Groene gevel met buitenisolatie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Groene gevel met buitenisolatie

Bericht door cotweeneutraal »

Hallo,

Onlangs was ik op een ander forum aan het brainstormen over m'n gevel, momenteel een (naar mijn mening) lelijke gele baksteen die er ongeveer zo uitziet:
http://thumbs.dreamstime.com/z/bakstenen-muur-6727070.jpg

Idee was nu om buitenisolatie te steken (standaard PUR platen langs twee kanten dampscherm),en af te werken met een folie. Aalleen geen idee welke folie, betaalbaar, ik hiervoor kan gebruiken? Op hoeveel moet ik rekenen per m2? Mag het gewoon epdm zijn van 0,1 dik? moet er eigenlijk wel folie op, de Hedera beschermt de wand toch ook en PUR isolatie gaat toch niet kapot van regen en het blijft goed ademen?

Als ik die isolatie laat steken door een aannemer kan ik daardoor winst maken op de BTW (6%) en een premie krijgen, maar hoe dik moeten de PUR platen dan zijn? Er is ook al geïsoleerd in de spouwmuur (isoparels) dus ik weet niet of ik er wel 'profijt' mee doe (cumulatieve premie is max 2.000) en het niet beter zelf kan doen. Ik zou dan zowiezo zelf een stelling huren, en nadat de isolatie gestoken is direct de planken bovenaan monteren en de betonnetten onderaan.

Op die folie zou ik een latwerk maken en bovenaan dan lariks planken hangen die ik laat verweren (onderhoudsvrij). Onderste stuk zou ik een betonnet tegen zetten en hedera en evt wat jasmijn of clematis hierop laten groeien. Zo is de folie onzichtbaar weggewerkt, en de klimop houdt normaal ook de regen tegen. De raamkozijnen zou ik beneden ook afwerken met lariks planken, zodat de isolatie niet zichtbaar is langs de zijkant. Ik zou het ook 'strak' willen houden en de hedera enkel op de (vierkante) betonnetten willen laten groeien, geen wild uitziende gevel maar strak groen. Zeker geen overgroei van raamkozijnen en dakgoten.

Weet alleen niet of het wel een goed idee is? Iemand met een gelijkaardige installatie thuis?

Mijn vrouw vindt het 'weer' een gek idee, zij wil de gevel gewoon verven in het wit, zoals 'normale' mensen. Ik vind zo'n groene gevel prachtig en zou dit graag doordrukken, mits eventueel een compromis (bvb witte planken (evt kunststof) ipv de lariks die ze minder mooi vindt). Ik moet het kostenplaatje dan ook nog goed krijgen, dus verven vs isoleren + hout en groen scherm.

Kostenplaatje zou 20 EUR/m2 zijn voor de lariks planken, 10 EUR/m2 voor pur platen (8-9cm), 5 EUR/m2 betonnet, 1 EUR/m2 EPDM folie en nog enkele pannenlatten en schroeven (en plantjes) voor een 100tal euro.

Alvast bedankt voor jullie mening en feedback!
Laatst gewijzigd door kockie op 21 aug 2013, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: afbeelding aangepast
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Groene gevel met buitenisolatie

Bericht door Albert van WdJ »

cotweeneutraal,

't Is inderdaad een 'wild' idee wat je wilt toepassen. Zeker gezien vanuit de vrouwelijke zienswijze.
Maar ook een mooi creatief idee.

Nou bekijk ik zo'n bouwkundige aanpassing altijd vanuit meerdere kanten.
De haalbaarheid is één, en ten tweede: het kostenplaatje is meestal wel rond te krijgen.
Maar daarnaast kijk ik ook of de aanpassing duurzaam is en iets met de waarde van het huis doet.

In jouw geval heb ik mijn bedenkingen bij de laatste twee.
(De eerste twee zijn meestal niet het probleem, wanneer je zoiets wilt gaan ondernemen.)

Gebruik van pur-isolatie is echter niet echt duurzaam te noemen. Heb je deze extra isolatie ook nodig? Je gevel is al geïsoleerd.
Ook de buitenzijde-afdekking met folie lijkt mij kwetsbaar (mogelijk UV en aantasting door agressieve klimop-wortel, beschadiging door dieren die in de klimop wonen/nestelen)

Wat betreft de waarde van je huis, kun je je afvragen of deze niet negatief wordt beïnvloedt.
Maar weinig mensen wonen hun leven lang in één woning'. Bij verkoop kan zo'n creatieve gevel mogelijk problematisch zijn.
Je zult dan wel wat moeten uitleggen.


Wanneer een gevel al geïsoleerd is (matig of goed) dan zou ik de betonnetten gewoon zo op de gevel plaatsen, en de lariksplanken ook. Beide geven ook een zekere (maar beperkte) extra isloatie. Eventueel kun je de muur eerst behandelen met muurverf tegen al te sterke aanhechting van de klimop. (is de freule ook blij :mrgreen: )

Albert
Change, before you have to.
cotweeneutraal
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:54

Re: Groene gevel met buitenisolatie

Bericht door cotweeneutraal »

Dag Albert,

Bedankt voor deze reactie. Ik probeer ook altijd de verkoopbaarheid van m'n woning in m'n achterhoofd te houden, zeker aangezien ik soms erg creatief kan worden :mrgreen: Zo vrees ik ook dat mijn houtvergasser voor veel mensen een minwaarde ipv een meerwaarde zal betekenen...heb het mij al een beetje beklaagd achteraf bekeken, er is ook een buur die constant klaagt over rookhinder. Zeker omdat de vrouwe graag binnen een jaar of 7 een tweede huis zou willen kopen en dit verhuren...het moet dus huur-vriendelijk zijn.

Isolatie zou ik eerder plaatsen voor het geluid (je hoort de wagens binnen in huis, ondanks de hoogrendementsbeglazing en isolatie spouwmuur). Maar omdat een nieuwe gevel zetten voor buitenisolatie vrij duur is, combineerde ik het met m'n liefde voor groene gevels.

als tussenoplossing kan ik misschien enkel de slaapkamer (bovenkant) bij isoleren en afwerken met hout, onderkant schilderen en betonnetten opzetten met klimplanten?

Mijn bedenking met schilderen + klimplant (klimop of jasmijn of andere) was dat het verduiveld moeilijk is de gevel opnieuw te schilderen (na 5-10jr) als er klimplanten voor staan...daarom dacht ik het maar permanent te maken en er direct isolatie en folie voor te zetten, misschien wat extreem :mrgreen:

DUS

Plan 1 met groene gevel:

+ mooi
+ nog beter geïsoleerd (geen geluidslast)

- extra isolatie geen meerwaarde
- klimplanten moeilijk omkeerbaar
- mogelijke minwaarde door groene gevel?
- folie kan doorprikt worden door hedera en versterven door UV licht (duurzaamheid)

Alternatief idee:

Buitenisolatie thv voorste slaapkamer (straatkant) => een 16m2 isolatie + hout (lariks) (+/- 500 EUR) => Zoals idee 1 maar achterkant huis slaapkamer NIET isoleren, wel 16m2 hout (320 EUR)
Onderkant huis wit verven, rondomrond.
Zijgevel (oostgericht) bovenaan ook hout (met isolatie want ook geluidslast) => een 24m2 isolatie + hout (+/- 700 EUR) en onderaan wit verven, eventueel met een klimplant ertegen. (bvb jasmijn) Is wel op 3,5m van de haag van de buurman die 4m hoog is (leibomen) dus weet niet of er wel genoeg zon is.

+ Geluidsisolatie straatkant slaapkamer
+ verven & hout = potentiele meerwaarde woning?
+ mooie klimplant op oostmuur (i like)
+ goedkoper
+ lelijke gevelsteen is weg

- living straatkant is niet geïsoleerd
- meer onderhoud (opnieuw verven)

KOST: 1500 EUR hout & isolatie + 25L Verf (+/- 500 EUR) + rolsteiger huur 222 EUR/week + materiaal (borstels, ...) 100 EUR + marge = +/- 2500 EUR

Alternatief plan 2 (wel duurder!)

Onderkant huis isoleren + bepleisteren + wit verven + klimplant oostgevel (beperkt, rond deur)
Bovenkant huis isoleren + lariks

+ Geluidsisolatie straatkant slaapkamer EN living
+ bepleisteren & verven & hout = potentiele meerwaarde woning?
+ mooie klimplant op oostmuur (i like)

- duur
- onderhoud (opnieuw verven)


Vraag mij af of de kostenraming een beetje zou kloppen en 'hoeveel' meerwaarde het zou kunnen creëren? Zou het dan graag uitvoeren volgend seizoen en ook gaten voorzien voor de klimplanten in de nog her aan te leggen oprit.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Groene gevel met buitenisolatie

Bericht door Albert van WdJ »

cotweeneutraal schreef: Mijn bedenking met schilderen + klimplant (klimop of jasmijn of andere) was dat het verduiveld moeilijk is de gevel opnieuw te schilderen (na 5-10jr) als er klimplanten voor staan
Wanneer je een kwaliteitsverf gebruikt, en je muur eerst voorstrijkt met goede kwartsverf (voor buiten), hoef je waarschijnlijk nooit meer achter de klimop te verven.
Daarbij zul je na een aantal jaren niet zoveel meer zien van de muurverf. De klimop zal het afdekken. En kwaliteistverf die weinig weersinvloeden heeft, blijft zeer lang intact.

Wanneer je het huis niet wilt verkopen, maar gaan verhuren, maakt het eigenlijk niet zoveel uit wat je doet. Ook zou ik dan niet direct voor 'alleen mooi' gaan, maar ook wat praktisch is.
Zeker als je er zelf (mogelijk) toch niet in blijft wonen.

Albert
Change, before you have to.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Groene gevel met buitenisolatie

Bericht door deleted »

Ik lees dat er momenteel al spouwisolatie aanwezig is.

Voor het na-isoleren van spouwmuren is het een vereiste dat het buitenblad dampopen is. Dus geen dampdichte verf.
Hier staat de spouwisolatie er al , maar bouwfysisch geldt hetzelfde.

Als je buitenom isolatie bijplaatst moet er ook nagerekend worden of het dauwpunt niet tussen de twee lagen valt (in het huidige buitenblad dus).
Ook moet de buitenisolatie owv de aanwezige spouwisolatie dampopen zijn.

Vermits er al isolatie aanwezig is,
vermits de eerste cm het meest isoleren en daarna snel(exponentieel) in toegevoegde waarde afnemen,
vermits het warmteverlies aan de (reeds geïsoleerde)muren slechts een beperkt aandeel van de wamteverliezen betreft,
eerst maar eens narekenen of de sop de kool wel waard is ...

G
Plaats reactie