Ventilatie droge ruimte

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jorenvm
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2013, 14:35

Ventilatie droge ruimte

Bericht door Jorenvm »

Hallo iedereen

Ik ben nieuw op dit forum en heb toch een dringende en belangrijke vraag.
Ik ben student en op mijn kot is een ventilatiesysteem c (natuurlijke aanvoer en mechanische afvoer).
De afstand van de aanvoer en afvoer 1,5m à 2 m en dit creëert een tochtgevoel, wat best vervelend is..

Op het grondplan staat, dat het afzuigingskanaal samenhangt met: mijn kamer (droge ruimte), badkamer, kamer van een kotgenoot (ook droge ruimte) en op een afzuiging van een kitchenette.
Mag dit allemaal zomaar? Want ik heb gelezen dat een afzuiging die uitkomt in droge ruimte niet mag samenhangen met die van een keuken?

Er bevindt zich in mijn kamer ook een schacht. Deze staat een 2-tal cm open langs onder en hier hebben ze maar snel een plint voorgezet.
In deze schacht bevindt zich al de afzuigbuizen en leidingen van 4 keukens, het spreekt van zich dat de schacht niet luchtdicht is en dat al deze geuren in mijn kamer komen.
Tegen de wand van de schacht bevindt zich mijn bed.

In de kelder, is het startpunt van de schacht en dit loopt rechtstreeks door mijn kot, naar het dak. Nu heb ik de laatste tijd erg veel hinder van een rioolgeur en dit komt uit de kelder.
De conciërge heeft me verteld dat hij de buizen in de kelder heeft dichtgesmeerd met een soort pasta om de geur tegen te houden, maar deze komt toch steeds terug.

Nu is mijn vraag: is dit allemaal wel gebouwd volgens 'bouwkundige regels'? Want mijn kotbaas blijft aandringen van wel, terwijl ik het toch merkwaardig blijf vinden dat er steeds een vieze geur in mijn kamer blijft hangen.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Vriendelijke groeten
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: Ventilatie droge ruimte

Bericht door dr plop »

Aangezien je 'kot' gebruikt neem ik aan dat je in Vlaanderen woont. Probeer misschien eens de vraag te stellen op het forum van bouwinfo.be.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ventilatie droge ruimte

Bericht door Pietje »

In NL kun je bij de gemeente terecht voor een bouwkundige controle van huurhuizen / kamers. Deze is gratis, en de punten die er uit volgen MOET de beheerder uitvoeren. Controle door gemeente.
Ik denk dat daar de kennis zit waarnaar je op zoek bent.

Succes!
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie