Buiten pleisteren met traskalk

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Buiten pleisteren met traskalk

Bericht door ritsaert snijder »

Na lang peinzen ben ik mijn voorgevel aan het traskalken. Tenminste als het zou blijven zitten :twisted:

Ik heb vrij grof metselzand 3 volumedelen gemengd met traskalk. De ondergrond eerst gespritst met het zelfde mengsel met een beetje cement. Daarvoor de boel nat gemaakt (vochtig toen ik begon niet nat). Van beneden naar boven gewerkt. In eerste instantie blijft het zitten maar als ik ga afwerken dat valt er een plak naar beneden...en nog een plak :( .

Daarna heb ik het mengsel (3 op 1) vetter gemaakt (2 op1) en ook nog geprobeerd met HH 3.5 kalk en wat cement. Niets hielp!

De spritslaag blijft wel zitten. De raaplaag die er af valt is ongeveer 2 cm dik.

Wie heeft een tip?
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Buiten pleisteren met traskalk

Bericht door deleted »

De ondergrond zuiver gemaakt tot op de bakstenen ?

Waarom voeg je cement toe aan de eerste 'spritslaag' ?
En wat is HH3,5 ? Natuurlijk hydraulische kalk 3,5 ? (NHL 3,5 ?)

Zouden het aan Wolf Jordan moeten vragen, maar volgens mij is het best om te starten met een zuivergemaakte bakstenen gevel (geen cement en verfresten) en gebruik te maken van Hydraatkalk (CL, best 90 of hoger) waar trass aan wordt toegevoegd.

Het geheel moet ook (licht) vochtig gehouden worden tijdens de carbonatisering van de kalk.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Buiten pleisteren met traskalk

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Ja het is een NHL 3,5 van Saint-Astier.

Die ondergrond is voor het grootste deel schoongebikt. De spritslaag met een beetje cement is op voorschrift van tubag. Misschien heb ik die te kort laten drogen (maar een dag). Maar de spritslaag zelf blijft keurig zitten.

Je kan natuurlijk zelf traskalk maken maar ik heb zakken traskalk van tubag en daar voeg ik zand aan toe. Hier is alleen Mekal makkelijk te verkrijgen! Tras en kalkprodukten zijn lastig. Je bent zo een paar weken verder en dan moet je er nog een eind voor omrijden.

Aan het vochtig houden ben ik niet toegekomen...

Ik ga nu eerst een spritslaag aanbrengen en laten drogen. Dan meerdere dunne lagen. Zucht.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Buiten pleisteren met traskalk

Bericht door deleted »

Lees Wolfs advies:


http://bouwinfo.be/forum/threads/88809-Trasmortel

http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... s;read=363

http://www.ecobouwers.be/forum/post/soorten-kalk

Dus hydraatkalk + tras heeft een drogende werking.
Geen cement of hydraulische kalk, want die hebben een afdichtende werking.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Buiten pleisteren met traskalk

Bericht door ritsaert snijder »

G,
Ik wil eigenlijk zuiver de traskalk gebruiken met metselzand, die is dan wel hydraulisch. Zelf de traskalk maken gaat hem niet worden. Het cement probeer ik zoveel mogelijk te mijden.

Ik zou graag de gevel helemaal schoon bikken. Probleem is dat ze de gevel eerst hebben bezet met een laag waterglas cement. Super hard.. Als ik die laag met veel geweld verwijder dan sla ik ook de stukken van de zachte bakstenen...en veel stenen sla ik zelfs kapot.

Ik denk dat het loslaten hierin zit (Wolf Jordan in het laatste artikel)
niet te lang blijven werken in de pleisterlaag: zeker met een metalen spaan
mag je echt niet lang aan 1 stuk in een kalkpleister werken, want dan druk
je het water uit de pleister, je krijgt blazen en de pleister zal loskomen.
Moet je lang nawerken in de pleister, neem dan een houten spaan (dag op
voorhand in water zetten) of eventueel een plastic spaan.
Kijken of ik nog harde spanen heb liggen....

Bedankt!
groet!

Ritsaert
Plaats reactie