Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Wij, mijn vriendin Martine sinds 1974 en ik, hebben het snode plan opgevat om een passiefhuis te laten bouwen. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, we zijn door een evolutie aan het gaan van een bovengemiddeld geisoleerd huis en het eind-traject lijkt nu een nul-energie woning te worden. Geen autarkisch huis, we willen het net als opslag voor elektriciteit van de zonnepanelen gaan gebruiken. We zitten met nogal wat vragen, en aangezien er hier veel eigenwijze mensen zitten die al heel veel dolzinnige hersenspinsels hebben geventileerd, ga ik zo af en toe wat van die vragen hier droppen. Het huis staat er voorlopig nog niet, er kan op zijn vroegst pas in april 2013 begonnen worden met bouwen.

Als eerste: is het zinvol om een grond warmte wisselaar voor de balansventilatie aan te laten leggen en zo ja, als een open buis met een muizen rooster of als een buis gevuld met glycol? Onder de fundering of juist niet? Geen kelder, het is daar zo dras als wat, 4 m onder NAP volgens het algemeen hoogtebestand Nederland.

En verder: we twijfelen hevig of we voor de minimale verwarming die we nodig gaan hebben wel een lucht-water warmtepomp moeten aanschaffen en vloerverwarming aanleggen. Omdat we het platte dak vol gaan plempen met 6 Kwp en een zonneboiler lijkt het eenvoudig om die stroom meteen te benutten voor verwarming van de ventilatie lucht, dat distributie systeem is tenslotte al in huis.

En ja, het dak vol met pv panelen lijkt tamelijk gewaagd. We weten gewoon niet hoeveel elektriciteit we gaan gebruiken, nu is dat 1600 Kwh per jaar. Daar komt dan elektrisch koken bij, en dan toch maar die hot-fill afwasmachine. Heb ik al genoemd dat we de gasaansluiting gewoon niet nemen? Het wordt dus een all-electric house.

En dan de bottom line waar ik nog steeds niet over uit kan: mijn hele werkzame leven heb ik mijn handen vuil gemaakt voor anderen. Gedurende 49 jaar heb ik driekwart van de tijd in een overalletje rondgelopen en met veiligheids schoenen aan.

En wat gebeurt er nu? Door stom toeval en het instorten van de woningmarkt hebben we een welstandsvrije kavel kunnen bemachtigen en gaan we een vrijstaande, super geisoleerde villa laten bouwen aan de rand van een recreatie gebied! Oh ja, ook nog naar eigen idee en ontwerp. Voor de mensen die een beetje bekend zijn in het westen van Nederland: die kavel ligt naast het Delftse Hout, letterlijk op steenworp afstand.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door ritsaert snijder »

Proficiat Peter!
Klinkt aan alle kanten helemaal super!

Ben zelf ook bezig met een grondwaterwisselaar (drassig in het veen), gecombineerd met een lage stroom Liang pomp is dat best interessant. Maar een open systeem wordt in dit soort gebieden afgeraden (schimmels en dergelijke)

Zelf kies ik niet voor balansventilatie, maar wel voor een systeem waarmee ik de inkomende lucht verwarm met de af te voeren lucht.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Blijfhopen »

Geweldig voor jullie !
Heel veel sterkte. want er gaat veel op jullie af komen, ook al laat je bouwen.
Hulpje nodig ?
Je weet me te vinden.
Geard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door le_pilaf »

Geweldig Peter .
Tijdens de forum dag heb je al over je plannen vertelt en nu begint het vorm te krijgen.het is natuurlijk geweldig dat je met niets begint zo kun je alles naar je hand zetten en hoef je geen compromissen te doen aan een bestaande bebouwing je kunt gelijk alles goed opbouwen van het begin af aan .maar dan komen de vragen hoe en wat welke materialen .ik voorzie hier een grote post met heel veel ideeën in heel veel richtingen.
Ik begin maar onderaan bij de fundering ik lees dat je 4 meter onder NAP en in de blubber zit misschien is het een idee om je huis op piepschuim te bouwen het isoleert goed je hoeft niet te heien en als de zeespiegel stijgt hou jij en je vriendin droge voeten.

Suc6 frank
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Helaas Frank, het is een welstands vrije kavel maar de bouwvoorschriften moeten wel nageleefd worden. Experimenteel bouwen, daar zijn we niet naar onderweg. Dus wordt het gewoon heien zoals in heel grote delen van Nederland.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

Hallo Peter,

Aardige plannen !

Wat de grondbuis betreft: wordt die ook gebruikt om in de zomer te koelen ?
Want daar zijn nogal wat problemen mee. Schimmel namelijk.
Het is eigenlijk simpel: de verse buitenlucht wordt doorheen de buis afgekoeld. Ergens moet dan het condensatiepunt bereikt worden.Daar krijg je schimmel.
Dat zou de vraag aan je installateur moeten worden denk ik.

In de winter gebeurt hetzelfde met de afgevoerde lucht.
Daar moet je je de vraag stellen of dit op één of andere manier in aanraking kan komen met de aangevoerde lucht.
Normaal niet denk ik, maar heb geen ervaring met deze moderne technieken.

Komen ecologische materialen ook in beeld ?
Voor strobalenbouw hebben we in no time een volwaardige bouwploeg op de been ...

Wordt het een huis met of zonder massa ?
Persoonlijk zou ik met stralingswarmte werken(zelfs al zou het elektrisch zijn), ook in een goed geïsoleerd huis heeft dat voordelen: werkt onmiddellijk, werkt ook in zeer lokale zones, is ook direct weer uitgezet en je warmte zit niet enkel in de lucht op die manier. Dus even een raam of deur openen is dan ook geen drama (plotse afkoeling).

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door ritsaert snijder »

Peter,
Schuimbeton als drager voor een huis is ook al toegepast, in een passiefhuis. Het is ook een hele droge basis, bij mij is de onderkant nat en de bovenkant kurkdroog. En het isoleert goed!
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Wat de grondbuis betreft: wordt die ook gebruikt om in de zomer te koelen? Want daar zijn nogal wat problemen mee. Schimmel namelijk. Het is eigenlijk simpel: de verse buitenlucht wordt doorheen de buis afgekoeld. Ergens moet dan het condensatiepunt bereikt worden. Daar krijg je schimmel.
Ja, inderdaad wordt diezelfde buis in de zomer gebruikt om de lucht aan te voeren. Het kan ook anders, dan is het een smallere buis gevuld met glycol die op een lage snelheid rond wordt gepompt. De warmte die verzameld wordt, gaat door een wisselaar overgedragen op de inkomende lucht die gewoon van buiten wordt betrokken. In de zomer is de glycol juist kouder dan de buitenlucht.
Gandalf schreef:In de winter gebeurt hetzelfde met de afgevoerde lucht. Daar moet je je de vraag stellen of dit op één of andere manier in aanraking kan komen met de aangevoerde lucht.
Niet rechtstreeks, er zit een wisselaar tussen die de warmte van de afgewerkte lucht overdraagt aan de aangevoerde lucht.
Gandalf schreef:Komen ecologische materialen ook in beeld ?
We hebben nog de keus tussen glaswol of isofloc, en het wordt een houtskeletbouw huis van FSC hout. Verder zijn het gebruikelijke bouwmaterialen, veel duurzamer wordt het niet.
Gandalf schreef:Wordt het een huis met of zonder massa ?
De massa zit voornamelijk in de vloeren en in de nog te bedenken massa kachel in de huiskamer. Nee, geen bergkachel, die is te groot waardoor er te veel vermogen beschikbaar komt. En uitschakelen is er dan niet bij... Ik heb het uitgerekend, de bergkachel verbrandt 7 kg zacht hout in een stook. Met een gemiddeld rendement van 72% komt er zo'n 20 KWh vanaf in de loop van 12 uur. Dat is veel te veel, het huis verliest de warmte heel langzaam en dan is de warmte behoefte maar 2 tot 4 KWh in de loop van die 12 uur. Om dezelfde reden kan het ook niet een grotere zijn, die houdt dan wel een lagere oppervlakte temperatuur voor de duur van 24 uur, maar dat is nog steeds te veel. Ik heb dus een kleinere kachel nodig die in een stook veel minder verbrandt en die warmte ook nog over een lange periode spreidt. Ook een rocket 177 is te groot.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door ritsaert snijder »

Peter
De massa zit voornamelijk in de vloeren en in de nog te bedenken massa kachel in de huiskamer. Nee, geen bergkachel, die is te groot waardoor er te veel vermogen beschikbaar komt. En uitschakelen is er dan niet bij... Ik heb het uitgerekend, de bergkachel verbrandt 7 kg zacht hout in een stook. Met een gemiddeld rendement van 72% komt er zo'n 20 KWh vanaf in de loop van 12 uur. Dat is veel te veel, het huis verliest de warmte heel langzaam en dan is de warmte behoefte maar 2 tot 4 KWh in de loop van die 12 uur. Om dezelfde reden kan het ook niet een grotere zijn, die houdt dan wel een lagere oppervlakte temperatuur voor de duur van 24 uur, maar dat is nog steeds te veel. Ik heb dus een kleinere kachel nodig die in een stook veel minder verbrandt en die warmte ook nog over een lange periode spreidt. Ook een rocket 177 is te groot.
Een rocket 177 in een bell met een VPW..misschien?
Standaard op de VPW
Buffervat voor warmte in de rest van het huis , de werkplaats en de SWW
RS
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Schuimbeton als drager voor een huis is ook al toegepast, in een passiefhuis. Het is ook een hele droge basis, bij mij is de onderkant nat en de bovenkant kurkdroog. En het isoleert goed!
Ja, dat klopt, ik heb het in Delft bij een van mijn werkgevers meegemaakt. Oude houten vloer er uit, 30 cm diep uitgraven en de schuimbeton er in spuiten. Er loopt een vent in rond die lieslaarzen draagt en de boel verdeelt met een grove vloerwisser. Na een week is het een brosreep met nog maar weinig draagvermogen. Na nog een week kan de eveneens ongewapende dekvloer er op en klaar is Kees.
Ik ga eens informeren bij de aannemer of dat tot de mogelijkheden behoort. Het is grappig, je kunt van alles verzinnen maar elke aannemer heeft een aantal kunstjes die hij goed beheerst waardoor het verstandig is die aan te wenden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

ritsaert snijder schreef:Een rocket 177 in een bell met een VPW..misschien?
Eigenlijk meer een rocket 133 en een niet te kleine dubbelwandige bell. Het afgegeven vermogen mag dan niet meer zijn dan 0,5 tot 1,0 kWh, anders drijven we de tent uit. Een passiefhuis is heel merkwaardig, je bent op vakantie geweest en komt putje winter thuis. Het huis is afgekoeld naar 12 of 15 graden. Zet een strijkijzer aan en nodig de buren uit voor een borrel, maar in werkelijkheid is het een "house warming party"! Als de borrel op is, is het huis warm.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

peterberg schreef: Zet een strijkijzer aan en nodig de buren uit voor een borrel, maar in werkelijkheid is het een "house warming party"! Als de borrel op is, is het huis warm.
Mmmm,
Inderdaad in passiefhuizen heb je weinig moeite met warmen. Daar is het hele concept dan ook op gericht.

Het probleem is echter dat we een wisselvallig klimaat hebben.
Een passiefhuis zou (!) wel eens meer problemen kunnen hebben met oververhitting op korte termijn en ongezonde lucht door de koelinstallatie.
Hitte geraak je ,net zo goed als warmte, amper kwijt in dit concept.
Een zonneboiler kan al een oververhit huis veroorzaken. Nachtkoeling en zonnewering zijn ook belangrijke punten lees ik op ecobouwers.
Maar problematisch is dat het systeem de temperatuur (warmte en koelte) voornamelijk via de lucht probeert te regelen.
Ook met een glycol systeem blijft het probleem hetzelfde: de afgekoelde zomerse buitenlucht bevat een overmaat aan vocht en dat zal ergens neerslaan. Kan in de buis zijn , in een wisselaar of in een filter, maar neerslaan zal het én op een plaats waar het direct contact heeft met de ingeblazen lucht.
Ook in voor- en najaar kunnen enkele graden temperatuursverschil gecombineerd met een hoge vochtigheidsgraad dezelfde problemen geven. Als er een lage zon door de ramen schijnt ga je immers vooral koelte moeten aanvoeren met het ventilatiesysteem...

Er zijn daar een paar klassieke voorbeelden van, ook in Nederland ergens een hele wijk.
Nu heet het dat dit fouten van de 'eerste generatie passiefhuizen' waren, maar ik ben nog nergens tegengekomen hoe men dit koelprobleem intussen heeft opgelost.
Ook een housewarming ... daar moeten de debieten van je ventilatiesysteem op berekend zijn.
Maar zo'n grote capaciteit dat gaat ten koste van energie, grotere toestellen en energieverlies (voor de berekening van certificaten), dus vaak worden er minimumnormen gehanteerd én geïnstalleerd. Dat geeft betere energetische resultaten(belangrijk voor subsidies enz), maar als er dan eens veel volk over de vloer is moet je je inderdaad afvragen waar voldende verse lucht vandaan moet komen en waar al het vocht en vervuilde lucht en warmte zo snel naar toe moet ...


G
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door cjm »

Deftige stap voor een fikkiestoker!
En een verrassende!
Nauwelijks kunnen stoken in huis. Goh, wil je afkicken?

Een kelder kan trouwens wel onder nap.
Kost wel een paar centen, maar een kelder is echt geweldig!

Zonder heien kan zeer zeker, maar met laten bouwen dan denk ik, dat je al snel zal zien dat heien minder kost.
Maar wellicht scheelt het omdat jouw huis zo te horen heel weinig massa heeft.

Succes met al het uitzoeken!
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door frans »

Geweldig!!
De prikkels van het helemaal nieuw beginnen met bouwen.
n.b. Betonnen vloer met vloerverwarming en een massa kacheltje in combinatie met een houten opbouw is naar mij mening ideaal.
In jou geval kan je de overtollige energie gebruiken voor van de vloer.
Zelfs in mijn "matig" geïsoleerde huis gebruik ik maar matig gas om de kou uit de vloer te houden en stook ik de behagelijkheid er met een massa kacheltje in.
Gewoon hier en daar de mogelijkheid van ventileren openhouden en gebruiken, simpel gezond en effectief.
groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
stillekracht
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 aug 2012, 11:10

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door stillekracht »

peterberg schreef:
Als eerste: is het zinvol om een grond warmte wisselaar voor de balansventilatie aan te laten leggen en zo ja, als een open buis met een muizen rooster of als een buis gevuld met glycol? Onder de fundering of juist niet? Geen kelder, het is daar zo dras als wat, 4 m onder NAP volgens het algemeen hoogtebestand Nederland.
.
Gefeiliceerd met deze mooie kans!!

Heb zelf op mijn erf twee jaar geleden een schuur laten bouwen. Echter gebouwd als huis, conform bouwbesluit.

Ik heb het geheel voorzien van een kelder. Ik zit 5m onder NAP. De beste keuze ooit!! Hier moet je echt goed over nadenken. Je krijgt maar 1 x de mogelijkheid!

Kelders kunnen prima in zeer natte grond worden gebouwd. Grondwater zit bij mij op 0,5 meter. Tijdens het graven kwamen er allemaal wellen tevoorschijn. Je kon op de bodem van de kuil niet lopen! Toch hebben we een prima kelder gekregen. Een grote vacuumpomp tijdens de kelderbouw was wel noodzakelijk. Dat heb ik gemerkt in de energierekening :-(

De kelder is 's zomers en 's winters altijd 17 graden, zonder te stoken wel te verstaan. Wij ventileren de ruimte middels een WTW installatie.

Een kelder is de goedkoopste ruimte van een huis. Aanmerkelijk goedkoper dan de begane grond. De schuine kap, met veel detaillering is het duurst om te bouwen. Daarnaast heb je aan een kelder geen onderhoud. Zelf heb ik een badkamer in de kelder. Dan zit je wel aan een investering voor een pomp (=duur)

De kosten van de bouw van een kelder zijn wel afhankelijk van:
- de kosten van afvoer van je grond. (ik kon de grond 200 meter verder kwijt). Als je de grond over de weg vervoert, ook al is het maar 200m, dient er een milieukeuring op de grond te zijn uitgevoerd.
- het al dan niet bouwen met damwanden. Wij hebben gebouwd zonder damwanden. Het gat was 4 meter diep en schuin weggevraven (45gr) om druk op de wanden te minimaliseren. Door een onverwachtte grond samenstelling stortte de boel steeds in. De grondwerker heeft met houten palen en rijplaten de boel gestut.

Een gedachte kronkel die ik zelf had was dat de kelder net zo groot als de opbouw moest zijn. Dat is kolder. Je kan hem groter bouwen en er gewoon een grasmat of tuin bovenop aanleggen. Voor ons was dat absoluut niet nodig. (kelder is al 7,5 x 10m).


Voor de bouw had ik nog gedacht dat een kelder zonder palen gebouwd zou kunnen worden. Gedachte was om de opwaardse druk te compenseren met voldoende gewicht van de opbouw (meer beton in de kelder). Dat ga je echter niet voor elkaar krijgen.

Zo......hoop niet dat ik je met zo'n overweging slapenloze nachten bezorg :-)
Plaats reactie