Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Jan. »

Daar vergeet ik nog iets te vragen;

Welke soort of wat voor een buitenschil krijgen jullie?

Steen, hout of iets onderhoudsvriendelijks?
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Jan. schreef:Weet je misschien waarom men hier geen schuimbeton gebruikt?
Ik weet het niet zeker, maar ik kan me voorstellen dat dezelfde isolatie waarde met schuimbeton een grotere dikte vereist. De constructievloer moet er in dit systeem altijd zijn, daar ontkom je niet aan. Een ring fundering over de palen kan ook en dan schuimbeton als vloer. Dat vereist weer veel stroken fundering op de plaatsen waar de wanden komen te staan.

Dat is nu niet zo, de hele vloerplaat draagt mee en er staat dus ook geen extra paal op de plaats van de kachel die 2500 kg moet gaan wegen. Deze constructieve oplossing was een truc die de aannemer beheerste en die was ook nog betrekkelijk goedkoop. Geen bekisting, eenvoudige wapening en maar eenmaal beton storten.
Jan. schreef:Misschien weet je dat vanaf volgend jaar iedere nieuw te bouwen woning een Rc. waarde van 5 moet hebben?
Ik weet het, dat gaat al problemen opleveren voor veel Nederlandse aannemers...
Jan. schreef:Zou jij je EPC berekening hier eens willen delen?
Daar moet ik eens over nadenken. Niet dat het geheim is maar het is ook een onderdeel waar wij relatief veel geld voor betaald hebben. Die berekening is namelijk een paar keer uitgevoerd.

De EPC waarde was overigens -0,02, anders zou-ie niet minder dan nul geweest zijn. Daarmee is wel rekening gehouden met de zonnepanelen overigens.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Jan. schreef:Welke soort of wat voor een buitenschil krijgen jullie?
Steen, hout of iets onderhoudsvriendelijks?
De onderste 40 cm van de gevel wordt baksteen, daarboven verticale latten van lariks met kieren ertussen. Daarachter een uiteraard goed geventileerde spouw en boven de baksteen plint een waterslag dorpel. Achter die gevelplint zit ook een spouw die geventileerd is.

Omdat onze dakranden 50 cm overstek hebben wordt een deel van de gevel betimmering nooit nat en verkleurt weinig of helemaal niet. Dan krijg je een ongelijk verkleurende wand. Om die reden hebben we gekozen voor een behandeling met een soort inkt waardoor de lariks op voorhand al een blauwgrijze tint meekrijgt. De verschillen blijven daardoor kleiner.

Deze gevels zijn niet onderhoudsvrij maar wel erg onderhoudsarm.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Schilder
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2013, 14:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Schilder »

@ Peter, wat heeft een PHPP berekening aan toegevoegde waarde boven een EPC berekening?

Waarom heb je gekozen voor lariks als buitenschil?
Gestoomd verduurzaamd hout of red cedar had ook gekund?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Schilder schreef:@ Peter, wat heeft een PHPP berekening aan toegevoegde waarde boven een EPC berekening?
De EPC berekening wordt verlangd door de Nederlandse overheid dus daar kun je niet onderuit. De PHPP berekening wordt gemaakt als de klant een gecertificeerd passiefhuis wil hebben en dat willen we. Daar komen nog een paar controles van het feitelijke bouwproces bij, een blowerdoor test en thermografische opnamen.
Schilder schreef:Waarom heb je gekozen voor lariks als buitenschil?
Gestoomd verduurzaamd hout of red cedar had ook gekund?
Die vraag heb ik al per pb van jou ontvangen en beantwoord. In het kort: het is goedkoper en mogelijk vanwege dakoverstek en losse latten.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Jan. schreef:Leuke omgeving, alleen jammer van die woontoren naast jullie :?
Nauwelijks een toren te noemen naar mijn idee, 6 woonlagen valt wel mee. Bovendien staat dat ding aan de noordwest kant, onze oriëntatie is naar het zuiden. Vanuit het woongedeelte is die hele flat niet te zien, zelfs niet als je buiten op het terras zit.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Jan. »

Mooi dat je het niet als nadelig ervaart dan.

Heb je trouwens voor de prefab productie begon alle leidingen, wandcontactdozen, kranen en andere aansluiting moeten uitvogelen?
Doen die Duitsers dat zelf, heb je een installateur in de hand genomen of ben je zelf zo kundig o dit gebied.

Mijn eigen ervaring is dat de meeste mensen zich hier totaal niet in [kunnen] verdiepen.
Er zijn uitzondering die exact weten wat ze willen.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Jan. schreef:Heb je trouwens voor de prefab productie begon alle leidingen, wandcontactdozen, kranen en andere aansluiting moeten uitvogelen?
Nee hoor, er zit nog geen leiding in. Rondom komen leiding spouwen waar alles ter plekke wordt ingebouwd. In feite heb ik volgende week een afspraak met de installateur, dan lopen we door de bouw en kunnen alle lichtpunten en wandcontacten bepaald worden.

De riolering aan de buitenkant wordt deze week (week 49) aangelegd en de 40 cm gevel plint van donkere baksteen week 50. Op dit moment zijn de kozijnen en deuren voor week 51, de week voor Kerstmis, in de planning. De installateur gaat elektriciteit en sanitair aanleggen en begint daar de 2e week van januari mee.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Ernest Dubois »

Schilder schreef:@ Peter, wat heeft een PHPP berekening aan toegevoegde waarde boven een EPC berekening? Waarom heb je gekozen voor lariks als buitenschil? Gestoomd verduurzaamd hout of red cedar had ook gekund?
Lairks is ook inheems voor dit werelddeel en een van de duurzaamste houtsoorten voor buiten toepassingen. Goede kwaliteit Lariks is net zo duurzaam als western red ceder. Dat wil niet zeggen dat er geen Europese western red cedar is. Dit is in Duitsland gegroeid tot zijn 9 meter plus lengte.

E.DB.
Bijlagen
P1020842.JPG
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Pietje »

Mee eens, Ernest.
Red cedar is Thuja plicata, en dat wordt in Europa lang niet zo veel gekweekt als Lariks. Dus veel import uit de overkant van de grote plas, wat de duurzaamheid niet ten goede komt.
Lariks heeft in elk geval een veel mooiere tekening :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

Gaat inderdaad in strak tempo Peter . Mooi !
Volgens mij mag die Duitse bouwploeg pas naar huis als het af is en willen ze toch graag met de Kerst thuis zijn ...

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Inmiddels zijn de meeste ramen en deuren geplaatst. De kleuren zijn niet uitbundig helaas, parelgrijs voor de kozijnen en anthraciet voor de bewegende delen. De donkere rand om de kozijnen is tape, daar zijn de randen van het hout mee afgeplakt. Het gat dat met platen dichtgemaakt is daar komt de voordeur nog in. Daar verwachten we meer van, de bedoeling is dat die in een mooie tint donkerrood geleverd wordt. Dan is het volstrekt duidelijk welke deur de ingang is...
PC230248 (Large).JPG
Verder is het zink op de dakranden aangebracht en de gevelplint van 40 cm boven peil is gemetseld en donker gevoegd.
PC230249 (Large).JPG
Die plint is op zijn beurt weer afgedekt met een waterslag dorpel.
PC230250 (Large).JPG
Foto's van de spectaculaire glaswand in de zuidgevel komen pas na half januari, dat deel is nu ook dicht getimmerd. In diezelfde week begint de holzbau zimmerei met de installatiespouw aan de binnenkant aan te brengen. Als het weer het toelaat wordt ook gestart met de aftimmering van de gevel en gaat de installateur die alle leidingen en installaties levert aan het werk.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Update en een paar foto's.
De glazen pui delen zijn geplaatst, dit is de huiskamer vanuit de leuken gezien. De buurman staat er op om de proporties duidelijk te maken en een bleek zonnetje maakt duidelijk tot waar het zonlicht valt. Deze pui is 8 meter breed, die van de boven verdieping 6 meter. De schuifdeuren van 1,75 meter in beide gevels zijn even groot, boven zijn de vaste elementen links en rechts elk een meter smaller.
P1180251 (Large).JPG
Het valt niet mee om de hele lengte op de foto te krijgen met een kleine camera. Dit is de andere kant op, de buitendeur van de keuken is in beeld. Meer ramen zijn er niet in de huiskamer met open keuken. Nu al dat glas er in zit voelt het wel veel meer als "binnen".
P1180255 (Large).JPG
En tot slot nog een foto van de buitenkant. Die hoop grond ligt nog steeds in de weg, maar een eind verder op het laantje en met wat inzoomen wordt het toch zichtbaar. Jammer van het effect dat de flat op het dak lijkt te staan, in werkelijkheid staat die ongeveer 12 meter achter ons huis.
P1180256 (Large).JPG
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Tim »

Hi Peter,

Ziet er mooi uit. Zitten jullie thuis al op de verhuisdozen :mrgreen: ?

Kan me voorstellen dat je er zin in hebt te verhuizen.

Tim
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Om ons oude huis alvast wat leger te krijgen hebben we een Shurgard ruimte gehuurd. We gaan nog wel een tijdje door met rustig af en toe wat inpakken. We hadden een mogelijke koper maar die heeft gisteren helaas afgehaakt. Verhuizen ligt nog maanden in het verschiet, het geheel voelt hoe langer hoe vreemder.

Ik heb vandaag het nieuwe huis aan mijn oudste zuster laten zien en aanvankelijk dacht ze dat ik haar voor de gek hield toen ik zei welk huis het was. Ze was er helemaal van onderste boven, kon er niet over uit vooral toen we de huiskamer in liepen.

Veel mensen reageren ongeveer zo. Haar oudste zoon vroeg zich af waarom wij een huis gaan laten bouwen terwijl iedereen rond onze leeftijd rustig op zoek gaat naar een senioren woninkje of een veilig appartement. Ook op het kavelveld waar we als eerste zijn begonnen zijn wij een uitzondering. Er is nog maar een ouder echtpaar die al eerder een huis hebben laten bouwen en voor hen was dit een logische beslissing. Alle andere optanten, 28 stuks, zijn jonge mensen, twee verdieners met kleine kinderen en goede vooruitzichten. In ons geval is het een kwestie van er in groeien, 5 jaar geleden begon ik al met dat proces.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie