Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Dutch John »

Bij zo'n onderwerp wint de pragmaticus in mij het van de ecologist. De houten hokken zijn hier (van vroeger uit) gecarbolineumd. Het is zeker niet het meest milieuvriendelijke spul, maar als een houten windveer door een 10-jaarlijkse nabehandeling met zeer weinig product en nul voorbewerking 100+ jaar kan worden, dan kies ik daarvoor. Het blijft gegarandeerd beestjes- en rotvrij, iets dat je niet kunt zeggen van enkelzijdig geverfd hout. Het niet verder onderhouden met carbolineum betekent vroeg of laat alle beplanking van de hokken slopen, afvoeren als chemisch afval, nieuw bouwen en conserveren met iets anders. Of al dat gedoe opweegt tegen elke 10 jaar een paar liter carbolineum?

Houtteer of Stockholmteer is niet verboden, maar bevat deels dezelfde aromatische koolwaterstofverbindingen als carbolineum en koolteer. Bij houtteer zijn die stoffen misschien wat minder vluchtig? Ik vind het nadeel van houtteer dat je het niet kunt verdunnen en heet moet opbrengen. Maar zelfs dan trekt het niet in het hout en vormt een laag die er na een paar jaar vanaf droogt.

Kaal hout insmeren met kleipap helpt tegen schimmels. Of het ook tegen beestjes werkt?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Ik verdun hout/Stockholmer wel met terpentine of om touw te behandelen, ongebruikt jaar oude benzine van de kettingzaag. Om de schuur in de teer zetten maak ik het wel warm met een vuur van resthout en dat vind ik prettig werk, de heel dorp ruikt dan alsof iemand iets aan het doen is, maar op een zonnig dag , de emmer in de zon zetten kan ook een beetje. Een van de voordeel van houtteer over koolteer is dat het niet afsluitende is. Houtteer zelf gaat inderdaad niet zo lange mee zeker in de zon daarom doe ik altijd lampzwaart erin en kun je een paar extra jaar mee tussen behandelingen. Dit allemaal gezegd, houtsoort en constructie blijven de belangrijkste uitgaanspunten in plaats van achteraf behandelen.

E.DB.
Werken, das leuk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Dutch John »

Da's vreemd, ik krijg Stockholmteer niet opgelost in aardolieproducten. Zelfs niet met thinner. Een vlekje op een glad oppervlak krijg je wel met thinner weg. Maar ook met soda. De teerdampen adem je beter niet in, ze schijnen nogal giftig te zijn. Heet opbrengen moet dus eigenlijk met windstil, heet weer en niet, zoals je carbolineum op wilt brengen: tijdens winderig koel weer.....

Je zou ook hout kunnen bakken in zijn eigen teer, om het zo te conserveren. Dus verhitten tot ongeveer 250 graden in een afgesloten vat. Of hout aan de buitenzijde verkolen, terwijl de laag daar net onder in zijn eigen teer bakt. Wij hebben nu nog zwarte hoekpalen van de deels verbrandde eiken gebinten van onze boerderij die bijna 50 jaar geleden afbrandde.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Bij zo'n onderwerp wint de pragmaticus in mij het van de ecologist... als een houten windveer door een 10-jaarlijkse nabehandeling met zeer weinig product en nul voorbewerking 100+ jaar kan worden, dan kies ik daarvoor.
Ik ben ook pragmaticus. Als ik moet kiezen tussen een 100-jarig leven voor de windveer en mezelf, dan kies ik ervoor om zelf dat jubileum te mogen vieren. Pech voor de windveer.

Kaal hout insmeren met kleipap helpt tegen schimmels. Of het ook tegen beestjes werkt?
Oei. De strobalen voortaan dan ook maar in de carbolineum ?

G

NB Kookverf kan ook probleemloos op oud, gecarbolineumd hout dat aan een nieuwe laag toe is. (donkere pigmenten gebruiken dan uiteraard)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Ernest Dubois »

Oké oké ik moet erbij voegen dat dat benzine oplossen een kwestie was van twee problemen tegelijk pakken, hoe mijn touw te teren zonder een heel dik plakkerig niet drogende buitenlaag en wat te doen met mijn ongebruikt benzine. Mengen blijkt de oplossing en dat werkt goed ook maar je heb gelijk na een par dagen was de teer alleen gedeeltelijk maar dan voor dit doeleinde voldoende, opgelost. Aan de andere kant terpentine is niet een aardolie product dat is terpentijn. Terpentine is van hars, meestal lariks of grenen gemak en geschikt om teer te dunnen, alleen het kost meer dan terpentijn zeggen ze.

Terwijl ik zelf voorstander en zelfs beoefenaar van dat verkolen ben heb ik te verstaan dat er zijn onderzoeken gedaan die het effect in twijfel brengen, neem dat voor wat het waard is zelf ga ik door. In Japan doen ze dat eeuwen als vanzelfsprekend om buitenplanken te beschermen, Shou-Sugi-Ban heet dat.

E.DB.
Werken, das leuk.
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Blijfhopen »

@Ernest.
Helaas vergis je je. Terpentijn is van de bomen en terpentine van de aardolie.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Ernest Dubois »

Dus Terpentijn is van pine. Makkelijk.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Tim »

Gandalf schreef:Oei. De strobalen voortaan dan ook maar in de carbolineum ?
G,

Gelukkig, dan is PUR onder de vloer ook weer gerechtvaardigd :mrgreen:.

Een goed hernieuwbaar alternatief wat ik ooit van vriendje Cp kreeg, is gekookte lijnolie + Terpentijn. Conserveert en dood beestjes en schimmels. Gebruik het onder schilderwerk en op m'n houten hokje. Tot nu toe geen enkele klacht.

Tim
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door ritsaert snijder »

Tungolie werkt ook goed maar is weer wat duurder. Maar wel geheel onschadelijk voor de gezondheid. Terpentijn ben ik ook wel eens goed dizzy van geweest.
groet!

Ritsaert
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door MatthiasD »

Spul heeft dus een dubbele werking! Spaart weer op de alcohol :lol:







Sorry, kon t niet laten :oops:
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door ritsaert snijder »

Alcohol is toch gezond? :fff
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door frans »

Ernest Dubois schreef: Terwijl ik zelf voorstander en zelfs beoefenaar van dat verkolen ben heb ik te verstaan dat er zijn onderzoeken gedaan die het effect in twijfel brengen, neem dat voor wat het waard is zelf ga ik door. In Japan doen ze dat eeuwen als vanzelfsprekend om buitenplanken te beschermen, Shou-Sugi-Ban heet dat.
E.DB.
Toen ik mijn huidige huis bouwde was het hier nogal een chaos..
Sommige stukken die tijdens het op maat zagen van de planken van het dak waren in het groen verdwenen.
Ik schrok toen ik ze na een jaar terug vond, totaal verrot na het liggen op de grond en bedekt door het groen.

Later heb ik dat gegeven gebruikt al test manier.
Stukken zacht hout behandelen met iets en dan op de tuin grond leggen en er ook nog een beetje overheen zodat het goed vochtig blijft.
Gelijk een onbehandeld stukje hout er bij om het resultaat te vergelijken.

Ook het stukje hout dat eerst een poos verhit was heb ik getest, het werkt dus echt wel.
Het is niet het vocht dat hout doet verrotten, het zijn de micro organismen die het opeten.
Dus de oplossing tegen houtrot is eigenlijk simpel, maak het giftig voor deze m.o. of verbrand het voedsel erin.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Beschermen van hout tegen ongedierte en rot

Bericht door Mees* »

Hier zat een groot deel van het huis onder een dikke laag potdekselhout en koolteer. Ik heb alle planken verwijderd en er lariks voor terug geplaatst. Nu teren we helemaal niets meer; da's ook een oplossing.
Plaats reactie