Gebruikte planken op vloerverwarming

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Gebruikte planken op vloerverwarming

Bericht door Bauke »

Dag forummers,

Wij hebben vloerverwarming en willen daarop een planken vloer leggen. Dat wordt door 'kenners' afgeraden vanwege kromtrekken. Dat snap ik. (Over het isolerende effect van het hout wil ik het even niet hebben, want daar zijn verschillende meningen over. Planken houden eenmaal zelf warm geworden de warmte juist lang vast etc etc).

Nu hebben wij een paar oude containerkratten gekregen, waarvan het hout keihard is en niet (meer) kromtrekt. Ondanks het feit dat deze kratten jaren in weer en wind buiten hebben gestaan. Als ik erin zaag, blijkt het hout echt KEIHARD te zijn, terwijl het gewoon vurenhout is.

Nu heb ik iets gelezen en gehoord dat ook vurenhout zichzelf kan conserveren op den duur, dat de harsen worden omgezet in teren o.i.d. zodat ze feitelijk op een natuurlijke wijze zijn verduurzaamd. Dat betekent dat dit hout inderdaad vrijwel helemaal is 'uitgewerkt'.

Mijns inziens kan ik dit hout gewoon gebruiken. Als blijkt dat het tóch hier en daar iets kromtrekt of ergens een scheurtje in komt vinden wij geen probleem, we leggen het in een halletje.

Wat is jullie kennis / mening hierover?

Groet! Bauke
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Gebruikte planken op vloerverwarming

Bericht door Pieke »

Ik heb 'ns een tafelblad gemaakt van planken die van een zeecontainer afkomstig waren.Vervolgens hebben deze jarenlang buiten gelegen,blootgesteld aan weer en wind.De tafel ziet er nog steeds aardig recht uit. Het blad heeft een klein beetje gewerkt, maar dan moet je écht goed kijken.Laat de planken wel eerst rustig drogen met latjes ertussen.En of het wat uitgemaakt heeft, durf ik niet te beweren,maar ik heb ze iedere week omgedraaid.Maar baadt het niet........ Verder: Let goed op plinters. Een tafel wordt anders belast dan een vloer.

Wat de invloed is van vloerverwarming op de planken,daar durf ik niets over te zeggen. Gewoon beginnen!! Je hebt vervolgens wel een unieke vloer.

S6
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Plaats reactie