Houtvezelplaat

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Houtvezelplaat

Bericht door Mees* »

In m'n zoektocht naar houtvezelplaat kom ik van alles en nog wat tegen, van Pavatex, Celit tot Hofafest. Ik heb de indruk dat het allemaal wel een beetje op hetzelfde neerkomt.
Deze: http://www.houtskelet-shop.be/index.php ... zen_cat=46 lijkt er prjstechnisch het meest gunstig uit te komen..................het is alleen niet om de hoek. Zal ik in midden NL ook tegen zoiets aan kunnen lopen?

Oi,
Mees
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtvezelplaat

Bericht door deleted »

Homatherm is ook een minder dure.
Maar voor welke toepassing zoek je een plaat?

Moet het waterdicht zijn of komt er toch nog een scherm ?

Zelf zoek ik ook een betaalbare gevelisolatieplaat. Moet niet waterdicht zijn want er komt nog een waterdichte, dampopen folie tussen houtwol en eindbeplanking.
Wel dacht ik dat het beter zou zijn om één (12 cm dikke) plaat met tand en groef te nemen.
Sommigen nemen bijvoorbeeld een zachte houtwoldeken(10cm) tussen kepers en een dunne(2cm) tand en groef-plaat wordt erop geschroefd als eindlaag.
Dat komt goedkoper uit omdat de dekens (minder densiteit) goedkoper zijn.
Maar op een wat langere termijn kan dit volgens mij hier en daar wat verzakken/kieren... Ook moet ik er niet aan denken dat er een dunne spouw ontstaat mettertijd tussen plaat en deken of nog erger tussen deken en muur.
Wat denk jij daarover ?

G
RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: Houtvezelplaat

Bericht door RicharddeBlauw »

Je hebt ook nog Linex met vlasschevenplaten.

Nadeel is dat er formaldehyde in zit.
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houtvezelplaat

Bericht door Mees* »

Ze komen onder de sporen van m'n rieten dak, daaronder 30 cm glaswol, daaronder een osb plaat en daaronder folie en een gipsplaat.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Houtvezelplaat

Bericht door deleted »

Juist ja... een rieten dak ... dat zei me nog iets of was dat iemand anders in een andere draad ... (?)
Dus moet er een verluchte laag blijven tussen riet en isolatie dacht ik. Voor het opdrogen en voor de bevestiging van (toekomstige herstellingen) van het riet.

Maar moet die eerste laag onder de kepers ook waterdicht zijn ? Maw komt er in extreme gevallen nog water doorgesijpeld door zo'n rieten dak ?
Anders lijkt dampopen me de meeste voordelen te bieden met zo'n verluchte spouw. Dan kan condens dat (onbedoeld toch) in de isolatie geraakt er langs die weg toch uit diffunderen.
Iets om rekening mee te houden. Celit heeft (onderandere) volledig dampdichte platen. Pavatex heeft er met een damprem richting binnenkant en andere richting buitenkant.
Eerst bepalen welk type je moet hebben ...

G
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: Houtvezelplaat

Bericht door Mees* »

Nee, gelukkig, er komt geen druppel doorheen, anders was het tijd voor een nieuw dak. Het riet ligt er op sinds '87, dus moet nog een jaar of 20 mee.
De ruimte onder het riet blijft open voor de ventilatie van het riet.
zo als het er nu naar uit ziet ga ik voor de Hofafest. In principe zou een damp open folie ook kunnen, maar iets constructiefs lijkt me degelijker.
Plaats reactie