Leem

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Leem

Bericht door Mees* »

Ik heb afgelopen weken een zolderkamer afgetimmerd. Tegen de sporen onder het riet een 22 mm pavatex daaronder 30 cm glaswol en een 22 mm OSB plaat. Ik wil er vervolgens een dampremmendefolie en gipsplaat tegen schroeven en deze met leem bezetten. 't Is me nog niet helemaal duidelijk wat ik nu eigenlijk moet gebruiken; in ieder geval een hechtlaag. Daarna zie ik het 'licht' nog niet helemaal. Kan er nu gewoon één laag op of moeten er meerdere op? (basis/finish/verf??). Nog een beetje onbekende materie voor mij.

Iemand misschien nog een leuk (lees: betaalbaar) adresje in de omgeving Gorinchem (tot een km of 50-100)?

oi,
Mees
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Leem

Bericht door deleted »

Gipsplaat vervangen door een dunne leemplaat ?
Of een rietmat ipv de gipsplaten.
G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Leem

Bericht door Mees* »

€ 30,-- p.m2 vind ik best een dure oplossing geloof ik. Waarom geen gipsplaat?
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Leem

Bericht door Blijfhopen »

@Mees
Lobouw in Dordrecht (vlakbij !) verkoopt leem, etc. van Tierrafino.
Dat zit hier op de gemodificeerde Bergkachel.
Eerst stucnet, dan basisleem en tenslotte de gekleurde finish.
Makkelijk te doen.
Reparaties doodsimpel-van de week nog paar kleine -afgestoten- stukjes gedaan en GEEN enkel kleurverschil.
Tijdens het koffiedrinken kwam destijds een net aangebrachte complete zijwand stuc naar beneden-het leek wel of het 5 seconden regende. Opvegen, in de kuip en weer aanbrengen, daar hoef je met andere producten niet aan te denken.
Sterkte er mee !
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Leem

Bericht door deleted »

Mees* schreef:€ 30,-- p.m2 vind ik best een dure oplossing geloof ik. Waarom geen gipsplaat?
Ik zie de meerwaarde van de gipsplaat niet. Leem hecht er niet goed op.
Tenzij je een soort flinterdunne leemverf wil plaatsen. Puur voor het uitzicht dan, want zo'n verflaag gaat natuurlijk geen vocht bufferen.

Rietmatten, of zelfgeoogst riet/wilgentenen zijn goedkoper.
G
Plaats reactie