Bob de bouwer

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Bob de bouwer

Bericht door Tim »

Heren, dames,

Jr. wil z'n eigen gereedschap en z'n eigen huis bouwen. Ik wil dat stimuleren, maar schiet qua kennis te kort. Weet iemand een (kinderlijk) boek met mooie plaatjes van standaard verbindingen en constructies?

Hoeft geen "oude" techniek te zijn, als ie dat wil, kiest hij er zelf tzt wel voor.

Tim
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Bob de bouwer

Bericht door Ingir »

Houtskeletbouw is zeer goed in zelfbouw te realiseren. Door het lage gewicht kan leuk bespaard worden op funderingskosten en het bouwsysteem biedt veel ruimte aan isolatie. Er kruipt wel veel tijd in maar het zijn geen ingewikkelde klussen, dus een mooie gelegenheid om weekenden met vrienden en familie te klussen. Op internet valt veel informatie te vinden en voor specifieke vragen kan hij terecht op diverse fora. Ook via PM.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: Bob de bouwer

Bericht door gerard »

@Ingir,
Ik vermoed dat de leeftijd van Junior nog niet uit dubbele cijfers bestaat. Een goed geisoleerd en gefundeerd houtskeletbouwhuis is daarom als start wellicht iets te hoog gegrepen voor mini Tim.
groet,
Gerard
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bob de bouwer

Bericht door Tim »

Idd,

Denk aan konijnen hok, houthok, vogelhuis, hut, springplanken (fiets), etc

Tim
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Bob de bouwer

Bericht door Ingir »

Dan hoort die vraag niet op dit forum.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Bob de bouwer

Bericht door kockie »

:?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Bob de bouwer

Bericht door Lieve »

Mijn kinderen deden dit op Steiner school.
Het kan leuk zijn voor junior eerst een maquette te bouwen met blokken.
Daarbij kan je hem dan een halfsteens verband uitleggen.
Langere balkjes maken een deur of raam opening.
Een dakbedekking in platen, kan een oplossing zijn.
Dergelijk huisje is leuk als verstopspeelplaats zeker als je zelf gebouwd hebt.

(Misschien kunnen papa of mama mortel maken, (leemmortel laat het materiaal herbruikbaar)}
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Bob de bouwer

Bericht door benthuis »

Ingir schreef:Dan hoort die vraag niet op dit forum.
Ik denk van wel! Je kinderen dit soort vaardigheden bijbrengen, kon nog wel een belangrijker zijn dan andere zaken...
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Jan Veen
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2015, 17:38
Contacteer:

Re: Bob de bouwer

Bericht door Jan Veen »

Waarom koop je geen mechano speelgoed?
Daar kan je echt van alles van maken.
Had dit ook gekregen toen ik 8 jaar was!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Bob de bouwer

Bericht door Tim »

Jan,

Regels niet gelezen?

Tim
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Bob de bouwer

Bericht door jwardenier »

Hoi Tim , de gastkinderen gaven we wanneer ze timmeren wilden pallet hout, eerst ging ik ze helpen maar ze kunnen erg snel zelf slopen en daarna timmeren , voor wanneer ze zover waren om echt wat te maken tekende ik het voor hoe ze het een en ander in elkaar zouden kunnen zetten , gereedschap mochten ze gebruiken ,beitels enz alleen onder toezicht .
We hadden altijd een grote verband doos achter de hand ,maar op wat blauwe plekken en snijwondjes na nooit echt hoeven te gebruik
ze bouwden hier een hut , vele vogelhuisjes en vorig jaar een strohuis compleet met inrichting .
De tafel is er nog, het strohuis moest wijken omdat mijn stro voorraad onderdak moest .
Erg leuk dat je je kinderen de kans geeft om hun handen te gebruiken , er was eens een jongetje wat na het timmeren zijn handen bekeek en zei , dat heb ik gemaakt ,goed He
Hij had een aanhanger achter de shelter gemaakt ,accu er in en lampjes achterop.Al de oude verf verbruikt in 14 dagen vacatie plezier .
Natuurlijk moest hij hier en daar wat geholpen worden ,maar dit geeft je zelf ook weer een zetje om weer eens te knutselen met oud spul En jaar later heeft hij de werkplaats opgeruimd en er verlichting in aangelegd , gr John
Plaats reactie