Inspiratie

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Commerciële link welliswaar, maar het gaat om het ontwerp:
Huis van 9m2 voor twee personen:
http://www.nomadmicrohomes.com/gallery.html

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Inspiratie

Bericht door Ingir »

Geweldig, je stapt je bed in en bent vergeten een boek te pakken in de woonkamerkast... en die mok thee staat nog op het aanrecht. Het lijkt mij wel een prima middel om kleine irritaties non-verbaal op te lossen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Inspiratie

Bericht door kockie »

Ik kreeg ooit te horen: "Wie zijn verstand niet gebruikt moet zijn benen gebruiken".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Inspiratie

Bericht door Ingir »

Ik denk dat het "ombouwen" vrij snel gaat irriteren en dat binnen enkele weken een vaste opstelling gekozen wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inspiratie

Bericht door Tim »

Ha,

Kunnen we nog meer mensen stoppen op nog minder ruimte.

Efficiency waanzin ten top...

Tim
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Nou neen.

Het verblijf in die kleine ruimtes en die vervelende repetitieve bewegingen waar je telkens je verstand moet bijhouden maken de meeste van ons nu ook al alle dagen, enkel is het dan om die grote leegstaande ruimte die we 'thuis' noemen af te betalen.
Klein wonen is een manier om dat systeem te shorten.

'Mensen/m²' of 'euro/m²' of 'W/m²°K' of 'kWh/m²' allemaal mooi, maar men focust tegenwoordig vooral op de teller in de breuk: Een goede waarde per m². Daarbij vergetend dat het vaak een broekzak-vestzak-operatie is. kWh/m² daalt, maar euro/m² stijgt. Een zoektocht naar euro's die elders ook weer veel kWh kost.

Focussen op de noemer heeft dat nadeel niet: "Minder m²" maakt elke waarde groter: 'Mensen/m²' of 'euro/m²' of 'W/m²°K' of 'kWh/m²'
G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

Gandalf schreef: Klein wonen is een manier om dat systeem te shorten.
Helemaal waar. We werken bovendien voor een loon waarvan de netto bestedingswaarde slechts 30 à 40% bedraagt. Ongelofelijk dat we in de rijkste periode in de geschiedenis zoveel moeten werken. Zelfs in de middeleeuwen werkte men maar de helft van nu.

Ik moet bekennen dat ik de "gewone" tiny houses, zonder al die bewegende delen, veel charmanter vind. Het IKEA gehalte van die schuifwanden is me wat te hoog.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Het IKEA gehalte van die schuifwanden is me wat te hoog.
En op een dag (meestal veel vroeger dan je denkt) begeeft die geleider het ... juist als je naar het toilet moet ...
Zeker, het interssante ligt niet dadelijk in het kopiëren, het zijn eerder interessante concepten om ons anders over ruimtegebruik te laten nadenken.


In Be en NL zitten we trouwens met een enorm arsenaal bestaande woningen.
De grootte ligt daarvan al vast. Maar je zou ze toch met deze 'noemer-bril' kunnen bekijken.
Bijvoorbeeld verwarmde m² = soort seizoensgebonden huisinbreiding.
Of bezettingsgraad/m² = Terug naar wonen met meerdere generaties onder één dak ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Inspiratie

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed ook dat we uiteindelijk naar die laatste twee toegaan. Op termijn krijgen we een huizenoverschot. En inbreiden kan altijd, want je hebt er weinig of niets voor nodig.

Het klein wonen in een te groot huis spreekt mij wel aan. Inmiddels bevalt ons de vooroorlogse "hokkerigheid" van onze woning prima. 's Winters een intiem tiny home rondom de houtkachels, 's zomers de weelde van het grotendeels buiten leven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sterrenmeisje
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 apr 2014, 19:31

Re: Inspiratie

Bericht door Sterrenmeisje »

Leuk topic, en geweldig filmpje! Inspirerend!
Een schuifwand die meerdere malen per dag moet verplaatsen zie ik niet per direct zitten, maar op deze manier 'even' een logeerkamer tevoorschijn toveren, of aan het eind van de dag je kantoor aan huis opruimen is toch geniaal en haalbaar.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Inspiratie

Bericht door deleted »

Africa for Norway / Radi- aid

Topper voor de Kerstdagen:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Inspiratie

Bericht door Tim »

Ha,

Noorwegen heeft zeker hulp nodig. Voor hun volgende mijnbouw project gooien ze weer een Fjord dicht met afval.

Tim :evil:
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Inspiratie

Bericht door Krelis »

David86 schreef:
pelletpower schreef: zullen het de kinderen zijn die het gedachtegoed van de ouderpioniers verspreiden.
Even een kleine aanvulling op deze aanname

Kinderen zijn geen kopieën van hun ouders, ik weet van mezelf dat ik mijn ouders op weinig vlakken nadoe, mijn vrouw evenmin. Het kan dus zomaar zijn dat de kinderen van Seymoure (als die die heeft, Nearing had ze niet i.i.g) bij de de Shell werken, misschien wel om hun vader te bewijzen dat hij ongelijk had..
Als het elke dag in de krant staat dat Jan hardstikke gek is, dan is Jan gewoon hardstikke gek!
En hoe vaker Jan het dan ontkent hoe meer mensen zullen zeggen: "zie je wel dat hij gek is, hij ontkent het zelfs" dus met ieder verzet word je gekker.

Onderschat de impact van zulke domme krachten niet, zo word "the matrix" gemaakt :)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/John_Scott_(writer) 3stuks
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Inspiratie

Bericht door mro »

Plaats reactie