(Glas)ovenbouw in Kenia

Hier kan worden gediscussieerd over duurzaam bouwen van woningen en andere panden

Moderator: Moderators

ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door ritsaert snijder »

Tempo zit er goed in en heel leuk om te volgen!
Ritsaert
groet!

Ritsaert
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Geheel volgens planning………zou ik het hier nog leren?…..is de bodemplaat van de koeloven er vandaag in gegaan.
Hier komt het verbindingskanaal tussen oven(s) en schoorsteen op te liggen.

Ook heb ik weer een laag van de twee koepels opgezet en de verbindingstunnel tussen beide afgedekt.
Een van de assistenten heeft een lesje op de diamantzaagmachine gehad, waardoor het schuin zagen van
de stenen voor de koepels en het opmetselen daarvan een twee-mans klusje gaat worden en lekker vlot kan verlopen.

De diamantzaag machine klaar maken voor gebruik ging overigens niet zonder slag of stoot.
De zaagmachine - een afdankertje van de universiteit van Utrecht - is het afgelopen najaar verscheept naar Kenia.
Door de chaos bij de douane in de haven van Mombassa heeft het maanden geduurd voor de machine ter plaatse was.
Ook de krachtstroom aansluiting heeft ruim een half jaar overleg gekost met de plaatselijke 'stroomcowboys'.
Pas deze week is de aansluiting gerealiseerd en nu kunnen we eindelijk de machine gebruiken.
De laatste hindernis - de wateraansluiting op de machine - moest vanochtend nog even genomen worden. Hmmmmm,
een 13 mm aansluiting en een 3/4 tuinslang passen niet gemakkelijk en zeker niet lekvrij. Een stukje gasslang tussenbeide
is de creatieve oplossing die werkt zolang alles vlot doorloopt. Maar als de sproeiers in de zaagmachine voor wat tegendruk zorgen
knalt keer op keer de slang van de aansluiting. Een nat pak is iedere keer het gevolg en ondanks de aangename
temperatuur is daar de lol gauw af. Tot slot komt assistent Patricia met de locale oplossing voor dit probleem.
Met een strookje binnenband om de aansluiting gewikkeld en vastgetrokken met een eenvoudige knoop zit de
aansluiting echt muurvast. De bij ons gebruikelijke slangklemmen zullen vast wel ergens te krijgen zijn, maar weer
een middag shoppen heb ik geen zin in. Morgen mag ze het nog eens rustig voordoen, het zal mij zeker goed van pas komen in Frankrijk.
Daar bezorgen 'ze' mij namelijk met al hun afwijkende bouw- en buis-maten regelmatig hoofdpijn.

Tot slot voor Gerard nog even een close-up van het sediment-test resultaat. De pot staat er al weken stilletjes bij, misschien ontstaat
er nog eens nieuw leven.

Groet,

Ed
Bijlagen
bodem afkoeloven.JPG
IMG_3169.jpg
slangklem.jpg
sediment test.jpg
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door gerard »

Hallo Ed,

Mooi om toch vorderingen te zien. En gelukkig heb je het water voor de diamantzaag geregeld. Zonder water, kost het je je zaagblad. Ook een blad voor droogzagen gaat veel langer mee met water.
Tsjaa, en dan die sedimentatietestfoto.... Daar kan ik helaas ook geen chocola van maken. Ik meen nog het duidelijkst een vette vingerafdruk op het glas te kunnen ontwaren. Maar het lijkt dat onder de glazen "rand" nog wel een iets grover goedje zich heeft afgezet.
Ik begin eigenlijk in de richting van een löss-soort te denken. Een woestijn löss, (Desert Loess). Dat zou gelijk de slechte binding kunnen verklaren. De volgende studie zal waarschijnlijk niemand bij je in de buurt op de plank hebben staan: Loess in Pleistocene soils on Mount Kenya- W.C. Mahaney. Maar bij thuiskomst mogelijk de moeite waard om eens achteraan te gaan. En misschien is er iemand hier op 't forum die literatuur over de Afrikaanse geologie op de plank heeft staan...

Groet en succes,
Gerard
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

De onderkant van de koeloven is vandaag goed opgeschoten en de volgende stap is het aanbrengen van een horizontaal rookgaskanaal met
een bypass naar een daar boven liggende "warmtewisselaar" die voor het opwarmen van de afkoeloven moet zorgen.
De warmtewisselaar bestaat uit een RVS plaat van 1,5 mm dik en ca. 75 x 150 cm. De RVS plaat was tot mijn verrassing makkelijk verkrijgbaar
en bovendien voor een prijs die ik in Nederland graag zou afrekenen. Het enige nadeel was dat we wel een volle plaat 120 x 240 cm moesten afnemen.
Maar met haakse slijpmachine en lasapparaat is die natuurlijk in veel bruikbaars om te toveren. De 1 mm dunne doorslijpschijven zijn vorige week nog even
door een kennis uit Londen meegenomen. De drie mm dikke afbraamschijven die me hier werden aangereikt heb ik beleefd maar ongebruikt teruggelegd.
De plaatselijke ijzerwarenhandel die zowaar op de hoogte was van het bestaan van 1 mm dunne schijven verwachtte dat het nog 50 jaar zou duren
eer hij ze kon leveren.

De eerste koepel (of eigenlijk tunnel) heb ik vandaag ook dicht gelegd. De keus voor een tunnel zit in de eenvoud om een verwijderbaar
voorste wand te maken, die nodig is om smeltpotten te wisselen.

Groet

Ed

Ha Gerard, bedankt. Ik kon inderdaad ook niets opmaken uit dit plaatje, maar ons brouwsel is nu in ieder geval werkbaar.
Bijlagen
Rookgaskanaal.jpg
eerste koepel-tunnel.JPG
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Een vreselijk spannende bezigheid vandaag was het heel voorzichtig verwijderen van de hulpbekisting voor het storten van de puimsteen mix.
Tijdens het maken van die mix is er nogal gegoocheld met samenstellingen. Enerzijds in de zoektocht naar de best haalbare samenstelling, anderzijds
in het hanteren van de verwarring bij mijn assistenten die eigenlijk niet anders gewend zijn als "4 zand + 1 cement". Controleren blijft dan ook de boodschap!
En bij twijfel serieus navragen wat ze bij elkaar gekieperd hebben. Ik moet toegeven dat het ook niet eenvoudig is om te werken met iemand die voor iedere
laag en voor iedere hoek wel weer een ander mengsel weet te bedenken en daarvoor een pallet vol met zakken wit, grijs en zwart poeder heeft staan.

Zoals vandaag een aantal lagen zichtbaar werden was het mooi om de te zien hoe die zich gehouden hebben. Een hoekje heb ik weggehakt en dat was nog
niet echt droog, maar al wel bijzonder stevig. Het grove puimsteen dat in natte toestand er juist voor zorgt dat het mengsel uit elkaar blijft vallen verzorgt
in droge en compacte toestand juist heel veel stevigheid. Er zijn dan ook geen ongelukken gebeurd tijdens of na het weghalen van de bekisting.
Alles is gelukkig blijven staan. Na wat onderling overleg hebben we besloten de definitieve vorm van de ovens in dunne baksteen op te trekken en de
ruimte tussen het gestorte materiaal verder vol te storten met puimsteen isolatiemix.

De buitenkant van de afkoeloven is inmiddels ook een meter hoger geworden evenals de onderbouw van de schoorsteen.
De komende dagen moet echt het binnenwerk er in met o.a. details als een RVS regelklep om de afvoergassen te sturen.
Metselaar/timmerman en klusjesman John heeft vandaag zijn lasapparaat meegenomen. Dat is in ieder geval mooi blauw geschilderd en
over het ontbreken van een laskap of enige andere vorm van oogbescherming maakt hier niemand zich druk. Even de ogen een beetje
dichtknijpen is de "plaatselijke" gewoonte. Mijn herinnering aan 'lasogen" (met twee dagen koorts) is nog te levendig om aan dit spelletje mee te doen.
Dus kan het zijn dat ik het laswerk ga 'uitbesteden' aan de eigenaar van het lasapparaat.

Groet,
Bijlagen
twee 'koepels'.JPG
afkoeloven buitenwerk.JPG
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Vandaag kwam er plotseling toch een lasbril onder uit een plastic tasje. Weliswaar een exemplaar voor autogeen lassen, maar alle beetjes helpen.
Twee ronde deuropeningen uit RVS voor de afkoeloven konden we dus snijden en dichtlassen, maar toen we er aan toe waren om de omliggende stenen
op maat te zagen viel de stoom weer eens uit. Nu is dit eigenlijk meerdere keren per dag het geval maar vaak is het met een half uurtje wel weer in orde.
Mijn assistenten horen het direct als ergens in de omgeving een generator aan- of afslaat en houden zo op gehoor het verloop van de stroomstoring bij.
Vandaag duurde de storing wat langer en daarmee werd ons werk behoorlijk opgehouden.
Ook het op maat maken van betonijzer was lastig bij gebrek aan een betonschaar en ijzerzaag.
John wist gelukkig nog een ingenieuze truc en had in enkele tellen het betonijzer op maat. Maar voor hij het nog een keertje wilde laten zien zodat
ik er een paar foto's van kon maken, moest ik eerst behoorlijk wat argwaan wegnemen. Hij ging er van uit dat iedereen om zulke "achterlijke
methoden" zou lachen en wilde er niet mee voor gek staan. Ik kon hem gelukkig overtuigen van mijn waardering voor de eenvoud van zijn methode.
Met drie flinke klappen met de scherpe kant van de hamer op het betonijzer, wordt het ijzer zo bros, dat het bij buigen direct knapt.
Daar kun je dus echt niet tegen zagen.


Groet

Ed
Bijlagen
IMG_3206.JPG
IMG_3207.JPG
IMG_3211.JPG
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

De regelklep voor het sturen van de afvoergassen door de afkoeloven kreeg vandaag zijn vorm, om direct daarna in de ingewanden er van te verdwijnen. Een eenvoudige draaiklep die uit zichzelf altijd 'open' staat en desgewenst 'dicht' (afkoelen) gezet kan worden.
Die ingewanden moesten vandaag afgesloten worden met een RVS plaat om de bovenliggende lichtgewicht betonplaat
('de deksel' van de afkoeloven) te kunnen storten.
Met een eenvoudige buis in buis constructie, vernauwt door inslijpen en zachtjes dichtslaan kreeg ik een mooi passende scharnieren die het ook bij hogere temperaturen wel zullen blijven doen.

Het gemetselde deel van de schoorsteen kreeg vandaag ook een binnenbekleding van ca. 7 cm vermiculiet/puimsteen/klei mix.
Weer eens een mix die heerlijk plakt en zich (mits droog genoeg) vuistdik op de muur laat smeren of eigenlijk kneden.
Eventuele droogscheurtjes laten zich eenvoudig weer dichtsmeren en eenmaal droog en op flinke temperatuur gestookt wordt
dit een mooie harde isolatielaag.

De grap van de dag ontstond vandaag al voor het werk goed en wel begonnen was.
De inkoop van zand en cement doen we gewoon langs de kant van de weg. Twee plastic zakken achter in de auto (mini-Toyota)
vol laten scheppen, afrekenen en verder naar het werk. Vandaag was mijn plaatselijke glaspartner niet aanwezig, dus moest ik gelijk
'blank tarief' afrekenen. Na een tijdje soebatten met de twee uitbaters van de 'zandhandel' kreeg ik toch mijn zin en betaalde een gangbare prijs.
Met het hoofd nog vol van de lastige onderhandeling zou ik weer achter het stuur kruipen, opende het portier en keek naar het lege dashboard
De daverende lachsalvo van mijn twee verkopers, maakte in ieder geval hun dag weer goed en herinnerde mij er hardhandig aan dat
Kenia het links rijden uit zijn koloniale verleden heeft geërfd.

Groet

Ed
Bijlagen
IMG_3226.JPG
IMG_3223.JPG
IMG_3232.jpg
IMG_3237.JPG
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door Dutch John »

"Someone stole the steering wheel!?"

Kun je nog ooit bij die klep komen? Voor het geval dat ie een keer klemt of geblokkeerd is door gruis of een hangende steen? Hij lijkt me zo nauw te sluiten tussen die stenen, tenminste zo goed als ik het kan zien op de foto. Is het niet beter om de klep royaal vrij draaiend te hebben en tegen iets af te laten sluiten in plaats van ertussen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

De beide koepels hebben vandaag een dikke laag vermiculiet/klei laag gekregen. Door een hoog percentage vermiculiet
blijft het materiaal wat meegeven en dat vinden de onderliggende vuurvaste stenen wel fijn als ze uitzetten en krimpen tijdens het stoken.

De deuropeningen van de afkoeloven hebben een buitenlaag gekregen die iets achterover helt. Evenals de uitstekende
pinnen is dat onderdeel van het meest eenvoudige deur systeem dat ik kon bedenken.
Er komt een ronde afdek-plaat over de deuropening, die plaat staat op twee pinnen en leunt enigszins achterover.
Hierdoor sluit hij altijd als je hem lichtjes aanduwt.

Inmiddels is het regenseizoen serieus aangebroken en stortregende het vanmiddag echt. Niet alleen buiten, maar ook binnen!
Het nieuwe golfplaten dak laat op talloze plaatsen water door. Verkeerd geboorde gaten, te weinig overlap, te veel blad op het dak, alles werkte hier vermoedelijk tegen.
Geruststellend weinig water in vergelijking met de volle stroom die plotseling de werkplaats binnenliep.
Aan regenwaterafvoer was wel gedacht, alleen niets aan gedaan. Binnen enkele minuten stond er 5 cm water op de vloer
en stond onze ondergrondse ovenstructuur met het water tot aan de lippen. Gelukkig is het vandaag net goed gegaan, maar de schrik zit er goed in en de plannen voor de aanpassing zijn nu al gemaakt.
Ook zijn er al mensen met een schop in de weer geweest om een echte camping-sfeer te creëren.
De 'kille' 24 graden, de natte broekspijpen en de plastic werkschoenslippers benadrukken die sfeer nog eens extra.


@ DJ Not the steering wheel! just my ego!


De klep heeft uiteindelijk zo'n 4 mm zijdelings speling gekregen en ik verwacht daar niet zoveel problemen mee.
In de bovenste stand, de stand dat de rookgassen direct de schoorsteen in gaan en de afkoeloven geen warmte moet krijgen, zit wel een rand waar de klep tegenaan sluit. De klep is voor onderhoud bovendien direct bereikbaar door de losliggende RVS bodemplaat van de oven op te tillen. Maar daar kan ik nog even niet bij voor foto's


Groet,

Ed
Bijlagen
IMG_3243.JPG
IMG_3245.JPG
IMG_3231.jpg
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Het bleef regenen vandaag maar de daklekkages vielen weer wat mee en ook de gegraven gootjes deden het prima.
Waar het alleen aan ontbrak was elektriciteit. Een spaarlampje wilde nog wel branden maar een echte gloeilamp van honderd watt ging niet aan.
De haakse slijper bleef brommen of een beetje pendelen op een lage snelheid en de diamantzaag die we vandaag hard nodig hadden
wilde niet uit zichzelf draaien. Aarzelend vooruit en dan weer de andere kant op. Één fase van de drie? of soms twee?
Een laatste isolatielaag voor de koepels, bestaande uit een puimsteen/zaagsel/grond mengsel aangevuld met een snufje bentoniet
zijn we op gaan zetten met een laagdikte van ongeveer 20 cm. Dit mengsel met de hand mengen is een geweldig zware bezigheid en
daarnaast is alles in een oogwenk donkerrood gekleurd. Na afloop staat ons dus nog behoorlijk wat schrobben en boenen te wachten of laten we
het gewoon op de volgende overstroming aankomen?

Om de laatste dagen die ik hier nog heb om de bouw af te maken niet te verspillen aan het wachten op elektriciteit zijn we op bepaalde
delen alvast begonnen met de afwerk laag. De samenstelling van aarde met zaagsel en wat bladvezel ( bij gebrek aan hennep of vlasvezel)
kwam iedereen bekend voor. Het is hetzelfde wat men op het platteland gebruikt om de wanden van de hutjes dicht te smeren.
Alleen wordt er dan een stug soort gras gebruikt in plaats van de bladvezel.

Verder was het een onaangename verrassing dat er voor golfplaten daken niets te krijgen is om een dakdoorvoer te maken. Natuurlijk had ik navraag gedaan,
maar de eerder aangereikte oplossing bleef niet overeind nu blijkt dat het om een soort vezel versterkte teer bestaat. Een hete afvoerpijp gaat dan
alleen maar voor een plasje zwarte drab op de vloer zorgen. Na veel gepuzzel en rond bellen hebben we besloten om het stenen gedeelte van de
schoorsteen maar door het dak heen te bouwen. De afdichting daar aan maken moet eenvoudiger zijn omdat het stenen deel aan de buitenkant
niet zo heet wordt.

Groet

Ed
Bijlagen
IMG_3246.jpg
IMG_3249.JPG
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Het hoogste punt hebben we vandaag ondanks alle regen van de laatste dagen dan toch bereikt.
Dat een deel van die regen nog met plastic bakken moest worden afgevoerd mocht de pret niet drukken.


Groet,

Ed
Bijlagen
IMG_3274.jpg
IMG_3291.jpg
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Vreemd om na ruim 4 weken hard werken plotseling weer op het vliegveld van Nairobi te zitten terwijl ik vanmiddag nog bezig was
om de kletsnatte rocketstove-glasoven aan de praat te krijgen.
Met een beetje tellen en wat schatten kom ik op zeker 2000 liter water die we nodig hebben gehad voor dit bouwsel.
Nu is Kenia wel vaak heet en droog, maar zo'n plas water is niet in een weekje verdwenen. Ik kan het in ieder geval moeilijk in te schatten.
De bedoeling is om hem dagelijks even op te stoken en dan het temperatuur verloop te volgen.

Een bijzondere ervaring is wel om het (nog)zachte rocket-stove gegrom in stereo te horen. Met de lange horizontale 'schoorsteen' onder de afkoeloven
door blijft een deel van het vuur in de vuurkuil nog naar boven trekken.
Veel meer kon ik ook niet verwachten met een temperatuur in de koepel na een uurtje stoken van nog geen 200 ºCelcius.
Bij het eerste opstoken kwam de rook weer net zo snel naar beneden, van de linker vuurkuil naar de rechter vuurkuil.
Toen we de beide werkopeningen in de koepels open zetten en de hele schoorsteen dus negeerden, kwam daar plotseling verandering in.

Groet,

Ed
Bijlagen
IMG_3325.jpg
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Laat ik de draad van afgelopen zaterdag weer even op pakken.
Ik werd natuurlijk door het luchthaven personeel de wachtruimte uitgestuurd, want iedereen zat al braaf in het vliegtuig te wachten,
maar ja, ik was nog lang niet klaar met schrijven.
In het vliegtuig nog iets doen werd onmogelijk gemaakt omdat de toch al krappe indeling volledig vol zat.

De laatste dagen van de bouw heeft iedereen lange dagen gemaakt om op zaterdag maar klaar te zijn en dat lukte bijna!
Zaken die er nog gedaan moeten worden zijn o.a.
- de voorste isolatielaag van de beide koepels
- de binnenisolatie van de afkoeloven
- de afwerklaag van de ovens
- de losse ronde deuren
- de waterdichte aansluiting van de golfplaten met de schoorsteen

Eigenlijk allemaal werk dat best zonder mijn aanwezigheid afgemaakt kan worden maar waar ik wel graag bij zou willen zijn
Zo begon op zaterdagmiddag om 5 uur voor iedereen eindelijk het Paasweekeind.

Deze week komen de net genoemde dingen nog voor rekening van de bouwploeg uit Nairobi en het zal nog stoeien worden met mijn instructies
voor de diverse mixen. De ronde deuren bijvoorbeeld van puimsteen, chamotte en vuurvaste cement mogen zeker niet te nat gemengd worden
anders duurt het eindeloos voor ze hard/droog zijn. De eerste deuren, gemaakt op vrijdag gaan het naar mijn verwachting dan ook niet redden.
Een deur bestaat uit een rond gebogen rvs strip, (gesneden van de grote plaat - die overigens in rap tempo zijn einde nadert)
De strip wordt dichtgelast en voorzien van 4 tot 6 V-vormige insnijdingen. Die punten buigen we daarna naar binnen om zo een wapening
te krijgen die het gegoten isolatiemateriaal op zijn plek moet houden.

De ideale laagdikte van de binnenisolatie van de afkoeloven gaan we proefondervindelijk vast stellen. Er zijn vast mensen die dit soort dingen
op hun gemak uit gaan zitten rekenen, maar dat is niet zo mijn ding.
De warmte opname uit de RVS bodemplaat van de afkoeloven moet voldoende zijn om te temperatuur tot 500ºC te krijgen.
Maar om hem de volgende werkdag opnieuw te kunnen gebruiken moet zo'n (gesloten) oven ook weer in 12 uur tijd af kunnen koelen naar een
temperatuur van zo'n 50 graden. Om die reden mag de isolatie zeker niet te dik zijn en moet specifiek aan de binnenkant van de oven zitten.
Het is eenvoudig om de oven trager te maken door een laagje zand of vuurvaste stenen op de bodem uit te strooien. Sneller afkoelen door ventilatie
is een lastiger verhaal en brengt altijd een behoorlijk risico van glasbreuk met zich mee.

De vervangen van de voorste isolatielaag van de beide koepels is een klus die met enige regelmaat terug zal komen.
Smeltkroezen voor glas moeten regelmatig vervangen worden om te voorkomen dat ze scheuren terwijl ze vol en heet zijn.
Het laatste dat je wilt is een heatriser die vol gesmolten glas loopt.
Om ze te kunnen vervangen moet dus een deel van de voorste wand rondom de werkopening afgebroken worden, om na
het wisselen van de potten opnieuw opgebouwd te worden.

Ik verwacht dat het nog zeker twee tot drie maanden gaat duren voordat de glaswerkplaats en de ovens volledig operationeel zijn.
Wat dat betreft had ik er dus probleemloos nog enkele maanden extra door kunnen brengen, maar voorlopig gaat de communicatie
weer per e-mail en telefoon.

Raar en vooral lastig is het om een verslag af te ronden van een proces dat nog niet klaar en afgerond is!
Een fotoserie van smeltkroezen vol heet glas was helemaal op zijn plek geweest, een mooie kroon op het werk ook.
Maar er zit toch niets anders op als het hele verhaal voorlopig van een afstand blijven volgen.

Voor Gerard staat er een mooi monster van de rode aarde uit Nairobi klaar en ik was bij aankomst op Schiphol toch ook wel blij dat
ik bij de douane zo werd doorgelaten zonder dat ik uitleg hoefde te geven wat nu die drie geurige groen-bruine staven (Jatropha perscake)
in mijn bagage eigenlijk waren.

Groet,

Ed
Bijlagen
IMG_3287.jpg
IMG_3298.JPG
IMG_3314.JPG
IMG_3319.JPG
IMG_3300.JPG
IMG_3332.JPG
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door deleted »

Hotglass,

Ik heb afgelopen weken ook met veel interesse en verbazing dit project gevolgd.
Ik denk dat we een cathegorie "wall of fame" moeten invoeren. Daar heeft deze draad dan zeker een plaatsje in.

Maar komt er nog een vervolg? Maw ga je nog terug om effectief glas te blazen ?

G
Gebruikersavatar
hotglass
Berichten: 560
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:03
Locatie: Achterhoek, NL

Re: (Glas)ovenbouw in Kenia

Bericht door hotglass »

Hallo Gandalf,

Hahaha, een wall of fame gaat veel te ver. Gewoon de dingen doen die je graag wilt doen is eigenlijk de boodschap.
Ook de veel geziene geheimzinnigheid rondom het delen van ervaring en kennis, is me een gruwel. Dit was weer een beetje tegenwicht.

Het maken van een 'dagelijks' verslag van deze bouw was heel verhelderend voor mijzelf. Een goed moment om de dag te overdenken
en mooi materiaal om aan het eind van de bouw eens rustig terug te lezen.

Natuurlijk komt er een vervolg, de bouw van de oven was immers het begin. De nieuwe werkplaats in Nairobi moet een dynamische plek worden
waarvan ik hoop dat de opstartfase zonder mijn hulp kan verlopen. Zodra er budget is om weer die kant op te reizen zal ik dat doen.
Een vervolg verslag ligt dan ook voor de hand.

Groet,

Ed
Bijlagen
Heerlijke plek voor de lekkerste koffie in Nairobi !.JPG
Plaats reactie