Inspiratie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Inspiratie

Bericht door David86 »

De grond is eigendom van de vereniging, de vereniging word bestuurd door de leden.

Zolang je lid bent (en dus afhankelijk i.v.m. je grond) besluit je mee over de gang van zaken.

De pacht is door gebruiker per jaar opzegbaar, door de vereniging niet, zolang je je aan de statuten houd en lid bent van de club is de gepachte grond niet meer af te pakken.

Ik spreek over verstedelijkt, ik woon zelf in een dorpskern ergens verloren tussen de hollandse polders en bij ons is het ook de oplossing voor ieder met ambities. Het heet de "vereniging van landarbeiders" ooit opgezet door boeren knechten die een lapje eigen grond wilden om voor zichzelf te kunnen zorgen en zo hun afhankelijkheid van de herenboeren te kunnen verminderen, klinkt bekend niet ?

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

David,

Voor alleen voedsel is die hectare niet nodig. Maar onderschat de waarde van een kapbosje op zicht- en kruiwagenafstand niet. Als je kleinschalig graan gaat verbouwen, zijn de mussen en duiven je voor. Daar ga je grotere (gemeenschappelijke) velden voor nodig hebben.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

DJ gaf al aan waarom een hectare zeker niet overmatig is, al zou ik met minder ook heel tevreden kunnen zijn.

Bij oppervlaktes tot 1000m2 zou ik vooral voor een klassieke moestuin gaan. Wanneer het groter is dan zou ik meer en meer richting "forest garden" gaan. Als ik een hectare zou hebben dan zou >90% forest garden worden. Ik heb echter nog nooit gecontroleerd of dat mag op landbouwgrond.

Ik houdt de volkstuintjes optie wel open, maar ik houdt niet van vereenigingen. Ook zou ik mijn bedenkingen hebben bij het gebruik van pesticiden bij de buur, of door de vorige huurder.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Kleine oppervlakte houdt in : intensief.
Intensief houdt in: aanvoer van externe meststoffen en energie ...

De vraag is dan natuurlijk waar dat allemaal vandaan gaat blijven komen ...

Maar aan de andere kant moet je ergens beginnen.
Opbouw duurt lang. We hebben de know-how en agrarisch zelfvoorzienend potentieel van eeuwen op een paar generaties tijd weggegooid.
Heropbouw zal ook zeker tijd nemen.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:Kleine oppervlakte houdt in : intensief.
Intensief houdt in: aanvoer van externe meststoffen en energie ...

De vraag is dan natuurlijk waar dat allemaal vandaag gaat blijven komen ...
Precies.
Ik denk dat er voldoende mogelijkheden zijn om gratis aan compost materiaal te komen. Zeker als je in een redelijk landelijke omgeving woont.

Het gaat er ook om om de kosten van het levensonderhoud zo ver mogelijk te verlagen. Als ik de keuze heb tussen intensief grondgebruik met gratis compost materiaal, of groente en fruit inkopen bij de buurtsuper, dan kiest ik voor een intensieve moestuin.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

De meeste grond in Nederland is overbemest. Zou je een stuk treffen dat nogal arm is, dan één keer voorzien van stalmest en daarna de grond bedekt houden met organisch materiaal op kruiwagenafstand. In de praktijk komt dat neer op de delen van de te oogsten planten die je niet gebruikt. In het najaar kun je nog bedekken met gehooid bermgras. Zelfs dan voeg je meer organisch materiaal toe, dan je eraf haalt. Verder heeft de gemiddelde moestuinier ook beschikking over houtas en kippenmest. Bemesten is niet het probleem. Concurrentie van beestjes in alle soorten en maten wel.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Zolang je de enige tuinier bent in de wijde omtrek is er overal aan te geraken.

In de middeleeuwen werd elke meststof, zelfs menselijke uitwerpselen, verhandeld als grondstof ... (was niet gratis)

En toen waren ze ook nog eens met een pak mensen minder dan vandaag ...

En dan zit je ook nog met de vraag van monocultuur of permacultuur ?
Het ene heeft al wat meer oppervlakte nodig dan het andere denk ik.
(ben zelf ook nog niet verder dan de klassieke moestuin ...)

G
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door kockie »

Ik heb wel eens nagedacht over een "bostuin" of "eetbaar bos" zoals Sepp Holzer dat promoot. Op zich is er bij ons de ruimte voor, alleen nog geen tijd en zin oa. om de schapen te dresseren.

Ik ben dit jaar m'n tuin aan het uitbreiden en ben bezig een verhoogd bed te maken met rottend hout eronder. Ben benieuwd wat dat gaat brengen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Inspiratie

Bericht door David86 »

John,

Ik ben het zeker met je eens, w.b.t. dat kapbosje. Ik heb een chronisch houtgebrek en droom (ja, letterlijk) van een eigen stukje kapbos. Maar ik laat het mijn voortgang niet tegenhouden, dan maar zonder bos, dat koop ik straks wel als ik de centen los heb. Als je wacht op het moment dat je in een keer het hele pret pakket uit eigen geld kan financieren dan zit je nog wel even, misschien lukt dat wel nooit.

Wat mij betreft ben je dan beter af met een wat creatievere oplossing, je koopt een goedkoop huisje in de buurt van je werk, gaat boeren op "andermans" land en start met sparen voor bos en evt. eigen landbouw grond. De betaalbare boerderij op een lapje van een hectare met 7000m2 bosgrond is voor veel mensen onhaalbaar of onvindbaar, zeker als je ooit zonder hypotheek wil zijn. Dromen moeten haalbaar zijn... anders blijft het bij dromen en veranderd er niets.

De tarwe ga ik dit jaar op de proef stellen, eerst zien dan geloven :)

Groeten,
..
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Inspiratie

Bericht door David86 »

M.b.t. de meststoffen.

Als het zaakje eenmaal draait en je zorgt dat alles wat je er uit haalt weer terug komt, dan is er mijn inziens geen probleem.

Alles gaat in de compost hoop en sch*ten doe je op een compost toilet, die compost mag weer terug naar de tuin. Aangevuld met groenbemesters om stikstof te binden ben je in principe goed in balans.

Dooie bladeren en bermgras is altijd wel aan te komen, desnoods 's avonds.

De verdeling van mest vrees ik eerlijk gezegd niet voor, ik zie het in mijn leven niet gebeuren dat wij elkaar gaan betalen voor elkaars str*nt..

Groeten,
..
Fonne van de Bakker
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2013, 23:47

Re: Inspiratie

Bericht door Fonne van de Bakker »

Dutch John schreef:Ik zal het met wat meer woorden uitleggen. Inderdaad wil ik dat mensen bescheidener gaan leven. Maar een gewoon gezinnetje dat er bijna 4.000 kuub gas per jaar doorjaagt, dat duur begint te vinden en zonder verder na te denken investeert in een hout cv, gaat niet sober leven.
Dat is dus eigenlijk ongewenst gedrag?
Dutch John schreef:Volgens mij is de juiste weg: waar kan ik nog isoleren?
Dat is altijd regel 1 volgens de trias energetica.
Dutch John schreef:Welke ruimtes hoeven niet of minder verwarmd te zijn? Is 20 graden ook genoeg in plaats van 24?
Die vat ik, dat is het compartimentenverhaal?
Dutch John schreef:Dan opnieuw bekijken wat het verbruik is. Misschien is een houtkacheltje in de meest gebruikte kamer voldoende.
Maar wel onder voorwaarde van isollatie?
Dutch John schreef:Door alle maatregelen kan het gasverbruik met meer dan de helft afnemen en is een jaarlijkse kuub of 5 hout ook over tien jaar nog te vinden.
Dat is waar ik mee zit, is het ecologisch verantwoord om relatief dan veel meer hout dan nodig -op slechte manier- te verstoken, dan met een hoger rendement en minder uitstoot op gas te verwarmen?
Dutch John schreef:25 kuub is alleen voorbehouden aan de enkeling die bos bezit of anderszins bij bosbouw betrokken is. En evengoed een hoop werk...
Hele leuke gedachte, alles op hout. Maar dat is toch niet voor een iedereen weggelegt? Hoe moet je dat als je in een stadje woont dat dan benaderen? Lijkt me een beetje onwerkelijke luchtfietserij om dat als algemene oplossing te zien. Laat staan dat je in de stad een geit of schaap op een veldje kan laten staan, op het platteland worden ze al gesnaaid tegen bepaalde data. Ingewikkelde vragen waar ik nog niet uit ben. Maar moet je nou links of rechts om volgens de trias. Grtz, de Fons
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

Welkom Fonne,

En bedankt voor de kritische noten. Ik voorzie een toekomst waar het gedachteloos verkwisten van grondstoffen geen plaats meer kent. Of dat nu 4.000 m3/j gas of 25 m3/j hout is. Schaal de laatste op tot huidig totaal verbruik en Nederland is in één jaar kaal. Hout is net als alle andere alternatieven een niche. Mooi voor de enkeling die er toegang tot heeft. Fossiele brandstoffen zijn nu nog voldoende voorhanden, maar eindig en daarmee een doodlopende weg.

Brengt ons bij het eigenlijke probleem: overconsumptie door overbevolking. Om het laatste humaan over meerdere generaties terug te brengen, zal overconsumptie moeten verworden tot algemene soberheid. Of we doen het niet, maar dan zijn de gevolgen minder humaan. Ik vrees dat er voor steden niet eens een oplossing is. En massaal een heel bescheiden leven gaan leven zie ik ook niet gebeuren.

Dus mijmeren we hier over persoonlijke oplossingen en brengen die zo goed mogelijk in de praktijk. De hele wereld redden kan niet, maar doorfeesten is zeker geen oplossing.

Je stelt alleen vragen. Maar hoe is jou visie?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inspiratie

Bericht door Tim »

David86 schreef:Je kan 8 keer je bruto jaar salaris inleggen, je kan ook 4 keer je bruto jaar salaris doen, dan is die 1000 p/m ook geen 1000 meer en word het hele verhaal opeens haalbaar..
Ik benaderde dit even vanuit een modaal inkomen en huizenprijs. Als ik de gemiddelde huizenprijs door 2 deel, vind in mijn woonplaats (+5km) geen resultaten op Funda. Wel 2 huurwoningen van €750 per maand.

In een iets groter dorp verderop is nog wel plek in een flat voor onder de 125k. Dat zou een optie zijn.

Wonen jullie dan zo? Mag je daar op je balkon wecken en rockets testen?

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Inspiratie

Bericht door David86 »

Tim schreef:In een iets groter dorp verderop is nog wel plek in een flat voor onder de 125k. Dat zou een optie zijn.

Wonen jullie dan zo?

Mag je daar op je balkon wecken en rockets testen?

Tim

Tim,

Ik woon in een oud rijtjeshuis aan de rand van het dorp. Mijn inkomen is lichtjes boven modaal en mijn huis flink onder modaal.(3x mijn bruto jaar loon)

Ik heb geen balkon maar in de tuin mag ik wel met mijn rocket spelen. Wecken doe ik graag op de kachel of buiten op de j-rocket die als "buitenkeuken" fungeert

Het is mij te doen om haalbaarheid, er is eerder in dit draadje al over gesproken. We willen, net als de rest van Nederland te veel.

We willen een vrijstaand boerderijtje, een lapje bos en een flinke tuin En dan willen we ook nog hypotheek vrij zijn. Dromen zijn mooi, maar zulke dromen zijn voor mij in ieder geval onhaalbaar, voor de meeste Nederlanders trouwens. Het is wat mij betreft dus zoeken naar andere oplossingen.. zeker als je verwacht dat deze manier van leven in de toekomst de standaard gaat worden.
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inspiratie

Bericht door Tim »

David,

Klopt helemaal. Dan ken jij ook het rekensommetje.

Tim
Plaats reactie