Verf

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Verf

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,
Lastte heb ik mijn nieuwe hek in de verf gezet...met bloed van de slager.

Groette,

E.DB
Bijlagen
DSCF3888.JPG
DSCF3889.JPG
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verf

Bericht door Pietje »

Nou, leg maar eens uit... :)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verf

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Mooi toch. Het is een goed verf. Koe bloed met de nodig bijvoegingen d.w.z. pigment, kalk, meer was het niet denk ik, een beetje kalk water, rond de een uur mengen en opruim tijd, dat zijn de kosten. Ik zeg tegen m'zelf altijd, houdt het simpel E.. Niet giftig verf. Jaren houdbaar verf ook.
Die ene wil alleen bloedwei gebruiken zelf neem ik alles. Wordt een beetje dik maar dat hindert niks, kookverf is ook een papachtig verf.

E.DB.
Werken, das leuk.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Verf

Bericht door deleted »

Ernest Dubois schreef:Hallo,

Mooi toch. Het is een goed verf. Koe bloed met de nodig bijvoegingen d.w.z. pigment, kalk, meer was het niet denk ik, een beetje kalk water, rond de een uur mengen en opruim tijd, dat zijn de kosten. Ik zeg tegen m'zelf altijd, houdt het simpel E.. Niet giftig verf.
Heel interessant !. Heb hier op oude vloeren (wellicht) ook verf op basis van ossenbloed. Is ERG slijtvast. Krijg hem er met niets vanaf ...
Heb je geen recepten ? Deze verf heb je niet ingekookt ?

Jaren houdbaar verf ook
.
Je bedoelt het geverfde werk of ook de verf in de pot ?
Die ene wil alleen bloedwei gebruiken zelf neem ik alles. Wordt een beetje dik maar dat hindert niks, kookverf is ook een papachtig verf
.
Kookverf ken ik.
Van ossenbloedverf heb ik gehoord dat het enorm slecht ruikt.
Zonder inkoken zou ik ook een beetje 'bang' hebben van aantasting door algen en schimmels buiten ... Of worden die geneutraliseerd door een hoog gehalte kalk ?

G
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: Verf

Bericht door PaulBE »

Interessant!

Wel een bedenking: Dit kleurt inderdaad mooi maar vermoedelijk is de beschermende factor minimaal?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verf

Bericht door Ernest Dubois »

De ouwe vloer verf is inderdaad taai als het eten van een twee jaar oude haan maar er zit een flink hoeveelheid lijnolie erin. Bij mij is het een liter of 10 vol runderbloed, een half blik ouwe kalk meel een ca. 500g ijzer pigment, ongeveer 1l kalkwater van een emmer putkalk uit de put, koud gemengd.

Ik heb resten van vorig jaar doorheen gegooid. Toen ik die pot overblijfsel voor het eerst opende was het heel dun geworden en zwart/groen gekleurd maar een beetje roeren en hij zaag prima uit, dus mijn vermoeden dat het verf lange houdbaar is.

Ideaal is het als dat verf de kans heeft om niet alleen te drogen maar ook uitharden dan pas bereikt hij een punt van stabilisatie. Voor die punt in minder ideaal omstandigheden is dit verf enigszins kwetsbaar en er kan een wit uitslag ontstaan, maar die boen ik gewoon weg met een stijf borstel wanneer het droog is.
Ik vond het daar met mijn neus er tegen een niet stinkende verf maar het is buiten. Voor binnen had ik het allemaal anders gedaan.

Ik houdt het kort over bescherming. Voor mij is dit niet de bedoeling van wat verf dan ook. Ik zoek bescherming in eerste instantie in het hout keus, soort en kwaliteit en ten tweede, toepassing en constructie. Hout kan zichzelf beschermen wanneer goed toegepast.

Groette,

E.DB.
Werken, das leuk.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Verf

Bericht door Ernest Dubois »

Hallo,

Meer op de praktische kant, een paar van de ouwe recepten, bedankt aan Kremer Gmbh.
Bijlagen
ochenblutfarbe2.jpg
Ochenblutfarbe.jpg
Werken, das leuk.
Plaats reactie