysteem of losse zonnepanelen?

Alvast bedankt voor de reacties.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ingir »

Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om een bestaande (oude en slecht geïsoleerde?) woning die nieuw is voor jullie...

Om je kort en bondig antwoord te geven: zonnepanelen zijn het meest rendabel. Verwarmingsondersteuning met zonneboiler is nauwelijks interessant omdat de kosten hoog zijn en de besparing op aardgas vrij gering. Ook in ecologische zin (CO2-reductie) presteren zonnepanelen beter, zeker als de zonnestroom zoveel mogelijk direct verbruikt wordt, dus zonder de stroom op het net te parkeren.

Verder vermoed ik dat je deze zware gasketels hebt uitgezocht hebt op basis van het warmwatercomfort. Zelfs de meest energieverspillende woning heeft geen 40kW nodig, of het moet een oude woning van 600m² zijn. Daarbij is de kans groot dat je komende jaren gaat ergeren aan de torenhoge gasrekening en energiebesparende maatregelen gaat nemen. Met een ketel van 40kW zit je dan al snel met een pendelende ketel die zijn warmte niet kwijt kan.

Mijn advies: probeer je behoefte aan warm water te reduceren door een douchepijp-WTW te plaatsen, gebruik te maken van een waterbesparende douchekop (5 liter/minuut) en een douchewekker, misschien niet het gewenste antwoord maar je bent hier wel op het ECOLOGIEforum.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ruuben »

Welkom.

Er is al veel over geschreven, kijk of je daar ook wat van kan leren.

Wat staat voorop: energie besparen, kosten besparen, alternatieve energie benutten?

Hoeveel electra en energie of gas gebruik je nu?
Watvoor huis woon je, welke isolatie is er al aanwezig, dubbel glas?
Energiebesparen begint, heel saai, met zoveel mogelijk verlies beperken dus isoleren.


Een warmwater voorraad door zonnecollector verwarmd is zinnig en rendabel. Alhoewel ik vind dat jouw 110 liter systeem wel de hoofdprijs kost, temeer je met zelfde geld veel meer energie kan opwekken, opslaan en besparen.
Maar dan moet je wel wat willen knutselen. Het laten installeren kost je veel tov de investering in materiaal.

Ik ben minder fan van zonnepanelen, maar dat is smaak.
Als je die rendabel wil rekenen ga je uit van een betrouwbare overheid en gelijkbkijvende teruglever mogelijkheden.....
Zoek ook het draadje die gaat over weigeren van slimme meter.
Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Stefan9 »

Dank voor de reacties.
@Ingir:

Er wordt door de leverancier een besparing van 60% op het verbruik van warm water gesuggereerd.
De ketels kwamen naar voren door de adviesvragen op de website. Ik heb er zelf te weinig verstand van om een juiste keuze te maken.
Ik wil ook niet dat ik straks 2 min de douche aan moet zetten om eindelijk warm water te krijgen.
Ik wil ook best een ketel met 30kw aanschaffen, maar dan moet dit wel voldoende zijn om het huis te verwarmen en dit moet niet te lang duren.
Idee van die WTW douchepijp zal ik zeker gaan aanschaffen.

@Ruuben

kosten besparen staat voorop, dit is echter meestal in combinatie met energie besparen. Wij gaan nu een huis verbouwen en ik wil dit zo duurzaam mogelijk doen en geen onnodig energie of warmteverlies gaan lijden.
Omdat het huis nu door 1 persoon bewoond wordt kan ik geen inschatting maken van het verbruik. Ik schat 4000kwh stroom en 2000m3 gas.
Verder worden alle plafonds vernieuwd met het beste isolatiemateriaal en komt er dubbelglas in de ramen waar dit op dit moment nog niet is.

Verdere suggesties zijn altijd welkom. Liever nu een (hoge) investering en dit op (een niet al te lange) termijn terugverdienen, dan over 5 jaar weer alles open breken om energiebesparende maatregelen te treffen.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ingir »

Stefan9 schreef: Er wordt door de leverancier een besparing van 60% op het verbruik van warm water gesuggereerd...Omdat het huis nu door 1 persoon bewoond wordt kan ik geen inschatting maken van het verbruik.
Het SWW-verbruik van 1 persoon is ongeveer 50 liter per dag van 45°C. Dat is 50 x (45-10) x 4186 / 3,6e6 = 2,03 kWh per dag ofwel 743 kWh per jaar. Met 60% besparing van een zonneboiler ga je 446 kWh besparen, dat is 50m³ aardgas ofwel € 32,50 per jaar. Met een levensduur van 20 jaar mag een zonneboiler hooguit € 650 kosten. De CO2-reductie is 1,78x50= 89 kg per jaar.

Voor € 650 kan ook 540 Wp aan zonnepanelen aangeschaft die 20 jaar elk jaar 500 kWh stroom produceren. Door de verhouding tot het jaarlijkse stroomverbruik kan zo'n 75% direct verbruikt worden wat een besparing geeft van 375 kWh stroom en t/m 2020 nog 125 kWh extra via saldering. Dat geeft een totale besparing van 6jr x 500 x 0,18 + 14jr x 375 x 0,18 = € 1.485, ruim 2x beter dan de zonneboiler. De CO2-reductie is 0,45 x 500 = 225 kg per jaar, ofwel 2,5x beter dan de zonneboiler.

Met een gezin van 4 personen ziet het er als volgt uit:
- 2.964 kWh, besparing 1.778 kWh -> 198 m³ gas -> € 128 per jaar
- zonneboiler mag met 20 jr maximaal € 2.560 kosten
- CO2-reductie zonneboiler 352 kg per jaar
- voor € 2.560 kan 2.133 Wp aan PV gekocht worden
- besparing 0,18 x (6 x 2.000 + 14 x 40% x 2.000) = € 4.176 in 20 jr
- CO2-reductie PV is 0,45 x 2.000 = 900 kg per jaar.
Ook hier presteren zonnepanelen beter dan een zonneboiler, zowel qua economie als ecologie.
Laatst gewijzigd door Ingir op 22 sep 2014, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ruuben »

Bij Ingir ijzersterke calculatie hoor nog de opmerking dat als je gezin groter wordt en de zonneboiler bij installatie iets ruimer gedimensioneerd is (iets meer collectoren en groter buffervat) het rendement sterk oploopt bij meer verbruik.
Alhoewel de saldering tot 2020.... ik steek mijn hand er niet voor in het vuur.

Bij zonnepanelen is het een fixed rate.

Een zonneboiler neemt ruimte in, die moet je wel hebben en daarvoor willen benutten.
Mocht je nog een houtkachel neer willen zetten... is de stap naar een cvhaard al klein omdat je al een buffervat hebt.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ingir »

Minister Kamp had eerder gezegd dat de salderingsregeling t/m 2017 met rust gelaten wordt, maar heeft daar later 2020 van gemaakt. Op de achtergrond zal ongetwijfeld meespelen dat de uitrol van slimme meters enkele jaren vertraagd is en zonder slimme meter is saldering altijd mogelijk.

Komende jaren wordt jaarlijks 3,5 miljard euro SDE+ subsidie worden uitgegeven aan windmolenstroom, bij 7,5 miljoen aansluitingen die deze subsidie moeten opbrengen met een gemiddeld jaarverbruik van 3.500 kWh wordt de energiebelasting verhoogd met 13,3 eurocent/kWh zodat de netstroomprijs zal uitkomen op 31 eurocent/kWh. Het is duidelijk dat deze verhoging de businesscase van zonnepanelen sterk zal verbeteren.

Een PV-installatie van 10 panelen (2.500 Wp) kost binnenkort € 1,00/Wp (€ 0,75/Wp als je de panelen zelf plaatst), dus € 2.500 terwijl de besparing 20jr x 35% x 2.250 x 0,31 = € 4.880 is, dus een TVT van ca. 10 jaar zonder saldering.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Stefan9 »

Bedankt voor de reacties.
De keuze zonnepanelen of zonneboiler is mij nu wel duidelijk.
Nu nog de (benodigde) capaciteit van de cv installatie.
Zoals gezegd is overcapaciteit niet nodig maar het moet ook niet zo zijn dat het huis veel te traag warm wordt en dat wij minuten moeten wachten op warm water in douche.
Ik lees dat Nefit en Remeha het best scoren, dus mijn keuze zal 1 van deze merken worden.
Nefit heeft bijvoorbeeld de slimme thermostaat, wat ik zelf wel interessant vindt om ook hiermee te kunnen besparen.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ruuben »

Consumentenbond heeft getest hoe snel ketels warmwater leveren.
Mail even als je geen lid bent, dan mail ik je het artikel toe.


Beiden zijn uitstekende merken. Ik heb de tzerra gekozen vanwege zijn zeer kleine formaat en beste prestaties op modeleren bij cv warmte en ze hebben zonneboiler aansluitsets. De slimme thermostaat, die er gratis bij zat, kan ook zonneboiler instellingen en temperatuur overweg.
Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Stefan9 »

@Ruuben

Ik ben lid en heb de test over de CV ketels gelezen.
Ik denk toch dat het de Remeha Calenta 40c wordt i.c.m. de Isense thermostaat.
De Nefit Aquapower is niet getest en bovendien bijna 700€ duurder.
Het maximum vermogen van deze ketel is 35kw.

Ik twijfel alleen nog door de uitspraak van Ingir waarin hij stelt dat wellicht overbodig is om een ketel met zoveel " vermogen " te nemen.
Echter is het een vrijstaande jaren '30 woning met een inhoud van bijna 700m3
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ruuben »

oke... 35 ga je het prima mee redden hoor.
En je gaat niet last hebben van een te zware ketel hoor; dat vermogen kan je gewoon instellen op je cv. (niet via je isense thermostaat, die heb ik ook).
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door ritsaert snijder »

Stefan,
Installateurs raden je vaak een duurdere ketel met meer vermogen aan. Je installatie rendeert het beste met een zo laag mogelijke watertemperatuur en een rustig brandende ketel. Een kleine ketel kan veel lager branden. Wat heb je waterzijdig? Radiatoren, vloerverwarming? Hoe is de rest van de isolatie? Hoe warm wil je huis hebben?

Wat is de meerwaarde van een hoogwaardige isolatie van de plafonds? Ga je alleen de benedenverdieping gebruiken en verwarmen?
groet!

Ritsaert
Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Stefan9 »

Het voornaamste is de benedenverdieping en de badkamer op de 1e verdieping.
De woonkamer is 55m2 en de separaat gelegen keuken is 21 m2.
De badkamer op de 1e verdieping is 6m2.
Er is nergens vloerverwarming aanwezig, dit zou een optie zijn voor de keuken. Maar ook over de duurzaamheid c.q. zuinigheid hiervan zijn de meningen verdeeld. Voor de rest alleen radiatoren dus.
Een normale temperatuur lijkt mij 20 á 21 graden in de winter.
Verder gaan wij overal dubbel glas plaatsen, voor zover dit nog niet is gebeurd.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Ingir »

Een woning van 700m³ komt neer op een vloeroppervlakte van ca. 240m², dat is wel groter dan gemiddeld maar niet uitzonderlijk groot. Met het warmteverlies van een gemiddelde, slecht geïsoleerde woning (150 kWh/m² per jaar) heb je een vermogen nodig van 15,5 kW. Zelfs dan ben je al klaar met een relatief kleine gasketel, bijvoorbeeld de Intergas HRE 24/18 Combi compact (€ 730) die moduleert van 6-18 kW of de Vailliant Ecotec plus 20/24 (€ 1.020) die zelfs moduleert van 4-20 kW.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Stefan9
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:00

Re: CV met zonneboilersysteem of"losse" installatie zonnepan

Bericht door Stefan9 »

@Ingir

Dus jij bent van mening dat de Remeha Calenta 40c teveel capaciteit heeft voor de woning?
En dat daardoor wellicht de gasrekening omhoog gaat i.p.v. omlaag?
Plaats reactie