Toekomstige woonbehoefte

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door Dutch John »

Het zijn nog maar gedachtes. Ik besef me terdege dat je heel goed met elkaar overweg moet kunnen. De tijd is nu nog niet rijp. Ik werk er daarom niet naartoe, maar het idee is iets waar we voor open staan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door Pietje »

Woongroepen zijn hun tijd vooruit; tenminste het is op dit moment voor de meesten niet noodzakelijk om in een woongroep te wonen. Maar op het moment dat er een "common ground" ontstaat, dwz de omstandigheden zijn zo dat er redenen zijn om samen dingen te doen, dan wordt het vanzelf zinvol om in groepen te wonen, en leuk.

"Leuk" vooral in de zin dat de conflicten (die er natuurlijk ontstaan) gehanteerd moeten worden. En die vaardigheid wordt in het huidige onderwijssysteem stelselmatig niet aangeleerd. Nog een uitdaging er bij...! Maar als je er uit komt, ben je weer een stukje wijzer.

Om in te gaan op Davids "democratisch stelsel"; in de meeste woongroepen wordt consent (sociocratie) gehanteerd als beslis-methodiek: niemand mag overwegend bezwaar hebben tegen een besluit. En dat vergt soms wat zelfreflectie: "waarom wil ik dat eigenlijk niet" is in democtatie een niet-gestelde vraag, en in sociocratie juist de kern van de discussie. Affijn, daar kan ik een avond over lullen, en het gaat een beetje off topic. :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door ritsaert snijder »

@ David,
We kiezen dus allemaal de leider die lekker lult. De inhoud is onbelangrijk. Je krijgt de democratie die je verdient!!
Het probleem van de democratie zit hem er ook in dat we schijt hebben aan het collectieve. Ons huis en ons tuintje is keurig maar op de openbare weg legen we gewoon onze asbak.
Om samen te leven heb je bloed, zweet en tranen nodig.
Ritsaert
groet!

Ritsaert
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door David86 »

Het probleem van een democratie zit naar mijn idee in het feit dat 51% van het volk de andere 49% kan onderdrukken. Dat zeggende zou het met weldenkende goed geïnformeerde kiezers al een lastig pakket zijn. Nu is het echter zo dat iedere Jan boeren l*l mag stemmen. Het ergste is nog dat alle stemmen een gelijke waarde hebben.

Mijn buurman kan PVV stemmen omdat hij vind dat wilders een knappe smoel heeft. Als ik dan een wel overwogen goed geïnformeerd stembesluit neem telt dat net zo zwaar als zijn "spur of the moment" stem.

Democratie is een drama, de gelegenheid voor profiteurs en parasieten om de zwaksten der maatschappij naar hun hand te zetten en samen met hen de sterksten te onderdrukken. En dat alles onder de noemer: "vrijheid gelijkheid en broederschap" (bijvoorbeeld)

De tranen staan me in de ogen als ik er over nadenk waar deze lieden ons op af sturen. En de stemmers lekker dancing with the stars kijken om op het werk wel mee te kunnen praten. Nadenken over stemmen ? Dat doen ze wel als ze langs de pamfletten rijden,dan kiezen ze de mooiste poster.

Drama!

Maar we dwalen weer eens vreselijk af. Vraagje aan de heren: Hoeveel gemotiveerde mannen/gezinnen zouden er nodig zijn om een geheel zelfvoorzienende gemeenschap te maken?

Denk energie voedsel transport etc etc etc

Misschien is dat de toekomst "pockets of selfsufficiency" die onderling wat handelen en af en toe voor wat citrusfruit, olijfolie of specifieke technische onderdelen zichzelf nog bij een handelaar melden.

Groeten,
..
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door Dutch John »

David86 schreef: Democratie is een drama
Democratie in een land is de minst slechte oplossing. De mooiste oplossing zou zijn een voor het leven gekozen leider met het hart op de juiste plaats, maar die ook impopulaire beslissingen durft te nemen. Die af en toe een referendum houdt om te proeven wat er leeft onder het volk. Helaas krijgt zo'n ideaal nooit een kans. Niet voor een heel land. Voor een leefgemeenschap ligt dat weer wat makkelijker.
Hoeveel gemotiveerde mannen/gezinnen zouden er nodig zijn om een geheel zelfvoorzienende gemeenschap te maken?
Met alleen mannen wordt het een beetje saai.... En duurt maar één generatie....
Ik denk dat je met twee tot vier gezinnen al een heel eind komt. Vraag is welk comfortniveau je wilt. Hoe hoger, des te meer eigen producten en diensten je zult moeten uitruilen voor externe goederen en arbeid. En voor die surplus is opeens veel meer werkvolk nodig. Waardoor de afstand tot de leiding groter wordt met een kans op uiteenvallen van de gemeenschap door onenigheid.
En over welke tijd spreken we. Nu kan zelfgeteeld voedsel niet concurreren met voedsel afkomstig van olie. Over 50 jaar ligt dat anders. In deze tijd zul je het moeten zoeken in de verkoop van niches en kwaliteit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door David86 »

Een leefgemeenschap in de vorm van een "dorpje" waar ieder zijn eigen (leem/stro uiteraard :) )huisje heeft een eigen tuintje waar hij met zijn gezinnetje kan recreëren en gasten kan uitnodigen. Gebouwd in de buurt van gemeenschappelijk land. weiland, bouwland en bosland.Waar de gemeenschap werkt en leeft. Met evt wat handel naar buiten van bijvoorbeeld asperges of fruitsappen/jams, echte scharrel eieren of kennis.

Veel samenhorigheid maar ook veel persoonlijke ruimte voor zelfontplooiïng e.d. Daar zou men denk ik oud kunnen worden in harmonie en gezondheid. Werkend aan dingen die voldoening brengen in het leven.

In principe is het niet noodzakelijk te wachten tot het moment van "moeten" er is, het is opzichzelf natuurlijk al een romantisch idee waar menig hart sneller van gaat kloppen. Maarja hoe bouw je zo'n groep op. Sociale structuur en financiën bepalen uiteindelijk het resultaat. Hoe "manage" je zulke zaken?

Groeten,
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Democratie in een land is de minst slechte oplossing. De mooiste oplossing zou zijn een voor het leven gekozen leider met het hart op de juiste plaats, maar die ook impopulaire beslissingen durft te nemen. Die af en toe een referendum houdt om te proeven wat er leeft onder het volk. Helaas krijgt zo'n ideaal nooit een kans. Niet voor een heel land. Voor een leefgemeenschap ligt dat weer wat makkelijker.
Ah de illusie van de benovelent dictator :)
Maar je weet"power corrupts, absolut power corrupts absolutely.

Ik weet niet meer wie het zei, maar de spreuk "in een democratie probeert iedereen op de kosten van alle anderen te leven" komt vrij dicht bij de waarheid.
In andere regeringsvormen is dat natuurlijk "de overheidselite probeert op de kosten van alle anderen te leven"

Elke regeringsvorm zegt altijd ten behoeve van anderen te regeren. Maar uiteindelijk gaat elke regeringsvorm er om om op kosten van andere te leven.

Het idee dat er een overheid nodig is bestaat enkel omdat we opgroeien in een gezin (vader staat, moederland, vaderland etc). Overheid is een extensie van het idee dat Pa en Ma voor ons zullen zorgen.
Zoals ik al eens vaker gezegd heb, overheid is het voorlaatste taboe.
Waag het niet om aan het idee dat een overheid nodig is te twijfelen.
Laatst gewijzigd door OBL-Rien op 27 aug 2012, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Hoeveel gemotiveerde mannen/gezinnen zouden er nodig zijn om een geheel zelfvoorzienende gemeenschap te maken?
Ik zou dat uit een iets andere hoek benaderen.
De mens is er kennelijk voor gemaakt om in groepen te leven tot ca 150 personen. Er zijn ten minste wetenschappelijk en historische feiten die dit lijken te bevestigen.
Met een gezinsgroote van 5 (pa, ma, 3 kinderen) kom je dan op 30 gezinnen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door deleted »

een voor het leven gekozen leider met het hart op de juiste plaats, maar die ook impopulaire beslissingen durft te nemen.
De roep naar sterke leiders klinkt steeds in perioden van crisis.
Kijk naar de jaren '30. Het idee lijkt ook vandaag terug aan een opmars bezig.
OBL-Rien schreef:De mens is er kennelijk voor gemaakt om in groepen te leven tot ca 150 personen. Er zijn ten minste wetenschappelijk en historische feiten die dit lijken te bevestigen.
Rien, dat klinkt interessant. Heb je daar een linkje van?

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:
OBL-Rien schreef:De mens is er kennelijk voor gemaakt om in groepen te leven tot ca 150 personen. Er zijn ten minste wetenschappelijk en historische feiten die dit lijken te bevestigen.
Rien, dat klinkt interessant. Heb je daar een linkje van?
http://en.wikipedia.org/wiki/Dunbar's_number
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door David86 »

Gandalf schreef:
een voor het leven gekozen leider met het hart op de juiste plaats, maar die ook impopulaire beslissingen durft te nemen.
De roep naar sterke leiders klinkt steeds in perioden van crisis.
Kijk naar de jaren '30. Het idee lijkt ook vandaag terug aan een opmars bezig.

Hetgeen een enge gedachte is. Moslims op de vliering ?
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door deleted »

David86 schreef:Hetgeen een enge gedachte is. Moslims op de vliering ?
Neen. In het achterhuis.
't Is te zeggen: nadat de Grieken eruit vertrokken zijn.

G
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door ritsaert snijder »

Democratie is de minst slechte oplossing. Dat is een aandachtspunt waar trouwens geen enkele vooruitgang op wordt geboekt. Maar het grote probleem zit hem in de relatie tussen de burgers en het collectieve. Die relatie wordt alleen maar slechter. De burger regelt zijn eigen zaakjes. Maar als deelnemer in het publieke domein misdraagt hij zich;
* afstand nemen
* erover zeiken
* geen interesse voor, geen tijd aan besteden
* regels overtreden

Een en ander creëert een neerwaartse spiraal.

Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Toekomstige woonbehoefte

Bericht door benthuis »

Wat losse flodders:

Ik heb altijd het idee dat gemeenschappen gaan haperen, zodra het individu geen zicht meer heeft op de gunstige gevolgen van eigen arbeid.
Als ik manden vlecht en ik krijg er kippen voor terug, prima!
Zodra ik mn manden naar een opslag moet brengen en afwachten hoeveel kippen ze over een maand gaan opleveren, weg direct beloner!

Of omgekeerd: "Mijn kinderen schijten toch ook niet in uw voortuin" (en ondertussen kijken we de andere kant op als we een straat verder zijn....)

Heb de perikelen rond een nieuw te vormen "eco dorp" in de buurt van Lichtenvoorde gevolgd van de zijlijn.
Moeilijk! Blijf het zelf (soms) ook lastig vinden om me te blijven richten op mn eigen aandeel in een proces. Fitten op een ander is makkelijker.

Ik zie sneller familie clusters ontstaan. Lost ook ouderenzorg perikelen op.
"living-appart-together" Stukjes grond, gescheiden door bos en moestuin.
Zou er morgen voor tekenen, als ik zo kon wonen!
Zoals DJ schreef: Samen wonen, werken en plezier maken en als ik het niet meer nodig hebben mag je jongere generatie er zn profijt van trekken. Dat is pas een erfenis!

Hier:http://www.siebenlinden.de/ hebben ze verschillende smaken op aangrenzende terreinen. Van "eco-secte" tot los georganiseerde buurt.
Organiseren trouwens ook geweldige cursussen, soms gratis te bezoeken met EURO subsidie.... (ik betaal liever zelf!)
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Plaats reactie