lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Sander Luiten
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2014, 13:48

lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Sander Luiten »

Beste lezers,

Kunnen jullie mij helpen? Half april geef ik, eigenaar van Gulliver Architecten, een lezing over duurzaam wonen, bouwen en verbouwen. De lezing richt zich op energiezuinig ontwerpen en duurzame energie. Het thema recycling en hergebruik van materialen komt ook aan bod inclusief het gebruik van milieuvriendelijke materialen om huizen te bouwen. En tot slot wil ik ingaan op uitputting van grondstoffen voor bouwmaterialen.

Waarover zouden jullie meer van willen weten met betrekking tot dit onderwerp? Ik wil jullie input verwerken in de lezing.

Alvast bedankt! :D

Sander Luiten
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Sander,
Welkom op het forum! Leuke vraag.

Ik ben wel geïnteresseerd in de vraag naar de volgorde van belangrijkheid van de uitgangspunten voor een woning. Ik denk aan deze volgorde,

plaats van de woning
* een efficiënte locatie
* optimaal gebruiken van de locatie zelf

de woning
* hergebruik van materialen optimaliseren,
* bouwmaterialen zijn bij sloop herbruikbaar
* zo min mogelijk bouwmaterialen gebruiken
* compacte maar wel passende woning voor de hele levensduur

* energieneutraal (zonder zonnepanelen mee te rekenen)
* maximaal geïsoleerd
* efficiënt verwarmen met hout (eigen wilgenplantage, optimale opslag, slim intern transport)
* systeem minimaliseren afval (compost, hergebruik water)
* gezonde en redelijk comfortabele woning

bouwproces
* maximale betrokkenheid bewoners bij de bouw
* minimum aan afval
* minimum aan transport

zoiets...
groet!

Ritsaert
ceesuitzeist
Berichten: 24
Lid geworden op: 13 mei 2013, 13:58

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door ceesuitzeist »

Hallo Sander,

Hopelijk worden de lezers van dit forum ook uitgenodigd.

Zelf denk ik aan de volgende onderwerpen.

Huis zo veel mogelijk op het zuiden gericht , om hierdoor gebruik te maken van de Zon , voor Zonnepanelen voor elektra en waterverwarming en zoninstraling.
Hemelwater gebruiken.
Alvalwater zuiveren.
220 en 12 volt elektra syteem.
Energieopslag.
Optimaal geisoleerd.
Ruimte onder de grond gebruiken,of later zelf uitgraven
Bouwstenen als legostenen,zonder cement, Brick systeem .
Gebruik maken van z.g afvalproducten ,zoals autobanden,lege flessen,gebroken tegels enz.
Ben zelf gek op Eartship woningen.

De rest van de Forumleden brengen vast nog meer in.
gr.
Ceesuitzeist
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Dutch John »

Lokale bouwmaterialen. Lokale bouwvakkers. Gezonde, natuurlijke materialen. Huis op maat (lees: klein). Eventueel modulair uit te breiden.

Ik weet niet wat je onder "duurzame energie" verstaat. Alleen hout, biogas en passieve zonnewarmte zijn duurzaam. De rest valt onder de categorie "alternatief".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Sander,
Wat ik probeerde in te brengen was niet zozeer een lijstje van uitgangspunten, maar een prioritering. Anders ga je in de praktijk natuurlijk shoppen. Maar het gaat om de botsende uitgangspunten. Je wil bijvoorbeeld maximaal gebruik maken van zoninval; dat betekent dan ook dat het "comfortverlies" omdat de zon soms te fel en te warm is voor lief wordt genomen (en niet dat het raam wordt doorgestreept).
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door deleted »

Sander Luiten schreef:Waarover zouden jullie meer van willen weten met betrekking tot dit onderwerp? Ik wil jullie input verwerken in de lezing.
1. Ik zou wel eens willen weten in hoeverre bouwen nog duurzaam kan zijn in de Lage Landen.
Hoeveel woningen staan er momenteel al ? Hoeveel inwoners per woning is dat ?
Wat is de evolutie daarin van de afgelopen 100 jaar ?
Of: hoe zit het met de verhouding 'open ruimte' tov bebouwde ruimte' ?
Of wat hebben we nu te kort: duurzame open ruimte of duurzame woningen ?

Waarom worden alle 'duurzame berekeningen' per woning of per vierkante meter woning berekend en niet per bewoner ?

2. Waarom wordt de mate van duurzaamheid enkel bepaald aan de hand van 'virtueel uitgespaarde energie' ?
-De verbruikte energie zou wel eens verplaatst kunnen worden naar andere sectoren. Bijvoorbeeld: een passiefhuis dat moet afbetaald worden door 2 drukke tweeverdieners met nog een zelfstandig bijberoep in het weekend. Staat dat passiefhuis daar wel heel de week zuinig te zijn, maar waar zijn de inwoners ? Op en af aan het rijden en op kantoor met de airco op max, kinderen in de opvang, grootouders in het home ? Kunnen we die energie ook intellen ?

-Andere vormen van virtueel sparen: E-peil wordt bepaald aan de hand van 'berekeningen', waarbij meestal aannames gedaan worden zoals een hoog comfort binnen de gehele buitenschil. Oudere huizen(en armere mensen) verwarmen meestal niet eens het gehele huis en krijgen dus -virtueel- veel te slechte waarden toegekend.
E-peil wordt berekend met lambda-waarden die door fabrikanten worden aangeleverd. Deze waarden zijn meestal veel te positief daar het waarden zijn in ideale omstandigheden. (droge labo-condities) Anderzijds presteren oude bouwmaterialen doorgaans beter dan de toegedichte waardes in de rekenprogramma's.(oa doordat 'warmteverliezen' soms ook voor een drogere en dus duurzamere afwerking zorgen, droger betekent ook een hogere lambdawaarde, zware materialen profiteren ook meer van directe zonnestraling en sterk variërende temperaturen) Hetgeen samengenomen er op neerkomt dat het 'nieuwbouwen' en 'vernieuwen' systematisch overschat, bevoordeeld en overgesubsidieerd wordt. Waarom zou dat zijn ?
-Idem voor zonnepanelen en consoorten: waarom geteld aan de uitgespaarde Nederlandse gas-energie en niet aan de uitgegeven chinese steenkool-energie ?

Is die 'virtuele rekenbril' waarmee we de afgelopen decennia naar 'duurzaam bouwen en duurzame energie" gekeken hebben op zichzelf wel duurzaam ? Is het niet al te zeer een leesbrilletje geworden van een navelstarende bouwsector daar waar hun werkelijke gebrek 'bijziendheid' is ?


3. Tot slot zou ik wel eens willen weten wat het maatschappelijk nut en effect is van die eenzijdige en marktgerichte promotie van 'duurzame' investeringen ? De meeste mensen kunnen ze zich niet veroorloven en krijgen er nog een slecht zelfbeeld bovenop. Het zet via subsidies ook een pervers systeem van solidariteit op poten waarbij de 'have not' mee de lasten draagt van degenen die de investeringen wél kunnen doen. Wat de happy few dan uiteindelijk met het uitgespaarde geld en opgewekte energie doen is overigens ook niet duidelijk en staat hun -natuurlijk- ook volledig vrij ... (rebound effect)

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Dutch John »

In aanvulling op G's betoog:
Een milieuvriendelijk gebouw is een gebouw dat er al staat.
Bron: http://www.lowtechmagazine.be/2008/04/a ... -huis.html

En inderdaad wordt ten behoeve van het commerciële belang al te vaak alleen gefocust op directe energie, terwijl het eerlijke verhaal ook de indirecte energie meeneemt. Ik denk dat bouwend Nederland zichzelf opnieuw moet uitvinden door zich te richten op renovatie en aanpassing van bestaande woningen met lokale materialen en lokale arbeid. De bevolking groeit weldra niet meer en gaat over in krimp. Er zal vraag komen naar een ander type woning, denk aan kleinere huizen of juist meergezinswoningen. Voor het merendeel zijn daar de bestaande woningen op aan te passen.

Een ander punt is de betaalbaarheid in de toekomst. We staan aan het begin van grote monetaire verschuivingen. Het geld voor royale nieuwbouw wordt dun. Daarom beter te denken richting smalle beurzen. Klein, maatwerk en renovatie sluit ook daar aan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Ja, het is zeker belangrijk om te beginnen in 't begin en daarna praatten over de mooi spul.

Een daarvan, zelf gemaakt houten dakleien van inlands eiken.
Afbeelding
Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door benthuis »

ritsaert snijder schreef: * maximale betrokkenheid bewoners bij de bouw
Hier zie ik echt toekomst in!
Als je er zelf aan mee werkt en denkt (en dan niet alleen over de kleur van de tegels) krijg je een band met het gebouw.
Je gaat kijken naar de noodzaak van alle prachtigs dat mogelijk is.
Het schept verbondenheid met de plek en de mensen die er aan werken (buurt?).
Draag je dit over op kinderen, leer je ze respect te hebben voor iets waar iemand anders druk mee geweest is.
Het is nog niet voor iedereen weggelegd om dagelijks aan het timmeren/scheppen etc. te slaan, maar het sluit aan bij de omslag die DJ en Gnalf hierboven schetsen.

Ik zie in http://www.aardehuis.nl een geweldig voorbeeld dat het kan en werkt.

Het sociale aspect belichten zou voor mij echt iets toevoegen aan een lezing.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door deleted »

Nog een gevleugelde uitspraak in deze context:
Ernest Dubois schreef:Het gaat wel over duurzaam bouwen in de zin dat bouwen oneindig en niet iets wat op een gegeven moment klaar is, of heb ik het verkeerd? Is er wel een strakke scheidingslijn tussen bouwen en wat er daarna komt?
E.DB.
(Duurzaam) Bouwen is dat een product of een proces ?


G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Dutch John »

Bouwen is volgens mij de laatste 80 jaar een product geweest. Neerzetten, gebruiken, afbreken, neerzetten, enzovoort. Zonder respect voor de materialen, de omgeving, of voor de woning en de bewoners zelf. Daarbij is de laatste 50 jaar de woning uitgegroeid tot een object van waarde, waarbij het eraan verbonden getal niets meer te maken had (en nog heeft) met het nut.

Vóór die periode ontstond een woning of boerderij en breidde mettertijd naar behoefte uit en verbeterde. De basis bleef echter. Voor de toekomst zie ik ook zoiets. Maar dan met gebruik van een plan. Denk aan modulair bouwen met hexagons. Daarmee kun je aanbouwen als het aantal bewoners toeneemt, zonder dat het ingrijpt op het bestaande.

Groet,
DJ
Ps: Ernest, een mooi artikel over dakleien las ik gisteren. Chapeau!
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
m.bouwer
Berichten: 726
Lid geworden op: 18 aug 2012, 21:19

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door m.bouwer »

Beste Sander,

Kunnen wij die lezing bijwonen?
Als bijdrage kunnen we eventueel een kleine zelfbouwmolen meenemen.

Groet Rinus
Bijlagen
windmill.jpg
windmill.jpg (70.04 KiB) 5365 keer bekeken
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Ernest Dubois »

Heb jij een bevoorrechte positie Dutch? Ik heb niks gezien.

E.DB. (ha ha ha)
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Lieve »

m.bouwer schreef: Als bijdrage kunnen we eventueel een kleine zelfbouwmolen meenemen.

Groet Rinus
Mag je dat dan vrij bouwen in Nederland??
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: lezing duurzaam wonen, bouwen en verbouwen

Bericht door Dutch John »

Ernest Dubois schreef:Heb jij een bevoorrechte positie Dutch? Ik heb niks gezien.
Nee, maar de missus heeft wel een abonnement op een niet nader te noemen blad...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie