Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Kweethetniet »

Gandalf schreef:KHN,

Het wordt wel een uitdaging, zo'n no-budget-verbouwing...
Neuh, de grootste uitdaging is Pard weer te enthousiasmeren zodat hij er weer zin in krijgt. Die heeft het de afgelopen jaren niet alleen zwaar gehad wat betreft het gevecht om zijn kinderen, het is ook moeilijk voor hem (en anderen *grinnik*) de gedachtentrein die door mijn hoofd snelt bij te houden. Zoals ik al eens eerder zei, ik kan hem mijn plannen moeilijk uitleggen. Ten eerste draait de wereld voor hem te snel wegens dyslexie en dyspraxie (en voor mij te langzaam) maar ik denk (en research) bijna altijd in het Engels en kan soms moeilijk iets duidelijk maken in het Nederlands.

Wat betreft de materialen, die moeten we gewoon bij elkaar sprokkelen. En hier op het Fryske platteland is er altijd wel ergens iets te halen, als je je ogen en oren maar openhoudt :wink:
Hoe lang en hoe hoog is je westmuur ? Lengte 9m40, hoogte 2m83. Net met gevaar voor eigen leven staan opmeten *grijns*
En zijn er dakoversteken ? Nee, er zit enkel een regengoot pal onder het dak.
Hoe is de muuraanzet: zit er een spatwaterpleister op de eerste 50 cm ? Nope, gevel loopt gewoon door tot de klinkers van de binnenplaats, welke over de eerste laag stenen algengroei hebben. Waarschijnlijk het gevolg van een in zeer slechte staat verkerende regengoot :? Net gecorrigeerd door Pard, die zegt dat de goot goed is.
En hoe verhoudt de binnenvloer zich tov het maaiveld aan de westzijde ? (hoeveel cm hoger ?) Dat was wat moeilijker, maar als de afstand van de gangvloer tot de bovenkant van de drempel 14cm is, en die van het voordeurplaatsje tot de bovenkant van de drempel is 8cm, en vervolgens is de afstand van het voordeurplaatsje tot aan het maaiveld 11cm ... is de afstand van de gangvloer tot aan het maaiveld dan 17cm?
Verder nog een correctie m.b.t. het gestelde over het metselvoegwerk in een eerder bericht; hoogstwaarschijnlijk is er alleen aan de binnenkant kalkmortel gebruikt, want wat ik net tussen de voegen buiten heb afgebroken is gewoon specie.

Groetje, KHN

PS - Jullie plaatsen wel [i :mrgreen: ]heel[/i] snel berichten, dat wordt sneltypen!
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Kweethetniet »

ritsaert snijder schreef:KHN,
het nadeel van een gemetselde schoorsteen is dat hij veel massa heeft.
Maar het voordeel is dan weer dat deze warmte opneemt en langer uitstraalt. Deciions, deciions ...
Betekent dat de kachel heel lastig gaat starten. Vraag is ook hoe de schoorsteen loopt (zuiver recht omhoog?). Een dubbelwandige RVS schoorsteen is een stuk gemakkelijker.
We hadden in een vorig huis een Finoven en met vuur heb ik nooit problemen. Startte altijd, net als hier de Taiwanees, zelfs al blaast de wind rechtstreeks de pijp in, aan gaat ie!
Moet je trouwens ook omkokeren (met uitzondering van dat ene dure merk).
Wij doen uit principe niet aan dure merken. Nou ja, OK dan, uit noodzaak. :twisted:
Een 20 cm schoorsteen past bij een 314 RBB, veel warmte en een relatief stevig houtverbruik.
Hmm, dat zou dan een oplossing voor de oostmuur zijn?

KHN
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Kweethetniet »

Gandalf schreef:KHN heeft steensmuren, betekent dit dat ze in een deel van NL woont waar de grond wat draagkrachtiger is ?

G
We zitten op pure kleigrond, op hemelsbreed nog geen 2km afstand van de Waddenzee. Er is waarschijnlijk indertijd zand gestort voor de fundering van het huis, maar voor de rest is het allemaal klei, klei, klei.

KHN
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door ritsaert snijder »

best een heel stevig grondje!
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door deleted »

KHN,

Wat zijn de opties om (in een latere fase) de muren langs buiten te isoleren ?
Kan het ? Mag het ? Of wil je het uitzicht bewaren ?

Voor de westmuur: misschien kan je je dak verlengen om zo een oversteek te realiseren voor het hout en gelijktijdig de muur droog te houden ?
Of gaat dat niet met de oprit ?

G
KHN1.jpg
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Kweethetniet »

Gandalf schreef:Wat zijn de opties om (in een latere fase) de muren langs buiten te isoleren ?
Kan het ? Mag het ? Of wil je het uitzicht bewaren ?
Huis staat niet naar een openbare weg of openbaar groen gericht dus in principe zou buitenisolatie (mogelijk zelfs vergunningvrij) mogen. Aangezien het metselwerk in vrij slechte staat verkeerd en er door de jaren heen verschillende beschadigingen c.q. reparaties hebben plaatsgevonden, wilden we in ieder geval de oostmuur in z'n geheel stuccen. Nu blijkt dat het voegwerk waarschijnlijk gewoon specie is moet ik de zaak gaan her-bedenken :?

Kan een op kalk gebaseerde mortel c.q. stuc over specie worden geplaatst? Of krijg je dan, wat ik zelf al aanvoerde in een ander draadje, vochtproblemen op het raakvlak tussen de specie (cement) en de mortel (kalk) ?
Voor de westmuur: misschien kan je je dak verlengen om zo een oversteek te realiseren voor het hout en gelijktijdig de muur droog te houden ?
Of gaat dat niet met de oprit ?
De oprit gebruiken we in principe niet, de auto staat langs de straat. Bij de nieuw te realiseren serre is zoninval echter een belangrijk punt. Ik wil die passieve warmte gebruiken om te helpen het huis te verwarmen. Een grotere oversteek zou dan veel zon wegnemen ben ik bang, zeker ook omdat het huis van de buren pal tegen het zij-erf aanstaat. Ook zou de evt. beplanting dan veel minder zonlicht krijgen. Maar misschien is ook hier weer een middenweg mogelijk. Aangezien de goten toch vervangen moeten worden (hoe Pard ook beweert dat ze nog goed zijn, ze zien er gewoon ook niet uit) dacht ik aan extra brede houten "bakken" waarin de goot zelf dan komt te liggen, of de bakken zelf evt. bekleden met watervast materiaal, bijv. restantstukken EPDM. Dat laatste moet ik nog goed uitzoeken omdat ik tzt ook het regenwater wil gaan opvangen en er dan geen gifstoffen etc in moeten zitten.

Het zijn inderdaad een heleboel plannen en het is moeilijk te bezien waar je moet beginnen, of wat eerst gedaan moet worden voor je aan een ander project begint. Daarvoor ben ik dus te chaotisch, ik zou het liefst een soort debiele octopus willen zijn en overal tegelijk aan werken. Helaas ... te weinig armen :roll:

Groetjes, KHN
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door deleted »

Prioriteit is lekkages en regendoorslag (dak, muren, goten enz).

Tweede kierdichting. (dak, ramen)
Daarmee samengaand: iets doen aan de kachel. Met een kierdichte woning wordt de huidige opstelling echt gevaarlijk.

Derde isoleren: eerst daar waar het het meest opbrengt = verdiepingsvloer.
Vierde: dakisolatie.

Denk pas na al deze maatregelen aan muurisolatie.


G
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Kweethetniet »

Gandalf schreef:Prioriteit is lekkages en regendoorslag (dak, muren, goten enz).
Wat dat aangaat is ook Pard zeer te spreken over het idee van een 'levende gevel'. In het ergste geval zou die weer verwijderd moeten worden als we tzt zouden gaan stuccen maar her en der betongaas bemachtigen en er een aantal planten tegen aan doen is voor ons de snelste (even buiten het groeitempo) en goedkoopste oplossing. Winterharde planten tegen de oostzijde en bladverliezende tegen de zuidzijde.
Tweede kierdichting. (dak, ramen)
Dat moet snel realiseerbaar zijn, al gebruiken we maar stukken 2e hands henneptouw.
Daarmee samengaand: iets doen aan de kachel. Met een kierdichte woning wordt de huidige opstelling echt gevaarlijk.
Absoluut. Kachel is wat mij betreft eigenlijk de grootste prioriteit. Schijnt dat komende winter nog een stukje kouder (en mogelijk langer) gaat worden dan de voorgaande jaren :? Aangezien we toch een behoorlijk aantal vuurvaste stenen hebben als ook een 200ltr vat wordt het waarschijnlijk toch een variant op een RMH. Puzzelen dus.
Derde isoleren: eerst daar waar het het meest opbrengt = verdiepingsvloer.
Vierde: dakisolatie.
Hm, dus mijn aanname dat dak voor verdiepingsvloer beter is wat betreft warmtedoorvoer naar de kinderkamers boven klopt niet?
Denk pas na al deze maatregelen aan muurisolatie.
Is inderdaad het beste, dan kan de zaak ook direct netjes worden afgewerkt. Met een goede kachel en dak- cq. verdiepingsvloerisolatie moet de warmte in ieder geval beter binnen te houden zijn.


Groetjes, KHN
yogi7
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 jun 2013, 05:36
Locatie: Kortrijk (West-Vlaanderen)
Contacteer:

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door yogi7 »

beste Kweethetniet, je hebt vele bruikbare ideeën, maar je zou die toch moeten sorteren per prioriteit !!!
Prioriteit qua effect op de leefkwaliteit en effect op budget en effect op de doe-het-zelf-tijd (want de zomer duurt altijd korter dan je denkt hee).
Met zo'n urgente toestanden zou ik echt geen tijd investeren in een levende gevel... Je bent snel weer een week bezig met plantjes halen, grond voorbereiden en planten, en qua warmte gaat dit nauwelijks opleveren in de winter. Enkel qua estetiek!!!
.
Zoals Gandalf en anderen aangeven, is prioritiet 1 = lekkages en regendoorslag. En heeft minst weersalg op je budget....
Want een droge woning heeft minder verwarming nodig, voelt minder klam aan en schakelt meteen een bron van schimmelvorming uit !!!
Dus hierbij hoort ook je dakkapellen aanpakken en op zo'n manier dat je rekening houdt met het aanbrengen van isolatie in de nabije toekomst.
.
Prioriteit nummer 2 is je kachel of verwarming....
Als je huidige verwarmingssysteem kan optimaliseren op een paar weken tijd kan je je dit jaar nog op je dak toeleggen. Als je je kachel en nieuwe afvoer van verbrandingsgassen moet installeren, kan dit je hele zomer kosten... Die dringendheid moet je dus zelf afwegen. Misschien zijn extra handen welkom en spaart tijd en motiveert extra: heb je al aan LETSgroepen gedacht??? Is gratis dienstenuitwisseling met elkaar. Je zal dit zeker leuk vinden.
.
Volgende prioriteit is je dak isoleren omdat daar de grootste warmteverliezen van een huis zijn. Tezelfdertijd krijg je beter wooncomfort op de bovenverdieping hiermee: warmere slaapkamers.
VOOR DAKISOLATIEMATERIAAL MOET IK JE TELEURSTELLEN: GEEN KALKHENNEP. Dat weegt veel te zwaar en oude daken zijn berekend om de constructie op zich te dragen plus de pannen plus de sneeuw- en windbelasting. Meer niet. Schuim dus bouwforums en eBay.nl en marktplaats.nl af voor gratis isolatieresten; en zet er ook regelmatig een oproep naar gratis isolatierestanten. Bedenk dat je moeilijk KoolthermRESOL-/PUR-/PIR-platen naast minerale wol kan gebruiken omdat die teveel verschillen qua lambdawaarde; glaswol en rotswol echter zijn prima te combineren en ook geschikter voor een oud dak waar de dikte niet zo op de cm constant is... Voor een kleinere dikte isoleren die platen wel beter en kan je die heel prima voor de dakkapellen gebruiken zodat die dan even sterk geisoleerd zijn (qua R-waarde) als de rest van het dak.
Dampscherm kom je niet onderuit, dat moet je aanbrengen, maar dat kost gelukkig maar een paar euro per vierkante meter.
.
Als je nog geen superisolerende beglazing hebt, wordt dit het volgende prioriteitspunt. Als je bestaande raamhout in goei staat is, bespaart dit heel wat... En budgettair kan je die werken over jaren spreiden en beginnen met het glas van de woonkamer hee, dan badkamer, keuken, slaapkamers.
.
Je hebt grote oppervlakte aan muren, dus met muren isoleren valt in de toekomst nog veel energie te besparen. Kalkhennep is zeker een goedkoop alternatief. Bedenk wel dat dit materiaal minder goed isoleert en daarom dik zal moeten uitvoeren. 20cm dik is een minimum. Wat ten koste gaat van de beschikbare ruimte binnenshuis hee. Want 2 tegenoverliggende wanden 40cm dik in de kalkhennep is bijna een meter verlies, maar dan bekom je wel een lage-energie-woning (teoch als je dakisolatie en superisolerend glas hebt). Dit werk moet je wel niet laat op het jaar uitvoeren, want het heeft net zoals leem een paar maand nodig om uit te drogen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Krelis »

Subliem Filmpje over Pinguïns: voor wie wil weten hoe transities werken in 5 minuten http://t.co/ZHUmrtUOFf

Twittertje van Jan Rotmans

Waar doen we moeilijk over :wink:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Krelis »

Krelis schreef:Subliem Filmpje over Pinguïns: voor wie wil weten hoe transities werken in 5 minuten
http://bit.ly/17kDecf

Twittertje van Jan Rotmans

Waar doen we moeilijk over :wink:
http://bit.ly/17kDecf
Kweethetniet
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:31

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door Kweethetniet »

Hallo Yogi,

Excuses voor de late reactie, we hadden even wat andere prioriteiten.
yogi7 schreef:beste Kweethetniet, je hebt vele bruikbare ideeën, maar je zou die toch moeten sorteren per prioriteit !!!
Dat is dus voor mij de moeilijkheid, uit alles wat er in mijn kop maalt een enkel doel distilleren. :?
(want de zomer duurt altijd korter dan je denkt hee).
Welke zomer?! Buiten de paar dagen warm weer hebben we hier in het Noorden eigenlijk alleen maar regen en/of koude gehad. Maar goed, we hebben regenpakken ...
Met zo'n urgente toestanden zou ik echt geen tijd investeren in een levende gevel... Je bent snel weer een week bezig met plantjes halen, grond voorbereiden en planten, en qua warmte gaat dit nauwelijks opleveren in de winter. Enkel qua estetiek!!!
Die conclusie hadden we ook al getrokken, gaat dus even in het archief.
.
Zoals Gandalf en anderen aangeven, is prioritiet 1 = lekkages en regendoorslag. En heeft minst weersalg op je budget....
Want een droge woning heeft minder verwarming nodig, voelt minder klam aan en schakelt meteen een bron van schimmelvorming uit !!!
Dus hierbij hoort ook je dakkapellen aanpakken en op zo'n manier dat je rekening houdt met het aanbrengen van isolatie in de nabije toekomst.
Om met het laatste te beginnen: schimmel hebben we (voor zover ik weet tenminste) geen last van. Daarvoor ademt het huis te veel (lees= hyperventileren). Probleem blijft toch de schoorsteendoorvoer in de woonkamer, daarlangs blijft het druppelen. Dus, voordat we ook maar een nieuwe kachel kunnen aanschaffen gaan daar de nieuwe spullen op. Nieuwe doorvoer, loodslab, regenkap, etc. Dan moet het euvel wel verholpen zijn. Andere plekken geen lekkages.
.
Prioriteit nummer 2 is je kachel of verwarming....
Als je huidige verwarmingssysteem kan optimaliseren op een paar weken tijd kan je je dit jaar nog op je dak toeleggen. Als je je kachel en nieuwe afvoer van verbrandingsgassen moet installeren, kan dit je hele zomer kosten... Die dringendheid moet je dus zelf afwegen.
Die urgentie is er sowieso, aangezien er dus klachten zijn gekomen m.b.t. het kleine houtkacheltje in de annex. En dat is - buiten de tentkachel - toch wel een belangrijke verwarmingsbron voor ons. We gaan dus kijken of we zelf een gemetseld houtfornuis kunnen plaatsen. Geen geklooi met het oude houtfornuisje, de tijd is inderdaad te kort. Tenzij er toch "snel" een conversie bedacht kan worden om het ding alleen maar voor koken en verwarming te gebruiken, maar ik heb helaas nog geen reactie op dat topic gekregen.

Enfin, ik heb op deze site http://www.tamizsolutions.com een gemetseld fornuis gevonden dat welliswaar niet helemaal (of helemaal niet) is wat ik in gedachten had, maar dat wel (voorlopig) aan onze behoeften kan voldoen én ook enigszins warmte vasthoudt: http://tinyurl.com/pu6vrwp en http://tinyurl.com/qhhrpwx
Misschien zijn extra handen welkom en spaart tijd en motiveert extra: heb je al aan LETSgroepen gedacht??? Is gratis dienstenuitwisseling met elkaar. Je zal dit zeker leuk vinden.
Vaak aan gedacht en nooit wat mee gedaan. We zijn beiden een beetje "eigenheimers" (ik een beetje meer dan hij) maar ook ik zie er nu toch wel het voordeel van in. Ik zal eens kijken of er iets in de buurt zit (Leeuwarden denk ik). Dank je voor de suggestie :wink:
.
VOOR DAKISOLATIEMATERIAAL MOET IK JE TELEURSTELLEN: GEEN KALKHENNEP. Dat weegt veel te zwaar en oude daken zijn berekend om de constructie op zich te dragen plus de pannen plus de sneeuw- en windbelasting. Meer niet.
Ai. Jammer. :?
Schuim dus bouwforums en eBay.nl en marktplaats.nl af voor gratis isolatieresten; en zet er ook regelmatig een oproep naar gratis isolatierestanten. Bedenk dat je moeilijk KoolthermRESOL-/PUR-/PIR-platen naast minerale wol kan gebruiken [knip]
PUR etc? Ehm, nee dank je. http://tinyurl.com/d3kje7r
Het is niet voor niets dat ik zo min mogelijk chemicaliën in huis wil hebben. Het maakt het doel wel lastiger maar uiteindelijk wel (letterlijk!) leefbaarder. We denken er aan voorlopig een isolatieoplossing te zoeken in los stro of losse hennep, maar daar moet dan wel een brandwerende laag tegenaan. Papercrete?
Dampscherm kom je niet onderuit, dat moet je aanbrengen, maar dat kost gelukkig maar een paar euro per vierkante meter.
Dat is toch alleen maar nodig als vocht etc niet naar buiten kan? Of werpen de betonnen dakpannen hier dan weer een probleem op?
.
Als je nog geen superisolerende beglazing hebt, wordt dit het volgende prioriteitspunt. Als je bestaande raamhout in goei staat is, bespaart dit heel wat... En budgettair kan je die werken over jaren spreiden en beginnen met het glas van de woonkamer hee, dan badkamer, keuken, slaapkamers.
Ramen zijn nog geen prioriteit, ook al betreft het enkel glas. De vorige eigenaar heeft nl kunststofkozijnen gebruikt en die willen we t.z.t. niet meer. Staat letterlijk als een vlag op een modderschuit.
.
Je hebt grote oppervlakte aan muren, dus met muren isoleren valt in de toekomst nog veel energie te besparen. Kalkhennep is zeker een goedkoop alternatief. Bedenk wel dat dit materiaal minder goed isoleert en daarom dik zal moeten uitvoeren. 20cm dik is een minimum. Wat ten koste gaat van de beschikbare ruimte binnenshuis hee. Want 2 tegenoverliggende wanden 40cm dik in de kalkhennep is bijna een meter verlies, maar dan bekom je wel een lage-energie-woning (teoch als je dakisolatie en superisolerend glas hebt). Dit werk moet je wel niet laat op het jaar uitvoeren, want het heeft net zoals leem een paar maand nodig om uit te drogen.
Die muren worden inderdaad de laatste klus. Zoals ik al eens eerder melde zijn we lagere temperaturen gewend, en als de warmte niet meer het dak uitvliegt en er een betere kachel in zowel annex als - later- woonruimte staat zal dit al een stuk schelen.

Dank je voor de uitgebreide uitleg en stellen van prioriteiten!

KHN
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Bestaand huis (1900) na-isoleren c.q. verbeteren - verbo

Bericht door deleted »

KHN,

Een dunne laag (8 cm ?) strolichtleem onder de spanten en boven deze laag (dus tussen de spanten) opvullen met het schapenwol dat je hebt liggen.
Is een behoorlijk goed isolerende laag. Low -tot No budget.

Tussenvloer opdikken langs onder met voorgedroogde strolichtleemplaten en daarop droge houtsnippers gemengd met wat luchtkalk. Is ook zeer effectief en low-budget.

Fornuis: ga vanaf volgende week zelf een proefopstelling maken met een oud kolenfornuis en een warmwaterwisselaar.

G
Plaats reactie