Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door Jan. »

Dit is een afgesplitsing uit deze draad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=2778 Cp mm

DJ zegt:
Alles bij elkaar ligt hier 4,8 kWp op het dak. Ik ben er echter niet meer trots op. Natuurlijk is het leuk om netto stroomproducent te zijn. Maar het heeft me tevens geleerd, dat we veel te afhankelijk zijn van elektriciteit. Energieneutraliteit is namelijk totaal wat anders dan energieonafhankelijkheid. Maar goed, dit zijn de woorden van een zelfvoorziener die graag onafhankelijk is.
Wat is er niet naar je zin?
Is het dat je, je een onbezoldigd tollenaar voelt?
Je levert terug aan het net voor 7 ct per kwh terwijl je buurman het met allerlei heffingen terugkoopt voor 24 ct, terwijl een derde partij, al niets doend afroomt?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Dutch John »

Mij stoort het dat je zoveel techniek nodig hebt om zelf stroom te maken. Techniek waar je als zelfvoorziener evengoed afhankelijk bent van bedrijven die 1.000 of meer kilometers ver weg zitten. Natuurlijk is de installateur om de hoek gevestigd. Maar ook die is van genoemde bedrijven afhankelijk.

Techniek maakt niet onafhankelijker, het stelt slechts uit. Het werkt zolang.... het werkt..... Ik loop er steeds weer tegen aan: technologie gaat de wereld niet redden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Dat probeer of wil ik ook elke keer denken, maar als ik dan naar het college van Robert Dijksman kijk, afgelopen vrijdag, dan twijfel ik daar weer behoorlijk over.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Krelis »

Mees* schreef:Dat probeer of wil ik ook elke keer denken, maar als ik dan naar het college van Robert Dijksman kijk, afgelopen vrijdag, dan twijfel ik daar weer behoorlijk over.
Die dan ook 2 x per maand usa/nl vv vliegt om het grote geld op te halen, om dan weer een riedeltje "de wereld draait door" te doen.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Helaas is hij niet de enige, ze zitten allemaal behoorlijk vol:

http://casperflights.com/unified/?location=eham
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

Heeft iemand een linkje in dit verband met Robert Dijksman ?
Is namelijk niet bekend hier in het Zuiden.

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

(sorry,....... Dijkgraaf) Een soort Jip en Janneke deeltjes

http://www.gemistvoornmt.nl/a.aspx/14957005/0

(dwalen we trouwens niet enorm van het passiefhuis af?)

Gezien de afsplitising, geen issue meer, Cp mm
Lunch
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 aug 2011, 13:15

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door Lunch »

Jan. schreef:Dit is een afgesplitsing uit deze draad: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=2778 Cp mm

DJ zegt:
Alles bij elkaar ligt hier 4,8 kWp op het dak. Ik ben er echter niet meer trots op. Natuurlijk is het leuk om netto stroomproducent te zijn. Maar het heeft me tevens geleerd, dat we veel te afhankelijk zijn van elektriciteit. Energieneutraliteit is namelijk totaal wat anders dan energieonafhankelijkheid. Maar goed, dit zijn de woorden van een zelfvoorziener die graag onafhankelijk is.
Wat is er niet naar je zin?
Is het dat je, je een onbezoldigd tollenaar voelt?
Je levert terug aan het net voor 7 ct per kwh terwijl je buurman het met allerlei heffingen terugkoopt voor 24 ct, terwijl een derde partij, al niets doend afroomt?
Voor de eerste 5.000 kWh die je terug aan het net levert krijg je het volle pond.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door pelletpower »

Zolang je niet meer teruglevert dan gebruikt is dat tegen hetzelfde tarief bij Greenchoice. Als extra mag je hier 1000 meer terugleveren dan je gebruikt en krijgt hiervoor hetzelfde betaald als je zou moeten betalen, 24ct dus.

Waar de schoen bij DJ wringt is afhankelijk zijn van het openbare net om terug te kunnen leveren, afhankelijk van bedrijven om service te verlenen aan omvormer ed. Dit is het verschil tussen energieneutraal en autonoom/autarkisch. Afhankelijk zijn is als vloeken in de kerk voor DJ(en meer op dit forum).
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:Waar de schoen bij DJ wringt is afhankelijk zijn van het openbare net om terug te kunnen leveren, afhankelijk van bedrijven om service te verlenen aan omvormer ed. Dit is het verschil tussen energieneutraal en autonoom/autarkisch. Afhankelijk zijn is als vloeken in de kerk voor DJ(en meer op dit forum).
Hm, ik begrijp het iets anders. Ik zal niet voor DJ spreken, maar ik kan me wel vinden in de vraag of zonnestroom überhaupt een goede zaak is voor de samenleving. En indien het niet positief bijdraagt aan de samenleving is het dan nog goed om te proberen zelfvoorziener te worden met zonnepanelen?

Ik ben daar zelf nog niet uit.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door kockie »

Mijn mening is dat je met nietsdoen en fossiel doorconsumeren nog slechter af bent. In mijn omgeving valt het mij op dat mensen met zonnepanelen veel bewuster met stroom omgaan, nu ze enig idee hebben wat het kost en wat de opbrengst van hun panelen zijn.

Die bewustwording is m.i. de eerste stap richting besparen en dus langzaam minder afhankelijk worden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door David86 »

OBL-Rien schreef:maar ik kan me wel vinden in de vraag of zonnestroom überhaupt een goede zaak is voor de samenleving. En indien het niet positief bijdraagt aan de samenleving is het dan nog goed om te proberen zelfvoorziener te worden met zonnepanelen?

Ik ben daar zelf nog niet uit.

Ik zie niet in waarom je rekening zou houden met "maatschappelijke belangen". Ik ben zelf helemaal niet voornemens op welke manier dan ook rekening te houden met de belangen van een ander, zij houden zelf niet eens rekening met hun eigen belangen, waarom zou jij of ik dat dan moeten doen ? Mijn naasten zijn nog druk met dikke auto's grote huizen en het "snelle leven" ik zeg dan op mijn beurt: "veel plezier op je schransfeest, ik ga alvast weg, ik heb morgen werk te doen".

Als je van plan ben alleen te handelen in het belang van de samenleving zul je er nooit van los komen, en dadelijk in hetzelfde schuitje zitten als de lieden die nu nog lekker aan het "feesten" zijn, dan doe je jezelf wat mij betreft te kort.

Zonnestroom is wat mij betreft zeker een goed idee, stroom rantsoeneren nog beter. Een minimaal verbruik geheel uit eigen "bron" lijkt mij de meest ideale oplossing.
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef:ik kan me wel vinden in de vraag of zonnestroom überhaupt een goede zaak is voor de samenleving. En indien het niet positief bijdraagt aan de samenleving is het dan nog goed om te proberen zelfvoorziener te worden met zonnepanelen?

Ik ben daar zelf nog niet uit.
Rien,

Je verwoordt het goed. Hoewel zonnepanelen iets van het fossiele verbruik afromen, is dit slechts marginaal. Maarten heeft ook gelijk dat sommigen ("meesten" durf ik nog niet te noemen) onder de paneelgebruikers bewuster omgaan met energie. Anderen zien het alleen als een financieel avontuur. Gadgetliefhebbers denderen door en willen daarnaast investeren in allerlei nieuwe stroomverbruikers met als summum een elektrische auto. Een gedrocht dat gebaard is door de bestaande auto-industrie, die slechts de aandrijving vervangen heeft, in plaats van te beginnen met een schoon vel tekenpapier.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
supersports400
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2012, 20:35

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door supersports400 »

Zelf wil ik wel zelfvoorzienend worden met zonnepanelen. Het ligt in de lijn der verwachting medio februari de panelen te (laten) plaatsen. In de eerste plaats grid gekoppeld, maar wel met de mogelijkheid om daarvan te ontkoppelen. Een startpunt was eerst het totale verbruik een flink stuk naar beneden te brengen, en dat is de afgelopen jaren gelukt, want dat was mijn voorwaarde om over te gaan op PV panelen. Was vorig jaar ons verbruik nog 3100 kWh, nu lijkt dat uit te komen op 2150 kWh. Er zit nog meer rek in, en ik denk dat we volgend jaar onder de 2000 kWh zullen komen. Maar als je zo weinig gebruikt wil je ook de mogelijkheid hebben om los te kunnen koppelen van het grid, al was het maar om zelfvoorzienend te zijn (maar ook omdat de kosten van accu's bijna de vaste lasten mbt tot een aansluiting dekken. Het doel is dus uiteindelijk off-grid te gaan (kijk eens voor de grap naar de verhouding tussen vaste lasten en de daadwerkelijke kosten van de kWh 'ren over de laatste 10 jaar, dan weet je waar het naar toe gaat).

Om van 3100 tot 2150 te komen was overigens niet zo gek veel nodig, en daarom denk ik dat de bodem nog niet in zicht is.

een korte opsomming :

Energiebewust (her)opvoeden van onszelf en de kinderen (200 kWh)
Binnen een traject van 4 jaar alle lampen in huis vervangen door LED lampen (200 kWh)
Deurbel trafo ontkoppeld en mechanische deurbel geïnstalleerd (50 kWh)
Televisie op zolder gezet, daardoor veel minder "automatisch" tv kijken (100 kWh)
Vaste computers vervangen door laptops (laptop is veel zuiniger) (200 kWh)
CV pomp schakelaar voor de vloerverwarming (50 kWh)
Wlan router gedurende de nacht uitschakelen (50 kWh)
Diepvriezer in garage gezet en geïsoleerd met 120 mm PUR (zijkanten en deur) (50kWh)
Koelkast in keuken geïsoleerd met PUR (zijkanten) 25 kWh)
Koffiezet apparaat met warmhoudplaatje vervangen door thermoskan apparaat (15 kWh)
Laders van mobiele apparaten (telefoons, gps, etc) alleen gebruiken indien nodig (schakelbaar stekkerblok) (10 kWh)

Daarnaast nog zaken die ik niet echt gemeten heb zoals diepvries producten ontdooien in de koelkast (vermindert koudevraag), en vele kleine zaken.

Persoonlijk denk ik dat zonnepanelen wel degelijk vanuit een ecologische filosofie nut hebben. De opbrengsten van een PV paneel is veel meer dan de energie dat deze kost om te maken. Daarnaast is het zo dat hoe meer PV panelen er gemaakt worden, hoe meer er worden gebruikt. Er zal steeds een groter deel van onze energie behoefte bestaan uit "groene" energie, dus ook een groeiend deel v/d energie die nodig is om PV panelen te maken. Daarnaast is het zo dat na 20 jaar de panelen nog steeds 80 procent opbrengen van hun initiële vermogen, en dus niet "op" zijn. De werkelijke levensduur van panelen ligt rond de 30 tot 50 jaar, zij het met steeds minder opbrengst.

Elke kWh die niet gebruikt wordt is goed, en daar zou (nog) meer aandacht aan moeten worden geschonken. Natuurlijk wordt er bewuster mee omgegaan, maar in mijn optiek nog niet bewust genoeg, het kan nog veel beter, daar hoef ik alleen maar naar onze eigen inspanningen en resultaten te kijken. Maar er blijft altijd een (elektrische) energie behoefte bestaan in een huishouden, en dat is uitstekend te dekken met PV panelen, en in ons geval met accu's als buffer bovenop het grid (voorlopig).

Zolang je geen energie verbruikers hebt die zeer hoge aansluitwaarden hebben is dat met accu's prima te doen. Ook is de levensduur van accu's veel beter dan in het verleden.

Nogmaals, ik heb het hier bewust niet over een financiële afweging, en ik vind de financiële terugverdientijd dan ook niet zo interessant, net zo min ik de AEX index interessant vind, en laat mij door beiden niet sturen. Ecologie heeft mijn inziens ook niet zoveel te maken met geld besparen, hoewel dat natuurlijk wel is meegenomen. :wink:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Filosofie m.b.t. terugleveren met pV panelen

Bericht door Dutch John »

supersports400 schreef:maar ook omdat de kosten van accu's bijna de vaste lasten mbt tot een aansluiting dekken.
Vergeet het. Een accusysteem haalt slechts 50-60% rendement. Een netgekoppeld systeem meer dan 95%. De laatste kent alleen wat omvormerwarmteverliezen. Als je kiest voor accu's die wat levensduur hebben, kom je nog steeds terecht bij de gewone deep cycle lood-zuur accu. Die kennen een rendement van 75-80%. Helaas laat de regelaar gaandeweg richting einde van de laadcyclus maar een beperkte stroom door. De panelen worden dan geknepen en doen het rendement verder dalen. Nu kun je het rendement verhogen door minder vaak de volledige laadcyclus af te maken, maar dan sterven de accu's voortijdig door sulfateren.

Een accusysteem is mooi als een hobby geld mag kosten. Of als je geen netaansluiting kunt krijgen. Een netgekoppeld systeem saldeert wel zover dat je zelfs de vaste kosten terugkrijgt. Als je tenminste iets meer terug levert dan verbruikt.

Tsja, die zelfvoorziening. Ik typ dit op eigen zonne-wind-accustroom. Prima gevoel, maar een blik op de eigen centrale met al zijn elektronica doet je toch even zuchten. Als er ergens in de omvormer een IC doorbrandt, sta je met lege handen. Een zelfvoorziener is dan toch weer afhankelijk van een leverancier die niet om de hoek woont.
In de zomer kunnen we 7 dagen per week met ons systeempje vooruit. In de winter betekent het echter 5 dagen in het donker zitten als we niet tevens een netaansluiting zouden hebben.
Ook is de levensduur van accu's veel beter dan in het verleden.
Ik wil mijn deep cycle accu's wel ruilen tegen een gelijkwaardige set Edisonbatterijen van 75 jaar oud.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie