oude muur stucen met leem in Frankrijk

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

huubster
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 sep 2014, 17:46

Re: oude muur stucen met leem in Frankrijk

Bericht door huubster »

Bedankt voor de reacties (en de draaien om mijn oren) :D Ik kan nog veel leren van jullie!

Even voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om de buitenkant van de muren (die komt volgende zomer) maar om de binnenkant. Als ik jullie reacties zo lees is het geen goed idee om leem te gebruiken om de (binnen)muren te voegen, beter gebruik ik kalk. En dan wel te verstaan hydraatkalk ipv hydrolische kalk. Nou heeft de eigenaar me aangeraden tradifarge (=hydrolische kalk) te gebruiken (wat hier in de omgeving normaliter gebruikt wordt).....Tradifarge is hier in de bouwmarkt overal te verkrijgen, of dat met hydraatkalk ook zo is (en of het betaalbaar is) weet ik nog niet, zoek ik dan naar 'chaux de hydrate' ???
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: oude muur stucen met leem in Frankrijk

Bericht door deleted »

Hydraatkalk is "chaux aérienne" in het frans. Op de verpakking staat dan "CL".

In Frankrijk winnen ze voornamelijk hydraulische kalk, dat is omdat er op de meeste winplaatsen aldaar er een percentage leem in de kalk zit. Dit maakt de kalk hydraulisch. Ook bij hydraulische kalk heb je nog onderscheid in de hydrauliciteit (licht= 2 , zwaar hydraulisch = 5).
Witte cement is geen goed idee owv het aluminaat.

Kalk had ik ook zo begrepen voor je buitenkant.
Op zich zie ik geen grote bezwaren tegen leem aan de binnenzijde.
Als (hopelijk niet dus) er veel zouten in de muur zitten, zou het kunnen dat de leem daar moeilijker opdroogt. Maar leem zal het probleem op zich niet verergeren.


G
PS:
Huubster schreef:Ja, de muur is met kalk gemetseld...maar deze kalk is inmiddels zo oud en verweerd dat hij tussen de stenen uit brokkelt en dus vervangen moet worden.
Ook de vrij zachte 'oude' mortelsamenstelling is een belangrijke reden om daar geen heel 'hard' voegwerk op te zetten. Dus zeker geen zwaar hydraulische kalk.
Dan riskeer je dat het voegwerk niet goed 'pakt' op de zachte ondergrond en er na verloop van tijd uitvalt.

De firma die je hierboven vernoemt heeft ook een cementvrije licht hydraulische variant onder de naam CRUALYS.
Die is misschien wel makkelijk te verkrijgen. Deze kalk heeft wel maar een 42% actieve kalkdeeltjes, dus prijs zegt ook niet alles. (als je bijvoorbeeld zou vergelijken met een Supercalco met 90%actieve kalkdeeltjes). Bij de eerste zal er dus meer kalk per volume zand nodig zijn in de mortel.

G
Plaats reactie