Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door MatthiasD »

Hoi Peter,
Hoe zijn de temperaturen in huis bij jullie nou?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

MatthiasD schreef:Hoi Peter,
Hoe zijn de temperaturen in huis bij jullie nou?
Warm.
De laatste keer dat ik op thermometer keek was het in huis 27 graden en buiten 30 graden. Alles is potdicht en de screens voor de grote ramen zijn al de hele dag dicht. Maar er wordt natuurlijk met buitenlucht geventileerd, we hebben geen koeling en al helemaal geen airco. Dus dan valt het nog mee dat het buiten warmer is dan binnen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Sandman79 »

's ochtends vroeg even huis luchten met koele buitenlucht?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Sandman79 schreef:'s ochtends vroeg even huis luchten met koele buitenlucht?
Heb ik geprobeerd, maar het huis is tamelijk onwillig om zijn warmte kwijt te raken. Morgen is het zondag, de rest van de afgelopen week kwamen voor zeven uur al de bouwvakkers aan bij alle andere bouwprojecten om ons heen. Er zijn een paar aannemers uit het noorden, die werken de komende drie weken niet. Morgenochtend nog maar eens proberen. :D
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door MatthiasD »

Jammer, ik had gehoopt dat met al die isolatie de temperatuur in huis lager zou zijn! :idea:
Hier had ik ongeveer 25 graden in huis, dat heb ik volgens mij meer te danken aan de grote boom voor het huis (schaduw) dan aan de isolatie.. :fff
's nachts staan hier trouwens ook alle ramen open.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Sandman79 »

Isolatie vertraagt alleen maar warmte opname en afgifte.
Als er ook nog redelijk wat massa in het huis zit, dan kan het soms wel even duren denk ik idd.

Een reden temeer om mijn toekomstig systeem D met een scandinavische put uit te voeren, die in de zomer de aangevoerde lucht door de grond nog een beetje verder afkoelt. Zal zich misschien nog een of twee graadjes schelen, zeker geen airco effect daarvan verwachten . :)

Misschien wel nog een vraagje aan Peter: Welke kleur hebben je zonneblenden, vooral de kant die naar buiten is gedraaid? wit (reflecterend?)
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Sandman79 schreef:Misschien wel nog een vraagje aan Peter: Welke kleur hebben je zonneblenden, vooral de kant die naar buiten is gedraaid? wit (reflecterend?)
De screens zijn alleen aangebracht voor de twee grote glaspuien op het zuiden. Bij allebei zit daar ook een diepe luifel boven die de zon ook op dit moment vrijwel helemaal buiten houdt. Maar ook als er geen rechtstreekse zon op het glas valt komt er toch een flink vermogen aan warmte binnen, dat is een van de redenen van die screens. De andere reden is dat in het voor- en naseizoen als de zon lager staat er wel degelijk zonlicht binnen komt.
Ze zijn overigens licht zandkleurig en 20% doorzichtig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Tim »

Hallo Peter,

Fijn dat alles gelukt is. Thuis moet groeien, als ik langs ons oude ouderlijk huis kom voel ik nog steeds thuis, al kom ik er al bijna 10jr niet meer.

De nieuwe plek van m'n ouders is prima, maar toch anders.

Hoe ziet je nieuwe werkplaats eruit?

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Grappig, ons oude huis wordt nu al 6 weken druk aan verbouwd. Uiterlijk is er niets aan veranderd maar we hebben het hele huis zelf aan de binnenkant kaalgeplukt en leeg opgeleverd. Het voelt vervolgens niet meer als ons huis en bovendien, inmiddels is alles er zo ongeveer uit gesloopt en de verbouwing is al 6 weken aan de gang. Maar je hebt gelijk, een huis moet naar je toe groeien.

We hebben nu een paar avonden in de schemering buiten gezeten en er zijn dan dwerg-vleermuizen aan het rondvliegen. Een complete show, tenminste een van de vleermuis behuizingen die we hebben opgehangen is inmiddels bewoond dus dat ziet er goed uit. De twee gierzwaluw nestkasten zijn dit seizoen nog niet betrokken hoewel we wel elke dag van die beesten zien vliegen. Als ze volgend seizoen besluiten om er iets aan te doen dan hangen we het jaar erna een aantal bij.

De nieuwe werkplaats ziet er vol maar begaanbaar uit. Het is een ruimte van 11 meter lang en 4 meter breed. Dat lijkt heel wat, maar mijn oude ruimte was even lang en 1,5 keer die breedte en bovendien 3 meter hoog in plaats van de 2,6 meter nu. Ik ben nu af en toe bezig om een kacheltje dat er al heel lang in onderdelen staat af te bouwen. Het ding is namelijk verkocht. Daarna is het plan om de mallen voor de nieuwe bell / batch rocket te gaan bouwen. Of dat voor de winter klaar is betwijfel ik maar dat maakt niet uit, in de lente is opnieuw tijd.

Voorlopig doen we net alsof we een paar maanden vakantie hebben. Dat voelt heel goed na alle stress en gedoe met de bouw
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Ingir »

Passiefhuizen en ZLEW zouden standaard voorzien moeten worden van nachtventilatievoorzieningen. Ik zie dat deze woningen te veel op de winter worden vormgegeven en te weinig op de zomer. De PHPP-software is ook te gemakkelijk met de defaultwaarde 2,1 W/m² voor interne warmtebelasting. Moet je eens zien wat er met overschrijdingsuren gebeurt als je 4 W/m² invult...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Er zijn aardig wat ramen die open kunnen, die staan 's nachts allemaal open. Het zijn draai- kiep ramen, we gebruiken de kiepstand daarvoor. Toch gaat afvoer van warmte niet snel, in ieder geval langzamer dan in ons oude huis uit 1923. Daar zit ook wel isolatie in, maar nog niet eens vergelijkbaar met een nieuwbouw huis. Wel veel massa en volle steensmuren.

Kortom, het was een verrassing dat het bij dit houten passiefhuis niet sneller gaat. En tegelijkertijd een geruststelling voor de winter: als er een deur open gaat daalt de temperatuur niet meteen drastisch.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Dutch John »

Of wel, als het grote verschil tussen de twee types huizen de hoeveelheid interne massa(traagheid) is. Hier duurt het lang voordat de warmte binnen is. Maar ook lang voordat die weer verdwenen is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

De wanden en dak warmen op (vooal meer van boven dan beneden) door de stand van de zon tijdens de dag.
Het gros van de warmte komt dan tijdens de nacht er doorheen (hoeveel en wanneer het meest is afhankelijk van de faseverschuiving en de amplitudedemping van de gebruikte materialen en de wandopbouw).
Maar het belangrijkste punt is dat het dan bijna een pure stralingswarmte is (vooral van boven naar beneden).
En zoals geweten is stralingswarmte niet weg te ventileren.

Hooguit kan je de de gevoelstemperatuur verlagen door die stralingswarmte te compenseren met koele (nacht)lucht.
De spectaculairste resultaten/onderzoeken van nachtventilatie komen meestal echter van Oostenrijk/Scandinavië waar er 's nachts heel wat koelere lucht voor handen is in de berggebieden dan in een stedelijke omgeving in Nederland.

Maar alles bij elkaar zijn deze temperaturen natuurlijk geen probleem voor enkele dagen per jaar. Waarom zouden we steeds perfect 20°C moeten hebben. Het menselijk lichaam past zich gewoon aan zolang het niet extreem wordt.

Maar volgens mij heeft het dus niets te maken met "goed warmte vasthouden" en zegt het dus ook weinig over de wintersituatie (dan is er zo geen grote krachtige stralingsbron als de zon).
Al twijfel ik er natuurlijk ook niet aan dat dit huis in de winter heel goed de warmte zal kunnen binnenhouden ... alleen werkt het dan wat anders, want dan komt de warmte niet van de muren zelf.

G
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Ingir »

peterberg schreef:Er zijn aardig wat ramen die open kunnen, die staan 's nachts allemaal open. Het zijn draai- kiep ramen, we gebruiken de kiepstand daarvoor. Toch gaat afvoer van warmte niet snel, in ieder geval langzamer dan in ons oude huis uit 1923. Daar zit ook wel isolatie in, maar nog niet eens vergelijkbaar met een nieuwbouw huis. Wel veel massa en volle steensmuren.

Kortom, het was een verrassing dat het bij dit houten passiefhuis niet sneller gaat. En tegelijkertijd een geruststelling voor de winter: als er een deur open gaat daalt de temperatuur niet meteen drastisch.
De kiepstand van draaikiepers is te beperkt voor nachtventilatiedebieten, er wordt dan ook niet voldoende warmte afgevoerd. Ook de hoogste ventilatiestand van balansventilatie is onvoldoende om overtollige warmte af te voeren.

Passiefhuizen zijn geoptimaliseerd om warmte binnen te houden en dat wil zomers nog wel eens voor langdurige oververhitting zorgen. Er zijn juist hiervoor prima ventilatievoorzieningen die in de kozijnen worden opgenomen, bestaande uit een geïsoleerd luik dat aan de binnenzijde geopend kan worden. Aan de buitenkant is een regendichte en inbraakwerend schoepenrooster, en daartussen een insectengaas. Zo kan het roosters de hele nacht volledig geopend worden zonder kans op inbraak/inregenen/insecten.


http://www.tifaoverbeek.nl/nl/nieuws/25 ... t+noodzaak
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

Het systeem is in Scandinavië al aardig ver ingeburgerd. Kozijnen worden daar voorzien van een rooster van vijftien of twintig centimeter breed, dat tevens inbraakwerend is.
Dus zoals ik zei Ingir, het medium is niet het Scandinavische kozijn, maar de koele Scandinavische nachtlucht.
De Scandinavische lucht is alleen niet te vermarkten.

G
Plaats reactie