Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Klopt, denk ook dat massa maken het meest praktisch / realistisch is, maar ben er nog niet aan toe gekomen de lokaal makkelijk verkrijgbare producten te inventariseren. Het blijft natuurlijk opties vergelijken, maar binnen de huidige mogelijkheden lijkt me een dampopen massa tegen de muur het beste. Ik ga deze waarschijnlijk ook niet te dik maken (hopelijk 10 a 12, incl leemstuc laag). En verdere extra moeite / investeringen in het dak steken.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

en een goede centrale massakachel, heb je daar al een draagkrachtige plek voor?
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

He Ritsaert, bedankt voor het meedenken. Ja, ten minste ;) het komt wel in het woongedeelte maar er gaan een paar balken op die plek vervangen worden en recht eronder (in de garage) ga ik een nieuwe muur opmetselen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door deleted »

Boriss,

Lees je vlot frans ?
Hier een studie van de UCL : http://energie.wallonie.be/servlet/Repo ... f?ID=16005

Gaat wel over bakstenen muren. En die zijn een stuk dampopener en een stuk capillairder (watertransport naar buiten) dan natuurstenen.
Zoals je ziet zijn er enorm veel factoren die bepalen of het goed gaat, of net niet goed ...

Bij elke onderzochte oplossing zijn er probleemgevallen en gevallen waar het -gedurende de tijd van het onderzoek- goed ging.
Maar met geen enkele oplossing zijn alle gevallen valide... (oftewel risicoloos).

Misschien moet je een natuurstenen muur vergelijken met zéér harde bakstenen of met bakstenen die langs buiten dichtgeverfd zijn. In dat geval zou punt 10 en 11 uit de conclusie voor jou van belang zijn.

Als je zo'n onderzoek met enige afstand bekijkt en het bijvoorbeeld vergelijkt met dampopen buitenisolatie, dan kom je al snel tot de conclusie dat elke vorm van binnenisolatie een risicovolle onderneming is.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Klinkt goed en daarmee komt de kachel mooi centraal te staan? Heb je al een model voor ogen?
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

@Gandalf, mijn Frans is nog niet goed genoeg om dit volledig door te kunnen lezen. Maar de grote lijnen snap ik, enkele delen en diagrammen waren wel direct overgenomen van andere documenten / sites die je eerder had gepost kon alleen niet zo snel vinden waar. Blijkbaar zijn 'ze' het met elkaar eens. De conclusie 'binnenlangs isoleren is een risicovolle onderneming' is duidelijk.
Ik val niet graag in herhaling maar... buitenlangs isoleren is gewoon geen haalbare kaart. Dus ik zal iets aan de binnenkant moeten verzinnen. Je adviezen over wat wel kan zijn ter harte genomen en ben nu de door jouw genoemde specifieke materialen aan het bekijken en met name of ik b.v. lichtleem zelf zou kunnen maken.

@Ritsaert, ja redelijk in het middel van de leefruimte (keuken / eetkamer / zitgedeelte). Jammer genoeg pas een van de latere projecten. Erg veel zin in. Geen model voor ogen wel al heel veel zitten lezen en kijken. Leem afwerking vindt ik mooi (ook voor mijn toekomstige muren ;)), "rocket" valt waarschijnlijk af (zo'n extreem heet olievat lijkt mij levensgevaarlijk met 3 kinderen), maar 'iets' met een verwarmde bank heeft de sterke voorkeur van mijn vrouw. Dus staat nog redelijk open.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Boris,
ik denk dat het verstandig is om de keuze te laten bepalen door;
* warmtebehoefte
* soort warmte
* stookgedrag
Mijn rocket met bell op basis van een olievat heeft een dikke laag leem. Het heetste deel zit bovenin en is maximaal 120 graden en kan je rustig aanraken. Op kinderhoogte is er al helemaal niks aan de hand.

Stralingswarmte of convectie.

Die warmte behoefte is heel belangrijk. De vraag is of je voldoende hebt aan een 40 graden oppervlakte van 10m2. Dat vereist een goede isolatie.

Kan je voldoende hout vergaren, zagen en drogen?
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Ritaert, ik weet niet of er ruimte is mijn hoofd om nu naast de isolatie ook al over de details van de kachel na te denken ;) maar bij deze:
- Wij hebben genoeg hout van eigen land, ook hebben we de makkelijk de ruimte om twee jaar vooruit hout buiten te laten drogen. Nu doen we dat grotendeels ook. Dit was even een overgangsjaar dus heb ook wat hout moeten kopen, maar dat is niet duur hier.
- Stookgedrag weet ik niet, ik doe hout in de kachel wanneer deze dat nodig heeft :D maar ik hoop met een kachel uit te komen die je b.v. tweemaal per dag opstookt.
- Warmtebehoefte, het zou mooi zijn als de centrale ruimte van het huis (160m3) zo veel mogelijk warmte van de massakachel kan krijgen.
- Stralingswarmte of convectie, ik geloof dat ik dat niet goed kan beantwoorden. Het is natuurlijk lekker je te kunnen warmen aan een kachel, maar niet als dat betekend dat het aan de andere kant van de ruimte te koud is om te zitten. Wel is het zo dat we de kachel mooi in het midden van de ruimte kunnen plaatsen.

Goed om te horen dat je een laag leem over het olievat heen hebt. Heb je ergens foto's van jouw project? Of moet ik dan de topics afstruinen ;) ?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door benthuis »

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Ja, dat is een snelle leemkachel, in mijn huis heb ik een 4,5 ton massakachel. Het deurstel daarvan is veel heter dan het deurstel van de finoven.

Ik snap dat het moeilijk schaken is op de vele terreinen. In mijn 5 jaren moest ik bij het begin al rekening houden met de constructieve aspecten van de kachel. Alleen volledige integratie levert een heel goed verwarmingsproduct. Dat gaat ook bijvoorbeeld op voor het isolatietraject.
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Wow, ziet er goed uit Ritsaert, mooi hoor.
Het blijft schakelen inderdaad, maar voor nu is er een verstevigde vloer waaronder nog de extra muur komt. Wanneer ik aan het dak toe ben (hopelijk rond de zomer) zal ik eventuele details mbt de schoorsteen wel al duidelijk moeten hebben. De rest probeer ik nog even uit te stellen ;)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Boriss, de details van de kachel hoef je nog niet in te vullen. Maar het uitstellen van keuzes over het soort kachel en de plek gaan meerwerk opleveren. Maar je stelt zelf de beperkingen.
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

Met het soort bedoel je de keuze tussen b.v. Finkachel of Rocket o.i.d.?
De beperkingen zijn inderdaad keuzes, in dit geval om het overzicht te bewaren.
Maar mijn vuur is zeker weer aangewakkerd :D over het onderwerp. Gegeven de volgende wensen zou jij een 'soort' kunnen aanbevelen?
- Verwarmen van 160m3
- Met leem bedekt, en 'kindvriendelijk'.

- Lage (1.40m) stookkamer ong. 2 a 3 meter ernaast de schoorsteen, met daartussen een verwarmde bank. (dan staat de stookkamer centraal in de ruimte)
Of
- Hoge stookkamer recht naast de schoorsteen, met ernaast een verwarmde bank. (dan staat de stookkamer tegen de buitenmuur aan)
Groet,

Boris
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door ritsaert snijder »

Boriss,
Ik zeg niet dat het makkelijk is!

1. Wat is je warmteverlies? Dus hoe is het isolatieplan?
2. Wat is het benodigd afnemend vermogen (hoeveel kw heb je nodig). Welk aandaal is er voor de overige verwarming?
3 Kan je zoveel stoken, hout aanvoeren, zagen en opslaan.

Ideaal is om batchgewijs te stoken met een massakachel met een groot oppervlak met een vrij lage temperatuur. Geen convectie. Continu op warmte houden.

Op die verdieping zie ik een 4,5 ton aan massakachel niet heel erg zitten. Ook het vermogen van 3 a 4 kw zal aan de krappe kant zijn in dit klimaat (die koude periode) als de binnenisolatie wordt vermeden. Het is voor de verwarming trouwens optimaal om veel massa te kunnen aanwarmen. Gezien je wensen denk ik dan aan een grote RBB 314 met een bell en een zitbank. 7 a 8 cm leem en een beperkt en goed verdeeld gewicht. Maar zonder warmteverliesberekening blijft dit een blinde gok. Maar hoeveel kw levert je huidige kachel?

Als je met 3a4 kw voldoende hebt dan kies je voor een volledige massakachel van 3 a 4 ton met een 177 als vuurkamer.
groet!

Ritsaert
boriss
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jan 2014, 23:20

Re: Binnenisolatie met kalk-hennep (hennepbeton) vragen

Bericht door boriss »

He Ritsaert, ik geloof reden te meer om dit nog heel even uit te stellen. De meeste van jou gevraagde gegevens zijn nog niet bekend.
1. Het isolatieplan is nog niet definitief, het doel van dit topic was eigenlijk daar meer duidelijkheid over te krijgen.
2. Kw weet ik niet, ik lees 70kw per m3 voor 18c. Dus 160 maal 70 is 11kw kan dat?
3. Ja is allemaal geen probleem ;)

Het is geen probleem / waarschijnlijk noodzakelijk, om bij te verwarmen.
4,5 ton zie ik daar ook niet zitten.
Verder is er geen huidige kachel in het pand aangezien het een lege schuur is. Het huis waar we nu zitten, heeft een 'gewone' houtkachel maar die blijft daar gewoon achter.
Heb een snelle zoekactie gedaan, maar ik kan niet vinden wat een RBB 314 is :?:
Maar samengevat zijn er, denk ik, nu nog teveel onduidelijkheden om hier al een keuze in te maken.
Plaats reactie