Riet

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Riet

Bericht door deleted »

Vermits riet niet echt een gebruikelijk bouwmateriaal is in de streek waar ik woon heb ik er enkele vragen over.
Wellicht dat er op het forum mensen zijn die meer weten over riet.

Ik zoek een natuurlijk isolatiemateriaal dat ik kan aanbrengen tegen een muur.
Owv het gevaar op uitzakken in een verticale opstelling vallen vele losgestorte materialen (houtsnippers, vermiculiet, ...) af.

Strobalen zouden kunnen, maar op enkele plaatsen heb ik slechts een 8 tot 10 cm ter beschikking, dus valt de baal ook af.

Vandaar kom ik uit op riet. Lambda zou met 0, 056 heel behoorlijk zijn.

Mijn vragen:
Welke 'soort' riet moet ik voor deze toepassing hebben ?
Wat kost goed riet in bulk ?
Zijn er nog andere nadelen aan riet (bijvoorbeeld in vergelijking met stro ?)

Mocht iemand nog andere ideeën hebben om een muur van 8 cm isolatie te voorzien met nagroeibaar materiaal, dan houd ik me ook aanbevolen.

NB De isolatie komt aan de koude zijde van de muur.

G
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Riet

Bericht door jwardenier »

Rogge stro zoals ze vroeger geoogst werden , dus in bossen . Bij interesse of geschiktheid heb ik nog wel liggen .Moeten nog gedorst worden . gr John
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Omdat wij ons rieten dak hebben vervangen...door riet hebben we van alles gedaan met riet. Het is inderdaad een goede isolator mits je het afschermt (dichtsmeert). Als je het niet afschermt heeft het een te open karakter en werkt een vrij groot deel niet als isolator. Die 8 a 10 cm zullen daardoor denk ik minstens voor de helft afvallen, als je het precies wil weten zou ik moeten zoeken naar de gegevens.

Welke 'soort' riet moet ik voor deze toepassing hebben ?
Een stevige rietsoort met een lange stengel, wordt in Nederland nog geoogst. Zijn veel verhalen over kwaliteit maar daar zou ik me niet aan storen voor een dergelijke toepassing (ik neem aan dat het niet perse waterdicht hoeft te zijn en dat er geen regen op komt)

Wat kost goed riet in bulk ?
Rietdekkers laten het aanvoeren in grote hoeveelheden of hebben eigen teelt. Veel komt in containers uit China. Je kan ook rietmatten kopen of bundels nieuw riet. Ik zou contact leggen met een rietdekker en vragen om gebruikt riet. Een rieten dak wat wordt vervangen bevat heel veel riet waarvan alleen de uiteinde grijs is geworden.

Zijn er nog andere nadelen aan riet (bijvoorbeeld in vergelijking met stro ?)
Riet heeft een pluim, je wilt niet teveel pluim hebben in je isolatie.

Hoe ga je het riet plaatsen en op wat voor een plek?

Bij de rietfederatie staat vrij veel info.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

jwardenier schreef:Rogge stro zoals ze vroeger geoogst werden , dus in bossen . Bij interesse of geschiktheid heb ik nog wel liggen .Moeten nog gedorst worden . gr John
Dank je John.
Roggestro heb ik ook ooit overwogen. Is tegenwoordig niet zo makkelijk te vinden.
Zou van het beste stro zijn om mee te isoleren (ivgl met tarwe en andere)
Is wel wat korter dan riet en eventueel nog moeilijker kierdicht en compact (druk) te krijgen.

Maar het grootste probleem is de afstand ... ik woon echt ver van je vandaan ...
Heb jij het roggestro al gebruikt voor isolatie ?

Ritsaert Snijder schreef: Hoe ga je het riet plaatsen en op wat voor een plek?
Tegen binnenmuren tussen warm en koud compartiment. Aan de kant van het koude compartiment.
Er worden kant-en-klare rietpanelen verkocht (oa Claytec). Iets degelijks, maar ik dacht zelf een laag te persen acher een licht kaderwerk.
Luchtdicht afgewerkt met kalk(hennep) of leem.

Zit dus aan de koude kant en is dampopen. Wordt dus in principe niet nat (binnenkant gebouw).

Voorbeeld:
http://lehm-bau-shop.de/altbau/zubehor/ ... latte.html
Maar voor die prijs kan je ook al kant en klare houtwolplaten kopen.
Ritsaert Snijder schreef:Een rieten dak wat wordt vervangen bevat heel veel riet waarvan alleen de uiteinde grijs is geworden.
En heeft al vele cycli van droog-nat meegemaakt.
Heeft riet geen last van hysteresis ? (het steeds makkelijker vocht opnemen/vasthouden na herhaaldelijke vochtopnames uit het verleden)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Riet

Bericht door Dutch John »

Als je los riet hebt, hoe ga je dat vastzetten? Bussels vastrijgen aan tengels die aan de muur gespijkerd zijn? Of plakken, net als lichtleem? Een dunne laag stro kan alleen in de vorm van lichtleem. Ik heb nu lang roggestro gebruikt. Maakt niet uit of je lang of kort stro gebruikt. Het wordt toch één grote koek. Lang stro is zelfs lastig om om de tengels heen te werken. Alleen rogge, tarwe of hun mengvormen gebruiken. Gerste is te plat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Riet

Bericht door jwardenier »

g . ik heb geen stro als isolatie gebruikt , na het dorsen gaat het meestal in het varkens hok , of door de strosnijder .
Ik heb nog wel idee om het te gebruiken op een dak bij een nieuw te plaatsen wagenhok ,ooit eens .
gr J W .
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

@ G,
Oke, voor binnenmuren dat moet heel goed kunnen. Ik heb zelf de binnenmuren gemaakt van een hout skelet gevuld met riet en afgesmeerd met leem. Voor mij was het riet belangrijk omdat het een heel laag gewicht heeft. Zoals John aangeeft is het lastig om los riet te verwerken. Ik heb een frame gemaakt, gevuld met riet en dan opgesloten met een hele lichte en dunne bouwstaalmat. Vervolgens geplaatst in een frame en aan de twee kanten afgesmeerd met leem. Ik heb ook luchtig leem gemaakt met heel veel gehakseld riet er in. Werkt tot nu toe ook prima.

Die afbeelding is een hele dikke rietmat. Ik ken alleen de dunnere uitvoeringen.

Ik geloof niet dat het riet van het dak geen vocht meer kan opnemen. Aan de stoffigheid en hoe het er uit zag te zien is het nooit echt nat geweest. Misschien af en toe wat vochtig. Je verbaast je hoeveel droog riet er in zo een dak zit.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Als je los riet hebt, hoe ga je dat vastzetten? Bussels vastrijgen aan tengels die aan de muur gespijkerd zijn? Of plakken, net als lichtleem?
Ja dat is de vraag ....

Ik dacht eraan om ze ter plaatse 'achter' een frame te 'persen' met een 'krik'.
Bijvoorbeeld frame vullen met een hoogte van 30 cm en die dan tot 15 à 20 cm bij elkaar drukken. (rietstengels in de lengte van de stengel achter het frame)
rietmuur5.jpg
Dan pennen erin om de druk vast te houden en de laag erboven idem:
rietmuur6.jpg
Tot slot de pennen eruit zodat de druk zich kan verdelen. Idem zoals bij strobalenbouw. (enkele pennen die het frame aan de bestaande muur klinken blijven natuurlijk behouden)

Owv de maximale isolatiewaardes dacht ik aan 'droog geplaatst riet'.
Het komt ook aan de koude zijde, dus een kapilaire- of vochtbufferende eigenschap is in principe niet aan de orde.

Wellicht is dit meer een opbouw voor 10 à 20 cm.
Zou het makkelijker zijn om strobalen in halve dikte te 'herpersen' met een handpers ?



G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Riet

Bericht door Dutch John »

Die staanders lijken me een prima methode om het riet op te sluiten. Vastpersen met een krik is overbodig. Gewoon aankloppen en de staanders steeds na een laag vastzetten aan de muur om uitbuigen te voorkomen. Meer riet erin persen betekent ook meer vaste stof. En je wilt juist luchtkamers. Voordeel van liggend riet: lucht kan minder circuleren in de langwerpige kamers in en tussen het riet.

Stro herpersen is nogal arbeidsintensief. En zo'n plat baaltje zal op een soortgelijke wijze vastgezet moeten worden.

Nadeel tov lichtleem is de grotere hoeveelheid hout die je nodig hebt. En waarmee vul je de ruimte tussen het hout? Niet dat lichtleem zoveel voordelen oplevert. Het droogt erggggg langzaam en het is een kliederzooi, maar eenmaal droog heb je een wand waar je meteen de stuk op kunt zetten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Vastpersen met een krik is overbodig.
Een goede sortering maakt veel persen misschien inderdaad overbodig. Een lichte overdruk zou ik toch prefereren om ten alle tijden een verdichtng naar onder (uitzakken) te voorkomen.
Nadeel tov lichtleem is de grotere hoeveelheid hout die je nodig hebt
.
Even vergeten, maar naast de reeds genoemde nadelen, komt lichtleem niet in zicht owv het gewicht. Het te isoleren compartiment ligt op de eerste verdieping op een houten vloer.
En waarmee vul je de ruimte tussen het hout?
Met dunne bussels tegen de geperste rietstengels 'geknoopt' met koord.
Ik ga er van uit dat het geperste deel een beetje bol staat tussen de staanders, maar dat wordt makkelijk gecompenseerd door de busseldiktes aan te passen.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Riet

Bericht door Dutch John »

Klinkt als een heel geknoop. Maar niet onmogelijk.

Lichtleem: 300 kg/m3. Is dat teveel? Het is bovendien verdeeld, want is één grote plaat. Alleen de natte fase kan een probleem zijn.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

Ik heb mijn riet-lichtleem muren ook een de houtenverdiepingsvloer staan. Het is veel hout en riet en weinig leem. Riet heeft als grote voordeel dat het lang en stevig is. Je kan het makkelijk opsluiten maar het gaat inderdaad wel bol staan als je teveel riet gebruikt. Als je het wil opsluiten met latten heb je wel veel latten nodig. Die latten staan buiten de muur en dat betekent een dikke laag leem?
Ik heb een houten frame gemaakt, daartussen riet en dan dichtmaken met een stevig soort gaas. Leem erover (hecht prima op het riet).
* laag gewicht
* goed brandwerend
* goed geluidsisolerend

nadelen
* lastig ophangen
* arbeidsintensief
* moeilijk om een hele strakke muur te maken
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: Lichtleem: 300 kg/m3. Is dat teveel? Het is bovendien verdeeld, want is één grote plaat. Alleen de natte fase kan een probleem zijn.
Wishfull thinking ? Ik denk dat het in de praktijk makkelijk het dubbele is. (bleek ook uit testblokken vorig jaar)
Owv (eenzijdige) droging is de dikte ook beperkt tot een 12 tot 15 cm. En wat is de R-waarde dan ?
In mijn huis heb ik serieus schrik voor lange droogtijden. Vergelijk het met een leemmuur drogen in een grote koele kerk ...(ik zou het in enkel in twee fasen , durven: 7,5 cm argex-lichtleem en laten drogen, jaar later volgende 7,5 cm houtlichtleem....; maar enkel op plaatsen waar ik langs de warme zijde moet isoleren en dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden)



Met droog riet kom ik op 1/3 van het gewicht en een R-waarde X3 uit ...
Misschien worden het toch maar gewoon strobalen en neem ik het plaatsverlies maar voor lief ...
ritsaert snijder schreef: latten staan buiten de muur en dat betekent een dikke laag leem?
Eerst dunne busseltjes vertikaal geknoopt ter breedte van het frame:
rietmuur.jpg

De vraag is welke methode geeft de beste R/euro. (in de prijsklasse: geen tot nauwelijks budget ...)

(Ow en belangrijk: hét criterium voor materiaalgebruik is: mijn kleinkinderen moeten het materiaal kunnen composteren in onze tuin)


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

Jeetje, je kan er wel een soort van prijsvraag van maken!
* licht
* sneldrogend
* composteerbaar

Spijkers en schroeven vallen dan ook af?

Dan vind ik de methode met latten een prima methode. Ik zou alleen veel dunnere latten gebruiken en niet teveel persen. Als het bij mij te veel ging uitbuiken dan haalde ik er gewoon een touw doorheen om de de boel in te binden. Maar dat kan bij jou niet?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Jeetje, je kan er wel een soort van prijsvraag van maken!
* licht
* sneldrogend
* composteerbaar

Spijkers en schroeven vallen dan ook af?

Dan vind ik de methode met latten een prima methode. Ik zou alleen veel dunnere latten gebruiken en niet teveel persen. Als het bij mij te veel ging uitbuiken dan haalde ik er gewoon een touw doorheen om de de boel in te binden. Maar dat kan bij jou niet?
Mmm, schroeven laten vallen wordt moeilijk ... ik wacht voor dat antwoord nog op de inbreng van Ernest ... (soort lichtgewicht vakwerkmuur als frame ?)

Hoe dik had jij het Riet genomen Ritsaert ? Uit mijn geheugen herinner ik me dat je een beperkte laag riet had voornamelijk als wapening en grondlaag voor het leem ? De isolatie kwam toch van echte isolatieplaten ?
Daarmee was de kierdichting natuurlijk wel door de platen al verzekerd ...

Hier wil ik toch een compact en kierdicht geheel van de isolatielaag zelf. Vergelijkbaar met strobalenbouw.

Nuancering: "composteerbaar": kalk, leem enz zijn niet composteerbaar, maar kunnen wel per direct aan teeltaarde toegevoegd worden. Die zijn dus ook OK !

NB: Heeft iemand misschien een vb/linkje van riet (droog, 10-tal cm) als muurisolatie ? Nieuw of historische toepassing ?
Plaats reactie