Helling dak

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tobsie
Berichten: 115
Lid geworden op: 19 feb 2014, 11:37

Helling dak

Bericht door tobsie »

Ik ben mijn schuur van voor 1900 aan het verbouwen. Deze schuur vindt zijn stevigheid door het gebintwerk.
Ik wil een (holle) knik in het dak maken om de schuur wat uit te bouwen. Dit betekent dat de bovenste helft van het dak de oorspronkelijke hellingshoek van 45 graden houdt, maar het onderste deel een veel kleinere hellingshoek krijgt.
De dakpannen zijn oud hollands en ik lees op het Inet dat de hellingshoek minimaal 25 graden moet zijn. In onze nieuwe constructie kom ik uit op 22 graden.

Heeft iemand een idee hoe erg deze lagere hellingshoek is? Weegt bv ook nog mee dat de snelheid van het water door de bovenste helft (45 graden) al behoorlijk is opgevoerd?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Helling dak

Bericht door Dutch John »

Laat zich moeilijk voorspellen. Bouw een proefopstelling en neem een emmer water....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Helling dak

Bericht door jwardenier »

Hou ook even rekening met opkruipend water of sneeuw met harde wind , dit zal ook een van de redenen zijn voor het advies van de hellingshoek , De Oudhollandse pan heeft niet de meest goede afsluiting . Ook de overgang van 45 gr naar 22 gr zal extra aandacht vragen om een goede afdichting te krijgen . gr j
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Helling dak

Bericht door MaartenB »

Idd, ik denk dat het niet zozeer gaat om het water wat naar beneden stroomt van de bovenliggende pannen, maar eerder om de dagen met 'horizontale' regen. Je zou dat stukje kunnen voorzien van spinvliesfolie, wat dan uitkomt op de dakgoot. Let er wel op dat dit folie niet goed tegen UV kan, hoewel er ook soorten zijn die daar iets beter tegen kunnen.
Bauke
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 jun 2014, 09:38

Re: Helling dak

Bericht door Bauke »

Wij hebben hier ook oudhollandse pannen gebruikt. Het uitbouwtje en twee dakkapellen hebben een hellingshoek van ongeveer 22 graden. Kan best, maar je moet sowieso eerst (dampopen) dakfolie leggen. Oudhollandse pannen sluiten nooit helemaal goed af.
Het leven gaat niet op rolletjes. En als het wel op rolletjes gaat, dan leef je niet.
Plaats reactie