Zonne energie berekenen?

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door kockie »

Dus de waardeloze zonnestroom heeft gezorgd voor plaatsing van meer kolencentrales?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door swake »

Tja, niemand wil nog nucleair. En dat is nochtans DE oplossing. Niet onder de vorm van de huidige centrales natuurlijk. Liever iets in het genre thorium gebaseerd met deeltjesversneller. Risico op catastrofe is dan nog minimaal en de vervuiling kan zodanig beperkt worden dat zelfs de groene jongens het een goed idee gaan vinden.

Het moet ook blijven evolueren naar decentraal. Geen grote mastodonten van centrales meer maar veel kleinere units die dan lokaal produceren zodat het transport van de elektriciteit goedkoper wordt.

Die is vandaag rampzalig kostelijk. Meer dan de helft van de eindgebruikers kostprijs is transport en aanverwanten. Dit dankzij die politiekers die hun zakken vullen met de 'transport' intercommunales en Co. Dan nog wat belastingen (rechtstreeks zoals de BTW, of onrechtstreeks zoals de nucleaire tax hier in den Belgique). Kijk eens naar de groothandelsprijzen voor elektriciteit en je ziet direct dat de werkelijke kost van aan huis geleverde elektriciteit maar een fractie van die totaalfactuur vertegenwoordigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door Dutch John »

Waarom doe je er nog aan mee? Trek je plan en doe iets.

Stel nu dat we een duurzame vorm van elektriciteit vinden, of dat nu thorium, zon of wind, eventueel met accuopslag is. Kunnen we dan onze verkwistende levensstijlen doorzetten? Ik zet er niet op in, omdat we als mensheid momenteel tegen meer barrières aanlopen. Het is mij wat te makkelijk om zonder te overdenken waar we eigenlijk mee bezig zijn, om de moderne manier van oplossingsgericht denken, door tegen elke hindernis een berg techniek en geld te gooien, toe te passen. Dat werkt op een gegeven ogenblik niet meer. Bovendien kooi je jezelf nog meer door consumentismeverslaving.

Wij hebben hier netstroom. En stroom uit aggregaten. Uit zon. Wind. Netkoppeling. Accuopslag. En wat doen we? In plaats van een elektrische auto en een airco te kopen, hebben we ons verbruik over de laatste twee jaar gehalveerd. Economisch nergens voor nodig, want een groot deel van de productie gaat terug het net op en brengt maar een paar rotcenten op. En toch voelt het goed. Heel goed. We hebben eerst het hele oplossingsgerichte denktraject gevolgd, om tot de conclusie te komen dat je het probleem (dat tussen de oren zit) ook gewoon kunt weglaten. Of in elk geval drastisch reduceren.

In variatie op Thoreau en breed getrokken: staat consumentisme in dienst van de gebruiker of is de gebruiker slaaf van zijn eigen consumentisme?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door JantjeV8 »

Dat is ronduit een beste prestatie, maar DJ, je zult een enkeling zijn en blijven daarin, en dan zit daar DE oplossing ook niet in.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door kockie »

Het is denk ik geen kwestie van willen, maar van moeten. Misschien de komende jaren nog niet zo erg, maar voor onze kinderen zeker. Moeten we doorgaan met feesten en "de erfenis" aan onze kinderen overlaten?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Dat is ronduit een beste prestatie, maar DJ, je zult een enkeling zijn en blijven daarin, en dan zit daar DE oplossing ook niet in.
Als in de levensstijl van John NIET "de" oplossing zit, dan is er geen oplossing... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door JantjeV8 »

Zie de rest van de bevolking er maar in mee te krijgen, met enkel een goed verhaal zul je bewondering terug ontvangen, maar geen deelnemers.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door Ingir »

kockie schreef:Dus de waardeloze zonnestroom heeft gezorgd voor plaatsing van meer kolencentrales?
Inderdaad, in de zomermaanden zit men in Duitsland met een enorm overschot aan zonnestroom die vrijwel gratis op de markt gedumpt wordt, ook in Nederland. Door dit overschot is de spotprijs van stroom in vrije val geraakt en kunnen energiebedrijven nauwelijks nog geld verdienen aan stroomproductie, in ieder geval niet met relatief duur aardgas. Steenkool en bruinkool zijn veel goedkoper maar vervuilen ook veel meer waardoor duurzame stroomvoorziening ironisch meer CO2-uitstoot tot gevolg heeft. Het CO2-gehalte in lucht neemt ook gewoon toe, alle inspanningen ten spijt.

Duurzame opwekking is leuk zolang er geen duurzame stroom op de netwerken geplaatst wordt. Dus de capaciteit van duurzame opwekking afstemmen op de hoeveelheid stroomverbruik die direct en ter plaatste gevraagd wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef:Zie de rest van de bevolking er maar in mee te krijgen...
Ik ben bang dat dat vanzelf wel zal gebeuren. (maar hopelijk heb ik het mis)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door Ingir »

swake schreef:Kijk eens naar de groothandelsprijzen voor elektriciteit en je ziet direct dat de werkelijke kost van aan huis geleverde elektriciteit maar een fractie van die totaalfactuur vertegenwoordigd.
Daarom noem ik netstroom ook wel belastingstroom... bij netstroom betaal je niet zo zeer voor de geleverde stroom maar vooral om slecht energiebeleid te financieren.

En dat is een belangrijke reden waarom mensen investeren in zonnepanelen, met de huidige prijzen voor zonnepanelen kost een kWh zonnestroom zo'n 8 eurocent tegen 22 eurocent voor netstroom... Na 2020 (afschaffing salderingsregeling) zal een gemiddelde PV-installatie met geoptimaliseerde PV-benutting zo'n 40% van de geleverde stroom direct kunnen gebruiken zonder accu's waardoor een zonne-kWh 20 eurocent gaat kosten. Niet getreurd want netstroom kost tegen die tijd zo'n 30 eurocent dankzij de jaarlijkse verhoging van de ODE met ruim 50%. Het komt allemaal dus wel goed.

Wat wel gaat veranderen is dat de zonnepanelen anders opgesteld gaan worden, nu wordt de oriëntatie nog afgestemd op maximalisatie van de jaaropbrengst met een hellingshoek van 30-45° terwijl na afschaffing van de salderingsregeling de hellingshoek zal worden afgestemd op zo hoog mogelijke dagopbrengst in de winter (50-90°).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Zonne energie berekenen?

Bericht door Dutch John »

Dat laatste zal een klein beetje helpen, maar niet veel. Het aantal zonuren is in de winter gewoon te laag.

Het stoort me dat dergelijke discussies altijd uitgaan van het behoud van persoonlijk comfort en persoonlijke economie. Met alle kennis die tegenwoordig voorhanden is, kunnen we dat toch ontstijgen? Zelden komen de brede fundamentele problemen aan de orde. Iets dat in de jaren '70 wel kon. We waren toen bijna collectief rijp voor hervormingen. Hersenspoeling door de neo-liberale periode erna? Moderne politieke correctheid? We zwijgen erover en dus is het er niet? Heilig geloof in technofix? Het hebben van idealen is niet meer van deze tijd? Hebben we geen lef meer om door de zure appel te bijten? Die helemaal niet zo zuur is als je beseft dat al dat aangeprate comfort best veel werktijd vraagt.

Materialisme is dood. Lang leve het eco-materialisme.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie