Risico's passief bouwen

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Risico's passief bouwen

Bericht door pelletpower »

Passieve Toekomst, een tranentrekkend verhaal. Ik begrijp je situatie en zal je een pb sturen. 5 jaar geleden was de term woonbioloog ook nieuw voor me en sta open voor nieuwe inzichten. Wel graag onderbouwd met metingen.

Onze bouw is voorspoedig verlopen, ware het niet dat de gemeente eiste dat we 2 loodsen bouwden ipv 1. Hierdoor zijn we budgetair ernstig in de problemen gekomen. E.e.a. zou best bij een biertje verteld kunnen worden. Anyway, buiten ons toedoen zijn we opgezadeld met extra kosten i.c.m. een over the top hypotheek. De opmerking dat ik blij was met de betonnen holkanaalplaten en prefab lichtbeton binnenbladen i.p.v. de houten verdiepingsvloeren in ons oude huisje, zodat we niet meer bang hoefden te zijn voor brand, hooguit zou de beton wat radon afscheiden. Dit was genoeg om bij mijn vrouw alle alarmbellen te laten rinkelen. Leve het internet als je dan gaat zoeken op radon. Als gevolg hiervan een woonbioloog laten komen en zelf onderzoek gedaan naar de herkomst van de lichtbeton binnenbladen. Als eindresultaat was er niets mis met de woning, maar die zendmast in de buurt wel. 1000-den euri verder om de net opgeleverde witte wanden van matzwarte coating te voorzien hebben we dat ook opgelost. Een meter aangeschaft om de straling te meten en alles is ok.
Sinds we hier wonen verzamelt mijn vrouw auto immuunziektes. Na eerst een te snelle schildklier tot rust te kunnen brengen, is daar nu reuma voor in de plaats gekomen. Vorig jaar was daarin het dieptepunt: na een werkzame carriere zonder 1 dag ziek te zijn, was ze 8 maanden thuis. Stress is hierin een hele grote veroorzaker. Dit kan of hoeft het niet alleen te zijn. Tijdens de bouw wilden we de balansventilatie eruit houden. Dat was wegens de epc niet mogelijk. We blijven er dan ook erg argwanend in die richting. Zelf kreeg ik ook wel eens een flowmeter mee om wantoestanden te controleren in de tijd dat ik nog als zzp er ingehuurd werd. Niet echt objectieve metingen dus. Als er echter schimmels of andere ziekmakers te meten zijn, dan zou ik daar graag meer van weten.

Verder volg ik dit topic met grote interesse, dank je Gandalf en anderen, want weer bouwen komt steeds vaker ter sprake. Bouwen doe je immers in 3 keer voordat je de perfecte woning hebt.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 06 nov 2012, 18:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst uit http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=5&t=2778
passieve toekomst
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:31

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door passieve toekomst »

@pelletpower

Mijn echtgenote had gelijkaardige fenomenen en we hadden allen reuma-achtige pijnen, maar er werd geen reuma vastgesteld. Dit blijkt afkomstig te zijn van de blootstelling aan toxines en formaldehyde. Wetende dat de blootstelling die we hebben gekend gelijkgesteld werd aan rokersrisico, kan het volgende tellen.

D.K. Sari et al. / Brain Research 1013 (2004) 107–116 schreef (vertaald) : effecten van langdurige blootstelling aan lage formaldehydeconcentraties op de corticotropin afgevende hormoonneuronen in de hypothalamus en adrenocorticotropic hormooncellen in de hypofyse bij vrouwelijke muizen.

Dit onderzoek gebeurde vooral bij vrouwelijke muizen omdat diegene die het meeste lijden onder SBS bij mensen, blijken in hoofdzaak vrouwen te zijn, die allergisch zijn.

In dit onderzoek blijken de vrouwelijke muizen te reageren op de laagste formaldehydeconcentratie, en al de indicatoren van HPA-activiteit (hypothalamus-hypofyse-bijnier) waren gereduceerd bij de hoogste formaldehydeconcentraties.
Deze resultaten hebben betrekking op een belangrijk klinisch gegeven en heeft ook implicaties op breder vlak inzake HPA-regulatie. Het experimenteel systeem zou geschikt zijn als dierlijk model m.b.t. SBS en multipele chemische gevoeligheid (MCS).
SBS zou bijgevolg ontstaan tengevolge van een onderdrukte conditie van de CRH-ir neuronen en ACTH-ir cellen, die niet in staat zijn om te reageren op de verdere of secundaire stress (hoofdpijn, mentale vermoeidheid, misselijkheid, etc. ...) die geïnduceerd wordt door formaldehyde.

Dit is letterlijk het stukje tekst om de onderzoekers eer aan te doen en de juiste referenties te geven :
Effect of prolonged exposure to low concentrations of formaldehyde on the corticotropin releasing hormone neurons in the hypothalamus and adrenocorticotropic hormone cells in the pituitary gland in female mice.
D.K. Sari et al. / Brain Research 1013 (2004) 107–116
Dwi Kesuma Saria, Sachi Kuwaharaa, Yasuhiro Tsukamotoa, Hajime Horib, Naoki Kunugitab,Keiichi Arashidanib, Hidekazu Fujimakic, Fumihiko Sasakia,*a Laboratory of Veterinary Anatomy, Graduate School of Agriculture and Biological Sciences, Osaka Prefecture University, Gakuen-cho 1-1 Sakai, Osaka 599-8531, Japan b University of Occupational and Environmental Health, 1-1 Iseigaoka, Yahata-nishi-ku, Kitakyushu, Fukuoka, 807-8555, Japan
c National Institute for Environmental Studies, 16-2 Ibigawa, Tsukuba-shi, Ibaraki 305- 8506, Japan
Accepted 31 March 2004.
Theme: Endocrine and autonomic regulation
Topic: Hypothalamic– pituitary– adrenal regulation
Keywords: ACTH-ir cells; CRH-ir neurons; Formaldehyde; HPA axis
Effect of prolonged exposure to low concentrations of formaldehyde on the corticotropin releasing hormone neurons in the hypothalamus and adrenocorticotropic hormone cells in the pituitary gland in female mice.
D.K. Sari et al. / Brain Research 1013 (2004) 107–116

We examine the effect on the hypothalamus–pituitary–adrenal gland (HPA) axis of prolonged exposure to low levels of formaldehyde in female C3H/He mice, using immunocytochemical and RT-PCR methods. Two groups of female mice were exposed to differing
concentrations (0, 80, 400, 2000 ppb) of formaldehyde inhalation for 16 h/day, 5 days/week, for 12 weeks. The corticotropin releasing hormone (CRH)-immunoreactive (ir) neurons in the hypothalamus were then examined, together with the adrenocorticotropin hormone (ACTH)-ir cells and ACTH mRNA in the pituitary. One group comprised sham control mice. The other group was made allergic by injection of ovalbumin (OVA) and alum prior to exposure to formaldehyde, since most sick building syndrome (SBS) sufferers are women with allergic disease. These animals were further exposed to aerosolized OVA as a booster four times during the exposure period. Our results showed a dose-dependent increase in the number of CRH-ir neurons in the non-allergy (NAG) group. A similar pattern was found in ACTHir cells and ACTH mRNA. The allergy (AG) model group showed an increase in basal levels of all markers of HPA activity. Moreover, the AG mice appeared to respond to the lowest concentration of formaldehyde, and all indices of HPA activity were reduced at the highest concentrations of formaldehyde. These results relate to an important clinical issue and also have implications in the broader area of HPA regulation. We conclude that our experimental system may be a suitable animal model for SBS and/or multiple chemical sensitivity (MCS)
SBS may therefore be due to a depressed condition of the CRH-ir neurons and ACTH-ir cells, which are unable to react to the further or secondary stress (headache, mental fatigue, nausea, etc.) induced by formaldehyde.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door pelletpower »

Ok, check even tussendoor mail. Zo op het eerste gezicht zou bij ons de klachten gerelateerd kunnen worden aan de aanbouw en gebruikte materialen? Kalkzandsteen aan de binnenkant met 15cm polystyreen daarop gelijmd en als dak polyurethaan sandwichpanelen. Dit verdiend extra aandacht!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

Pelletpower,

Geef eens de precieze opbouw weer van je muren, vloeren en dak.
Ook het type van verwarming aub.
Op het eerste zicht heb je wel een heel erg dampdicht gebouw ...

En wat heeft de kleur van de muur nu te maken met de straling van een gsm-mast ?

G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door pelletpower »

Gandalf, ik kon het vandaag niet laten af en toe achter de computer te kruipen om het forum in de gaten te houden. Bijgevolg ben ik nu pas klaar met werken en waren de antwoorden vandaag zo mogelijk nog chaotischer dan anders.

Muren:
grotendeels uit gelijmde kalkzandsteenblokken met daarop eps 15cm van zware persing. Dit afgewerkt met stuc en spachtelpoets aan de buitenkant. Binnen gewoon stucwerk. Condensatiepunt ligt dus in de isolatie en dat is met eps perfect te doen.
Een gedeelte is opgebouwd uit houtskelet met 18mm multiplex met daarop 150mm eps etc.

Dak: plat 120mm pir sandwich afgwerkt met kunststof dakbedekking

Vloer: holkanaalplaat met aan de onderzijde 100mm eps.

Verwarming: liftdeurhaard met aanvoer van buiten. Daarbij komen nu 2 convectoren op de cv. (aanbouw van 11m bij ruim 4m is in 10 weekenden gerealiseerd incl bijbehorend terras, straatwerk ed. Voor de verwarming hadden we in 2010 geen tijd)

Wat isolatie en vocht betreft, hebben we geen klagen. Wat zou de ideale rv zijn? Dan moeten we om te beginnen maar eens een hygrometer hangen.
Van eps weet ik dat bij de productie pentaan vrijkomt. We hebben echter een restpartijtje op de kop getikt dat al ruimschoots uitgedampt was. Hetzelfde geldt voor de sandwichpanelen op het dak.
Naar aanleiding van passieve toekomst wil ik nu eens meer weten wat er zoal in huis zou kunnen zweven.
Een punt wat me ook niet aanstaat: de spouw- en kruipruimtebeluchting is na realisatie van de aanbouw gewoon intact gebleven. Vorige week hebben we daar nog over gesproken of die gevoegd of dichtgekit moeten worden.


De straling van de zendmast was te hoog naar onze zin. Daarom hebben we de muren geschilderd met grafiethoudende verf en aldus een kooi van Faraday gecreeerd. Probeer dat maar eens aan je ouders uit te leggen als je een dag eerder de sleutel hebt gekregen.
passieve toekomst
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 nov 2012, 14:31

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door passieve toekomst »

@pelletpower
passieve toekomst schreef:Deze resultaten hebben betrekking op een belangrijk klinisch gegeven en heeft ook implicaties op breder vlak inzake HPA-regulatie. Het experimenteel systeem zou geschikt zijn als dierlijk model m.b.t. SBS en multipele chemische gevoeligheid (MCS).


Het gaat hem volgens mij vooral om welke impact deze bevinding heeft, en niet enkel mbt formaldehyde, maar een breder spectrum.

Toxines die ervoor zorgen dat bepaalde lichamelijke effecten zich voordoen omdat het lichaam niet meer efficiënt meer kan reageren.

De toxines van bacteriën en schimmels worden ook gerekend tot SBS (ASHRAE, etc.). Zich enkel beperken tot materialen is dan niet correct.


Tip : meet om te beginnen de R.V. en de temperatuur in de ventilatiekanalen (digitale sonde ?) om een beeld te krijgen van de leefomstandigheden, maar vooral stop de ventilatiemonden niet dicht of zet de installatie niet af, want dan krijg je een totaal ander beeld (bacteriën en schimmels sterven af en kunnen dan nog meer toxines produceren).

Zoek in NL een onafhankelijke firma die verscheidene stalen neemt in de kanalen en buiten de kanalen.
Dan zul je even moeten wachten op het resultaat (kan weken tot een maand duren op de kweek) om te weten wat er groeit.
Vraag ook bacteriën te meten in de lucht, aan de ventilatiemond van de pulsiekanalen.

Bovendien (mogelijk goedkoper) is er een zekere prof. Barbara Delmulle (Ugent) die op een goedkope manier toxines zou kunnen meten.
Recent werd een LC-MS/MS methode ontwikkeld door Delmulle et al. (2006) voor de bepaling van 16 mycotoxines die een verband zouden hebben met het ‘sick-building syndrome’.

Wij wisten het pas later.
(gezondheidsnet.nl) : Schimmels in huizen produceren giftige stoffen die schadelijk zijn voor de gezondheid. De woning droog houden en goed luchten is dus absoluut noodzakelijk. Dat blijkt uit onderzoek van Barbara Delmulle van UGent, die de binnenlucht in gebouwen onderzocht.
De onderzoekster ontdekte dat sommige schimmels kankerverwekkende stoffen afscheiden.
Al langer is bekend dat het 'Sick Building Syndrome' (SBS) kan zorgen voor vage symptomen zoals irritatie van de neus- en oogslijmvliezen, hoofdpijn, dermatitis, lusteloosheid en andere kwalen. Deze symptomen zijn te wijten aan het verblijf in een gebouw met slechte luchtkwaliteit en worden vaak geassocieerd met schimmelgroei.
Tot nu toe zijn er echter nog geen duidelijke oorzaken bekend van het syndroom. Dit in tegenstelling tot 'gebouw-gerelateerde ziekten'.
Vocht in gebouwen wordt in verband gebracht met ademhalingsstoornissen. Mijten zouden hierin een rol spelen maar ook schimmels en bacteriën. Schimmels produceren namelijk mycotoxinen of schimmeltoxinen, dit zijn uiterst giftige stoffen (toxinen) die infecties en allergieën veroorzaken.

Wanneer je echt twijfelt en je wil er geld tegenaan gooien voor de testen (niet voor mij, enkel mijne naft, want die kan ik ni betalen), dan ben ik bereid je daarin - vanuit mijn ervaring hier - mee te begeleiden.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door pelletpower »

Passieve toekomst, dank je voor dit bericht. Een vergoeding voor de brandstof lijkt me niet meer dan normaal. Of we daadwerkelijk dure metingen willen gaan verrichten weet ik niet. We zijn weer een eind uit de finaciele put gekomen, maar de schaapjes staan nog lang niet op het droge. Dingen gaan nu erg snel daar ben ik wel blij om. Ik zal morgen overleggen met de algemeen directeur en dan laten we iets weten.
Dit geeft wel een dubbel gevoel. Aan de ene kant baal je dat je (misschien) in een giftig huis woont. Aan de andere kant zou er een aanwijsbare oorzaak kunnen zijn. Die ook weg te nemen is!
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door deleted »

Pelletpower,

Als je de RV gaat meten zou het ook interessant zijn om het vocht in de muren te meten. Ter hoogte van de kalkzandsteen, de eps en ook zeker ter hoogte van de overgang tussen deze twee.
EPS bestaat trouwen in vele soorten en densiteiten. De ene al dampdichter/opener dan de andere ...Enig idee welke mu-waarde dejouwe heeft ?

Ook de gebruikte lijm kan van grote invloed zijn op de dampdichtheid, idem met de eindafwerking: dampopen pleister en grafietverf ?

Het gedeelte met de HSB heeft wellicht ook nog isolatie in het skelet ? En extra dampremmen in de vorm van folies ?

Gezondheidsproblemen die aan direct aan de materialen gelinkt kunnen worden zou ik in eerste instantie gaan zoeken in de gebruikte lijmen.
Ook (nat) OSB plaatwerk... Als er dan onvoldoende verlucht wordt kunnen de concentraties bij erg warme of erg vochtige omstandigheden snel toenemen.

En heb je geen link ivm die grafietverf ? Dat vind ik een eigenaardig verhaal. Vind er niets van op internet.
Als ik bij jouw in huis kom heb ik dan geen GSM-ontvangst ? Kan ik moeilijk geloven op basis van die verf ...

G
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door pelletpower »

Gandalf,

EPS van zware persing, welke prcies is lastig meer te achterhalen. Op het zicht waren het kleine bolletjes en erg hard materiaal. Het normale spul van de bouwmarkt op de hoek is net hard genoeg geexpandeerd om niet uit elkaar te vallen. Als er zich vochtproblemen in de muur voor zouden doen dan zou dit toch zichtbaar zijn. Dit geldt zowel voor de kalkzandsteen als voor de hsb. Hier zijn ook geen folies gebruikt vanwege het dampdichte karakter van de eps.
De eps is met pleister op de kalkzandsteen verlijmd en nadien voor de zekerheid vastgeboord. Op het houtwerk is de eps met pur en schroeven bevestigd. Aan de binnenkant is hier een enkele laag gipsplaat opgeschroefd en afgesmeerd.
Tot zover naar mijn idee geen rare materialen of constructies.
Vochtmetingen in de constructie worden lastig. Aan de oppervlakte zou ik een meter voor hout kunnen gebruiken, maar of dit een betrouwbare waarde geeft? De verf bladdert in ieder geval niet.

Wat de grafietverf betreft, deze hebben we gekocht in een winkeltje in Nijmegen, Vitalitools. Waarschijnlijk hsf54 van Yshield.
Een gsm heeft weinig sterkte nodig om te werken. Een mast heeft een groter bereik en bijgevolg een grotere straling. Dit is echter geen probleem meer. Voor zover dat het een probleem was. Dit blijft een lastige materie om te doorgronden. Wij zijn in ieder geval overtuigd dat straling op de lange termijn schadelijk is. Met drie jonge kinderen is de keus dan snel gemaakt.

Gisteren heb ik een hygrometer gekocht met een losse temp sensor voor buiten.
Van het weekend zal ik deze eens in de kanalen van de ventilatie steken.
De vochtigheid in huis schommelt rond de 57%. Volgens mij geen ziekmakende waarde.

Formaldehyde was hetgeen mij triggerde. Uitgebannen hebben we het niet, wel tot een minimum beperkt. Onze meubels zijn nagenoeg van massief hout, zeker op de kinderkamers. Van de paneeldeuren zijn alleen de panelen van mdf. In het dakbeschot is spaanderplaat gebruikt, evenals in de keukenkastjes.
Ervaringen met of kennis van ziekmakers in het binnenklimaat hebben we niet. Hier zouden we graag wat meer over willen weten.
Bezorgd zijn we hier niet echt over, wel zouden we hier graag een streep doorheen kunnen trekken.

Al met al zijn we geneigd te denken dat stress en verkeerde voeding leiden tot allerlei (westerse) ziektes. Naarmate we steeds meer weg kunnen strepen, is dat het enige dat overblijft.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door deleted »

Pelletpower,

Zoals je het beschrijft is dat een dampdichte muur.
Daar ben ik eigenlijk niet zo bekend mee. In principe, als alles nauwgezet uitgevoerd werd, kan er geen damp doorheen. De zandsteenblokken aan de binnenzijde nemen dan ook gewoon de RV van de binnenlucht aan. Vocht kan dan niet condenseren.
Aansluitingen met andere bouwdelen (vloer, plafond, ramen, ...) moeten dan even nauwgezet uitgevoerd worden.
Maar theoretisch zou dat moeten kunnen werken.
Wel is dat ook een zeer damp-en zelfs luchtdicht gebouw. Je zal dus goed moeten ventileren.

Op Duitse sites wordt er op dat materiaal wel eens kritiek geleverd, maar dat heeft dan vooral te maken met de brand-eigenschappen.

GSM-straling is inderdaad een discussiepunt. Zelf neem ik dan ook liever het zekere voor het onzekere.
Wel is het zo dat het gsm-toestel door de nabijheid bij je lichaam veel schadelijker is dan de mast. Ook is het zo dat als je een slechte ontvangst hebt, je GSMtoestel zijn vermogen omhoog schakelt. Als de straling van de mast zou zijn afgenomen door de verf, gaan de gsm-toestellen in de woonruimte dus nu wel op veel hoger vermogen stralen om dit te compenseren ... Of je zou zelf een buitenantenne zoals bij auo's moeten plaatsen.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door pelletpower »

Dankje Gandalf, ben ik weer een aardig eindje gerust gesteld.
Wat ontvangst betreft hebben we geen klagen en bellen met de gsm, gebruik van de magnetron ed. proberen we tot een minimum te beperken. Helaas is dat in deze tijd welhaast onmogelijk.

Passieve toekomst, rest me nog een bezoek aan jullie te brengen. Wat betreft gebruikte materialen ben ik redelijk gerust gesteld. Jullie klachten hebben wel enige overeenkomsten. Daarnaast blijft een nulenergiewoning natuurlijk bijzonder interessant.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door benthuis »

GSM-straling is inderdaad een discussiepunt. Zelf neem ik dan ook liever het zekere voor het onzekere.
Wel is het zo dat het gsm-toestel door de nabijheid bij je lichaam veel schadelijker is dan de mast. Ook is het zo dat als je een slechte ontvangst hebt, je GSMtoestel zijn vermogen omhoog schakelt. Als de straling van de mast zou zijn afgenomen door de verf, gaan de gsm-toestellen in de woonruimte dus nu wel op veel hoger vermogen stralen om dit te compenseren ... Of je zou zelf een buitenantenne zoals bij auo's moeten plaatsen.
Denk dat Gandalf hier een puntje heeft.
Het vermogen van een zendmast kan behoorlijk hoog zijn.
Maar... het succes van GSM rust vooral op het hoge zendvermogen van het toestel.
Het toestel bereiken vanuit de mast is niet de uitdaging.
Het accu gevoede mobieltje, zonder deugelijke antenne, laten terugzenden, dat is de uitdaging.
Zou idd werken met een externe antenne, of mobiel buiten woonvertrek plaatsen en laten communiceren met vast toestel binnen.

Zelfde "opkrikken" van vermogen geld voor meeste mobiele apparaten, zoals wifi en dect.
Apparaten schalen aan beide kanten op om vermogens af te stemmen.
Dus als de ontvangst aan de zender kant te goed is gaat hij terugschalen.
En omgekeerd....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door pelletpower »

Klopt gedeeltelijk. Ik bel met een oude nokia (slecht want die zendt altijd op vol vermogen aan mijn hoofd te voelen).
1 Zoals ik al zei bel ik zoveel mogelijk buiten. Mijn vrouw belt nauwelijks. Ik weet niet hoe jullie ervaringen zijn, maar een vrouw en een gsm is bijna hetzelfde als de politie en nodig hebben of zoiets.
2 het allerbelangrijkste: als er niet gebeld wordt is er in huis geen straling. Dat geldt ook voor een zendmast. Deze kent hoge en lage intensiteiten, maar is helaas nooit 0 W.
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door benthuis »

Bij mijn weten zend bijna alle apparatuur "beacons"
Dit zijn wel korte pieken maar wel op vol vermogen.
(Ik kan beschikken over apparatuur om dit te meten, als je dit leuk vind, oa. GSM, WIFI, Bluetooth, Dect)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Risico's passief bouwen

Bericht door pelletpower »

Dankje voor het aanbod, maar na verschillende aanpassingen en telkens een factuur van 300 euro van een woonbioloog om de zaak te controleren hebben we zelf een meter aangeschaft.
Plaats reactie