koelkast zonder electriciteit

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Is het het uitstralen van warmte of het instralen van koude ?

Koude straalt immers net als warmte, in dit geval uit de hemel lijkt mij, vandaar dat het goed werkt als er geen wolken zijn denk ik.

Miererneukerij verder..
Wat mensen als "uitstraling van kou" voelen is het ontbreken van de instraling van warmte.
Het is dus inderdaad uitstralen van warmte.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Is het het uitstralen van warmte of het instralen van koude ?

Koude straalt immers net als warmte, in dit geval uit de hemel lijkt mij, vandaar dat het goed werkt als er geen wolken zijn denk ik.

Miererneukerij verder..
Warmte straalt, koude absorbeert warmtestraling. Het kan zijn dat je koudestraling "voelt", maar wat je in feite voelt is het ontbreken van warmtestraling welke je van andere plekken wel voelt stralen.
Wolken reflecteren warmtestraling die van het (relatief) warme aardoppervlak af komt. Bovendien komt er bij de vorming van wolken ook een hoeveelheid warmte vrij.
Affijn, beetje off topic ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door David86 »

Pietje schreef:
Affijn, beetje off topic ;-)
Maar wel interessant, beide heren dank voor uw uitleg.

ik kwam de volgende plaatjes tegen die in beeld brengen wat jullie zojuist uitlegden (Een plaatje zegt immers meer dan 1000 woorden.):

Opwarmen

Afbeelding

Effect van de wolken

Afbeelding

Een eenvoudig beeld van de werking

Afbeelding

Wat ik er van begreep is de kleur zwart dan ook bij een apparaat als deze favoriet voor het paneel dat de uitstraling moet gaan verzorgen toch ?

Groeten,
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door Pietje »

David86 schreef:Wat ik er van begreep is de kleur zwart dan ook bij een apparaat als deze favoriet voor het paneel dat de uitstraling moet gaan verzorgen toch ?
Precies. En daarom is het heel vreemd dat in bijna elk huis de 90-70 radiatoren wit geschilderd zijn... :roll:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door deleted »

Elk voorwerp sraalt warmte uit zolang het een temperatuur boven het absolute nulpunt heeft (-273,15°C).
Idem voor het menselijke lichaam.

Warmte ervaren we als een voorwerp meer warmte uitstraalt dan ontvangt.
Voor ons lichaam betekent dat dat we koude(straling) ervaren als ons lichaam meer warmte naar de ons omliggende voorwerpen wegstraalt dan het ervan ontvangt. Alle straling is dus warmtestraling. Koude(straling) bestaat niet als zodanig, maar betekent gewoon een negatief resultaat van de som "uitgestraalde warmte + ontvangen warmtestraling"

Een ander hardnekkig misverstand betreft de kleur van het oppervlak dat warmte straalt/ontvangt.
Straling heeft in dit verband drie groepen van stralingsfrekwenties die van belang zijn:
1) korte golf-stralen, dit zijn intensieve warmtestralen die van een heel erg heet voorwerp komen.
In de praktijk is alleen de zon in staat om deze stralen te produceren. Deze stralen gaan ook gewoon doorheen glas.
2) Lange golf stralen: dit zijn bijna alle warmtestralen die van een warm, lauw of zelfs koud voorwerp komen.
Ook korte golfstralen die op een voorwerp vallen zullen dit voorwerp opwarmen en vervolgens zal dit voorwerp lange golfstralen uitzenden. (ook voor temperaturen zoals radiatoren, kachels, warmtemuren enz ...)
Lange golfstralen gaan niet doorheen glas.
3) Een deel van de straling die van de zon komt zit in de golflengte "zichtbaar licht". Qua energie betreft dit slechts een deeltje van de (warmte-energie), het meeste zit namelijk in de golflente 'infrarood'.
Nu is voor het opvangen van dit deeltje straling 'zichtbaar licht' de kleur van het oppervlak van belang. Donkere kleuren vangen beter dit zichtbaar gedeelte op. Lichte kleuren zullen er meer van terugkaatsen(reflectie)
MAAR dit geldt dus uitdrukkelijk enkel voor het deeltje 'zichbaar licht' EN enkel voor het OPVANGEN van dit gedeelte van de (zonne)stralingswarmte.
Voor het uitstralen van (lange golf !) warmtestralen speel de kleur echter totaal geen rol.
Het enige wat voor het uitstralen van belang is is de emissiviteitscoëfficiënt van het oppervlak.
Deze laatste is meestal lager bij de aanwezigheid van metalen. Als een verf dus al verschil zou maken, is het niet de kleur , maar de aanwezigheid van metalen in de verf.

Zonnecollectoren zijn daarom best mat zwart dan vangen ze niet alleen het infrarood (=het gros van de warmte !) , maar ook nog een deeltje 'zichtbaar licht van de ontvangen zonnestraling. Hebben ook best een een glazen afdekking waar de korte golfstraling van de zon doorheen gaat, maar waar de (lange golf) straling van de opgewarmde zwarte bodem niet meer uit geraakt.
Radiatoren mogen echter gerust wit zijn zolang het maar een oppervlak met een hoge emissiviteitscoëfficiënt is.


G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door ritsaert snijder »

G.
Ik vind het ingewikkeld maar wel heel interessant. De verschillen zijn best groot. Dus kan je die radiator beter witkalken. Maar dan moet je daarna weer aan de slag met het waterzijdig inregelen :lol: . En het levert eigenlijk niets op.

Je kan beter de emissiviteit van de koude hoeken in je huis verlagen.
RS
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:G.
Ik vind het ingewikkeld maar wel heel interessant.

Eigenlijk is het redelijk eenvoudig. Dus ofwel zoek je er teveel achter, ofwel heb ik het te ingewikkeld geformuleerd.

De verschillen zijn best groot.
Welke verschillen bedoel je precies ?
Dus kan je die radiator beter witkalken.
Beter ? Ligt er aan: beter dan het blinkend metaal laten wél. Beter dan het metallic wit(of andere kleur met metaaldeeltjes) verven ook.
Maar voorts mag je het evengoed zwart of groen kalken. Of een willekeurige kleur olieverf.

Maar dan moet je daarna weer aan de slag met het waterzijdig inregelen :lol: . En het levert eigenlijk niets op.
De coëfficiënt zegt hoe goed het oppervlak bij een bepaalde temperatuur zijn warmte kan uitstralen. (daarom een coefficiënt)
De temperatuur zelf van het oppervlak speelt daarnaast ook nog een grote rol natuurlijk. Het is vooral op de oppervlaktetemperatuur dat het waterzijdig inregelen inspeelt.

Je kan beter de emissiviteit van de koude hoeken in je huis verlagen.
De koude die je daarvan ervaart is het netto resultaat van de warmte die jouw lichaam ernaar toe straalt- hetgeen de muur terugstraalt.
Je zou dus beter de temperatuur aan de oppervlakte van je lichaam verlagen door bijvoorbeeld de isolatie van een wollen trui of door de straling die van je lichaam vertrekt te verminderen door een aluminium pak/deken(google maar op 'reddingsdeken'). Of een combi van de twee natuurlijk.

G
Gebruikersavatar
strobouwer
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 sep 2013, 15:09
Locatie: Tilbug

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door strobouwer »

Nog een optie voor koelkast zonder stroom.

Een kast die van buiten goed geisoleerd is en van binnen een laag leem heeft met in de leem een watervoerende buis. Deze buis sluitje aan op de binnenkomende waterleiding. Al het water dat je gebruikt zorgt voor de koeling van deze kast. Als ik het goed heb, heeft men bij de 12-ambanchten ooit deze kast gebouwt en is er ook een boekje/hanleiding over geschreven.

Groet van Wouter
Anne2
Berichten: 476
Lid geworden op: 07 okt 2011, 19:07

Re: koelkast zonder electriciteit

Bericht door Anne2 »

Heeft er al iemand een werkend iets?
Kan je ook niet iets met een soort luik in keukenvloer, mini kelder?
Plaats reactie