Passiefhuis / nul-energie woning

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Een update zonder foto's.
Op dit moment is het huis volledig operationeel. De pv-panelen leveren stroom sinds 2 mei, de zonneboiler levert warm water sinds 14 mei, de balansventilatie draait al weken.

De binnendeuren en kozijnen zijn gemonteerd, de trap is geplaatst en het parket is gelegd.
De keuken is geinstalleerd, morgen komt de kledingkast voor in de slaapkamer. Nu nog wat lampen en provisorisch wat gordijnen ophangen, op 30 mei is de verhuizing gepland.

Er zijn wat tegenvallers, de stratenmaker is door zijn rug gegaan dus we weten niet wanneer de bestrating gelegd wordt.

Niettemin vieren we op 9 mei ons 40-jarig partner jubileum. En oh ja, ook een house warming party.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door kockie »

Is dat 9 mei volgend jaar, of is het al verleden tijd? Dan ben ik nl vergeten je te feliciteren....

Mooi dat het nu zijn einde nadert....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door deleted »

Proficiat Peter. De finish (nieuwe start eigenlijk) in zicht !
Ik neem aan dat het voor 9 juni is ?

En is de nieuwe kachel al te bewonderen ?

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Mees* »

Dat je d'r maar heeeeeeeeeel veel jaren plezier van mag hebben!
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Krelis »

peterberg schreef:Een update zonder foto's.
Op dit moment is het huis volledig operationeel. De pv-panelen leveren stroom sinds 2 mei, de zonneboiler levert warm water sinds 14 mei, de balansventilatie draait al weken.

De binnendeuren en kozijnen zijn gemonteerd, de trap is geplaatst en het parket is gelegd.
De keuken is geinstalleerd, morgen komt de kledingkast voor in de slaapkamer. Nu nog wat lampen en provisorisch wat gordijnen ophangen, op 30 mei is de verhuizing gepland.

Er zijn wat tegenvallers, de stratenmaker is door zijn rug gegaan dus we weten niet wanneer de bestrating gelegd wordt.

Niettemin vieren we op 9 mei ons 40-jarig partner jubileum. En oh ja, ook een house warming party.
Is balansventilatie verplicht?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

kockie schreef:Is dat 9 mei volgend jaar, of is het al verleden tijd?
Oeps, sorry. Het moet 9 juni zijn, tweede Pinksterdag.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:En is de nieuwe kachel al te bewonderen ?
De kachel is nog in de vorm van luchtfietserij, die wordt pas gebouwd als we er wonen. Mogelijk lukt dat niet voor de winter, dan wordt het gewoon een jaar later.

Iedereen hartelijk dank voor de goede wensen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Krelis schreef:Is balansventilatie verplicht?
Nee hoor, het is ook mogelijk om alleen mechanische afzuiging te hebben waarvan de warmte een boiler voedt. Dan zijn er ook wat bovenlichten die automagisch open gaan als het CO2 niveau te hoog wordt.

Daar hebben wij niet voor gekozen, een goed ontworpen balans installatie met wtw unit maakt dat er in het hele huis geen koudeval voorkomt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Schilder
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2013, 14:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Schilder »

Gefeliciteerd met je nieuwe huis.
Hoeveel heatpipes heb je op het dak liggen en hoe groot is het voorraadvat voor het tapwater?
Wij praten nog met VN.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Schilder schreef:Hoeveel heatpipes heb je op het dak liggen en hoe groot is het voorraadvat voor het tapwater?
Dat vat, dat weet ik wel. Dat is 300 liter, mogelijk over-gedimensioneerd. Het aantal heatpipes weet ik niet uit mijn hoofd, het is een groot geval mogelijk zijn het er 12. Zou dat kunnen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Schilder
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2013, 14:23

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Schilder »

peterberg schreef:Dat vat, dat weet ik wel. Dat is 300 liter, mogelijk over-gedimensioneerd. Het aantal heatpipes weet ik niet uit mijn hoofd, het is een groot geval mogelijk zijn het er 12. Zou dat kunnen?
Het zijn er waarschijnlijk veel meer, minimaal 30 schat ik.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Donderdag zit ik er toch weer, misschien al eerder. Ik zal het onthouden en eens natellen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

De heat pipe collector bestaat inderdaad uit 30 buizen. Er bleken maar 28 van te werken maar de leverancier had dat zelf al aangegeven en heeft de defecte buizen inmiddels vervangen. Het ding staat op een plat dak, ziet er zeer technisch uit en we krijgen er regelmatig vragen over.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Reintje
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 nov 2012, 17:21

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door Reintje »

Ben benieuwd hoe het met de vorderingen is gesteld. Misschien zitten jullie wel midden in de verhuizing en is er beslist geen tijd op hier iets te melden, en dat is dan ook heel begrijpelijk natuurlijk. Maar ik mis Peter zijn inbreng op dit forum en zijn experimenten voor een goede verbranding. En ook dit topic over zijn passiefhuis heeft mijn interresse.

Groet, Reintje
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Passiefhuis / nul-energie woning

Bericht door peterberg »

Reintje schreef:Ben benieuwd hoe het met de vorderingen is gesteld. Misschien zitten jullie wel midden in de verhuizing en is er beslist geen tijd op hier iets te melden, en dat is dan ook heel begrijpelijk natuurlijk. Maar ik mis Peter zijn inbreng op dit forum en zijn experimenten voor een goede verbranding. En ook dit topic over zijn passiefhuis heeft mijn interresse.
Hi Rein,

We zijn met veel moeite op 30 mei door de verhuizing heen gekomen. Daarna op 9 juni onze house warming / jubileum plus het strippen en op 13 juni leeg opleveren van ons oude huis. We wonen inmiddels al 6 weken in wat algemeen als een mooi huis ervaren wordt met voorlopig een aantal bouwerijen om ons heen. Maar als de bouwers naar huis zijn is het heerlijk rustig. Met dit mooie weer zitten we buiten, maken fiets tochten in de omgeving en doen eigenlijk bar weinig aan het huis. Er zijn nog geen gordijnen, geen boekenkasten en op de meeste plaatsen hangen alleen wat kale led-peertjes.

Maar... we genieten met volle teugen, het is een heerlijk huis om in te wonen. Het gevoel dat we op het huis van iemand anders passen en dat de echte bewoners binnenkort terugkomen wil nog niet erg wijken. Voorlopig komt er ook geen bijdrage over verbranding van mijn hand. Behalve mogelijk van een bezoek in september aan Missoula, Montana USA, op uitnodiging. Zie deze berichten als je wilt weten waar het over gaat. Het lijkt me wel wat om daar een verslag over te schrijven als ik weer thuis ben.

Oh ja, en volgend jaar april een bezoek aan de MHA annual meeting als workshop instructor, dat is ook wel een verslag waard denk ik. Voor allebei de workshops moet nog een ontwerp gemaakt worden.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie