Energieneutraal in Ootmarsum

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Energieneutraal in Ootmarsum

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Ook wij gebruiken het net als buffer en zijn inmiddels zo ver, dat we meer energie produceren dan we gebruiken.
Combinatie Zonnepanelen en WP.
De gasaansluiting is ook inmiddels een paar jaar geleden verwijderd. En hout (voor verwarming) gebruiken we ook niet..
Ik ga nog wat aanvullende maatregelen nemen, waardoor ik voldoende stroom ga overhouden voor het rijden in een elektrische auto...
E.e.a heb ik zoveel mogelijk beschreven op mijn website.
Zie: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html

afgesplitst van Passiefhuis / nul-energiewoning
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energieneutraal in Ootmarsum

Bericht door Dutch John »

Hallo en welkom Zwerius,

Alle respect voor de behaalde resultaten. Ook ik ben trots geweest op energieneutraliteit. Maar je leest wel eens een boekje of een onderzoek en dan blijkt energieneutraliteit eigenlijk financiële neutraliteit te betekenen. En al helemaal geen onafhankelijkheid. Ik zie mijn panelen tegenwoordig als een ordinaire geldpomp. En de turbine is een leuke aandachttrekker, maar dat is het wel.

Kwetsbare hightech. EROEI van rond de 1. Back-up centrales die onderhouden of zelfs bijgebouwd moeten worden. En met een levensduur van hooguit 30 jaar weinig duurzaam. Het geeft toch een wat zure bijsmaak aan de bejubelde alternatieven panelen en turbines. En het ergst: het zet ons voorlopig op het verkeerde spoor, want het percentage van de totaal verbruikte energie in de wereld omzetten naar deze "alternatieven" kan slechts minimaal en met een EROEI van rond de 1 (of mijn part 10; is nog veel te weinig) bedoelen we over een bepaalde termijn uitgesmeerde fossiele grondstoffen. Ze geven het valse gevoel dat hedendaags comfort gewoon kan doorgaan.

Naar mijn idee is er maar één oplossing: kleiner, eenvoudiger, minder. Beter nu vrijwillig afbouwen, dan binnen enkele decennia op de knieën gedwongen worden.

Groet,
DJ
Ps. belangrijk leesvoer: "Post Carbon Reader"
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Energieneutraal in Ootmarsum

Bericht door Pieke »

Welkom Zwerius,

Leuke site!! Ik lees dat je ( begrijpelijkerwijs ) het gas eruit hebt gedaan. Dit alles heeft toch meer voeten in de aarde dan ik had gehoopt. Moest je echt 300 euro's lappen voor het afsluiten? Ik dacht dat het alleen een kwestie van verzegelen was? Of verschilt dit per netwerkbeheerder?

Gr. Pieke
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Zwerius Kriegsman
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 jun 2013, 09:47

Re: Energieneutraal in Ootmarsum

Bericht door Zwerius Kriegsman »

Hallo Pieke,

Ik moest inderdaad betalen voor het afsluiten van het gas.
Maar dat gaat dan ook verder dan alleen het verzegelen van een leiding en het verwijderen van de meter.
De leiding naar onze woning is daadwerkelijk losgekoppeld van de hoofdleiding in de straat.

Dat heeft er mee te maken dat als, in de verre toekomst, ons huis ooit gesloopt gaat worden, er bij leveranciers van gas en elektriciteit geïnformeerd gaat worden of het huis losgekoppeld is van de nutsvoorzieningen voordat een sloopvergunning afgegeven wordt.
Als wij niet meer als klant bij de gasleverancier geregistreerd staan, maar er nog wel een actieve leiding ons huis in zou gaan (tot de meterkast) kunnen er natuurlijk gevaarlijke situaties ontstaan.
m.vr.gr.,
Zwerius Kriegsman
Ootmarsum
http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Plaats reactie