Als ik in België of Duitsland Woonde

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Als het zo was en ik kalk producten moest hebben voor bijvoorbeeld stukwerk of een metsel partij of het witten van de kippenhok had ik dan alleen naar de dichtstbij bouwmarkt in de buurt. Niet zo in dit deel van Nederland, daar hebben ze geen idee van, en ik bedoel niet bij de Gamma waar ze helemaal niks weten, maar de bouwgroothandel zogenaamde professioneel, dan kom ik thuis met zaken Tobag cementkalk of dergelijk en moet ik het terug brengen en uitleg geven aan de medewerkers van bovengenoemd handel.
Misschien heeft de lezers van dit website kennis over beschikbaarheid van kalk en dat willen delen.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door Lieve »

In het voorjaar kom ik zeker bij jou in de buurt langs, ik kan je wel dergelijk spul meebrengen.
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door frans »

gewoon naar mekal vragen, of zoeken dus.
http://www.bouwtotaalmarkt.nl/p_1222/bo ... -25kg.html
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door Ernest Dubois »

Lieve schreef:In het voorjaar kom ik zeker bij jou in de buurt langs, ik kan je wel dergelijk spul meebrengen.
Ja dan, dat is prima zolang het je niet te veel moeite kost, misschien een van de kilo zaken wat zulke mooi verf maakt.
frans schreef:gewoon naar mekal vragen, of zoeken dus.
http://www.bouwtotaalmarkt.nl/p_1222/bo ... -25kg.html
Waar is dat Bouwtotaalmarkt hier in de buurt ik zie alleen die in Nistelrode? Ik kan beter naar Twello rijden maar daarom zet ik mijn vraag op dit website.
Groette, E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door deleted »

Ernest,

Voor verf heb je zo fijn mogelijke hydraatkalk nodig. Van het merk Carmeuse is Supercalco90 een stuk fijner dan de Mekal.
Wolf Jordan, de producent van de kalkverf 'Calcatex' gebruikt zelfs Supercalco97. Die is zo zuiver dat hij ook in voeding mag, maar die vind je niet in de bouwhandel.

Maar aangezien hydraatkalk carbonateert aan de lucht, moet de hydraatkalk ook kakelvers zijn. Om de kalk vers te houden kan je hem het best onder water zetten (kalkdeeg) en er een laag water op houden. Zoals vroeger gedaan werd met een kalkput.

G
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door Tim »

Ernest,

Ik koop mijn klus rommel vaak online. Hoef ik ook niet te rijden, het wordt gebracht met de bode, heel NL.

Bijvoorbeeld deze:
http://www.groenebouwmaterialen.nl/c-21 ... pleisters/

Tim
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Een keer rijden door de Ardenne, en zondag middag in de herfst, en ik als gewoonte wanneer ik in het buitenland ben, gestopt bij de ijzer handel of bouwmarkt langs de weg en een zake verfkalk van de vrij bekende merk Knauf gekocht voor een par euro's en naar huis gebracht. Dat is de beste kalkverf die ik tot nu toe heb gebruikt gezien ik de speciaal (en veel te duur) gekleurd zogenoemd kalkverf als regel vermijden.

Dat bewaren is meestal lastig en de helft van de tijd heb ik meer dan nodig en na een half jaar reken het niks anders waard dan voor op de grond te strooien wat ik altijd een beetje jammer vind. Daarom het belang in een wat dichterbij bron te zoeken. In alle eerlijkheid ik heb twee 20 l emmers onderaan in de put nu deze 5 jaar staan en een daar in dat ander huis in een grote met water gevuld fles in de kruipruimte al meer dan 10 jaar. Als dat goed als verf te gebruiken is weet ik niet. Ik heb het daar om als pleister te gebruiken. Gandalf, Kun je wat zeggen over het in de rot zetten en hoe dat precies werkt?

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef: Gandalf, Kun je wat zeggen over het in de rot zetten en hoe dat precies werkt?
Zuiver hydraatkalk verhardt door contact met de lucht. Onder water blijft het in principe eeuwig goed. (als het nog 'vers' was voor je het onder water zette)

Vroeger kocht men gebrande kalk en bluste men zelf in kalkputten.
Dat is een gevaarlijk karwei waar veel hitte bij vrij komt.

De gebrande kalk was ook niet altijd even zuiver en het 'brandproces niet altijd volledig.
Gevolg was een vervuilde en/of licht hydraulische kalk met delen kalksteen die onvoldoende verhit waren.

Door de zelf gebluste kalk in de rot(soms meerdere jaren) te zetten was men er zeker van dat de hydraulische bestanddelen uitgereageerd waren met water tot kalksteen. Dit kalksteen , tezamen met de deeltjes kalksteen de niet goed gebrand waren tot reactieve kalk zakken naar de bodem van de kalkput.
Dit gaat erg langzaam, maar uiteindelijk heb je bovenaan een zuivere hydraatkalk zonder kalksteen of hydraulische elementen. Dit was de kwaliteit die men gebruikte voor verven. (of fijn pleisterwerk)
Onderaan in de kalkput was de kalk van mindere kwaliteit en werd meer gebruikt om te metselen of als raaplaag voor pleisters.

Zelf blussen en rotten was dus een methode om toch een (deeltje) goede hydraatkalk te verkrijgen uit een maar matige grondstof.

Tegenwoordig kan je perfect gedroogbluste kalk kopen.(beter dan je zelf kan blussen als amateur) Als je e rvoor zorgt dat die van (hééééél) recente datum is en direct onder water wordt gezet heb je een prima hydraatkalk die onbeperkt houdbaar is. Supercalco 90 en 97 zijn zo produkten.

Die van Knauf lees ik dat 93% zuivere hydraatkalk is. Dat is ook zeer goed, maar er staat ook bij dat er chemische toevoegingen in zitten. Dus dat valt af te wachten wat dat precies is.
In de link van Tim zie ik alleen hydraulische kalk(behalve de heel dure pot stucco, een hydraatkalkdeeg, dus al onder water gezet) . Natuurljke hydraulische kalk (NHL) is een heel ander produkt.: verhardt in de reactie met water, niet lucht. Niet geschikt om verf mee te maken.

G
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

En dat weken of op rot zetten, zoals ik het begrepen heeft, dat gebeurd gemengd toch d.w.z. kalk en scherpzand en wat vocht erbij en een par maanden wachten? En nog een vraag want ik ben geïnteresseerd. Zo ver als jij het weten is gebrand maar ongeblust kalk in de handel te krijgen en hoe heet dat?

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Als ik in België of Duitsland Woonde

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef:En dat weken of op rot zetten, zoals ik het begrepen heeft, dat gebeurd gemengd toch d.w.z. kalk en scherpzand en wat vocht erbij en een par maanden wachten?
Rotten is zover ik weet kalk onder water zetten voor lange tijd.
Zoals hierboven aangehaald oorspronkelijk gedaan om de betere kwaliteit van de mindere te scheiden.
Tegenwoordig zou je het , zelfs met een prima grondstof, ook nog kunnen gebruiken als bewaarmethode.
Ten derde , zelfs met goed basismateriaal , heeft het onder water bewaren nog steeds een lichte verbetering van de hydraatkalk tot gevolg. De structuur zou er nog fijner van worden. Wat uitgedrukt wordt in een hoger Blaine-getal.

Het mengen met scherp zand werd volgens mij door metselaars gedaan. En dit werd met ongebluste kalk gedaan, om het gevaarlijke blussen met water te vermijden werd dan vochtig zand gebruikt. Voor metselwerk heb je geen extra fijne hydraatkalk nodig (dus voor metselaars waren lange rottijden niet nodig). Aangezien hydraatkalk aan de lucht verhardt en zijn bindkracht verliest, moet je met nat zand gebluste kalk wel binnen een paar dagen verwerken. Lang laten 'rotten' van kalk+nat zand (metselspecie in feite) kan dus niet echt, toch niet als er lucht aan het mengsel kan.


En nog een vraag want ik ben geïnteresseerd. Zo ver als jij het weten is gebrand maar ongeblust kalk in de handel te krijgen en hoe heet dat?
"Ongebluste kalk" of "Gebrande Kalk" of "Calciumoxide" of "CaO"
Volgens mij mag het niet meer in de bouwhandel verkocht worden. Misschien vind je het nog bij wegenwerkers of bij winkels voor landbouwers.
Maar ook bij ongebluste kalk is het van belang dat je weet om welke kalk het gaat. Het kan namelijk ongebluste hydraatkalk of ongebluste hydraulische kalk gaan. En de beide bestaan ook in verschillende kwaliteiten, ook ongeblust. Ik betwijfel of hetgeen je bij wegenbouwers of landbouwers kan vinden wel voldoende kwaliteit in zich heeft om goede verf van te maken.

Als je meer wil weten over kalkverven en witkalken kan ik dit werk aanraden: https://lirias.kuleuven.be/bitstream/12 ... 2_2001.PDF

Als je meer over kalk in restauratie en metselwerk wil weten dit boek: http://www.dbnl.org/tekst/bale021kalk01 ... k01_01.pdf

G
Plaats reactie