Serre-tuinkas

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Guyonne
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012, 12:28

Serre-tuinkas

Bericht door Guyonne »

Na jaren er over gedroomd te hebben gaat het er eindelijk eens van komen: Een tuinkas.

Maar hoe gaan we dit nu het beste aanpakken?

De basis wordt een stenen muur van 13 meter breed gericht op het westen. De eerste bedoeling was een kas van 10 bij 3 meter maar ik zou het graag wat breder dan die drie meter zien. Ik wil het niet gebruiken om tomaten en ander eten te kweken, het is de bedoeling dat het een soort van overdekte tuin wordt om de seizoenen wat te verlengen. Bovendien waait het hier constant en zelfs 's zomers kan het te koud zijn om 's avonds buiten te zitten. (Beetje koukleum ben ik wel). In onze achtertuin groeit vrijwel niks vanwege de wind. Alternatief zou kunnen zijn om een windsingel aan te leggen maar dat gaat dan ten koste van het uitzicht en dat willen we liever behouden.
Is er iemand die verstand heeft van kassen. Want ik heb een heleboel vragen waar ik niet uitkom zoals: moet ik de vloer ook isoleren of juist niet, heeft het nut om de kas een halve meter de grond in te graven zodat de de wind de kas net iets minder kan afkoelen aan de 'voet' waardoor de bodem een meer constante temperatuur heeft, kun je een gedeelte van de kas vorstvrij houden door een tent van bijvoorbeeld bobbeltjesplastic in de kas te plaatsen of heb ik een actieve verwarming nodig? Als ik eraan kan komen, zou dubbelglas een voordeel kunnen opleveren?
Het is de bedoeling dat ik uitsluitend regenwater gebruik en zonnepanelen voor de electriciteit etc. Omdat de kas er pas komt als de verbouwing van de stal klaar is (we gaan een oude stal ombouwen tot garage, werkplaats, kantoor en klein appartement) heb ik genoeg tijd om te overwegen hoe we het moeten doen.
Gebruikersavatar
Freutel
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 apr 2011, 17:17
Locatie: Schalbruch (D)

Re: Serre-tuinkas

Bericht door Freutel »

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb zelf nog ruimte om evt nog een muurkasje te plaatsen. Ben inmiddels begonnen met en moestuin dit seizoen. Als 't bevalt is zo'n kasje wel handig om juist wel een en ander op te kunnen kweken. Ik zou 't graag zelf eens bouwen. Al dan niet met gebruikt materiaal.
Succes!
Groeten,
Groet, Freutel
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Serre-tuinkas

Bericht door benthuis »

Verwarmen met Rocket?

Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Serre-tuinkas

Bericht door kockie »

Deze serie heeft alles in 1. (geodetische kas, rocket etc)


Link is naar de eerste video; er volgen er nog 14 of zo.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Serre-tuinkas

Bericht door Dutch John »

Hallo Guyonne,

Welkom. Overweeg goed of je echt zo'n grote kas wilt om een moestuin te vervangen. Je geeft een aantal problemen aan die voor een kas kiezen. Maar nadelen zijn er ook. Denk aan dagelijks water geven. Beestjes. Afscherming indien langdurig te felle zon.
Misschien kan de kas ook als windsingel fungeren?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Serre-tuinkas

Bericht door pelletpower »

Guyonne, leuk idee. Kassenslopers moeten je wel verder kunnen helpen. Van prijzen heb ik geen idee.
Venlo-kas of cabriokas lijkt me ideaal als serre te gebruiken en zo niet alleen de seizoenen te verlengen, maar ook een buffer tussen buiten en de schuur zodat stookkosten lager uitvallen.
Guyonne
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 apr 2012, 12:28

Re: Serre-tuinkas

Bericht door Guyonne »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga de kas niet gebruiken als moestuin. Er komen wel wat tomaten, chili en komkommerplantjes en eventueel wat kruiden (dat gaat niet in de gewone tuin omdat de katten van de buren onze hele tuin als kattenbak gebruiken). Maar de kas is er puur en alleen om wat langer in de tuin van de zon en de planten te genieten. Waar ik woon blaast de wind altijd. Bloeiende planten groeien er niet, tenzij we windsingels gaan aanplanten maar we vinden juist de enorme grasvlakte (5600 m2) zo mooi rustgevend naar het Fjord toe.
Dus de bedoeling is om een soort van plantenrijk/ bloemrijk terras te maken, omgeven door glas.

Het voorlopige plan is als volgt: een kas van 8m bij 4 m. lang. De kas wordt tegen de schuur gebouwd. Rond de kas komt een cirkelvormige heg van witte meidoorn. In het midden van de cirkel komt een vuurplaats. (Een tekening zou makkelijk zijn :? ).

We zijn begonnen met het afbreken van de stald en de afspraken zijn gemaakt met timmerman etc. D

Spannend!
Plaats reactie