Riet

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Als binnenmuur tegen de buitenmuur is het een dunne laag van 2 cm. Boven is het 1,5 cm leem 10 cm riet in een frame en dan weer leem.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:oven is het 1,5 cm leem 10 cm riet in een frame en dan weer leem.
Hadden we daar foto's van in een topic ?
Ben je het ooit al ergens anders tegengekomen ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben het nog niet eerder tegen gekomen maar misschien heb ik het onderbewust ergens gejat. Ik ben meestal te lui om het fototoestel te vinden...op te laden....foto's te maken (kaartje vol) foto's te downloaden en teksten te schrijven. Die luiheid wordt ook veroorzaakt doordat ik dan in een klusstand sta. Dan wil ik meters maken.

Ga van het weekend zoeken (en een klein vierkant zwart project afronden).

Inmiddels wat foto's gevonden. Foto 1, de balkenstructuur. Foto 2 het vullen (en dan wordt er gaas op gezet). Foto 3 een laag leem erover. Ik zal nog een foto maken van het eindresultaat.
Bijlagen
DSC_0727.jpg
DSC_0727.jpg (60.94 KiB) 5313 keer bekeken
DSC_0745.jpg
DSC_0745.jpg (65.46 KiB) 5313 keer bekeken
DSC_0748.jpg
DSC_0748.jpg (64.09 KiB) 5313 keer bekeken
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

Ritsaert,

Bedankt voor de foto's. Ik had het berichtje blijkbaar gemist.

Denk je dat riet dat tussen staanders geklemd zit ook nog gaas behoeft in de afwerklaag (leem of kalk) ?

Niemand een idee van rietprijzen ?
Ik vermoed dat isolatieriet van een mindere kwaliteit mag zijn dan dekriet. Droog en zuver uiteraard wel, maar de diameter , de lengte en de rechtheid mag wat minder zijn dan bij dekriet.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,
Het riet moet redelijk stevig vast zitten om er leem of kalk tegen aan te werken (het moet er wel tussen komen). Als het klemvast zit is dat voldoende. Ik heb in de toplaag van het leem ook nog een laag jute meegenomen.

Ik zou echt geen nieuw riet nemen. Bij het vervangen van een rieten dak komt er heel veel goed riet vrij. Dat is vaak 30 jaar lang droog geweest. Maar goed.

Riet kan je in Nederland kopen bij riethandelaren en de meeste rietdekkers verkopen het ook. Ik denk dat het bij jou in de streek niet makkelijk is maar in Vlaanderen zie je wel rieten daken.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

Goed recup riet is ook Ok voor mij.
Alleen, waar vind je dat dan ? Hier worden geen rieten daken gebouwd en op MP zie ik geen riet te koop staan ...

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Riet

Bericht door ritsaert snijder »

Gandalf,

* Kom gezellig langs in Portengen (ik heb naast riet nog wat liggen)
* http://rietendakenbvba.be/nl/ms/ms/bijg ... 07565-p-2/
* http://www.rietendakenjandriessens.be/contact/

Helaas zie ik ook geen adressen bij je in de buurt! Maar misschien is het dichterbij om in Duitsland te zoeken. Daar zijn ook rietdekkers actief.
groet!

Ritsaert
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Riet

Bericht door MaartenB »

Ik zou een rietdakdekkersbedrijf bellen, ik gok dat die het oude materiaal anders naar de stort brengen.

Zou een idee zijn om het riet door de hakselaar te halen, en te binden met een lijm, ik dank dan aan behanglijm (cellulose) of houtlijm, of op basis van beendermeel. Een beetje hetzelfde idee als gespoten EPS parels in de spouw die aan elkaar gelijmd worden, alleen kan je het er nu bij het opbouwen van de muur van boven instorten. Door de willekeurige ligging van de riet zal convectie denk ik minder efficient zijn dan wanneer je hele stengels gebruikt. Ik zou dit laatste testen door een proefopstelling. Een bak maken die representatief is voor je muur, en daar proberen door heen te blazen met een ventilator of compressor. Wel is het belangrijk (net als bij andere winddoorlatende isolatiematerialen als steen en glaswol om het tochtvrij in te pakken, maar dat spreekt voor zich denk ik.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

MaartenB schreef:Zou een idee zijn om het riet door de hakselaar te halen, en te binden met een lijm, ik dank dan aan behanglijm (cellulose) of houtlijm, of op basis van beendermeel.
http://www.fabrikderzukunft.at/fdz_pdf/ ... system.pdf

<Pag 40 alle soorten bindmiddelen.
<Pag 100 Schilfhäcksel
<Pag 94 een verbeterde versie van mijn voorstel tot bevestiging, namelijk "Stegträger" , waarmee dat ook weer opgelost is

En ook nog alle soorten luchtdicht afgewerkte pleistermogelijkheden met elkaar vergeleken
En binnenisolatie met riet
En een praktijktest
Enz enz ...



Maw allen direct downloaden en op je computer opslaan voordat het weer van het www verdwijnt !

G
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Riet

Bericht door Jansar »

Waarom niet werken zoals met kalkhennep? Maar dan de hennep vervangen door gehakseld riet?
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Riet

Bericht door Jansar »

Dag Gandalf, we zitten in het zelfde schuitje. Ik ben zelf ook aan het rond zoeken naar alternatieve oplossingen. Kalkhennep vind ik persoonlijk bijzonder interessant maar ik vond tot nu toe nog geen leverancier die me een redelijke prijs gaf voor hennepscheven (welke feitelijk maar een restproduct is). Er is veel lof te horen over hennep: het groeit heel snel, neemt bijzonder veel co2 op, vraagt geen onkruidverdelgers en industriële bewerking/verwerking, het is recht van het veld bruikbaar... en toch is het zo duur, toch zeker als je er een heel huis maa wil isoleren. Terwijl het een propere, gezonde en betaalbare oplossing kan zijn, kost kalk-hennep meer dan de veel omslachtigere, vervuilende bouw/isolatiematerialen. Het zelfde wat leem versus gips betreft. Leem heeft bijzonder veel voordelen en komt gewoon uit de grond. Gips wordt industrieel vervaardigd, is ongezond, vervuilend en is toch goedkoper dan leem?? De markt van het ecologisch bouwen schiet, wat mij betreft naast zijn doel. Door het ondanks zijn eenvoud bijzonder kostelijk te maken wordt het niet voor iedereen realiseerbaar. Ongezond bouwen is goedkoper en dat is een zoveelste schande.

Bon daar valt niets aan te veranderen, zodus zoek ik naar een oplossing welke wel binnen mijn bereik en mogelijkheden ligt. Ik heb een grote tuin (7000m2) waar ik heel wat mee kan doen. Er hennep op laten groeien kan niet zonder toestemming en bovendien moet ik om die te kunnen ontvangen een landbouwer zijn. Dus mij zelf van hennepscheven voorzien is alvast uitgesloten. Ik heb geen tarwe, rogge of vlas groeien en daar is mijn tuin bovendien veel te vochtig voor. Maar wat ik wel heb staan is riet. Riet werd en wordt als isolatiemateriaal gebruikt. Het groeit snel, zuivert water, biedt een heel waardevol ecosysteem voor allerlei dieren en van zodra het gedroogd is rot het niet. Nu denk ik eraan dezelfde werkwijze toe te passen als bij kalk-hennep. Alleen zou ik de hennepscheven vervangen door gehakseld riet. Ik zocht vandaag naar eventuele info hierover op het net en kwam niet toevallig bij deze topic terecht. Verder vond ik niets. Ik weet echter wel dat in vervlogen tijden sommige oude hoevedaken langs de binnenkant werden geïsoleerden met kalk bezet riet. Dus de combinatie beloofd te werken. Misschien is dit ook iets voor jou Gandalf. Een glijdende bekisting maken aan de binnezijde van je muur, volgieten met een kalk-riet mengeling, aanstampen en zo naar boven toe werken. Ik ga het alvast proberen. :mrgreen:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

Hallo Jansar,

Oude huizen isoleren kan inderdaad een hele zoektocht worden.

Belangrijk is dat je wel eerst een onderscheid maakt tussen binnen- en buitenisolatie. (of aan de koude zijde versus de warme zijde).
Daarbij is de binnenzijde (warme zijde) altijd veel problematischer.
Grosso modo zijn er twee 'technieken' die de problemen met condensatie bij isolatie-langs-de-binnenzijde proberen te voorkomen: een dampdichte afwerking of kapilair aktieve isolatiematerialen.
De dampdichte toepassing blijkt in de praktijk aarstmoeilijk te realiseren in een bestaand huis en ook bij perfecte toepassing lang niet altijd een garantie op een goed resultaat.
De kapillair aktieve isolatie heeft een iets hogere fouttolerantie, maar heeft slechts een zeer beperkt isolerend vermogen.

De kalkhennep wordt meestal aangewend als kapillair aktieve binnenisolatie.

Door de grote risico's en/of het slechts beperkt isolerend effect ben ik niet zo'n fan van binnenisolatie in het algemeen.

Jansar schreef:ik vond tot nu toe nog geen leverancier die me een redelijke prijs gaf voor hennepscheven"
Kijk eens bij leveranciers van strooisel voor paardenstallen. Het zijn dezelfde hennepscheven.

Jasar schreef: Leem heeft bijzonder veel voordelen en komt gewoon uit de grond. Gips wordt industrieel vervaardigd, is ongezond, vervuilend en is toch goedkoper dan leem?? De markt van het ecologisch bouwen schiet, wat mij betreft naast zijn doel. Door het ondanks zijn eenvoud bijzonder kostelijk te maken wordt het niet voor iedereen realiseerbaar. Ongezond bouwen is goedkoper en dat is een zoveelste schande.
Tegenwoordig wordt alles vermarkt. Met een beetje geluk vind je gewoon leem in de ondergrond van je tuin. In welke streek woon je ?
Vanuit haspengouw kan je bijvoorbeeld gratis leem laten leveren bij je thuis. Enkel het transport wordt aangerekend.
Gips is goedkoop omdat het feitelijk een vorm van afvalverwerking is voor vliegas van hoogovens.

Jansar schreef:Ik heb een grote tuin (7000m2) waar ik heel wat mee kan doen. Er hennep op laten groeien kan niet zonder toestemming en bovendien moet ik om die te kunnen ontvangen een landbouwer zijn. Dus mij zelf van hennepscheven voorzien is alvast uitgesloten. Ik heb geen tarwe, rogge of vlas groeien en daar is mijn tuin bovendien veel te vochtig voor. Maar wat ik wel heb staan is riet. Riet werd en wordt als isolatiemateriaal gebruikt. Het groeit snel, zuivert water, biedt een heel waardevol ecosysteem voor allerlei dieren en van zodra het gedroogd is rot het niet. Nu denk ik eraan dezelfde werkwijze toe te passen als bij kalk-hennep. Alleen zou ik de hennepscheven vervangen door gehakseld riet.
Ik weet niet of je geen hennep zou mogen telen voor bepaalde soorten ? (niet de drugsvariant uiteraard) Zou je moeten navragen.
Een alternatief wat te overwegen valt en waar ik qua isolatie nog wel goede eigenschappen van zou verwachten: miscanthus.
Maar riet heb je al en is als isolatiemateriaal al een prachtprodukt.
Het wordt inderdaad al jaren als rietmatten en rietplaten aangeboden en gebruikt. (langs binnen vaak in vakwerkgebouwen in Duitsland (zie site Claytec) en het polderhuisje in Nederland:http://polderhuis.nl/ ) Zowel als binnenisolatie als buitenisolatie.
Verhakselen kan ook zoals in bovenstaand document vanaf pagina 100 beschreven wordt.
MAAR verhakselen en als vervanger in de kalk- of leemmassa (google op lichtleem; duits: leichtlehm) gebruiken ipv hennep zou ik dan weer niet doen.
Het isolerend effect komt immers van de densiteit van de mengeling. Hoe meer lucht in de mengeling (hoe lichter dus) hoe beter het isoleert.
Vehakseld riet in pure vorm heeft voldoende lucht (=isolatie) tussen de snippertjes.
Maar bij een kalkmengsel worden die holtes juist opgevuld met kalk (of leem). ALs je dus met kalk of leem aan de gang gaat heb je dus een materiaal nodig dat grote luchtkamers heeeft in de celstructuur zelf zodat ze niet opgevuld geraken met leem/kalk. En waarbij de holtes klein genoeg zijn zodat ze niet allemaal opengegooid worden bij het verhakselen (zoals bij kurk en hennepscheven bijvoorbeeld)
Riet heeft heel grote holtes in de stengel waardoor ze goed isoleren, maar die holtes worden owv de grootte volledig opengegooid bij het versnipperen... (endaarna volledig gevuld met kalk of leem ...

Riet zou ik daarom gebruiken met de gehele stengel, of droog versnipperd zonder kalk/leem.
En dus liefst aan de buiten zijde (koude zijde).

G
Jansar
Berichten: 34
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:33

Re: Riet

Bericht door Jansar »

Miscanthus is nieuw voor mij. Ondertussen las ik erover en het zou inderdaad een evenwaardige vervanger van hennep zijn. Bedenkt voor de tip Gandalf.

Leem heb ik in de grond zitten, maar niet iedereen heeft dat geluk.

Wat verhakseld riet betreft verwees je naar pagina vanaf 100, waar bedoel je precies?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Riet

Bericht door deleted »

PDF uit enkele posten hierboven geeft veel info over riet:
http://www.fabrikderzukunft.at/fdz_pdf/ ... system.pdf

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Riet

Bericht door Dutch John »

Olifantengras (miscanthus) heeft een stengel, gevuld met schuim. Zou theoretisch in gehakselde vorm zelfs hennep kunnen verslaan. Hier in de buurt zijn een paar proefprojecten om het te verbouwen een paar jaar geleden op niets uitgelopen (het groeide niet goed) en sindsdien is het akelig stil. Kent iemand wel succesvolle teelten?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie