Ventilatie met Grondwarmtewisselaar

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Ventilatie met Grondwarmtewisselaar

Bericht door Pigion »

Ik zal mij even introduceren want ik tot op heden alleen op het sub-forum stoken / verwarming etc. actief geweest.

Ik ben een gepensioneerde techneut, werkzaam geweest in de olieindustrie op het gebied van onderhoud / nieuwbouw / projecten en in dienst van die verfoeide Multinational, die beschuldigd wordt van alle onheil in de wereld. Ik ben waarschijnlijk het enige forumlid, die al dit onheil met eigen ogen heeft gezien in Curacao, Saudi Arabie, Nigeria.......
Mijn wieg stond op een groot akkerbouwbedrijf op de zware Groninger klei. Ik heb daar natuurlijk wat groene vingers aan overgehouden en bestier nu een groot huis op een onwijs grote kavel van 2000 M2. Ik verbouw alleen speciale groenten, welke niet zo gmakkelijk in de winkel verkrijbaar zijn en daarnaast 6 appelbomen, 2 peerebomen, 4 pruimebomen, 6 kersebomen (voor de spreeuwen, lijsters en merels) en veel zacht fruit (aalbessen, rood en wit, blauwe bessen, kruisbessen, frambozen en aardbeien. Ik kan goed uit de voeten in de tuin, heb de nodige gereedschappen en machine, schuw het werk niet, maar zoek altijd naar verbetering / minder handwerk. Ik spuit chemische middelen alleen als het niet anders gaat (komt zelden voor) gebruik wel glyfosaat op de juiste wijze, op een mature gewas, min. doserering en tijd geven voor max. effectieviteit.
In huis heb ik de openhaard met houten balk weggebroken en vervangen voor een accumulerend gemetselde kachel van Tigchelaar / Reduzum met eigenbouw RVS warmtewissellaar voor het verwarmen van CV water. Daarmee wordt met 3 curverboxen hout ca. 100 M2 leefruimte verwarmd, living / keuen / achterkamer met open trap. Het gasverbruik is gedaald van ruim 6000 m3 ( 1978) naar 1000 M3 per jaar. Dat gaat in de toekomst nog verder omlaag met een nieuwe combigasketel. De gasboiler kan dan weg. Bovendien dan nog ondersteuning van zonneboiler-panelen op het ZW dak-vlak.
Ziezo, dat was een heel verhaal, jullie weten nu (bijna) alles.

Binnenkort starten we met een keukenrenovatie. De bestaande keuken gaat naar het bijgebouw (wordt atelier en B & B) en na 36 jaar wil je wat anders. Dat is dan tevens een mooie gelegenheid de ventilatie in het huis aan te pakken. Ik kan gemakkelijk grote kanalen kwjt in het verlaagde plafond in het centrale deel van onze Z-vormige leefruimte.
Naast WTW denk ik ook aan een gronwarmtewissellaaar. Ik weet ongeveer hoe dat eruit kan zien, doch wil graag wat meer echte technische info.
- Gebruik je de grondwarmtewissellaar in combinatie met WTW of single.
- Hoeveel pijplengte / dia. heb je nodig voor een 100 m2 leefruimte.
- Waar vind ik meer info. De bibliotheken leveren geen interessante boeken meer sinds ze zijn gepopulariseerd. Vroeger vond ik daar studieboeken bouwkunde voor Delft, nu ....... waardeloze boeken in Jip en Janneke taal, veel kleur, geen inhoud en diepgang.

Wie helpt me verder.

Pigion
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Ventilatie met Grondwarmtewisselaar

Bericht door benthuis »

weet niet of je de draad gevolgd hebt, maar staat veel in over grondwarmte:
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2825
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ventilatie met Grondwarmtewisselaar

Bericht door Pietje »

Hoi Pigeon,
er is tenminste nog een forumlid (niet ik!) dat zwaar in de olie zit... ;-)

Wil je de ventilatielucht voorverwarmen met een luchtbuis in de grond, of wil je met een warmte pomp grondwarmte opwaarderen tot lage temperatuur-verwarming?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Ventilatie met Grondwarmtewisselaar

Bericht door Pigion »

@benthuis,
Ik heb dit topic niet gevolgd, zal er ens naar kijken pfft,,, wel 15 pagina's.
Voor bodem WW's naar vloeistof zijn er prachtige oplossingen o.a. de zgn. slinky's, overgewaaid uit Amerika. Dan moet ik wel de hele tuin op de kop zetten......900 M3 grond verzetten..... Ik weet niet of het parlement dat goedkeurt.
Kosten geschat op E 1200,- voor een graafmachine en 1000 M PE leiding dia 32 x 3 te schatten op E 1,20 per meter.

@Pietje,
Geen idee van andere forumleden met olie in het bloed.
Zie boven over de zgn slinky's warmtewisselaar. Bij 3 x 330 M heb je voldoende opp. om 12 kW via een WP te oogsten. Zie o.a. zeer goede info op hausetechniekdialog.
Ik denk nu meer aan stelsel van grotere ingegraven buizen en door deze buizen buitenlucht aan te zuigen voor het ventilatiesysteem.

Pigion
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ventilatie met Grondwarmtewisselaar

Bericht door ritsaert snijder »

Pigion,
Ik heb ook een tijd gedacht over een dergelijk systeem. Eigenlijk is dat een puits Canadienne (veel info op internet). Ook genoemd een puits Povencal. In oorsprong een heel oud systeem.

Een dergelijk systeem kan wel werken maar het risico zit hem in vocht en schimmels. Je moet het ook voldoende diep kunnen plaatsen. Ik zit hier in het veen (instabiele grond) met een heel hoog grondwaterpeil, reden dus om het niet te doen. Die instabiliteit betekent dat het afschot niet altijd is gegarandeerd. Het systeem zit onder de grond. Er ontstaat een vochtige hoek...

Als je de aangevoerde lucht gebruikt voor ventilatie en je kan voor gegarandeerd schone lucht zorgen dan heb je een mooi systeem.

Op ecobouwers staat ook vrij veel informatie over dit onderwerp.

Als je het moet doen met een wisselaar dan wordt het veel kostbaarder door de 24 uur draaiende systemen en dan schiet het niet op.

Ik ga nu zelf een WTW bouwen met twee verbonden autoradiateurs. Een voor de inkomende lucht en een voor de uitgaande lucht.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Plaats reactie