leemvraagje

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

leemvraagje

Bericht door ritsaert snijder »

Hoe kan je de overgangen naar nieuwe stukken en reparaties in verdicht en glad leem glad krijgen? Ik wordt er gek van. De korrels krabben het oude leem open en het ziet er niet uit. Ik heb heel fijn leem en leemfinish (stom kleipoedermengsel) geprobeerd. Niets werkt.
groet!

Ritsaert
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: leemvraagje

Bericht door Dutch John »

De oude leem zo diep verzadigen met water dat deze weer zacht wordt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: leemvraagje

Bericht door ritsaert snijder »

Ja dan kan je de korrels gewoon wegdrukken. Ik ga gelijk de plantenspuit zoeken...
groet!

Ritsaert
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: leemvraagje

Bericht door gerard »

@Rits,
Ja, dat is zeker een lastige. Je moet niet overhaast te werk gaan. De oude stuclaag moet op de naad weer zorgvuldig goed vochtig/plastisch gemaakt worden. Hier moet je minstens meerdere uren of liever ruim een dag voor uittrekken. Steeds iets aansproeien (nevelen) en laten weken met het liefst een folie erover (2e keus, vochtige lap) De kant moet iets afgeschuind zijn ± 110° maar beslist niet richting vlak gaan (150° o.i.d.) Maak het overigens niet zeiknat, dan gaat de klei uitwateren.
Je doet in principe weer wat je ook met het aanmaken van leemmortel doet, langzaam laten weken om de kleef/bindkracht van de leem (klei) weer terug te krijgen.
Hopelijk heb je nog leem van hetzelfde mengsel….anders wordt het voor het zicht nog lastiger.
Succes en groet,
Gerard
Plaats reactie