Re: Vloer isoleren via Kelder
Geplaatst: 02 nov 2013, 01:34
Maw als er na een koude periode eindelijk de eerste warme dag aanbrak had jij altijd het idee:
"Wow lekker weer, ik ga de kelder maar eens goed verluchten"....
?
G
Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
https://ecologieforum.eu/
Ja, ik heb me inderdaad al verdiept in die oplossing met schelpen. Ik ben overtuigd dat dit een zeer goede optie is maar het probleem is dat ik zo hoog zou moeten opvullen dat ik niet meer in de kruipkelder zou kunnen. Nu is het maar iets van een 80cm en het grondwater staat er soms tot 15cm hoog. Zelfs al zou ik het water automatisch wegpompen, wat ik nu regelmatig manueel doe, dan zou met 30cm schelpen maar 50cm meer overschieten. Reken daar dan nog 10cm isolatie bij tegen het plafond en er schiet maar 40cm meer over. Daar valt dan niet meer in te kruipen en dat wil ik wel blijven kunnen...Gandalf schreef:Al over het vullen met schelpen gelezen ?PaulBE schreef: Situatie hier: Kruipkelder van 80cm met bovenaan gewelven en onderaan gewoon aarde die 70% van het jaar onder water staat omdat het grondwater zo hoog staat.
Schelpen zouden de unieke eigenschap hebben om vocht uit de lucht op te nemen en daarmee een druppel te vormen aan de binnenzijde van de schelp. Dit zouden ze gebruiken als overlevingsstrategie als ze op een strand aanspoelen. Daarmee kunnen veel schelpen samen de RV uit een ruimte gevoelig doen dalen.
Doordat de 30 cm dikke laag schelpen los gestort zijn zal er ook geen capilaire opsteiging van water zijn.
Bovendien bestaan schelpen voornamelijk uit kalk waardoor ze geen voedingsbodem vormen voor schimmels enz.
Bij spuiten denk ik automatisch aan PUR wat volgens mij toch nog 1000 keer slechter is voor het milieu? O ja, naast PUR ken ik ook UF schuim. UF werd vroeger gebruikt om in een spouw te spuiten maar ik dacht dat dat niet meer werd gebruikt omdat det achteraf bleek scheuren te vertonen door krimp en gemakkelijk verbrokkelt als het ouder wordt.Gandalf schreef: EPS is ook niet 100% milieuvriendelijk. Als je dit soort (industriële)produkten gebruikt zou je ze dan niet beter ter plaatse laten spuiten ? Dan is de hechting op de ondergrond en de luchtdichtheid van het geheel tenminste 100%.
En dan zou ik voor een waterdoorlatend, hydrofoob schuim gaan. EPS is volgens mij waterdicht. Bij een waterlek van bovenaf kan dat in vochtophopingen achter de platen resulteren.
Nee hoor. De onderkant van het plafond in de kruipkelder zit zo'n 10cm boven het grondniveau buiten, spouw is nog 20cm dieper en het maximum grondwaterniveau dat ik in de kruipkelder zie zit daar nog 40cm onder.Gandalf schreef: Vermoedelijk is de buitenspouw dunner dan de kelderisolatie, dus blijft de koude voornamelijk van buiten komen.
Hoewel het natuurlijk minder zal zijn dan voordien.
De perimeterisolatie (parels in de spouw tot een stuk onder vloerniveau) helpt wel om de grootste temperatuurschommelingen van buitenaf af te toppen.
Maar dan staan die parels en spouw hopelijk niet onder water ...
Ik ben er me van bewust dat koudebruggen bij renovatie moeilijk 100% op te lossen vallen maar ik denk dat wat ik van plan ben een goede oplossing is voor een beperkt budget.Gandalf schreef: Ten tweede moet opgemerkt dat het doortrekken van isolatie nooit 100% de koudebrug opheft. In de grond verloopt warmteverlies uitsluitend door geleiding. Die geleiding blijft gewoon in stand zolang de muur (langs onder) gewoon in contact blijft met de ondergrond. Water zal die geleiding nog versterken, want zorgt in deze situatie voor een beter contact met de temperatuur van de ondergrond.
Maw ik verwacht inderdaad ook in de kamer een minder koude hoek op plinthoogte in jouw voorstel.
Maar het blijft de zwakste plek.
En een aandachtspunt blijft dat je de waterhuishouding niet mag verslechteren, want ook op dat vlak is deze plaats het zwakste punt(bij alle oude huizen). Vandaar zou ik toch voor waterdoorlatend isolatiemateriaal opteren in de kelder zelf.
G
Gandalf schreef:
Maw als er na een koude periode eindelijk de eerste warme dag aanbrak had jij altijd het idee:
"Wow lekker weer, ik ga de kelder maar eens goed verluchten"....
?
G
Zwerius,Zwerius Kriegsman schreef:Gezien de relatief scherpe aftekening tussen kelderplafond en kelderwanden lijkt het met de koudebrug nog wel mee te vallen.
Ik vermoed dat indien dit fenomeen zou optreden (meer geleidelijke overgang) dat dit enkel iets zou zeggen over de mate van conductiviteit van het oppervlak zelf, maar niets over de verliezen.Zwerius Kriegsman schreef:Gandalf,
Als er veel warmtetransport vanuit de vloer naar de muur zou zijn, zou het stukje vloer dichtbij de muur al kouder worden en het stukje muur dichtbij de vloer warmer. De temperatuur vanaf zeg maar zo'n 20 cm vanaf de rand zou al beïnvloed worden en de vloer zou daar al langzaam kouder worden terwijl de bovenste 20 cm (schatting) van de muur warmer zou moeten zijn dan iets verder naar beneden.
En als het dan echt veroorzaakt wordt door de hoge grondwaterstand, valt er dan uberhaupt wel tegenaan te pompen als particulier ? Dan moet je al een 'gemaal' plaatsen zeker ?PaulBE schreef:... Ik heb nog geen oplossing kunnen bedenken die zeker, vlot en goedkoop zal werken om daar aarde weg te krijgen...
De plaatser is in deze inderdaad een belangrijke factor, maar ook tijd en de natuurelementen doen hun werk nog lang nadat de perfecte plaatser klaar is... Eerlijk gezegd kan ik daar geen advies in geven. Persoonlijk heb ik niet zoveel vertrouwen lijmen, tapes enz als het over duurzaamheid (in de zin van laaaangdurig) gaat. Maar dat is een persoonlijk aanvoelen.PaulBE schreef: Ik ben wel overtuigd dat ik EPS platen 99.99% luchtdicht kan plaatsen maar misschien overschat ik mezelf.
Ivm de prijs weet ik het niet, maar er zijn open cell foams op de markt die claimen milieuvriendelijker te zijn. Icynene bijvoorbeeld. Maar "milieuvriendelijker dan" is ook nog niet hetzelfde als "goed voor het milieu".Bestaat er iets dat kan gespoten worden, waterdoorlatend, hydrofoob en liefst beter voor het milieu is dan EPS? En liefst ook niet te duur...
Zonder waterlekken van bovenaf en indien je "nieuwe" geconcentreerde condensatiespots kan vermijden (zie opm ivm de convectiestroom doorheen luchtlekkages) ben je inderdaad beter af met een 100% dicht materiaal. Zeker beter voor de isolatiewaarde in een permanent vochtige omgeving. (mijn twijfel richt zich op de 2 voorwaarden waar deze redenering op steunt). Echt dichte materialen zijn trouwens altijd van chemische oorsprong. (misschien kurk, maar ik betwijfel of dat langdurig stand houdt in een vochtige omgeving)EPS is inderdaad waterdicht maar ik dacht (verkeerd?) dat dit juist goed was gezien de hoge luchtvochtigheid in m'n kruipkelder. Over een eventueel waterlek van bovenaf maak ik me geen zorgen.
Als hij dicht is niet. Zijn er echter (kleine) openingen tussen deze kanalen en bijvoorbeeld het spouwblad, dan zal de isolatie niet erg effectief zijn.Misschien ook niet onbelangrijk: Het plafond in m'n kruipkelder bestaat uit "potten" zoals we het hier in Westvlaanderen noemen, zie foto. Daar zal dus altijd een luchtlaag tussen zitten maar als dit luchtdicht is en gezien die luchtlaag horizontaal zit vormt dit geen probleem denk ik?
Ben geen voorstander van chemische schuimen (zie daarvoor alle andere argumenten), maar de opencellige schuimen laten wél het (eventuele) water gewoon ontsnappen. Ze isoleren door die open-cel structuur ook iets minder goed dan de gesloten-cel schuimen. Eventueel te compenseren met een dikkere laag.Daarom dat ik eigenlijk ook liever geen schuim gebruik omdat dit dan ook tussen- en een deel in die "potten" kruipt wat achteraf nooit meer weg te halen is bij eventuele problemen.
De koudebruggen die je niet kan oplossen kan misschien met 'warmte' te lijf gaan.Ik ben er me van bewust dat koudebruggen bij renovatie moeilijk 100% op te lossen vallen maar ik denk dat wat ik van plan ben een goede oplossing is voor een beperkt budget.
Bij een dampdicht isolatiesysteem moet je vocht vermijden. Vocht neemt niet zomaar eventjes de weg die jij ervoor voorziet, maar zoekt meestal z'n eigen weg,... helaas ....Edit2: Een ingeving die misschien genieaal of misschien idioot is: Wat als ik toch EPS platen zou verlijmen tegen het plafond maar tussen plaffond en EPSplaten "wieken" van glaswol zou tussen plaatsen om daarlangs eventueel vocht te laten ontsnappen? Ik denk aan dunnen stroken glaswol om de meter over heel de breedte van het plaffond die aan de twee kanten dan uitkomen. Gek of Geniaal?