Leem op cement afgewerkte muur

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door benthuis »

Wil in dit topic wat feedback vergaren op mn geknutsel aan mn vluchthok.

De muren in mn buitenverblijf zijn afgewerkt in een 1,5 cm dikke laag knetterharde laag met cement.
De muur zelf is van een volle rode steen 25 cm dik.
2013-11-02 16.28.36.jpg
Ik wil de muren binnen afwerken met een leemlaag, vooral om een beetje vocht te reguleren.
In de ruimte ernaast ga ik muren optrekken met kalk/hennep omdat dit de vochtige ruimte wordt.

De cement laag maakt vocht transport denk ik onmogelijk.

Mn vragen:
Doet de leem laag iets voor het klimaat...
Hoe dik zal ik de laag maken..
Hoe krijg ik het best goede hechting..

Hoor graag jullie tips!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

De hechting aan een verder goed cement ondergronds zou geen problemen opleveren bij normale toepassing. Als de basis laag in total boven de 25 mm komt passeer je het optimaal dikte. Een afwerking laag moet niet meer dan 4 a 5 mm en twee tot drie is beter en goedkoper. En het komt het binnenklimaat zeker ten goed.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door kockie »

Hoi Ben,

Ene 12much heeft boven de wasbak naast het toilet in de schuur waar we de forumbijeenkomsten houden het een en ander geleemd. Volgens mij heeft hij eerst "voorgebrand" met dunne leempap en daarna een laag leem opgebracht. Het was overigens een niet afgewerkte muur van kalkzandsteen. Geen idee of dat veel verschil maakt.

Heb je bij je hut leem, of zit je daar op zandgrond?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door Dutch John »

Inderdaad. Voorlijmen met leempap of beter nog: kleipap. Sterk zuigende oppervlakken eerst bevochtigen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Als dat nodig is twijfel ik maar het kan zeker geen kwaad doen. Hier de gevelwand, binnenst van de spouw muur met kalkzandsteen gemetseld en leem er op zonder wat dan ook vorm van voorbehandeling met solide hechting ten gevolg. Leem, in tegenstelling tot bijvoorbeeld kalk, is een makkelijk materiaal met niet al te hoog eisen daarom, gedeeltelijk, is het zo mooi.

Groette,

E.DB.
Bijlagen
DSC01700 copy.JPG
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door deleted »

Een heel dun leemlaagje (verfdun) zal ook niet veel vocht kunnen bufferen natuurlijk, daarvoor zijn tocht wel minstens enkele cm nodig.
Heb je nu last van condens op de muren als je in de winter na aankomst vanaf 'koud' snel moet opwarmen ?
Die piekbelasting kan het leem eventueel bufferen; op voorwaarde dat ie het ook weer langzaam kan afgeven als de ruimte droger wordt (door de opwarming bij aanwezigheid of door ventileren bij afwezigheid)


Waarom zit er trouwens cement als binnenafwerking ? Is dat gebruikelijk in die streek ?

Ga je achteraf buitenom isoleren ? Ooit permanent bewonen ?

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door ritsaert snijder »

De grote vraag is volgens mij de afwerking/ de gladheid van de cementlaag. Het ziet er op de foto glad uit. In combinatie met een beetje vuil...(zou zomaar kunnen :fff ) kan dat er toe leiden dat het leem los laat en er zelfs afkomt. Ik zou dan goed schoonmaken en en inbranden met wat cement en wat zand (1 deel cement/ 1 deel zand. Dit spul er ruw opsmeren (blokkwast). Dan heb je een perfecte aanbrand (voor het cement) en spritzlaag voor je leem.

Ik probeer te snappen wat een klei of leempapje verbetert aan de hechting, ik zou niet weten waarom direct een laag leem van een centimeter minder goed zou hechten?
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door Pietje »

Klei (groot aandeel lutum) heeft een veel grotere kleefkracht dan leem (lutum + silt + zand). Daarom zou het kunnen helpen om een betere hechting van de tweede laag te krijgen. Maar ik vraag me ook af of het echt nodig is: cementstuc is ruw genoeg om ook leem te laten hechten. Wel schoonmaken (borstel+ water) en op een vochtige ondergrond de leem aanbrengen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door Dutch John »

Zie het als een dunne lijmlaag die zich mengt met de toch schralere leemlaag. Baat het niet, schaadt het niet. Het aanbrengen van een aanbrandlaag is geen werk, een stuclaag opnieuw aanbrengen wel. Ik lijm zelfs voor tussen onder- en finishlaag. Tijdens een leemklus staat een emmer met pap en handveger altijd binnen handbereik.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door benthuis »

Ik ga een muur grondig boenen en een test opzetten.
Leem hoop ik bij de buurman te betrekken. Die heeft een wal liggen waarmee hij zn vijver lekdicht heeft gemaakt.
Moet de bekende proefjes nog doen...
Gandalf schreef:Heb je nu last van condens op de muren als je in de winter na aankomst vanaf 'koud' snel moet opwarmen ?
Die piekbelasting kan het leem eventueel bufferen; op voorwaarde dat ie het ook weer langzaam kan afgeven als de ruimte droger wordt (door de opwarming bij aanwezigheid of door ventileren bij afwezigheid)G
Deze ruimte is nog nooit verwarmd, maar ik heb er een aantal jaar spullen in opgeslagen en de dozen met papier etc waren wel iets slap als ze op de grond hadden gestaan, maar ook niet meer dan dat..

Hoe het uit pakt als alles ik de ruimte ga gebruiken weet ik natuurlijk niet. Vandaar dat ik een vochtbuffer wil inbouwen.
Isoleren langs buiten is nu nog geen optie, maar of het nodig is moet zich nog uitwijzen.
Voorlopig wordt het een schuilplek waar ik probeer het comfortabel te maken met het minimaal nodige.
Eigen water, amper stroom en warm water middels simpel systeem.
Duurste materiaal is denk ik de nog aan te schaffen schoorsteenpijp, meeste spul is gebruikt en gekregen.

Bedankt voor jullie feedback!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door ritsaert snijder »

Leem en klei kunnen zich toch alleen mechanisch hechten? Dus beide hebben dan een ruwe ondergrond nodig.

Die mechanische hechting verbetert sterk door opruwing (oppervlaktevergroting). Dus als dit een goed ruwe muur is dan kan je inderdaad met leem aan de gang.

Cement kan je hechten met inbranden. Dus bij een redelijk gladde muur zou ik eerst inbranden met een papje zuiver cement en water en dan vrij snel een spritzlaag (maak je hem ruw mee) met cement en metselzand. Allebei snel met een blokkwast. Dit een paar dagen laten drogen (voor de sterkte). Het schoonmaken is dan alleen nodig bij en hele vieze muur.

Het nat maken is logisch met kalk, cement en gips (een avond voor de actie). De ondergrond moet geen water onttrekken aan het chemisch proces voor deze materialen. Maar dat gaat toch niet op voor leem?

Ben, succes en ik ben benieuwd naar de resultaten.
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door benthuis »

Volgende week gaan we met de hele familie klaaien!
Denk dat het een basisleem uit bigbag wordt. Is hier dichtbij te krijgen (scheelt 47 euro transport)
De leem van de buurman is niet in voldoende kwaliteit beschikbaar.

Gaan eerst eens 1 wand opzetten.
Zit nog even te kijken naar de hoeken om ramen.
Iemand tips om deze beetje stevig af te weken?
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door Dutch John »

Meestal werkt men in de leemerij hoeken rond af, omdat een scherpe hoek te gevoelig is. Bovendien "klopt" het, ziet er geweldig uit, een ronde hoek laat meer licht binnen en kaatst het licht de ruimte in. In bestaande bouw betekent het meestal dat je de scherpe hoek moet weghakken. Dan raap opzetten en verdelen/vorm inzetten door met een stevig, maar flexibel stuk kunststof of dakleer met twee handen over de hoek te trekken.

Het opzetten van de stuc vergt een handigheid: je neemt een zwembadspaan, zet die tegen het kozijn en draait diagonaal om de hoek en trekt door over de muur. Niet te vaak, ander verplaats je de hoek.

Groet,
DJ
Afbeelding
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Je heb ook de klassiek oplossing met een lijst
Afbeelding
of combinatie
Afbeelding

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Leem op cement afgewerkte muur

Bericht door benthuis »

De ronde hoeken ga ik proberen. Zowiezo een goede tip voor de lichtinval!
Heb een smal raam geplaatst voor de badkamer, deze kan alle extra's gebruiken.

Op een aantal plaatsen met veel gebruik ga ik denk ik idd met lijsten/vensterbanken werken. (keukenraam)
Ben nooit zo van de ronde vormen geweest, maar merk dat je als zelfbouwer gewoon meer kunt als je je niet vast laat leggen door die strakke vormen. (maar zal wel nooit fan worden van de heel organische dingen)
Heb nog 6 oude gebinten gevonden, waarmee ik scheidsmuren ga maken. Invullen met leem (basisleem met stro) of hennepbeton, daar ben ik nog niet uit.

Iemand ideeën over de houdbaarheid van een leemvloer in een vochtige ruimte (badkamer 2 x 4)?
Heb nu nog kale zandgrond, hier trekt wel iets vocht op, maar alles dat ik op geklost heb ziet er goed uit (hout dat op de grond ligt gaat kapot...)
Ben nl door mn voorraad herbruikbaar materiaal heen en verwacht leem over te houden.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie